Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Garasjemekking før jul?

Startet av PLUTO, onsdag 12. desember 2007, klokken 09:33

« forrige - neste »

PLUTO

Jeg har tatt fra hverandre de kontaktene og sprøytet med elektro spray ett par ganer allerede, men må kanskje gå over alle kontakter i bilen. Jeg har fått flere ulike feilmeldinger den siste tiden. det skulle kanskje kunne tyde på dårlig kontakt inn til BMS?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

Med flere forskjellige feilmeldinger vil jeg tippe på elektrisk støy. Kan skyldes en dårlig jording ett eller annet sted.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

Sitat fra: El rayo på torsdag 13. desember 2007, klokken 23:08
...dårlig jording ett eller annet sted.
Huff. Jeg liker ikke helt det med ett eller annet sted.  >:( (det betyr som regel mye arbeid)
Jeg kjørte en kort tur idag. Etter kun ca 1 minutt startet kjøleviften. Det er rett rundt null ute og bilen hadde stått i ro i over fire timer, så batteriene burde ikke være varme. Vet dere om hvordan denne styres? er det over en viss grense på de to batterimålerne, eller er det også noe annet?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

Foreslår at du tar en telefon til Trond: 90757960. Han har tilegnet seg mye kunnskap om Th!nk opp gjennom årene.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ken

Kan det være at bilen din savner sin tidligere eier? Har du vært snill med bilen??

Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

PLUTO

 ::) ja det må du nok spørre bilen om. Jeg synes nå selv at jeg har vært snill med henne. Hun har fått plass i garasjen mens min nyere og dyrere dieselbil må stå ute å fryse. Kan det hjelpe å true henne med at hun kan bli plassert ute hvis hun ikke skjerper seg? Har egentlig ikke så mye tro på trusler så det får vel bli enda mer smøring (av kontakter) og demontering og varsom vugging av diverse deler, mens hun sakte vinner tillit til at jeg vil henne godt til tross for at jeg har "resettet" henne noen ganger allerede og slettet de feil hun sier at hun har. Jeg synes ikke hun har noen feil, men hun vil liksom ikke høre på meg. Er det noen som kjenner dette igjen?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

El rayo

Sitat fra: PLUTO på fredag 14. desember 2007, klokken 17:57
Er det noen som kjenner dette igjen?
Ja, i begynnelsen var jeg veldig vár for ulyder og nykker. "El Rayo" ble snill da jeg begynte å bli nøye med startprosedyren: Hold bremsen inne, tenning på, vent til utropstegnet slukker, vri til start, velg fartsretning, slipp bremsen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

HHF

Tror også at jeg slurver litt her de gangene jeg får feilmelding ved start. Skulle allikevel tro at det etterhvert satt såpass i ryggmargen at det ikke skulle være så store variasjonen ...

Er det forresten noen som kan fortelle hvorfor Think har denne omfattende prosedyren? I Peugeoten var det jo bare å vri om og trykke på gassen ... Jeg liker derimot godt at man slipper å omstarte bilen bare fordi døra har vært åpen. Når jeg bare skal ta med posten fra postkassen f.eks. var det irriterende med Peugeoten som da var "død" når jeg skulle kjøre igjen.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

El rayo

Vel, omfattende og omfattende; det er nødvendig å gjøre ting i riktig rekkefølge. Pausen mens jeg venter på at utropstegnet skal slukke brukes til å feste sikkerhetsbeltet.

Hadde PC'n min bare vært like rask til å starte opp ......

Jeg synes gear lock'en på Th!nk er en smart sikkerhet mot at bilen triller av gårde på egenhånd når man glemmer å dra på håndbrekket. Når tenninga skrus av går gear lock'en i lås og bilen kan ikke trille.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

PLUTO

Sitat fra: El rayo på fredag 14. desember 2007, klokken 15:17
Foreslår at du tar en telefon til Trond: 90757960. Han har tilegnet seg mye kunnskap om Th!nk opp gjennom årene.
Jeg har snakket med Trond berger et par ganger. det var vist han som var service ansvarlig på Think før. Han har vært bori mange problemer, men at den gir feilmelding uten at det er registrert noen feil, slik som min hadde han altså ikke vært borte i. han gav meg et par tips, men uten hell. Jeg har nå testet med "ny" BMS og feilmedingen forsvant. Dermed er vel feilen funnet.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

PLUTO

Jeg skrev for en drøy måned siden at jeg hadde funnet feilen. jeg mente da at det var en feil i BMS.
Jeg er nå av en anne oppfattning. Den BMS jeg testet med var en B111, mens den jeg har er B116. Det ser ut til at B116 registrerer feil når temperaturmålerne viser for stor forskjell, mens B111 ikke registrerer dette. Feilmeldingen forsvant nemlig på min når jeg satte inn to like resistorer som tempsensorer. Problemet her var en noe dårlig forbindelse. dette  var kun for den ene sensoren og den skiftet noe med temperaturstigningen i blokkene men kom aldri under 35 grader, men vandret villig oppover til 45.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA