Rett før det blir fossilbil igjen

Startet av geear, lørdag 30. mai 2020, klokken 12:44

« forrige - neste »

Stranda

Sitat fra: turfsurf på torsdag 08. oktober 2020, klokken 12:29
Sitat fra: Stranda på torsdag 08. oktober 2020, klokken 11:56
Skulle gjerne kjørt fossilfritt, men de aller fleste elbiler er dessverre fortsatt for små (har for liten innvendig plass) for våre behov.
Her er jo nøkkelen. Folk forurenser heller enn å justere på sine "behov". Drit i miljø og klima, bare vi får gjøre som vi vil. Så begynner man å lete etter argumenter for å forsvare sine valg.
Tja, det er jo en avveining mellom ulike hensyn. Dersom en elbil blir så upraktisk at man ikke kan benytte den til det formålet man trenger en bil til, så er det jo litt meningsløst å likevel tvinges til å kjøpe en slik bil. Så får vi tro at noen av avgiftene som vi må betale for denne bilen går til å kompensere for noe av utslippene.

Stranda

Sitat fra: espenri på torsdag 08. oktober 2020, klokken 12:52
Er 4wd et krav? Omgående levering?

ID.4 leveres i år, med noe mindre plass.
Enyaq leveres februar 2021 med ca tilsvarende plass?

Begge med Rwd i første omgang.
Ja, vi har vurdert begge disse. Ønsker 4WD. Var og kikket på Enyaq da den var på turne her i området. Fin bil, men tror den har litt for lite bagasjeplass, og ser litt trang ut i baksetet. Har blant annet litt høyt gulv pga batteripakka under. Ønsker derfor å prøvekjøre før jeg evt bestiller en sånn. Da blir vel ikke levering før nærmere 2022 uansett, og vi trenger bil i mellomtiden.

ID4 blir vel ganske lik. Men som sagt så ser ID6 lovende ut (det lille jeg har hørt om den).

ToWalkOrDrive

#167
Sitat fra: Stranda på torsdag 08. oktober 2020, klokken 12:55
Sitat fra: espenri på torsdag 08. oktober 2020, klokken 12:52
Er 4wd et krav? Omgående levering?

ID.4 leveres i år, med noe mindre plass.
Enyaq leveres februar 2021 med ca tilsvarende plass?

Begge med Rwd i første omgang.
Ja, vi har vurdert begge disse. Ønsker 4WD. Var og kikket på Enyaq da den var på turne her i området. Fin bil, men tror den har litt for lite bagasjeplass, og ser litt trang ut i baksetet. Har blant annet litt høyt gulv pga batteripakka under. Ønsker derfor å prøvekjøre før jeg evt bestiller en sånn. Da blir vel ikke levering før nærmere 2022 uansett, og vi trenger bil i mellomtiden.

ID4 blir vel ganske lik. Men som sagt så ser ID6 lovende ut (det lille jeg har hørt om den).

Dersom bagasjeplass er viktig, og lengde og høyde for bein i baksetet, så er jo TMY et alternativ. Er utallige videoer på hvor overrasket folk er angående plass, mye pga plass under gulvet bak og i frunk, samt at det er 12,5cm lenger benplass i baksetet enn i Tesla Model 3. Er en som sammenligner bakseteplass med Landrover Discovery.
https://www.motortrend.com/cars/tesla/model-y/2020/tesla-model-y-interior-review/

https://www.youtube.com/watch?v=8Q02bhU_Imw

https://www.youtube.com/watch?v=qQPBtxrgAyk

https://www.youtube.com/watch?v=wVYuStodkVc

https://www.youtube.com/watch?v=GZSHlnAJ_gU
Tesla Model Y                         2021-

Wisd0m

Sitat fra: Stranda på torsdag 08. oktober 2020, klokken 12:48
Sitat fra: espenri på torsdag 08. oktober 2020, klokken 12:28
Og hva slags fossilbil ble det? Kan jo være spennende å se hva du valgte og hvorfor...
Skoda Kodiaq med bensinmotor. Kombinasjonen av plass (både bagasjeromsstørrelse og romslig baksete) og pris ble avgjørende. Skulle gjerne hatt en tilsvarende bil med elmotor. ID6 kan kanskje bli noe sånt.
Kunne kjøpt RAV4 PHEV. Vel og merke litt leveringstid.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Wisd0m på torsdag 08. oktober 2020, klokken 14:51
Sitat fra: Stranda på torsdag 08. oktober 2020, klokken 12:48
Sitat fra: espenri på torsdag 08. oktober 2020, klokken 12:28
Og hva slags fossilbil ble det? Kan jo være spennende å se hva du valgte og hvorfor...
Skoda Kodiaq med bensinmotor. Kombinasjonen av plass (både bagasjeromsstørrelse og romslig baksete) og pris ble avgjørende. Skulle gjerne hatt en tilsvarende bil med elmotor. ID6 kan kanskje bli noe sånt.
Kunne kjøpt RAV4 PHEV. Vel og merke litt leveringstid.

Ja, du får riktignok ikke plass til like mye bagasje i en RAV4 Hybrid som i en Tesla Model Y, men fortsatt veldig mye. I RAV4 får du plass til 11 trillekofferter, mens i Model Y får du plass til 12 (inkl 1 under panseret).

https://www.youtube.com/watch?v=mAEt3vN50jA
Tesla Model Y                         2021-

Stranda

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 08. oktober 2020, klokken 14:39
Sitat fra: Stranda på torsdag 08. oktober 2020, klokken 12:55
Sitat fra: espenri på torsdag 08. oktober 2020, klokken 12:52
Er 4wd et krav? Omgående levering?

ID.4 leveres i år, med noe mindre plass.
Enyaq leveres februar 2021 med ca tilsvarende plass?

Begge med Rwd i første omgang.
Ja, vi har vurdert begge disse. Ønsker 4WD. Var og kikket på Enyaq da den var på turne her i området. Fin bil, men tror den har litt for lite bagasjeplass, og ser litt trang ut i baksetet. Har blant annet litt høyt gulv pga batteripakka under. Ønsker derfor å prøvekjøre før jeg evt bestiller en sånn. Da blir vel ikke levering før nærmere 2022 uansett, og vi trenger bil i mellomtiden.

ID4 blir vel ganske lik. Men som sagt så ser ID6 lovende ut (det lille jeg har hørt om den).

Dersom bagasjeplass er viktig, og lengde og høyde for bein i baksetet, så er jo TMY et alternativ. Er utallige videoer på hvor overrasket folk er angående plass, mye pga plass under gulvet bak og i frunk, samt at det er 12,5cm lenger benplass i baksetet enn i Tesla Model 3. Er en som sammenligner bakseteplass med Landrover Discovery.
https://www.motortrend.com/cars/tesla/model-y/2020/tesla-model-y-interior-review/

https://www.youtube.com/watch?v=8Q02bhU_Imw

https://www.youtube.com/watch?v=qQPBtxrgAyk

https://www.youtube.com/watch?v=wVYuStodkVc

https://www.youtube.com/watch?v=GZSHlnAJ_gU
Model Y er interessant, og jeg vil gjerne prøvekjøre den så snart det blir mulig. Det er noen ting jeg er usikker på med den. For eksempel tror jeg ikke den tilbys med Isofix i passasjersete foran. Jeg har heller ikke sett noen løsning for delingsnett mellom bagasjerom og bakseter. Slike detaljer er relevant med tanke på hvor praktisk bilen er.

Stranda

Sitat fra: Wisd0m på torsdag 08. oktober 2020, klokken 14:51
Sitat fra: Stranda på torsdag 08. oktober 2020, klokken 12:48
Sitat fra: espenri på torsdag 08. oktober 2020, klokken 12:28
Og hva slags fossilbil ble det? Kan jo være spennende å se hva du valgte og hvorfor...
Skoda Kodiaq med bensinmotor. Kombinasjonen av plass (både bagasjeromsstørrelse og romslig baksete) og pris ble avgjørende. Skulle gjerne hatt en tilsvarende bil med elmotor. ID6 kan kanskje bli noe sånt.
Kunne kjøpt RAV4 PHEV. Vel og merke litt leveringstid.
Er ikke så begeistret for hybrid. To ulike motorer, både batteri og bensintank, det synes jeg er unødvendig. Da er det bedre å rendyrke det ene eller det andre. RAV4 har heller ikke fullt så god bagasjeplass som vi ønsker å ha.

Electric cars in Norway

Stranda:  :+1: :+1:

Enig. Hybrid med to ulike motorer, både batteri og bensintank, er jo bare tull. Litt "ja takk" begge deler. Hybrid er noe tull. Elbil er saken.

Electric cars in Norway

#173
Fra KNA.

https://kna.no/bilist/mange-feil-pa-nye-elbiler/

Kopi:

Overskrift:

MANGE FEIL PÅ NYE ELBILER

BILHOLD

Det er likevel ikke bare Tesla-eiere som opplever feil på bilene sine. Denne høsten har vi blant annet sett at Volkswagen ID. 3, en av Norges mest populære elbiler, har vært plaget med en programvarefeil som gjøre at bilens startbatteri tømmes. I tillegg til en tjuetalls andre, mindre feil. Det ryktes imidlertid at det vil komme en programvareoppdatering over jul som løser startbatteriproblematikken.

Også Svensk-Kinesiske Polestar også opplevd problemer i forbindelse med lansering av Polestar 2 – merkets første rene elbil. Her var det mange ferske eiere som opplevde at bilene deres mistet kraft eller stanset under kjøring. I tillegg klaget mange over en rekke feil og feilmeldinger i løpet av de første ukene på veien. I løpet av høsten tikket også rapportene inn om biler som ikke ville starte og varmesystemer med feil. Nesten samtlige biler levert før midten av oktober blir når tilbakekalt.

Grunn til bekymring

Øystein16

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 08. oktober 2020, klokken 19:48
Stranda:  :+1: :+1:

Enig. Hybrid med to ulike motorer, både batteri og bensintank, er jo bare tull. Litt "ja takk" begge deler. Hybrid er noe tull. Elbil er saken.

Hybrid er ofte eit alternativ til to bilar. Det som er tull for deg kan derfor vera smart for andre. Folk kjøper bil etter lyst, behov og/eller økonomi. Elbil/eldrift er best når det passar. Har ein god plass og økonomi er elbilfordelane like mykje støtte til kjøp/hold av diesel- eller bensinbil. Billeg bilhald og låge renter er best for dei som er godt etablert.

Me hadde bestemt oss for seks fysiske faktorar me la vekt på ved kjøp av bil for fem år sidan, hybriden då fekk 5,5/6 poeng, mens beste elbil i markedet fekk 4/6 poeng. Hybridsystem fekk 0,5 poeng - elbil ga 1 poeng. I praksis har hybriden gitt 0,8 - 0,9 poeng. To faktorar var absolutte. Om det er elbilar i dag som ville fått meir enn 4,5 poeng er eg usikker på. (Pris/elbilfordelar var ingen poengfaktor).

kodax

Sitat fra: Øystein16 på onsdag 02. desember 2020, klokken 09:49
Me hadde bestemt oss for seks fysiske faktorar me la vekt på ved kjøp av bil for fem år sidan, hybriden då fekk 5,5/6 poeng, mens beste elbil i markedet fekk 4/6 poeng. Hybridsystem fekk 0,5 poeng - elbil ga 1 poeng. I praksis har hybriden gitt 0,8 - 0,9 poeng. To faktorar var absolutte. Om det er elbilar i dag som ville fått meir enn 4,5 poeng er eg usikker på. (Pris/elbilfordelar var ingen poengfaktor).
(Med fare for å sette i gang en stor hybrid-debatt) Hvilke faktorer var dette?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Øystein16

Sitat fra: kodax på onsdag 02. desember 2020, klokken 10:20
(Med fare for å sette i gang en stor hybrid-debatt) Hvilke faktorer var dette?

Det var vel i hovudsak:


  • Maks lengde på 4,3-4,4 meter for å ha arbeidsrom i garasjen (absolutt)
  • God sitjeplass for fire i bilen
  • Tilhengjarkrok (absolutt) - for å bruk i heile familien, mange hustandar
  • Eldrift
  • Kunne dra på litt lengre turar - men òg for å leggja til rette for at andre i familien skulle kunna ha gunstige elbilar - slik det vart
  • Enkel i bruk - minst mogeleg dilldall

I sum har me vel utnytta "elbilfordelane" og logikken med eldrift optimal - det er strengt tatt summen av minst mogeleg batteri og minst mogeleg bruk av fossilt drivstoff  som er best for miljø og samfunn. Det er heller ikkje MVA som er den største privatkostnaden med bil.

Elbilpolitikken virkar og negativt for dei som skal etablera seg med bustad for første gong - spesielt einslege. Dei som ikkje skal køyra bil får vel nå avgiftslette på øl og sprit...

kodax

Sitat fra: Øystein16 på onsdag 02. desember 2020, klokken 11:52
Det var vel i hovudsak:


  • Maks lengde på 4,3-4,4 meter for å ha arbeidsrom i garasjen (absolutt)
  • God sitjeplass for fire i bilen
  • Tilhengjarkrok (absolutt) - for å bruk i heile familien, mange hustandar
  • Eldrift
  • Kunne dra på litt lengre turar - men òg for å leggja til rette for at andre i familien skulle kunna ha gunstige elbilar - slik det vart
  • Enkel i bruk - minst mogeleg dilldall
Kombinasjonen av maks lengde og tilhengerkrok (hvis det ikke bare er for å kunne feste sykkelstativ) ekskluderer vel alle tilgjengelige elbiler i dag, ja, så da må det jo bli hybrid for å oppfylle alle kravene.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Daniel_0007

Sitat fra: kodax på onsdag 02. desember 2020, klokken 12:09
Sitat fra: Øystein16 på onsdag 02. desember 2020, klokken 11:52
Det var vel i hovudsak:


  • Maks lengde på 4,3-4,4 meter for å ha arbeidsrom i garasjen (absolutt)
  • God sitjeplass for fire i bilen
  • Tilhengjarkrok (absolutt) - for å bruk i heile familien, mange hustandar
  • Eldrift
  • Kunne dra på litt lengre turar - men òg for å leggja til rette for at andre i familien skulle kunna ha gunstige elbilar - slik det vart
  • Enkel i bruk - minst mogeleg dilldall
Kombinasjonen av maks lengde og tilhengerkrok (hvis det ikke bare er for å kunne feste sykkelstativ) ekskluderer vel alle tilgjengelige elbiler i dag, ja, så da må det jo bli hybrid for å oppfylle alle kravene.

E-niro er vel akuratt innenfor, den er 4,35 meter lang men kun 300kg hengerfeste da samt soul som er 4,2 meter kan fåes med hengerfeste 300 kg
Model 3 2019 LR Rwd

Øyvind.h

300kg er så lite at det blir bortimot det samme som å bare tilby tilbehørs-krok for sykkelstativ, bagasjeboks osv.
En har rett og slett ikke noe nyttelast med mindre en går for de aller minste og spinkleste hengerne. Resultatet blir fort mye ulovlig kjøring. For litt mer robuste hengere er egenvekten på hengeren over maks vekt uten last.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA