Velge mellom cee blå - industrikontakt eller easee homelader

Startet av mthns, søndag 16. august 2020, klokken 20:59

« forrige - neste »

Svein_H

Jeg blir skremt når jeg leser slike tråder som dette. Er det virkelig konsensus blant elbileiere å trikse og mikse på denne måten for å spare noen tusenlapper på å legge opp en ladekurs til elbilene sine? Å skylde på elektrobransjen for at de tar seg godt betalt for å følge regelverket blir bare for dumt, jeg er veldig glad for at jeg bor i enebolig med god avstand til eventuelle naboer med slike holdninger..!
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Maxwell_400

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 21. august 2020, klokken 10:28
Her var det mye svada.

Om ufaglærte mener at man kan ha en sikker lading ved å bruke blåstikk og en ladekladd med innebygget DC lekkasjevern betyr det ingenting da elektriker som skal utføre og dokumentere jobben er bundet til regelverket.

Om det var meg du mente så jar jeg montert flere CEE, store og små, røde og blå med formål å lade elbil og skrevet samsvarserklæring på det. Vernet i skapet er av type B.

Det du derimot ikke har lov til er å bytte ut Schuko med CEE på en ladekladd og det er heller ikke lov til å
ha CEE allment tilgjengelig for lading etter NEK400:2018. Merk ALLMENT her.

Men jeg vil anbefale alle en Type2 ladestasjon men for noen så er ikke det praktisk.

I-Pace SE++, MY20, 18" summer & winter, no panoroof, towbar, spare wheel, H264, TCU 20.2, BECM: BS-AAL-BF-AF-BE

RJK

Sitat fra: Svein_H på lørdag 22. august 2020, klokken 16:59
Jeg blir skremt når jeg leser slike tråder som dette. Er det virkelig konsensus blant elbileiere å trikse og mikse på denne måten for å spare noen tusenlapper på å legge opp en ladekurs til elbilene sine? Å skylde på elektrobransjen for at de tar seg godt betalt for å følge regelverket blir bare for dumt, jeg er veldig glad for at jeg bor i enebolig med god avstand til eventuelle naboer med slike holdninger..!

Ikke alle har like god råd, og det ser vi spesielt på at manges første elbil er en godt brukt trilling, Leaf (1. gen) og tidlig Zoe. Da utgjør kostnaden for laderen en ganske stor andel av prisen på bilen.

Har man god råd, så er jo ikke dette noe å tenke over, og man ser jo andelen som skaffer seg skikkelig ladeboks både hjemme og på hytta/hyttene si(ne), har gått ganske kraftig opp i det siste. Dette til tross for at mange bor i borettslag og tilsvarende, der man ikke får lov å sette opp lademulighet i det hele tatt.

Men når en lader fort kommer opp i 20-40 K ferdig installert, spesielt om man må ha lange kabler og graving av grøfter for å legge ned kabelen, så er det ikke så rart at endel ikke ønsker å ta en så stor investering. Et initialt kostnadsoverslag på 10 K, kan fort bli opp til dobbelt så stort når sluttregninga skrives, f.eks. om kabelstrekket ble over de 10-15 inkluderte meterne.

Derfor er jo spørsmålet her mer om hvordan man kan gjøre dette lovlig og sikkert, men samtidig rimelig. Greit at noen viser tegn til å drite i reglene, men det er jo bare å argumentere mot slikt, fremfor å himle med øynene over andres "holdning". Jeg himler med øynene tilbake til slike som ikke har forståelse for at ikke alle er like velbeslått, og der 5000 +/- betyr et passelig stort innhugg i lommeboka.

Og det er faktisk problematisk at vi har en bransje som har mange aktører som er ute etter å melke markedet, ved å ta doble og triple priser så snart det er snakk om en elbillader som skal monteres opp. Lading med blå industrikontakt er trygt og lovlig om det settes opp riktig. Og jeg har full forståelse for at folk velger dette som et alternativ til en ladeboks, spesielt på steder der man bare midlertidig trenger tilgang.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svein_H

Sitat fra: RJK på lørdag 22. august 2020, klokken 17:30

Ikke alle har like god råd, og det ser vi spesielt på at manges første elbil er en godt brukt trilling, Leaf (1. gen) og tidlig Zoe. Da utgjør kostnaden for laderen en ganske stor andel av prisen på bilen.

Har man god råd, så er jo ikke dette noe å tenke over, og man ser jo andelen som skaffer seg skikkelig ladeboks både hjemme og på hytta/hyttene si(ne), har gått ganske kraftig opp i det siste. Dette til tross for at mange bor i borettslag og tilsvarende, der man ikke får lov å sette opp lademulighet i det hele tatt.

Men når en lader fort kommer opp i 20-40 K ferdig installert, spesielt om man må ha lange kabler og graving av grøfter for å legge ned kabelen, så er det ikke så rart at endel ikke ønsker å ta en så stor investering. Et initialt kostnadsoverslag på 10 K, kan fort bli opp til dobbelt så stort når sluttregninga skrives, f.eks. om kabelstrekket ble over de 10-15 inkluderte meterne.

Derfor er jo spørsmålet her mer om hvordan man kan gjøre dette lovlig og sikkert, men samtidig rimelig. Greit at noen viser tegn til å drite i reglene, men det er jo bare å argumentere mot slikt, fremfor å himle med øynene over andres "holdning". Jeg himler med øynene tilbake til slike som ikke har forståelse for at ikke alle er like velbeslått, og der 5000 +/- betyr et passelig stort innhugg i lommeboka.

Og det er faktisk problematisk at vi har en bransje som har mange aktører som er ute etter å melke markedet, ved å ta doble og triple priser så snart det er snakk om en elbillader som skal monteres opp. Lading med blå industrikontakt er trygt og lovlig om det settes opp riktig. Og jeg har full forståelse for at folk velger dette som et alternativ til en ladeboks, spesielt på steder der man bare midlertidig trenger tilgang.

Jeg himler ikke med øynene over noe som helst, men du må gjerne fortsette å himle med dine øyne. Jeg er overhodet ikke "velbeslått" som du kaller det, men jeg forholder meg til det regelverket som faktisk gjelder, og forventer intet mindre av andre. Det faktum at noen bransjer (eks. elektrikere og rørleggere) har et monopol og kan ta seg godt betalt må vi bare forholde oss til, det er ikke bare å finne opp snarveier her og der for å spare noen kroner.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

RJK

Sitat fra: Svein_H på lørdag 22. august 2020, klokken 18:06
Sitat fra: RJK på lørdag 22. august 2020, klokken 17:30

Jeg himler ikke med øynene over noe som helst, men du må gjerne fortsette å himle med dine øyne. Jeg er overhodet ikke "velbeslått" som du kaller det, men jeg forholder meg til det regelverket som faktisk gjelder, og forventer intet mindre av andre. Det faktum at noen bransjer (eks. elektrikere og rørleggere) har et monopol og kan ta seg godt betalt må vi bare forholde oss til, det er ikke bare å finne opp snarveier her og der for å spare noen kroner.

De fleste her inne forholder seg og til hva som er gjeldende regler, selv om noen få velger å se gjennom fingrene så lenge de anser det som trygt.

Og den beste måten å reagere på prisene, er jo faktisk å takke nei til de dyre alternativene, og heller bruke forbrukermakten til å velge billigere løsninger, og å innhente tilbud fra flere. Det er en måte å be de om å bli mer edruelig i prisingen sin.

Sa forøvrig ikke at du er velbeslått, men "Jeg himler med øynene tilbake til slike som ikke har forståelse for at ikke alle er like velbeslått...".  Her er nyanseforskjeller som du altså ikke ser, om jeg skal ta deg direkte på ordet.

For å eksemplifisere. Du er mer velbeslått enn meg, om du ikke merker så godt et utlegg på 25 K. Det betyr ikke at du per definisjon er velbeslått, som i det å være rik. Du er bare et nivå eller to over meg økonomisk. Du kan samtidig være "fattig nok" til at det svir i lommeboka når du kjøper en bil til 200 K, mens andre tilnærmet kaller det lommepenger.
Bosted Oslo

Helt grei Sørlending

At du blir skremt over at noen leter etter alternativer når de gode løsningene prises urimelig (ulovlig?) høyt får jeg ikke gjort så mye med. Men jeg har levd lenge nok til å skjønne at dersom man ønsker å oppnå endringer (i dette tilfellet sikre lademåter) må man stort sett tilrettelegge for det; et godt eksempel er jo elbilpolitikken; uten de enorme subsidiene vi har i Norge ville ikke el-biler hatt en markedsandel på 1% i dag, samme hvor miljøvennlig og ønsket det måtte være.

Blå industristikk er fullt ut innenfor regelverket så lenge du har B-vern i skapet og egen kurs. Dersom en mener at alle heller skal installere ladeboks må bransjen slutte å opptre som en mafia og tilby installasjon til fornuftige priser.

Ja, man kan bruke forbrukermakten, men mange steder finnes det bare ett alternativ. I tillegg virker det å være gjengs pris med 6-7000 som det laveste man kan oppnå. Om en elektriker kan forklare meg hvorfor 2-3 timers jobb og 10-15 meter kabel forsvarer den prisen vil jeg gjerne høre...

Selv har jeg to Easee bokser hjemme og en underveis på fjellet, men synes fremdeles det er uakseptabel prising generelt i markedet.

Rav4_EV

Du får jo ferdig montert ladeboks til 10.000 kroner og ned til 8000 kroner dersom du kan bruke eksisterende kurs. Virker som om noen har et litt forutinntatt bilde av prisleie og bruker dette som påskudd for å gi råd om tvilsomme løsninger.

Blåstikk med B-vern i fordeler er heller ikke gratis. I tillegg trenger du å kjøpe en ladekladd med blåstikk. Da går nok vinninga opp i spinninga.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Helt grei Sørlending

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 23. august 2020, klokken 14:42
Du får jo ferdig montert ladeboks til 10.000 kroner og ned til 8000 kroner dersom du kan bruke eksisterende kurs. Virker som om noen har et litt forutinntatt bilde av prisleie og bruker dette som påskudd for å gi råd om tvilsomme løsninger.

Blåstikk med B-vern i fordeler er heller ikke gratis. I tillegg trenger du å kjøpe en ladekladd med blåstikk. Da går nok vinninga opp i spinninga.

Da er det vel typisk 16a 1-FAS bokser, som vel heller ikke er veldig fremtidsrettet løsning. Eksisterende kurs avhenger vel av at kursen ikke er i bruk til noe annet, så det tipper jeg gjelder veldig få?  Uansett er hovedproblemet at det i mange deler av landet er smått med alternativer på installasjonsfronten, og basert på andre innlegg virker det som tilbud på installasjon på både 10 og 12,000 for Easee-bokser er vanlig. Selv har jeg fått det ned i 7,000 og ser også de som kommer lavere, men synes også det er en håpløs pris for en så enkel jobb. Og selv om jeg velger en trygg løsning selv, gjør hvertfall det at jeg forstår at enkelte ser etter lettere utveier (og samtidig holde seg innenfor regelverket). Så om man ønsker å få flere til å lade livlig tror jeg personlig det hadde vært lurt med en mer fornuftig pris.

E-tron får du forresten med blå/rødstikk, og da blir det jo en relativt sett billig løsning.

Rav4_EV

Hvorfor skulle ikke 16A enfase ladeboks være fremtidsrettet? Dette gir fort 15 mil i løpet av 8 timers søvn. Hvor mye bil skal vi kjøre i fremtiden?

Når de fleste benytter schuko i dag gir dette hele 60% raskere lading, så jeg ser ikke argumentet ditt.

22' X Plaid

Helt grei Sørlending

For mitt bruk blir det for lite, siden vi ofte bruker hytta som pitstop på lengre turer. I tillegg har vi ofte besøk av familie med 250-300 km vei tilbake, og sammen med egen bil vil man måtte lade hele helga for å ha fullt batteri på søndag.

Jeg er helt enig i at mange overdimensjonerer, og at 400v med 32a nok ikke er nødvendig for de fleste, men for min del er det uinteressant å bruke penger på noe som gir mindre enn 7-11 kWh. På samme måte kommer jeg aldri til å lade på 50kwh ladere heller, og mener det er helt feil at det fortsatt installeres om man vil få til målet om 100% 0-utslippsbiler. Jeg kjører for å komme raskest mulig frem, mens andre vil ha lange pauser, så det er vel med så mye annet forskjellige behov.

RJK

Sitat fra: Rav4_EV på søndag 23. august 2020, klokken 15:38
Hvorfor skulle ikke 16A enfase ladeboks være fremtidsrettet? Dette gir fort 15 mil i løpet av 8 timers søvn. Hvor mye bil skal vi kjøre i fremtiden?

Når de fleste benytter schuko i dag gir dette hele 60% raskere lading, så jeg ser ikke argumentet ditt.

I dag har mange familier kun en elbil til disposisjon. Noen har allerede skaffet seg en elbil nummer to. Om få år har kanskje avkommet og skaffet seg elbil. Da vil det være greit om man kan lade bilen hver sin natt, og så ha til resten av uka og litt til, om man ikke skal noe spesielt. Og så kan man sikkert forskyve litt på dagene om en eller flere biler skal brukes til langtur i helga.

Dersom det ikke passer å installere opp flere ladere, så er det greit at den ene laderen kan settes opp til "max" trekk av hva mann får lov til fra strømselskapet, og så kan man heller "dempe" effektuttaket i starten. Da vil ikke nødvendigvis laderen til 7-12 K gjøre jobben.

Greit jeg tok i litt da jeg nevnte lader til 25K i tidligere innlegg, men det er jo mange som har endt opp med regninger på 20-25 K for hjemmeladeren. Forhåpentligvis vil vi snart se ladere som med oppsett kommer ned i 5-12 K for inntil 32 A, gjerne 3-fase på 400V TN-nett. Men før det skjer så må vi vel vente på at det blir mere fart på elbil-utbredelsen i folkerike nasjoner som Tyskland, Frankrike og Spania.
Bosted Oslo

Amatøren

Jeg kan se at 20.000,- — 30.000,- (veldig langt kabelstrekk og kanskje i bakken i tillegg) for ordentlig ladestasjon med type 2 uttak er surt hvis elbilene var solgt med fulle avgifter og MVA.

Når man derimot får kjøpt de avgiftsfrie og MVA frie, så skjønner jeg ikke at folk skal være så gniene.

Vi tenkte at installasjon av ladeboks var en del av bilkjøpet og så på samlet kostnad ved anskaffelse.

Jeg leide minigraver og gravde selv fra huset og ut til der vi bygget ny garasje. Alt forskriftsmessig med K-rør med dobbel vegg og dypere enn minimum dybde i sandfylling før andre masser ble lagt over.

Alle kostnader ble sett på som total kostnad for bilanskaffelse. Vi har nå to ladere.

Selv stoler jeg ikke på schuko etter nesten branntilløp i påsveiset støpsel på både varmtvannsbereder og tørketrommel. Sistnevnte ble det kortslutning i på grunn av smelting så sikringen gikk.

'Better safe than sorry!'
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

RJK

Sitat fra: Amatøren på søndag 23. august 2020, klokken 20:58
Jeg kan se at 20.000,- — 30.000,- (veldig langt kabelstrekk og kanskje i bakken i tillegg) for ordentlig ladestasjon med type 2 uttak er surt hvis elbilene var solgt med fulle avgifter og MVA.

Når man derimot får kjøpt de avgiftsfrie og MVA frie, så skjønner jeg ikke at folk skal være så gniene.

Vi tenkte at installasjon av ladeboks var en del av bilkjøpet og så på samlet kostnad ved anskaffelse.

Jeg leide minigraver og gravde selv fra huset og ut til der vi bygget ny garasje. Alt forskriftsmessig med K-rør med dobbel vegg og dypere enn minimum dybde i sandfylling før andre masser ble lagt over.

Alle kostnader ble sett på som total kostnad for bilanskaffelse. Vi har nå to ladere.

Selv stoler jeg ikke på schuko etter nesten branntilløp i påsveiset støpsel på både varmtvannsbereder og tørketrommel. Sistnevnte ble det kortslutning i på grunn av smelting så sikringen gikk.

'Better safe than sorry!'

Folk kjøper biler etter det de har råd til, eller er villig til å legge i for en nødvendig bruksgjenstand, uavhengig om prisen inneholder avgifter eller ikke. Og kjøper man brukt. så er det uansett ikke mva inne i bildet, selv om bilen initielt ble kjøpt med avgifter.

Sikker lademulighet er selvsagt en del av dette, men det trenger ikke bety at man går for en av de dyrere løsningene. En Schuko-løsning med 10A sikring og vern, utført etter reglene, er og å annse som en sikker løsning, selv om det er fordeler med en dedikert ladeboks med type-2-uttak eller fast type-2-kabel.

For egen del var aldri ladeboks et spørmål engang, fordi jeg leier bolig i et borettslag der man ikke har fast plass. Er derfor "avhengig" av fellesladere som eksisterte før jeg kjøpte bilen, men nå er under utskiftning, og flere ladepunkter tilgjengelig.

Det er derfor feil å se på dette som at det bare finnes en vei til sikker og god nok ladeløsning. F.eks. startet denne saken med en som skal ha ladeløsning i ett år først og fremst, og så blir det litt klattlading i ettertid. Vi vet jo ikke om foreldrene har bil, og om de i så tilfelle er interessert i å skaffe seg elbil i ettertid. Da er det forståelig at man vurderer hvor mye man vil legge i en midlertidig løsning. Det burde selvsagt være med i vurderingen i hvilke råd man gir.
Bosted Oslo

Rav4_EV

Sitat fra: RJK på søndag 23. august 2020, klokken 20:38

I dag har mange familier kun en elbil til disposisjon. Noen har allerede skaffet seg en elbil nummer to. Om få år har kanskje avkommet og skaffet seg elbil. Da vil det være greit om man kan lade bilen hver sin natt, og så ha til resten av uka og litt til, om man ikke skal noe spesielt. Og så kan man sikkert forskyve litt på dagene om en eller flere biler skal brukes til langtur i helga.

Dersom det ikke passer å installere opp flere ladere, så er det greit at den ene laderen kan settes opp til "max" trekk av hva mann får lov til fra strømselskapet, og så kan man heller "dempe" effektuttaket i starten. Da vil ikke nødvendigvis laderen til 7-12 K gjøre jobben.

Da er det nok mer fremtidsrettet å ha flere enkle ladepunkter enn å bedrive "ladekø" hjemme. Høres veldig tungvint ut, men sikkert et greit argument om man har overinvestert i ett enkelt  ladepunkt med unødig høy effekt.

22' X Plaid

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA