Rett før det blir fossilbil igjen

Startet av geear, lørdag 30. mai 2020, klokken 12:44

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 02. desember 2020, klokken 13:02
300kg er så lite at det blir bortimot det samme som å bare tilby tilbehørs-krok for sykkelstativ, bagasjeboks osv.
En har rett og slett ikke noe nyttelast med mindre en går for de aller minste og spinkleste hengerne. Resultatet blir fort mye ulovlig kjøring. For litt mer robuste hengere er egenvekten på hengeren over maks vekt uten last.

Det har kommet en del spesialhengere for elbil, som Tysse 6050 som bare veier 130kg. Så da har en i hvert fall 170kg med last lovlig...

https://www.tysse.no/blogg/elbil/hvilken-tilhenger-kan-du-dra-med-din-elbil/
Tesla Model Y                         2021-

Øyvind.h

Har hatt en slik spinkel mikro-henger før. Riktignok fra annet merke. Den kollapset dessverre ganske kjapt og blir veldig for alt for liten for selv moderate oppgaver.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Tysse har en 1300 kg totalvekt tilhenger som veier 132 kg

6277

https://www.finn.no/192360900

Kvalifiserer ikke som spinkel henger i min forståelse.

Øyvind.h

Sitat fra: Counterpointer på onsdag 02. desember 2020, klokken 18:10
Tysse har en 1300 kg totalvekt tilhenger som veier 132 kg

6277

https://www.finn.no/192360900

Kvalifiserer ikke som spinkel henger i min forståelse.
Jeg har heller ikke sagt at den du viser til er spinkel :D
Den du viser til virker relativt robust! Kan ta opp til 1300kg.

Men - det er noe som skurrer med den du trekker frem. Egenvekten du oppgir rimer ikke med differanse mellom nyttelast og totalvekt?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Egil Fonn

Noe skurrer ja. 1300kg totalvekt - 1042kg nyttelast burde gi egenvekt 258kg
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 02. desember 2020, klokken 18:15
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 02. desember 2020, klokken 18:10
Tysse har en 1300 kg totalvekt tilhenger som veier 132 kg

6277

https://www.finn.no/192360900

Kvalifiserer ikke som spinkel henger i min forståelse.
Jeg har heller ikke sagt at den du viser til er spinkel :D
Den du viser til virker relativt robust! Kan ta opp til 1300kg.

Men - det er noe som skurrer med den du trekker frem. Egenvekten du oppgir rimer ikke med differanse mellom nyttelast og totalvekt?
Du klassifiserte lette hengere som mikro hengere. Hvertfall oppfattet jeg det slik.

Tysse oppgir disse tallene selv. Men har sett varierende spesifikasjoner, noe som er litt rart.

6277 virker som en ganske grei kombinasjon av lett henger med høy nok totalvekt. Forutsatt at egenvekten er så lav som oppgitt. Jo lettere en henger er jo mer nyttelast får en på biler med lav total hengervekt.

Øyvind.h

#186
Sitat fra: Counterpointer på onsdag 02. desember 2020, klokken 18:46
Du klassifiserte lette hengere som mikro hengere. Hvertfall oppfattet jeg det slik.

Tysse oppgir disse tallene selv. Men har sett varierende spesifikasjoner, noe som er litt rart.

6277 virker som en ganske grei kombinasjon av lett henger med høy nok totalvekt. Forutsatt at egenvekten er så lav som oppgitt. Jo lettere en henger er jo mer nyttelast får en på biler med lav total hengervekt.
Det jeg mente å klassifisere som mikrohenger er hengere som (Tysse 6050) på 2x1,15 med 10 tommers hjul. En kan ikke frakte gipsplater eller annet byggmateriale som ofte kommer i 240 lengde. Pall må stå på langs da den er for smal til å stå på tvers. Det er omtrent det minste du kan finne av nye tilhengere i dag. Jeg har hatt en henger med slike mål og hjul før og den blir fryktelig fort liten når du tar den i bruk. Nå er det riktignok ikke noe særlig en kan laste i hengeren før du går ut over maksimal totalvekt på 300kg, men en må være veldig forsiktig med å la ting stikke ut fra hengeren da vekten bør ligge sentrert over akslingen. I praksis gjerne ikke noe problem da karmene er sveiset fast og ingen lar seg felle ned. Sparer vekt, blir billigere og enklere. Men også negativt for anvendelighet.
Det er rett og slett slik at en må ned på så liten henger for å komme ned under 150kg. Størrelse og vekt går stort sett hånd i hånd. Min middels store henger er bare 2,5x1,5 meter. Med to akslinger veier den rundt 350-360kg.

Tipper egenvekten på 6277 er skrivefeil. Egenvekten er antakelig mer i retningen av differansen mellom nyttelast og totalvekt. Det ville vært merkelig om 1300kg henger som er bredere, lengere, grovere/kraftigere dimensjonert understell, større hjul og forsterket bakkarm har omtrent samme egenvekt som 6050. Det henger ikke på greip.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 02. desember 2020, klokken 18:39
Noe skurrer ja. 1300kg totalvekt - 1042kg nyttelast burde gi egenvekt 258kg

Hender det er bittelitt differanse av en eller annen grunn, men da snakker vi noen få kg. Ikke tresifret.
Tysse 6277 ser mye tyngre ut enn oppgitt på nettsiden og en må påregne å kun frakte en moderat mengde kvist med den. Eller 1-2 gipsplater.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Jeg har fått vekten på 6277 oppgitt hos seriøs forhandler (Grim Maskin) som sjekket mot nettsiden til Tysse.




Svaret får en vel ikke 100% før en får satt en tom henger på en vekt.

Egil Fonn

Er nok en feil i spesifikasjoner ja. Ser denne Tysse 6050 uten brem med 750kg totalvekt har 130kg egenvekt. Her stemmer tallene.
https://www.tysse.no/varehenger/tilhenger-6050-750kg/
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Counterpointer

Finnes tyngre hengere med lavere vektklasse det er jo ikke relevant [emoji1744]

Egil Fonn

Absolutt relevant. Hengere dimensjoneres iht til belastning de skal tåle (Last/fart) I tillegg veier tipp og bremser ekstra.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Egil Fonn

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 08. oktober 2020, klokken 19:48
Stranda:  :+1: :+1:

Enig. Hybrid med to ulike motorer, både batteri og bensintank, er jo bare tull. Litt "ja takk" begge deler. Hybrid er noe tull. Elbil er saken.

Har eid en hybrid. BMW I3 94ah REX. Genialt konseptet med stort batteri og en liten bensinmotor som kan lade/ sørge for framdrift ved behov. Jeg kjørte sjelden med bensin drift, men utrolig greit og ha det i bakhånd de gangene det trengtes. Er det ladekø , trykk på knappen og start generatoren. Drivstoff kostnad ved generatordrift  var ca 6-7kr mila som ikke er så mye dyrere enn hurtigladekostnad :) 
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Electric cars in Norway

Egil :+1: ja jeg har sett videos fra England om effektive REX. Det er vel  ikke de det tenkes på her.

Egil Fonn

For meg er nå løsningen 2 biler. Jeg har beholdt min gamle dieselbil. Den har AWD høy bakkeklaring og kan trekke 3500kg henger. I tillegg er den skodd med piggdekk om vinteren og står i beredskap for dager med blank våt is. Må innrømme at den er meget sjelden ut av garasjen. Sist var i sommer til trekking av campingvogn på ferietur..
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA