Hovedmeny

Battery Day. Alle nyheter?

Startet av Motorwatt, tirsdag 25. august 2020, klokken 21:24

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. september 2020, klokken 21:04
Les her :

https://cleantechnica.com/2020/09/22/everything-you-need-to-know-about-teslas-new-4680-battery-cell/

"This is not just a concept or a rendering," Baglino said. "We are starting to ramp up manufacturing of these cells at our pilot 10 GWh production facility just around the corner."

Så - de er i ferd med å starte opp en pilot produksjon - mao. de har ikke fått orden på dette ennå, men har en prøveproduksjon på gang.

""It will take awhile to get to the 10 GWh [annualized] production capacity," Musk said. The company expects to have the kinks in the new production lines ironed out in the next 12 months. "

Mao. det er fortsatt en del som må på plass før de er 100% oppe å går.

Jeg leser dette som at de ennå arbeider med å få på plass en fungerende produksjonslinje.
Å lage noen få batterier i en prøveproduksjon er ikke det samme som å ha en fungerende fabrikk.

Ja, les der. Les hva du siterer her.

"We are starting to ramp up manufacturing ..."
ikke "We are starting to manufacturing ..."

Altså HAR de en produksjonslinje i produksjon som de prøver å øke hastigheten på. Akkurat som jeg skrev over. Ja, dagens produksjonstakt på denne pilotlinjen de har satt opp er antagelig svært lav, men altså ikke ikke-eksisterende.
Model S 85D

emurof

#211
Sitat fra: daktari på fredag 25. september 2020, klokken 10:42Jepp, en ny produksjonmetode begynner jo slik. Men at de ikke fremfører konkrete bevis for at de har kommet lenger enn håndbygget prototyp kan bety dette at de potensielt er langt langt unna å finne en prosess for masseproduksjon, kanskje de aldri lykkes? Håper jo, men hvis man har hodet kaldt nok til å tenke risiko er dette viktig punkt.

Sukk. De viste frem produksjonen på video under presentasjonen, og etter presentasjonen var det flere som ble invitert til å se selve produksjonslokalene og produksjonslinkene. De sa også rett ut at de hadde pilotlinjer gående allerede.

emurof

Sitat fra: turfsurf på lørdag 26. september 2020, klokken 08:17
Sitat fra: knut.aulie på fredag 25. september 2020, klokken 22:04Tror den nye 4680 vil bidra til at gapet frem til solid state kommer blir mindre og muligens også øke tiden det tar før det kommer.

Hva er egentlig utfordringene med SSB? Mercedes leverer det jo allerede i busser, og det finnes jo i små batterier? Er det kostnader, volum, vekt?

Det er vel ting som at de er dyre og ikke masseproduseres, og slikt ligger i beste fall mange år inn i fremtiden.

emurof

Sitat fra: Burger på lørdag 26. september 2020, klokken 19:28Jeg sliter med å finne noe negativt i presentasjonen, bortsett fra at Musk sier nesten noe mellom linjene, men korrigerer seg selv. Må se presentasjonen en gang til for å sette fingeren på det. TV predikanter bruker samme taktikk, men må studere det for å se om følelsen jeg har surrende i bakhodet er feil eller ikke. Liker jo veldig den direkte måten Elon snakker på.

Musk prøvde sannsynligvis å unngå å "skremme" folk fra å kjøpe biler i dag:


https://www.youtube.com/watch?v=UfIPx3D66wk

Det vi så var en mester i å fortelle om fremtiden men samtidig få det til å virke som det er langt unna og at det ikke påvirker noen de neste månedene.

emurof

Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. september 2020, klokken 19:50
Sitat fra: emurof på lørdag 26. september 2020, klokken 19:10

Hva ga deg det inntrykket? De har allerede de nye batteriene under produksjon, men det tar naturligvis tid å øke produksjonen, på samme måte som det tok tid med Model 3.

De har ikke de nye batteriene under produksjon - de arbeider med å sette opp en produksjonslinje

Et enkelt google søk kan bekrefte det :

https://www.theverge.com/2020/9/22/21450840/tesla-battery-day-production-elon-musk-tabless-range-cathode-cobalt-plaid

Det var ikke det de sa under presentasjonen, og artikkelen din nevner jo ikke pilotlinjene. Altså der de driver med produksjon av batteriene i dag. Den produksjonen de hadde video av under presentasjonen, og som flere fikk se selv i etterkant.

SitatEt kjennetegn hos enkelte Tesla fan er jo nettopp at de tror produktet er der allerede når det annonseres.
Dette ser en jo gjerne på diskusjonsforum der folk spør hvilken bil de skal kjøpe i dag - da kommer det ofte slengere inn fra venstre om kommende produkter fra Tesla. Sagt det før og gjentar det gjerne - mange Tesla fans lever i fremtiden på godt og vondt....

Et kjennetegn hos enkelte Tesla-hatere er jo nettopp at de ikke følger med på hva som faktisk skjer og derfor kommer med merkelige påstander uten rot i virkeligheten.

Kommende produkter fra Tesla sier du? Akkurat som alle som har snakket om og snakker om kommende produkter fra andre? F.eks. "ikke kjøp Model Y, vent heller på ID.4" og lignende. Snakk om selvmål.

Sitat
SitatHaha, for ingen andre enn Tesla kunngjør produkter lenge før de kommer? ID.4 ble vist frem som konseptbil i 2017. På den annen side ble Model Y vist frem for første gang i 2019, bare litt over et år før den ble levert til kunder.

Så der bommet du ganske heftig :D

Nei - en konseptbil kan du ikke kjøpe.
Tesla kunngjør nye biler omtrent der andre kunngjør konseptbiler - og du kan bestille bilen med en gang.
Eller mener du f.eks at Model Y som ble presentert var en konseptbil du kunne bestille?
Model Y har ingen norske  kunder fått ennå - men du har kunnet bestille den fra dag 1 den ble lansert.
Slik det ser ut nå så drøyer det ennå en stund før model Y kommer til norske kunder.

Du ignorerte visst det jeg skrev om at ID.4 ble avdekket for første gang i 2017.

SitatSynes jeg traff 100% - men så kommer det sikkert ann hvilke øyner en bruker.

Med tanke på at du bare ignorerte det jeg skrev så tenker jeg at de fleste øyne himler nå.

emurof

Sitat fra: hELgenen på lørdag 26. september 2020, klokken 21:04
Les her :

https://cleantechnica.com/2020/09/22/everything-you-need-to-know-about-teslas-new-4680-battery-cell/

"This is not just a concept or a rendering," Baglino said. "We are starting to ramp up manufacturing of these cells at our pilot 10 GWh production facility just around the corner."

Så - de er i ferd med å starte opp en pilot produksjon - mao. de har ikke fått orden på dette ennå, men har en prøveproduksjon på gang.

Ah, så da innrømmer du at du tok feil og tabbet deg ut da du hardnakket påstod at de nye cellene ikke var under produksjon?

Sitat""It will take awhile to get to the 10 GWh [annualized] production capacity," Musk said. The company expects to have the kinks in the new production lines ironed out in the next 12 months. "

Mao. det er fortsatt en del som må på plass før de er 100% oppe å går.

Det er da ingen som har påstått at de har nådd full masseproduksjon. Det folk har påpekt er at de har satt opp pilotlinjer der de produserer de nye batteriene.

SitatJeg leser dette som at de ennå arbeider med å få på plass en fungerende produksjonslinje.
Å lage noen få batterier i en prøveproduksjon er ikke det samme som å ha en fungerende fabrikk.

De har en pilotlinje som produserer de nye batteriene, men de er ikke kommet i gang med masseproduksjon. Det var jo du som mente de ikke hadde startet med noe som helst.

Motorwatt

Regner med at de andre batteri-produsentene også har noe på trappene. Skal bli spennende å se hva som kommer fra disse.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amoss

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 26. september 2020, klokken 21:30
Regner med at de andre batteri-produsentene også har noe på trappene. Skal bli spennende å se hva som kommer fra disse.

Sant det :)

Men, Panasonic snakket nylig om at de forventet å forbedre cellene de lager for Tesla med ~20% de neste 5 årene, så ser i det minste ikke ut til at DE vil komme opp  med så mye spennende de nærmeste årene... (dersom de ikke vil starte å lisensiere noen av de nye teknologiene fra Tesla nå...)
Model S 85D

Motorwatt

Ville vel være naturlig at LG Chem, som nå er verdens største produsent av elbil-batterier, også har satt av midler til R&D.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Amoss

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 26. september 2020, klokken 21:59
Ville vel være naturlig at LG Chem, som nå er verdens største produsent av elbil-batterier, også har satt av midler til R&D.

Helt klar, og sikkert også en rekke andre batteriprodusenter som produserer batterier til elbiler. Jeg nevnte kun Panasonic, og mente kun Panasonic. Og også de bruker sikkert noe på R&D, men har altså i følge hva de har uttalt ingen store nyheter på gang i den nære fremtid.
Model S 85D

Motorwatt

Som de fleste underleverandører overlater de vel offentliggjøring av nyheter til sine kunder. Kan ikke se at Bosch, ZF, Continental, Kongsberg, osv. reklamerer for sine automotive produkter i noen særlig stor grad. Tesla har vel kanskje et større behov for å gjøre dette siden de er både utviklere, produsenter, og brukere av produktet.

Heller ikke overraskende er det at de da samtidig benytter anledningen til å tilføre sine trofaste kunder og fans mere tro, håp, og kjærlighet (og kanskje også økt aksjeverdi).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

emurof

Hvis det skulle være noen tvil, så bekrefter Elon Musk på Twitter at de faktisk har brukt de nye battericellene fungerende biler i flere måneder:

https://twitter.com/elonmusk/status/1310003337752801280

emurof

Sitat fra: Motorwatt på lørdag 26. september 2020, klokken 23:30
Som de fleste underleverandører overlater de vel offentliggjøring av nyheter til sine kunder. Kan ikke se at Bosch, ZF, Continental, Kongsberg, osv. reklamerer for sine automotive produkter i noen særlig stor grad. Tesla har vel kanskje et større behov for å gjøre dette siden de er både utviklere, produsenter, og brukere av produktet.

Heller ikke overraskende er det at de da samtidig benytter anledningen til å tilføre sine trofaste kunder og fans mere tro, håp, og kjærlighet (og kanskje også økt aksjeverdi).

Det er vel heller det at ingen bryr seg om de andre, mens alle er desperate etter nyheter fra Tesla.

daktari

Interessant den videoen fra Munro.
https://youtu.be/GkQga-mzO4Y
Blås i ny kjemi, gi meg større celler og den selvbærende pakken nå!
Merk at han skryter litt av Jaguars kjøleløsning også.

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: daktari på søndag 27. september 2020, klokken 11:34
Interessant den videoen fra Munro.
Blås i ny kjemi, gi meg større celler og den selvbærende pakken nå!
Merk at han skryter litt av Jaguars kjøleløsning også.
Veldig mye skryt her ja, men ikke noe snakk om hvordan det blir å reparere på.

God kjøleløsning er tydeligvis ikke nok for god ladefart....
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA