Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Garasjemekking før jul?

Startet av PLUTO, onsdag 12. desember 2007, klokken 09:33

« forrige - neste »

PLUTO

Jeg har en system failure melding i displayet, men finner ingen feil ved bruk av diagnoseapparat. Feilmeldingen kommer og går. Er det noen som har erfaring med lignende feil? Jeg har slette alle feil med disgnoseapparatet uen at det hjelper. Jeg prøvde å nullstille displayet ved å ta ut sikringen men den slukket ikke. Vet noen om de har flere alternative plasseringer av sikringene på Think? ??? ???
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

HHF

Hvilken sikring tok du? Jeg husker jeg var innom flere i forsøket mitt når jeg skulle gjøre det. Var flere som hadde med instrumentene å gjøre. Se egen tråd med system failure osv under Think-kategorien.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

PLUTO

jeg tok ut sikring 30 som skal være til både radio og display, men begge deler lyste som bare det også uten sikring. jeg kjørte en tur uten feil, da jeg startet igjen kom feilen og siden da har den vedvart. Kan det oppstå en slik feilmelding om man gjør startprosedyren feil? forskjellen til henvist tråd er at jeg har diagnoseapparat og at der ikke vises noen feil, bortsett fra den i BMS som bare viser hva som står på display i bilen.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

Du må sjekke feil på 6 steder: Både permanente og tidligere feil i BMS, Lader og Drivsystem.

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

PLUTO

Sitat fra: El rayo på fredag 07. desember 2007, klokken 21:02
Du må sjekke feil på 6 steder: Både permanente og tidligere feil i BMS, Lader og Drivsystem.
Jeg har sjekket alle 7 stedene. Det syvende er under BMS/vis parametere/ Vanlige Parametere/feil. her vises Feil-Ja, på de øvrige 6 steder er der ingen feil. Det er det som gjør dette litt vanskelig. Jeg har hørt at DC/DC kan gi feilmelding uten at det vises i apparatet, men den lader som den skal med 13,8 og 14,1 V. Det er heller ingen forskjell om jeg kobler av signal kontakten til DC/DC.

En presisering:
Det står: system failure service required. displayet skifter mellom vanlig visning og denne melding mens utropstegnet lyser konstant. Det er ingen problemer med å kjøre bilen. så langt jeg kan se fungerer alt som det skal. En mulig feil kan selvsagt være BMS, men jeg håper virkelig ikke det.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

#6
Sitat fra: PLUTO på fredag 07. desember 2007, klokken 23:13
Jeg har hørt at DC/DC kan gi feilmelding uten at det vises i apparatet
Det er nytt for meg.

<BMS/vis parametere/ Vanlige Parametere/feil> er en master warning, der du kan se med diagnoseinstrumentet om utropstegnet lyser.

Hvor mange timer overladet siden siste vannfylling har BMS'en logget? <BMS/vis parametere/ batteri historikk/overladet Ah vann fy>
Det er det eneste jeg kan tenke meg som setter feil du ikke kan lese ut. Ved 1060 Ah varsles "battery maintenance required", men det kan hende den ligger under den andre feilen. Ved 1160 Ah overladet stoppes ladingen ved 75%.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

takk for tips, men jeg fylte vann igår så det er kun 52 Ah overladet siden sist gang den ble nullet. Det med DC/DC fikk jeg som tips fra Automotive. dersom den ikke gir nok spenning kan den gi en feilmelding uten at det vises i diagnoseapparatet. jeg fikk derfor tips om å sjekke spennig ved lading og ved kjøring, samt å koble ut signalkablene for å se. De nevnte også at det kan komme en slik feilmelding om man har brukt timer funksjonen på en eller annen feil måte (vet ikke hvordan), så jeg satte de på OFF. Å levere bilen til verksted er neppe sundt for selvbildet, ikke spesielt lærerikt heller, så jeg fortsetter en stund til. Jeg kan jo teste med en annen BMS når vi skal ta ut batteriet til en annen Think over nyttår for å eliminere det feilet også.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

PLUTO

tok en prøvetur. feilmeldingen forsvant plutselig og var borte helt til jeg stoppet. når jeg skulle kjøre igjen kom feilmeldingen. ved krapp høyresving forsvant den og kom igjen. Jeg tenkter da at det muligens er den mekaniske motorlåsen. Kan man kjøre bilen om endebryter for motorlås ikke gir tilslag?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

#9
Kom feilmeldingen etter vannfylling? Blokkene var fylt ikke så lenge siden og overløp er mulig. Noen vet hva type feilmelding man får med jordfeil?

Problemmer med endebrytere hemmer kjøring av bilen etter min erfaring og DC\DC slåes av samt feilmelding kommer på displayet. Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PLUTO

feilmelding var der både før og etter vannfylling. har prøvd en del idag og meldingen kommer og går. kan komme når jeg skifter mellom P-R-N-D. som regel holder den seg på om den kommer på ved oppstart, men ikke alltid. Om man kan si at det er noen typer feil jeg foretrekker så vil jeg si at foretrekker jeg feil som ikke kommer og går.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

Sitat fra: PLUTO på lørdag 08. desember 2007, klokken 09:05
De nevnte også at det kan komme en slik feilmelding om man har brukt timer funksjonen på en eller annen feil måte
Dersom man kobler fra ladeledningen mens forvarming med timer er igang får man feilmelding. Så vidt jeg husker settes feil "Brudd Aux rele" under tidligere feil i BMS.

For å unngå det, sett på tenning før ladeledningen kobles fra. Start etterpå.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Ken på lørdag 08. desember 2007, klokken 12:11
Noen vet hva type feilmelding man får med jordfeil?

Ken
Gå inn i menyen <BMS/Les slett feil/Les tidligere feil> Når du trykker * vises "Isolasjonsfeil" ("Insulation fault" i engelsk meny) på diagnoseinstrumentet. Kan også opptre under Permanente feil.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

Jeg har fortsatt samme feilmelding: SYSTEM FAILURE, service required.
Den kommer og går. Jeg har sjekket at det ikke er endebryterne for motorlåsen. Diagnoseapparatet viser en tidligere feil som viste feil ved temperaturfølerne. Dette kan årsake at kjøleviften går ofte selv om det er kaldt som nå. Men den står ikke som permannt feil (hvilket betyr at det ikke er feil nå!?). Feilmeldingen forsvant i en oppoverbakke idag, men kom tilbake på toppen av bakken. ???
???    ???    ???
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

Feil som kommer og går er noe av det vanskeligste å finne. Ofte er det dårlig kontakt i en plugg.

Forslag til noe du kan prøve: Sjekk at alle ledningene på de to runde pluggene under batterilokket der du fyller vann er dyttet helt inn i kontaktene. Prøv også å rense kontaktene med elektro spray. Til nød kan WD40, CRC 5-56 eller lignende brukes.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA