Velge mellom cee blå - industrikontakt eller easee homelader

Startet av mthns, søndag 16. august 2020, klokken 20:59

« forrige - neste »

mthns

Hei, jeg står ovenfor et vanskelig valg.  Elektrikeren min har sagt at han kan sette opp et 32A dedikert kurs og ledning inn til garasjen. Jeg har valget om å velge ladeboks type easee eller sette inn cee blå industrikontakt nå.   Elektrikker har sagt at jeg bare kan si ifra så kan han montere ladeboksene på plassen til industrikontakten dersom jeg velger det om noen år.  Det er huset til foreldrene mine og jeg skal flytte ut om 1 års tid. Hva lønner seg? Bare kjøre på og få ladeboks med en gang, eller montere industrikontakt og bytte ut kontakten med elbillader etterhvert. Jeg tenker også da prismessig. Kanefart er ikke så viktig da jeg har god rekkevidde på bil.

Lars C. Krogenæs

Med en 32A kurs må du ha en ekstra typeB jordfeilbryter. Det slipper du med easee. Med en 32A industrikontakt, trenger du en ladekladd som kan kobles til et 32A stikk. Har du det? (Hva slags elbil har du?).

Jeg ville vel heller satt opp easee nå og Evt byttet i en 32A industikk hvis du flytter, for å ta med meg ladestasjonen til neste bolig.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

mthns

Jeg har en rebault9zoe z.e 50.  Jordfeil bryter kommer vel på maks 2000 kr.  Hvis jeg tar med meg ladeboksen når jeg flytter så må jeg vel ha en jirdfeilbryter da og..  Så tenker det kanskje er billigere... Å velge industrikontakt

elektrolux

Setter du opp en vanlig jordfeilautomat på kursen og ladestasjon med 6mA DC (og ev 30mA AC vern innebygd) kan du montere et blått stikk i stedet for ladestasjonen når du flytter og slipper dyrt B vern.

Men undersøk om det blir dyrere om det står et blått stikk eller et type 2 stikk (som regel kalt ladestasjon) i enden av ledningen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Maxwell_400

Du får kjøpt ladekladd med 32A CEE støpsel som har innebygd 6mA DC. Da trenger du kun CEE kontakt og type A (billig) vern.

Jeg har denne, fordelen er at jeg kan flytte den rundt, f.eks til hytta. Den støtter Mode3 lading akkurat som en hvilken som helst ladestasjon men den har ikke last balansering.

https://www.elbilgrossisten.no/collections/schuko-til-type-2/products/spark-cee-til-type-justerbar-ladekabel-6a-32a-1fas

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

moderator 2

Hva koster en 32A kladd med CEE og innebygd DC-RCD?

Tror heller ikke en elektriker er veldig interessert i å legge opp en 32A stikk til lading uten TypeB vern...
Mvh Lars, moderator på elbilforum.no

mthns

Dersom man må betale for jordfeilbryter og div, er det nesten billigere å bare kjøpe en easee ladeboks og montere. Så slipper man å gå frem og tilbake. Lønner det seg med en 32 A sikring og tibber pulse for å lastbelaste? Så jeg får brukt tilgjengelig effekt eller bør jeg gå ned på sikringen.

elektrolux

Sitat fra: Maxwell_400 på mandag 17. august 2020, klokken 09:59
Du får kjøpt ladekladd med 32A CEE støpsel som har innebygd 6mA DC. Da trenger du kun CEE kontakt og type A (billig) vern.

Blir dessverre ikke forskriftsmessig lading via stikk uten B vern selv om kladden har B vern innebygd.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Oddaa

Det blir antagelig ikke forskriftsmessig lading nei. Så er spørsmålet om det blir trygg lading.

Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

Rævedilter

Selvfølgelig blir det trygg lading. Om DC jordfeildeteksjon skjer i sikringsskapet eller i ladestasjon går ut på det same.
Er det lade- eller elektrikermafiaen som har vore ute og fått inn denne siste endringen i reglene som gjere dette ulovleg?

TB

Selv om du flytter, så er det gjerne praktisk med tilgang til lading hos dine foreldre? Og, kanskje dem også trenger lading selv i fremtiden?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

mthns

Ja, det er sant. Så derfor går jeg for eease. Jeg har mulighet til 3 faset 230v 32A . Er dette noe jeg bør gå for.  Fremfor 230V 1 faset, 32A eller evt. 25/20A

RJK

Sitat fra: mthns på tirsdag 18. august 2020, klokken 21:10
Ja, det er sant. Så derfor går jeg for eease. Jeg har mulighet til 3 faset 230v 32A . Er dette noe jeg bør gå for.  Fremfor 230V 1 faset, 32A eller evt. 25/20A

Konsensus er vel at du skal kjøpe utstyret som gir støtte for 32A når du først gjør en jobb, og heller få justert ned A til det som er tilstrekkelig. Så kan man heller justere opp i ettertid om man vil.

Installerer du 1-fas nå, og vil oppgradere i ettertid, så betaler du dobbelt opp mer eller mindre, siden elektriker må bytte det meste av innmaten og strekke ledning på nytt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Rav4_EV

Her var det mye svada.

Om ufaglærte mener at man kan ha en sikker lading ved å bruke blåstikk og en ladekladd med innebygget DC lekkasjevern betyr det ingenting da elektriker som skal utføre og dokumentere jobben er bundet til regelverket.
Det er heller ikke mulig å ta med seg ladeboks og erstatte denne med et blåstikk i ettertid da det da kreves en jordfeilbryter type B i tavlen.
Noen foreslår å ljuge og mene at blåstikket skal brukes til andre formål, men dette vil jo bli avslørt ved en kontroll av elanlegget.

Vi har nå en flott ladestandard med type 2 kontakter som gjør at alle kan bare plugge inn bilen for å lade og ladehastighet justeres automtatisk. Å bruke annet tilkoblingutstyr som blåstikk er jo bare en regelrett sabotasje for praktisk lading.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Helt grei Sørlending

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 21. august 2020, klokken 10:28
Vi har nå en flott ladestandard med type 2 kontakter som gjør at alle kan bare plugge inn bilen for å lade og ladehastighet justeres automtatisk. Å bruke annet tilkoblingutstyr som blåstikk er jo bare en regelrett sabotasje for praktisk lading.

Jeg er ikke direkte uenig, men dessverre har vi også en elektro-bransje som selv presser fram slike kreative omgåelser. Når elektrikere rundt om krever både 10 og 12,000 for en installasjonsjobb som i de fleste tilfeller tar et par timer sier det seg selv at mange kvier seg for å legge opp ladeboks....

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA