Samletråd: Cybertruck - dette vet vi så langt

Startet av Rosstopher, søndag 10. mai 2020, klokken 09:50

« forrige - neste »

Mobileum

Sitat fra: Handyman på onsdag 10. april 2024, klokken 13:21Det eneste realistiske tror jeg er at de kan putte inn et batteri med høyere kapasitet i nye modeller uten å måtte endre noe som helst på bilen. Jeg har svært liten tro på at man kommer til å bytte batteri på en eksisterende bil på mange år enda.

Var nok viktigst å holde prisen nede. De bommet noe skikkelig med estimatet.
Tesla S75D - ultimo 2018 - FSD - 2024.8.9

Counterpointer

Problemet er ikke hvilke muligheter som finnes, men at de ikke oppgir virkelige grunner til at det er slik.

Det svekker tilliten (selvfølgelig ikke hos de som alltid tenker Tesla gjør alt riktig) hos de som klarer å tenke selv.

RJK

Sitat fra: Handyman på onsdag 10. april 2024, klokken 13:21Det eneste realistiske tror jeg er at de kan putte inn et batteri med høyere kapasitet i nye modeller uten å måtte endre noe som helst på bilen. Jeg har svært liten tro på at man kommer til å bytte batteri på en eksisterende bil på mange år enda.
Det blir jo betydelig enklere når plassen satt av er den samme, men at man kan endre ved å enten putte flere celler/pakker inn, eller endre kjemi noe så man får batterier med høyere kapasitet på samme volumet.

Bonusen er jo at man trenger ikke åpne batteriet/batterikassa for å oppgradere en eksisterende bil, men kan bytte hele kassa. At pakken i seg selv er strukturell, ser jo ikke ut som at har noe å si i praksis her.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Handyman

Sitat fra: Mobileum på onsdag 10. april 2024, klokken 13:35
Var nok viktigst å holde prisen nede. De bommet noe skikkelig med estimatet.
Enig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RJK på onsdag 10. april 2024, klokken 14:11
Det blir jo betydelig enklere når plassen satt av er den samme, men at man kan endre ved å enten putte flere celler/pakker inn, eller endre kjemi noe så man får batterier med høyere kapasitet på samme volumet.

Bonusen er jo at man trenger ikke åpne batteriet/batterikassa for å oppgradere en eksisterende bil, men kan bytte hele kassa. At pakken i seg selv er strukturell, ser jo ikke ut som at har noe å si i praksis her.

Nettopp!

I tillegg:
Er og en grunn til at Tesla har omtrent ingen tilvalg i bestillingskonfiguratoren - standarisering. Lean. Masseproduksjon. Effektivisering.
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Oppgraderings-diskusjonen kommer feil ut her. Det har jo ikke noe med det å gjøre.

Eks. BMW i3 fikk to nye batteristørrelset da de satte inn celler med høyere kapasitet i senere modeller. Akkurat samme størrelse på pakken. Samme skjedde med Leaf, Model S, X, og etron og ID.4/MEB, Ioniq 5/GMP.

Svaret på "hvorfor er ikke pakken full på lanseringsmodellen", så vil det som andre har sagt være knyttet til enten mangel på battericeller, kostnader pr celle, vektproblemer/ytelse på cellene eller alle 3.

Det er tabless 4180-cellene i denne? Det er jo en Tesla-hype som er meget forsinket, så tenker grunnårsaken er 4180-floppen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

To viktige forskjeller. Cybertruck har mer enn godt med plass til en stor pakke under. Dermed gir dette mulighet til å øke pakkestørrelsen uten noe om og men, selv med samme kjemi. Kommer sikkert når batteriprisen går mer ned.

Om den i tillegg får en bedre kjemi, så kan de utvide ytterligere ved å stappe slikt inn i kassen. Det siste er det som har skjedd med bl.a. i3, Leaf og Hyundai Soul EV (1. generasjon). Renault Zoe og sikkert flere til.

Det siste gir dog mindre endringer i pakken størrelse fordi plassen er allerede brukt opp i større eller mindre grad, om vi ser bort fra at noen har endret på høyden/volumet i pakka, men holdt de innenfor spec til å kunne bruke de samme festene bl.a..

Forresten heter batteriene 4680, ikke 4180... ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

daktari

Poenget var at når bilen har sub 200 miles rekkevidde med de cellene de satte inn, så burde de fylt pakken og fått mye mer.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på onsdag 10. april 2024, klokken 19:14Poenget var at når bilen har sub 200 miles rekkevidde med de cellene de satte inn, så burde de fylt pakken og fått mye mer.
Ikke når dette kanskje er en av bilene de ikke tjener noe særlig på, eller i verste fall taper penger....

Men at de sender ut en så prinsipielt viktig bil for dem med lav rekkevidde når de kunne ha økt den, gir jo masse spekulasjoner.

daktari

Nå er jo prisen på CT de selger skyhøy i forhold til markedsført og forventet pris. Og rekkevidden mye kortere. Så noe er snålt her ja.

Det kan jo være at bilen er så mye dyrere å produsere at de må kutte på batteriet for å holde tapet i sjakk. Men Tesla skal jo ha masse cash på bok, så det er rart de ikke følger opp lovnadene og slår Ford  og Rivian pickup på alt. Musk sitt konkurranseinstinkt også tatt i betraktning.

Tyder på at de mangler deler mer enn har et prisproblem,  for pris kunne de gitt blaffen I med så lavt volum.

Counterpointer

Er det oppdaterte tall på hvor mange som er solgt?

Alt jeg har sett er dronebilder fra parkeringsplassen på fabrikken og der har det aldri vært mange.

Ikke har det kommet noe om ramp up av produksjon heller som jeg har sett.

daktari

Kan jo lure hvorfor Tesla kum rapporterer " other models" ca 17000 i Q1 og ikke skiller på S, X og CT.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på onsdag 10. april 2024, klokken 23:51Kan jo lure hvorfor Tesla kum rapporterer " other models" ca 17000 i Q1 og ikke skiller på S, X og CT.
Glasset er vel bare halvfullt 🤪

ToWalkOrDrive

Sitat fra: daktari på onsdag 10. april 2024, klokken 16:21Oppgraderings-diskusjonen kommer feil ut her. Det har jo ikke noe med det å gjøre.

Eks. BMW i3 fikk to nye batteristørrelset da de satte inn celler med høyere kapasitet i senere modeller. Akkurat samme størrelse på pakken. Samme skjedde med Leaf, Model S, X, og etron og ID.4/MEB, Ioniq 5/GMP.

Svaret på "hvorfor er ikke pakken full på lanseringsmodellen", så vil det som andre har sagt være knyttet til enten mangel på battericeller, kostnader pr celle, vektproblemer/ytelse på cellene eller alle 3.

Det er tabless 4180-cellene i denne? Det er jo en Tesla-hype som er meget forsinket, så tenker grunnårsaken er 4180-floppen.

Poenget er at når det i dag er knapphet på batterier til ok kost, og rekkevidden er 200 miles, som du sier, så kan det være greit med litt ekstra plass hvis en kan dra ut batterikassen om 5 år, når kanskje batteriprisen er mer enn halvert, og sette inn batterier til 600 miles (både som upgrade og for senere produserte biler). For å få tredobling av rekkevidde kan det være en trenger mer plass enn i dag, selv om en hele tiden klarer å lage mer kompakte batterier.

For øvrig er det en eldgammel taktikk fra Volkswagen: Først begynne å selge de kjipe modellene, og så komme med kremen etter hvert når de kjipe har mistet interesse. F.eks. først komme med 2WD på Buzz / ID4 osv, og så komme med 4WD etter hvert.
- Så da kommer sikkert Tesla snart med større batterier....
Tesla Model Y                         2021-

daktari

Av alle medier: ITavisen har faktisk testet Cybertruck i LA. Synes der var godt skrevet og informativt. Masser av bilder også.
https://itavisen.no/2024/04/15/jeg-har-kjort-cybertruck-test-norge/

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA