Rett før det blir fossilbil igjen

Startet av geear, lørdag 30. mai 2020, klokken 12:44

« forrige - neste »

Rævedilter

Det blir ein permanantmagnet (antar eg) motor bak på RWD, og uansett konfigurasjon på dei to andre motorane må dei bruke meir samla sett.
På Model 3 er det vel nærare 10% auke fra RWD->AWD, vert sikkert det samme på CT. Sen brukte iallefall induksjonsmotor.

Rævedilter

Sitat fra: 1317142119 på fredag 24. juli 2020, klokken 12:05
Jeg fikk en påminnelse i bladet Bil om hvorfor jeg ikke savner traktormotoren. Det handler om nyere brukt SUV og et lite utvalg av dem.

Om en av landets mest populære bilprodusenter skriver dem følgende:

"Lav motortemperatur på dieselmotorene som gir lite varme fra varmeapparatet når det er kaldt ute er noe VW sliter med. Bremseklossene bak slites ofte unormalt fort, så sjekk disse. Når det er kaldt ute kan bilene stoppe på grunn av en EGR-ventil som fryser. På biler med DSG-girkasser har mecatronic-enheten til girkassen et problem".

Dette er altså generell omtale av et (uforståelig) svært populært bilmerke i familiebilklassen. Man fryser inni bilen på vinteren, den har elendige bremser som må må skiftes hele tiden, en motor som ikke virker i minusgrader og en girkasse som på generelt grunnlag bare er ræva. Og folk mener elbiler (aka "dildobiler") er noe herk i vinterlandet Norge 😂

Nå har riktig nok ikke bensinmotorene like mye vinterproblemer på grunn av annen teknologi, men svaret på om jeg tenker på å gå tilbake til fossil er et krystallklart nei.

Ein kan jo kjøpe anna enn VW.
Men det er klart at utslippskravene til dieselmotorene har medført masse problemer : EGR, partikkelfilter, dyseproblemer, svært dyre pumpedeler (og andre deler) etc. så nyere dieseler er eit sjansespill.
Men dei andre tinga du nevner har nok dei fleste bilprodusentane kontroll på.
Hadde ein PSA diesel nokre år, og der varma eksosen opp kjølevatnet; ikkje behov for Webasto og varm kupe på et blunk. Dei einaste som er sikkert med Webasto der at den sluttar å fungere før lenge før bilen.

turfsurf

Sitat fra: Håkon77 på fredag 24. juli 2020, klokken 12:16
Jeg har ikke hatt noe lavere vedlikeholdskostnader på el vs diesel. Nissan har dyre servicer, Hyundai hyppige.
Nå snakker jeg ikke om service, skal man sammenligne det så må man sammenligne lime for like i så fall. I3 har kostet oss 1300 kr i året for service.

En eldre dieselbil har du ukjente vedlikeholdskostnader på, og delene er ikke gratis på disse heller. En nyere elbil med garanti har du ikke denne faktoren på.

Det er mye surere å hive 50k etter en bil verdt 100k enn en verdt 300-400k.

I tillegg har man besparelsen av drivstoff, litt avhengig av kjøremønster. 

Kjører man ikke alt for mye vil det å kjøpe en rundt ett år gammel elbil og selge den før garanti har gått ut være en veldig god kombinasjon av forutsigbart bilhold med relativt lave kostnader.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 24. juli 2020, klokken 14:42
Da Model S kom med 2 motorer ble den mer effektiv enn den som kun hadde 1 ettersom de brukte to ulike motorer - en som gikk billig, og en som hadde god aksellerasjon.
Det var ikke fordi den hadde to motorer den gikk billigere, men fordi S85D fikk to nye, små motorer som var mere effektive en den store motoren som var bak på gamle S85 og P modellene.

Hadde to motorer vært mere effektivt enn en skulle TM3 LR AWD hatt lengre rekkevidde en RWD.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Oddaa

Sitat fra: Rævedilter på fredag 24. juli 2020, klokken 14:11
Sitat fra: Oddaa på lørdag 11. juli 2020, klokken 14:23
(Plug-in hybrid gir meget gunstig leasing sammenlignet med el og fossil pga at mva utgjør høy andel av bilprisen.)
Bedre enn elbil ja, men vert vel det samme som fossilbil (samme MVA%).
Det er jo full MVA på leasing.
Leasingselskapet betaler ikke mva. For plug-in hybrid med lav eller ingen engangsavgift utgjør mva en større andel av bilprisen enn fossil, dermed kan leasingselskapene gi en bedre pris ut til kunde.

Slik har i alle fall jeg fått det forklart.

(Det er for eksempel dyrere å lease en XC40 bensin/diesel enn en XC60 hybrid til tross for 200 kkr i prisforskjell motsatt vei.)

Fant nå dette på VG Bilguiden:

'Det er nok flere mulige årsaker til at elbil oftest eies, mens hybrid er mer populær å lease. Den viktigste årsaken er nok at hybridbiler, med lademulighet vel og merke, har lav eller ingen engangsavgift, noe som gjør at momsen står for en relativt stor andel av nybilprisen.

Leasingselskapenes konkurransefortrinn med fritak for moms kan da være med på å gjøre hybridene spesielt populære som leasingobjekter.'


Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt 2025 EX30 Twin Performance
Kansellert bestilling 2025 EX90

Rævedilter

Ser dei skriver fritak for moms, men det er nok fradrag for inngående mva som er rett, men resultatet vert jo det samme.
Da er det jo eingangsavgift (som det ikkje er mva på) som utgjer forskjellen og som gjer at hybrid vert billigare å lease med samme "kundepris" på bilene.

Takk for info!

bjorngb

For min del blir det nok å fortsette med en elbil og en ice. Elbil er genialt for småkjøring, men det begynner å ta så lang tid å lade m/ladekø og ikke minst dyrt på langkjøring(hurtiglading), at ladetiden ikke forsvarer en lille besparelsen. I tillegg er det ladere som er i uorden... Står i ladekø nå på en CCS - det er bare en Taycan som må lade fullt før hun kjører videre 😅
Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

Rosstopher

Sitat fra: bjorngb på torsdag 01. oktober 2020, klokken 21:32Elbil er genialt for småkjøring, men det begynner å ta så lang tid å lade m/ladekø og ikke minst dyrt på langkjøring(hurtiglading), at ladetiden ikke forsvarer en lille besparelsen.

Man velger jo selv om man vil kjøpe elbil av typen som må stå i lange køer og betale dyrt for strømmen eller ikke. Skjønner godt at ikke alle har råd til Tesla, men det blir ihvertfall feil å fremstille fossilbil som det eneste alternativet om man skal slippe lange køer og dyr strøm.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Wisd0m

Sitat fra: Rosstopher på torsdag 01. oktober 2020, klokken 22:56
Sitat fra: bjorngb på torsdag 01. oktober 2020, klokken 21:32Elbil er genialt for småkjøring, men det begynner å ta så lang tid å lade m/ladekø og ikke minst dyrt på langkjøring(hurtiglading), at ladetiden ikke forsvarer en lille besparelsen.

Man velger jo selv om man vil kjøpe elbil av typen som må stå i lange køer og betale dyrt for strømmen eller ikke. Skjønner godt at ikke alle har råd til Tesla, men det blir ihvertfall feil å fremstille fossilbil som det eneste alternativet om man skal slippe lange køer og dyr strøm.
Tesla har nærmest blitt synonymt med dyrt, noe som er feil etter Model 3 SR+ kom. Kostnadsmessig er den SR+ billigere å eie (samlet med driftskostnader og investeringskostnader, avskrivning osv.) enn både Toyota Corolla og Skoda Octavia. 

Rosstopher

Sitat fra: Wisd0m på tirsdag 06. oktober 2020, klokken 11:27
Tesla har nærmest blitt synonymt med dyrt, noe som er feil etter Model 3 SR+ kom. Kostnadsmessig er den SR+ billigere å eie (samlet med driftskostnader og investeringskostnader, avskrivning osv.) enn både Toyota Corolla og Skoda Octavia.

Ja, nå får man faktisk Model 3 til noen tusenlapper mindre enn det Model S kostet ved lansering.  :P

Fra spøk til alvor: Model 3 ikke nødvendigvis en dyr bil, men fortsatt utenfor rekkevidde for mange. Et reelt eksempel er min arbeidsplass, hvor vi er 9 personer som kjører elbil. Det er 2 e-Golf, 2 Leaf, 1 Ioniq, 1 Zoe, 1 MG og 2 Teslaer. Altså av 9 elbiler har 7 startpris under 300.000. Felles for de fleste av de er at de sier de gjerne skulle hatt Tesla, men at de rett og slett ikke har høyt nok bilbudsjett.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Stranda

Vi skulle bestille ny bil nå i august, og vi kikket lenge og vel på elbiler. Skulle gjerne kjørt fossilfritt, men de aller fleste elbiler er dessverre fortsatt for små (har for liten innvendig plass) for våre behov. Tesla X er eneste som har god bagasjeplass, men blir veldig kostbar og mangelen på takstativ er en showstopper. Så da ble det en fossilbil denne gangen også. Ser frem til Model Y og ID6 kommer på markedet, da blir det kanskje el.

espenri

Og hva slags fossilbil ble det? Kan jo være spennende å se hva du valgte og hvorfor...
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

turfsurf

Sitat fra: Stranda på torsdag 08. oktober 2020, klokken 11:56
Skulle gjerne kjørt fossilfritt, men de aller fleste elbiler er dessverre fortsatt for små (har for liten innvendig plass) for våre behov.
Her er jo nøkkelen. Folk forurenser heller enn å justere på sine "behov". Drit i miljø og klima, bare vi får gjøre som vi vil. Så begynner man å lete etter argumenter for å forsvare sine valg.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Stranda

Sitat fra: espenri på torsdag 08. oktober 2020, klokken 12:28
Og hva slags fossilbil ble det? Kan jo være spennende å se hva du valgte og hvorfor...
Skoda Kodiaq med bensinmotor. Kombinasjonen av plass (både bagasjeromsstørrelse og romslig baksete) og pris ble avgjørende. Skulle gjerne hatt en tilsvarende bil med elmotor. ID6 kan kanskje bli noe sånt.

espenri

Er 4wd et krav? Omgående levering?

ID.4 leveres i år, med noe mindre plass.
Enyaq leveres februar 2021 med ca tilsvarende plass?

Begge med Rwd i første omgang.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA