Nå begynner Tesla-biler å lese fartsskilter.

Startet av Motorwatt, lørdag 29. august 2020, klokken 20:31

« forrige - neste »

45316

Første versjon funket, men alle etterpå har ikke virket. Kanskje 1. Versjon ble gitt ved en feil? Har nå 2020.40.8

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

lars667

Fikk nettopp TM3LR 2021 i går, oppdaterte til 48.10 går kveld. Har tatt en tur fra Vågåmo til Lom og retur i dag, opplevde mye av det det snakkes om her. Først fikk den for seg at det var 50 i 80-sone. Jeg mistenker at det var en mindre sidevei som forvirret. Deretter kjørte den ca 1 mil i den forvillelsen før den leste korrekt etter at jeg kjørte gjennom Garmo. Deretter gikk det plutselig over til 70. Siden det er hovedvei, kommer det ikke noen fartsskilter før det er endringer igjen. E-golfen hadde nok bedre kontroll på dette, men det er vel tidlig for Tesla da.
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Contango

Opplever også at skiltlesing har blitt dårligere. Den så definitivt ikke fartsskiltene på ny E6 ved Brumunddal da jeg sjekket. Lurte vel egentlig på om den leste noe i det hele tatt. Det har den gjort før.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Motorwatt

Hvis den ikke klarer å lese skilt, bruker den GPS-databasen i som "fallback". Og den kjenner vi til ikke er å stole på. Vet ikke, men du kan kanskje prøve en reset hvis det er noe feil med kameraene?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Contango

Jeg hadde en reset før vi dro. Men skal sjekke litt nøyere neste gang.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

Handyman

Sitat fra: Contango på tirsdag 15. desember 2020, klokken 22:58
Opplever også at skiltlesing har blitt dårligere. Den så definitivt ikke fartsskiltene på ny E6 ved Brumunddal da jeg sjekket. Lurte vel egentlig på om den leste noe i det hele tatt. Det har den gjort før.
Tesla leser ikke fartskilt på motorveier (de jeg har kjørt). Virker som det midtdeler som er avgjørende, men er usikker. Kanskje det er så enkelt at det gjelder motor- og motortrafikkvei?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

OhmPaPa

TMX med HW3 og FW 48.10

Når jeg kommer til tuneller med røde varsellys som er avslått så bremser avogtil bilen ned og det kommer kjapt noe tekst i instrumentpanelet som forsvinner igjen før jeg rekker å lese ordentlig hva den sier.

Har andre opplevt dette?

Tror teksten har noe med fartsgrense og sone å gjøre - men som sagt forsvinner den før jeg rekker å lese alt.

kodax

Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Motorwatt

Får det samme ved rundkjøringer med AP aktiv, og da bremser bilen helt ned. Teksten er noe med "Iflg. trafikkregler...." med et varselskilt foran.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Rævedilter

Fekk HW3 (+ masse nye for- og bakstillingsdeler  :( ) i går, og med det skiltlesing, og med da er me tilbake på rein manuell kjøring...
30 i 70 sona, og 70 soner som varer fleire km inn i 80 sona gjer det håplaust.

1 steg fram og 2 tilbake....

Kan fartsskiltslesing slås av ??   Databasen er jo langt betre.
SW 36.3.1

Motorwatt

36.3.1? Den er jo eldgammel. Du får forhåpentlig en nyere versjon.
Tesla S75D - 09/2018

Rævedilter

Sitat fra: Motorwatt på fredag 18. desember 2020, klokken 08:24
36.3.1? Den er jo eldgammel. Du får forhåpentlig en nyere versjon.

Mulig det, WiFi har vore ute av drift sidan eg fekk oppdatert MCU Tegrakortet for nokre månder sidan (muligens heilt sidan i sommar når MCU svikta  for første gang), men eg trudde jo at når bilen står inne hos Tesla eit par dager for å skifte til HW3 at SW vart oppdatert. Bilen har vore snart 3 veker inne sidan i sommar.

Og WiFi fungerer (naturligvis) fortsatt ikkje sjølv om dette stod på lista over ting dei skulle fikse. #drittlei

Motorwatt

Men info om ny oppdatering skal du få, da dette varselet kommer over LTE. For selve nedlastingen trenger du WiFi. Virker LTE?
Tesla S75D - 09/2018

Rævedilter

LTE fungerer og meldinga har lagt der så lenge eg kan huske (nokre månader), men etter eg henta bilen hos tesla i går kveld er den vekke.

Motorwatt

Hva skjer hvis du prøver å installere over LTE? Vet at det i noen tilfeller har vært mulig også å laste ned over LTE, men hvilke kriterier som da må oppfylles aner jeg ikke. 36.3.1 er fra september etter det jeg kan se. Ellers kan du prøve å sende en melding i appen: Service>Programvare>Oppdateringer. Mulig de kan gjøre noe remote.
Tesla S75D - 09/2018

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA