Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hengervekt på TMY

Startet av Øyvind.h, lørdag 14. mars 2020, klokken 21:42

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: Emlyn1971 på onsdag 15. april 2020, klokken 08:36
Man bestilte ikke MY spesifikt UTEN hengerfeste, man bestilte en MY for å få bilen så tidlig som mulig, og kunne være ganske trygg på at den ville typegodkjennes med hengerfeste. Da må det i det minste kunne ettermonteres, slik man kan på alle andre biler som er typegodkjent for det.

Hvorfor skulle man være ganske trygg på at den bilen som ble bestilt tidlig skulle typegodkjennes med hengerfeste når det motsatte var tilfelle med Model 3?

Selvfølgelig kan du ettermontere hengerfeste dersom bilen er typegodkjent for det, men det er fullt mulig at de bilene som er bestilt tidlig ikke blir typegodkjent med hengerfeste.

Det er forresten helt vanlig blant andre merker også at noen versjoner av en modell kan trekke henger mens andre ikke kan det.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Emlyn1971

Sitat fra: torlie på onsdag 15. april 2020, klokken 09:47
Tesla driver business, å tro at de tilbyr HF til alle tidlige bestillinger uten å justere totalprisen er lite tenkelig. Er de interessert i å gi goodwill for titusener til tusenvis av kunder, og si fra seg potensiell omsetning? Tvilsomt.

1. Kunder tar ut bilen som er bestilt uten HF, beholder den, selger den eller kjøper en til med HF.

2. Kunder endrer ordre og biter i det sure eplet og får prisøkningen.

Begge scenarioer er vinn for Tesla. Alt annet er tap, med unntak av goodwill.

Som du sier, Tesla driver business. Det betyr at de har sikret valutaen for biler solgt tidligere og har ingen risiko. Businessen vil derfor være å tilby hengerfeste som tilvalg/ettermontering. Tar de 15000 for dette er jeg ganske sikker på at knapt noen vil kansellere pga. prisen. Dersom man må rekonfigurere gammel bestilling til ny med 40-70000 kroner økning vil mange kansellere. Alt i alt tap for Tesla...

turfsurf

Sitat fra: Rosstopher på onsdag 15. april 2020, klokken 09:51
Selvfølgelig kan du ettermontere hengerfeste dersom bilen er typegodkjent for det, men det er fullt mulig at de bilene som er bestilt tidlig ikke blir typegodkjent med hengerfeste.

Det er forresten helt vanlig blant andre merker også at noen versjoner av en modell kan trekke henger mens andre ikke kan det.
Hvorfor i all verden skulle Tesla ta seg bryet med to runder med typegodkjenning for de samme bilene? Og her er det ikke snakk om forskjellige versjoner med eller uten hengerfeste, i motsetning til Model 3.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

Sitat fra: torlie på onsdag 15. april 2020, klokken 09:47
Tesla driver business, å tro at de tilbyr HF til alle tidlige bestillinger uten å justere totalprisen er lite tenkelig. Er de interessert i å gi goodwill for titusener til tusenvis av kunder, og si fra seg potensiell omsetning? Tvilsomt.

1. Kunder tar ut bilen som er bestilt uten HF, beholder den, selger den eller kjøper en til med HF.

2. Kunder endrer ordre og biter i det sure eplet og får prisøkningen.

Begge scenarioer er vinn for Tesla. Alt annet er tap, med unntak av goodwill.

Dersom dette er valgene fra Tesla vil jeg selv lage meg en nummer 3, som jeg gjorde både med min Model S og med min Model 3 Performance (ikke glem at du kan demontere hele bilen med en klips-åpner og et skrallesett).

3. Overta bilen med 70.000 kroner i rabatt og montere hengerfeste selv, evt få et verksted som Bosch i Oslo til å gjøre det, som monterer på Tesla. Kun til bruk med sykler sannsynligvis, men med lys som på Model 3 på clip-ons på ledninger.

Da taper Tesla mer enn om de hadde tilbydd ettermontering for 15.000, og jeg får et dårligere produkt, men ikke et 55.000 kroner dårligere produkt. I USA klager de fælt på at de må betale USD 1000 for et hengerfeste :-)
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på onsdag 15. april 2020, klokken 10:20
Sitat fra: Rosstopher på onsdag 15. april 2020, klokken 09:51
Selvfølgelig kan du ettermontere hengerfeste dersom bilen er typegodkjent for det, men det er fullt mulig at de bilene som er bestilt tidlig ikke blir typegodkjent med hengerfeste.

Det er forresten helt vanlig blant andre merker også at noen versjoner av en modell kan trekke henger mens andre ikke kan det.
Hvorfor i all verden skulle Tesla ta seg bryet med to runder med typegodkjenning for de samme bilene? Og her er det ikke snakk om forskjellige versjoner med eller uten hengerfeste, i motsetning til Model 3.

Helt enig i det. Forskjellen fra Model 3 er jo at hengerfeste på Model Y er jo utviklet lenge før bilen kommer til Norge, og ettersom den ikke er så veldig forskjellig fra Model 3 så går det nok kjapt å få den typegodkjent.
Tesla Model Y                         2021-

lirekassa

Sitat fra: gr på tirsdag 14. april 2020, klokken 21:14
Ja, det er kjipt, men det går ikke an å furte over dette, ingen andre bilprodusenter har vært så flinke til å gi ut priser så langt i forveien, og faktisk HOLDE prisen etterpå. Vet ikke om noen andre som har latt oss låse prisen så tidlig, uten å benytte seg av klausuler i kontrakten. Tesla har vært utroooolig flinke til å både la prisreduksjoner i bestillingstiden komme en til gode (som få andre gjør, etter kontraktssignering), og også la prisstigninger komme en til gode. Det har alltid vært vinn-vinn for kunden.

Det har vært en gjensidig gunstighet i dette. Ikke glem at Tesla har fått låne rentefritt i årevis via forhåndsreservasjoner -og bestillinger.

torlie

Sitat fra: Emlyn1971 på onsdag 15. april 2020, klokken 10:01
Sitat fra: torlie på onsdag 15. april 2020, klokken 09:47
Tesla driver business, å tro at de tilbyr HF til alle tidlige bestillinger uten å justere totalprisen er lite tenkelig. Er de interessert i å gi goodwill for titusener til tusenvis av kunder, og si fra seg potensiell omsetning? Tvilsomt.

1. Kunder tar ut bilen som er bestilt uten HF, beholder den, selger den eller kjøper en til med HF.

2. Kunder endrer ordre og biter i det sure eplet og får prisøkningen.

Begge scenarioer er vinn for Tesla. Alt annet er tap, med unntak av goodwill.

Som du sier, Tesla driver business. Det betyr at de har sikret valutaen for biler solgt tidligere og har ingen risiko. Businessen vil derfor være å tilby hengerfeste som tilvalg/ettermontering. Tar de 15000 for dette er jeg ganske sikker på at knapt noen vil kansellere pga. prisen. Dersom man må rekonfigurere gammel bestilling til ny med 40-70000 kroner økning vil mange kansellere. Alt i alt tap for Tesla...

Hadde jeg hatt en tidlig bestilling inne uten HF som lå an til besparelse på rundt 50-60k hadde jeg tatt ut bilen uansett, og så evt solgt den med liten fortjeneste og bestilt ny med HF.

Tviler på Ola Nordmann er villig til å gi fra seg rabatt på den størrelsen  :)
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Emlyn1971

Sitat fra: torlie på onsdag 15. april 2020, klokken 10:28
Sitat fra: Emlyn1971 på onsdag 15. april 2020, klokken 10:01
Sitat fra: torlie på onsdag 15. april 2020, klokken 09:47
Tesla driver business, å tro at de tilbyr HF til alle tidlige bestillinger uten å justere totalprisen er lite tenkelig. Er de interessert i å gi goodwill for titusener til tusenvis av kunder, og si fra seg potensiell omsetning? Tvilsomt.

1. Kunder tar ut bilen som er bestilt uten HF, beholder den, selger den eller kjøper en til med HF.

2. Kunder endrer ordre og biter i det sure eplet og får prisøkningen.

Begge scenarioer er vinn for Tesla. Alt annet er tap, med unntak av goodwill.

Som du sier, Tesla driver business. Det betyr at de har sikret valutaen for biler solgt tidligere og har ingen risiko. Businessen vil derfor være å tilby hengerfeste som tilvalg/ettermontering. Tar de 15000 for dette er jeg ganske sikker på at knapt noen vil kansellere pga. prisen. Dersom man må rekonfigurere gammel bestilling til ny med 40-70000 kroner økning vil mange kansellere. Alt i alt tap for Tesla...

Hadde jeg hatt en tidlig bestilling inne uten HF som lå an til besparelse på rundt 50-60k hadde jeg tatt ut bilen uansett, og så evt solgt den med liten fortjeneste og bestilt ny med HF.

Tviler på Ola Nordmann er villig til å gi fra seg rabatt på den størrelsen  :)

Man kan faktisk la være å kjøpe bilen. Jeg ha hengerfeste og har det ikke travelt. Om jeg gidder bryet med å kjøpe en uten og så selge den med håp om fortjeneste vet jeg ikke. Vil i hvert fall se nøye på Mustang, Enyaq, ID.Cross og XC40 først, jeg ikke ha Tesla.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Emlyn1971 på onsdag 15. april 2020, klokken 10:47
Sitat fra: torlie på onsdag 15. april 2020, klokken 10:28
Sitat fra: Emlyn1971 på onsdag 15. april 2020, klokken 10:01
Sitat fra: torlie på onsdag 15. april 2020, klokken 09:47
Tesla driver business, å tro at de tilbyr HF til alle tidlige bestillinger uten å justere totalprisen er lite tenkelig. Er de interessert i å gi goodwill for titusener til tusenvis av kunder, og si fra seg potensiell omsetning? Tvilsomt.

1. Kunder tar ut bilen som er bestilt uten HF, beholder den, selger den eller kjøper en til med HF.

2. Kunder endrer ordre og biter i det sure eplet og får prisøkningen.

Begge scenarioer er vinn for Tesla. Alt annet er tap, med unntak av goodwill.

Som du sier, Tesla driver business. Det betyr at de har sikret valutaen for biler solgt tidligere og har ingen risiko. Businessen vil derfor være å tilby hengerfeste som tilvalg/ettermontering. Tar de 15000 for dette er jeg ganske sikker på at knapt noen vil kansellere pga. prisen. Dersom man må rekonfigurere gammel bestilling til ny med 40-70000 kroner økning vil mange kansellere. Alt i alt tap for Tesla...

Hadde jeg hatt en tidlig bestilling inne uten HF som lå an til besparelse på rundt 50-60k hadde jeg tatt ut bilen uansett, og så evt solgt den med liten fortjeneste og bestilt ny med HF.

Tviler på Ola Nordmann er villig til å gi fra seg rabatt på den størrelsen  :)

Man kan faktisk la være å kjøpe bilen. Jeg ha hengerfeste og har det ikke travelt. Om jeg gidder bryet med å kjøpe en uten og så selge den med håp om fortjeneste vet jeg ikke. Vil i hvert fall se nøye på Mustang, Enyaq, ID.Cross og XC40 først, jeg ikke ha Tesla.

Spørs om det blir så mye bedre med Mustang. En ting er at den vel bare har 6-700kg hengerfeste (og ikke takbøyler), men der er det og forventet prisøkninger... Reservasjonsholderne / kjøperne der har ikke fått bundet seg til en fast pris, har jeg forstått det riktig...
Tesla Model Y                         2021-

Emlyn1971

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. april 2020, klokken 11:30
Sitat fra: Emlyn1971 på onsdag 15. april 2020, klokken 10:47
Sitat fra: torlie på onsdag 15. april 2020, klokken 10:28
Sitat fra: Emlyn1971 på onsdag 15. april 2020, klokken 10:01
Sitat fra: torlie på onsdag 15. april 2020, klokken 09:47
Tesla driver business, å tro at de tilbyr HF til alle tidlige bestillinger uten å justere totalprisen er lite tenkelig. Er de interessert i å gi goodwill for titusener til tusenvis av kunder, og si fra seg potensiell omsetning? Tvilsomt.

1. Kunder tar ut bilen som er bestilt uten HF, beholder den, selger den eller kjøper en til med HF.

2. Kunder endrer ordre og biter i det sure eplet og får prisøkningen.

Begge scenarioer er vinn for Tesla. Alt annet er tap, med unntak av goodwill.

Som du sier, Tesla driver business. Det betyr at de har sikret valutaen for biler solgt tidligere og har ingen risiko. Businessen vil derfor være å tilby hengerfeste som tilvalg/ettermontering. Tar de 15000 for dette er jeg ganske sikker på at knapt noen vil kansellere pga. prisen. Dersom man må rekonfigurere gammel bestilling til ny med 40-70000 kroner økning vil mange kansellere. Alt i alt tap for Tesla...

Hadde jeg hatt en tidlig bestilling inne uten HF som lå an til besparelse på rundt 50-60k hadde jeg tatt ut bilen uansett, og så evt solgt den med liten fortjeneste og bestilt ny med HF.

Tviler på Ola Nordmann er villig til å gi fra seg rabatt på den størrelsen  :)

Man kan faktisk la være å kjøpe bilen. Jeg ha hengerfeste og har det ikke travelt. Om jeg gidder bryet med å kjøpe en uten og så selge den med håp om fortjeneste vet jeg ikke. Vil i hvert fall se nøye på Mustang, Enyaq, ID.Cross og XC40 først, jeg ikke ha Tesla.

Spørs om det blir så mye bedre med Mustang. En ting er at den vel bare har 6-700kg hengerfeste (og ikke takbøyler), men der er det og forventet prisøkninger... Reservasjonsholderne / kjøperne der har ikke fått bundet seg til en fast pris, har jeg forstått det riktig...

Det blir nok prisøkning hos alle, så da må alle sammenlignes på nytt. Tesla hadde en unik mulighet til å bli enda mer konkurransedyktige på pris, hvis de holdt på prisen på bestilte biler, inkludert tilleggsutstyret hengerfeste (det er ikke en rekonfigurering).

Siden folk har bestilt og betalt depositum, tar jeg det for gitt at Tesla har sikret valutaen, ellers har de bevisst tatt risikoen som det ikke er rimelig at de overfører til kundene. Gjør de det stiller de svakere enn konkurrentene når folk skal handle, siden de har pådratt seg et goodwill-tap.

1000kwh

Sitat fra: Emlyn1971 på onsdag 15. april 2020, klokken 11:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. april 2020, klokken 11:30
Sitat fra: Emlyn1971 på onsdag 15. april 2020, klokken 10:47
Sitat fra: torlie på onsdag 15. april 2020, klokken 10:28
Sitat fra: Emlyn1971 på onsdag 15. april 2020, klokken 10:01
Sitat fra: torlie på onsdag 15. april 2020, klokken 09:47
Tesla driver business, å tro at de tilbyr HF til alle tidlige bestillinger uten å justere totalprisen er lite tenkelig. Er de interessert i å gi goodwill for titusener til tusenvis av kunder, og si fra seg potensiell omsetning? Tvilsomt.

1. Kunder tar ut bilen som er bestilt uten HF, beholder den, selger den eller kjøper en til med HF.

2. Kunder endrer ordre og biter i det sure eplet og får prisøkningen.

Begge scenarioer er vinn for Tesla. Alt annet er tap, med unntak av goodwill.

Som du sier, Tesla driver business. Det betyr at de har sikret valutaen for biler solgt tidligere og har ingen risiko. Businessen vil derfor være å tilby hengerfeste som tilvalg/ettermontering. Tar de 15000 for dette er jeg ganske sikker på at knapt noen vil kansellere pga. prisen. Dersom man må rekonfigurere gammel bestilling til ny med 40-70000 kroner økning vil mange kansellere. Alt i alt tap for Tesla...

Hadde jeg hatt en tidlig bestilling inne uten HF som lå an til besparelse på rundt 50-60k hadde jeg tatt ut bilen uansett, og så evt solgt den med liten fortjeneste og bestilt ny med HF.

Tviler på Ola Nordmann er villig til å gi fra seg rabatt på den størrelsen  :)

Man kan faktisk la være å kjøpe bilen. Jeg ha hengerfeste og har det ikke travelt. Om jeg gidder bryet med å kjøpe en uten og så selge den med håp om fortjeneste vet jeg ikke. Vil i hvert fall se nøye på Mustang, Enyaq, ID.Cross og XC40 først, jeg ikke ha Tesla.

Spørs om det blir så mye bedre med Mustang. En ting er at den vel bare har 6-700kg hengerfeste (og ikke takbøyler), men der er det og forventet prisøkninger... Reservasjonsholderne / kjøperne der har ikke fått bundet seg til en fast pris, har jeg forstått det riktig...

Det blir nok prisøkning hos alle, så da må alle sammenlignes på nytt. Tesla hadde en unik mulighet til å bli enda mer konkurransedyktige på pris, hvis de holdt på prisen på bestilte biler, inkludert tilleggsutstyret hengerfeste (det er ikke en rekonfigurering).

Siden folk har bestilt og betalt depositum, tar jeg det for gitt at Tesla har sikret valutaen, ellers har de bevisst tatt risikoen som det ikke er rimelig at de overfører til kundene. Gjør de det stiller de svakere enn konkurrentene når folk skal handle, siden de har pådratt seg et goodwill-tap.
Du kan levere bilen tilbake BRUKT. Dette alene gjør at Tesla trumfer alt som finnes av bilsalg per i dag.

Åpenbart at Tesla må øke prisene når situasjonen er slik i dag. Like åpenbart at man faktisk må forholde seg til bestillingen man gjorde, og det er uten hengerfeste så vidt vi kan vite i dag.

Emlyn1971

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 15. april 2020, klokken 11:57
Sitat fra: Emlyn1971 på onsdag 15. april 2020, klokken 11:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. april 2020, klokken 11:30
Sitat fra: Emlyn1971 på onsdag 15. april 2020, klokken 10:47
Sitat fra: torlie på onsdag 15. april 2020, klokken 10:28
Sitat fra: Emlyn1971 på onsdag 15. april 2020, klokken 10:01
Sitat fra: torlie på onsdag 15. april 2020, klokken 09:47
Tesla driver business, å tro at de tilbyr HF til alle tidlige bestillinger uten å justere totalprisen er lite tenkelig. Er de interessert i å gi goodwill for titusener til tusenvis av kunder, og si fra seg potensiell omsetning? Tvilsomt.

1. Kunder tar ut bilen som er bestilt uten HF, beholder den, selger den eller kjøper en til med HF.

2. Kunder endrer ordre og biter i det sure eplet og får prisøkningen.

Begge scenarioer er vinn for Tesla. Alt annet er tap, med unntak av goodwill.

Som du sier, Tesla driver business. Det betyr at de har sikret valutaen for biler solgt tidligere og har ingen risiko. Businessen vil derfor være å tilby hengerfeste som tilvalg/ettermontering. Tar de 15000 for dette er jeg ganske sikker på at knapt noen vil kansellere pga. prisen. Dersom man må rekonfigurere gammel bestilling til ny med 40-70000 kroner økning vil mange kansellere. Alt i alt tap for Tesla...

Hadde jeg hatt en tidlig bestilling inne uten HF som lå an til besparelse på rundt 50-60k hadde jeg tatt ut bilen uansett, og så evt solgt den med liten fortjeneste og bestilt ny med HF.

Tviler på Ola Nordmann er villig til å gi fra seg rabatt på den størrelsen  :)

Man kan faktisk la være å kjøpe bilen. Jeg ha hengerfeste og har det ikke travelt. Om jeg gidder bryet med å kjøpe en uten og så selge den med håp om fortjeneste vet jeg ikke. Vil i hvert fall se nøye på Mustang, Enyaq, ID.Cross og XC40 først, jeg ikke ha Tesla.

Spørs om det blir så mye bedre med Mustang. En ting er at den vel bare har 6-700kg hengerfeste (og ikke takbøyler), men der er det og forventet prisøkninger... Reservasjonsholderne / kjøperne der har ikke fått bundet seg til en fast pris, har jeg forstått det riktig...

Det blir nok prisøkning hos alle, så da må alle sammenlignes på nytt. Tesla hadde en unik mulighet til å bli enda mer konkurransedyktige på pris, hvis de holdt på prisen på bestilte biler, inkludert tilleggsutstyret hengerfeste (det er ikke en rekonfigurering).

Siden folk har bestilt og betalt depositum, tar jeg det for gitt at Tesla har sikret valutaen, ellers har de bevisst tatt risikoen som det ikke er rimelig at de overfører til kundene. Gjør de det stiller de svakere enn konkurrentene når folk skal handle, siden de har pådratt seg et goodwill-tap.
Du kan levere bilen tilbake BRUKT. Dette alene gjør at Tesla trumfer alt som finnes av bilsalg per i dag.

Åpenbart at Tesla må øke prisene når situasjonen er slik i dag. Like åpenbart at man faktisk må forholde seg til bestillingen man gjorde, og det er uten hengerfeste så vidt vi kan vite i dag.

Hva hjelper det meg å kjøpe bilen, for så å levere den tilbake og vente (måneder?) på å få pengene tilbake? Tesla sparer penger på å ikke ha demobiler, det ville kreve mye kapital om jeg ønsket å prøvekjøre la oss si fire forskjellige biler etter Tesla-modellen.

Jeg bestilte ikke bilen uten hengerfeste, det var jo ikke mulig å bestille den med. Jeg kunne ventet, men ønsket å stå langt frem i køen. Nå som bilen faktisk vil bli levert med mulighet til hengerfeste vil jeg ikke si det var naivt å bestille tidlig og anta at den ville komme med. Jeg er dog ikke overrasket over utviklingen, da det har ligget i kortene at Tesla spilte taktisk på dette.

Noen synes den taktikken er OK, andre ikke, det er det hele diskusjonen her dreier seg om.

1000kwh

#117
Sitat fra: Emlyn1971 på onsdag 15. april 2020, klokken 12:20
Sitat fra: 1000kwh på onsdag 15. april 2020, klokken 11:57
Sitat fra: Emlyn1971 på onsdag 15. april 2020, klokken 11:38
Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 15. april 2020, klokken 11:30
Sitat fra: Emlyn1971 på onsdag 15. april 2020, klokken 10:47
Sitat fra: torlie på onsdag 15. april 2020, klokken 10:28
Sitat fra: Emlyn1971 på onsdag 15. april 2020, klokken 10:01
Sitat fra: torlie på onsdag 15. april 2020, klokken 09:47
Tesla driver business, å tro at de tilbyr HF til alle tidlige bestillinger uten å justere totalprisen er lite tenkelig. Er de interessert i å gi goodwill for titusener til tusenvis av kunder, og si fra seg potensiell omsetning? Tvilsomt.

1. Kunder tar ut bilen som er bestilt uten HF, beholder den, selger den eller kjøper en til med HF.

2. Kunder endrer ordre og biter i det sure eplet og får prisøkningen.

Begge scenarioer er vinn for Tesla. Alt annet er tap, med unntak av goodwill.

Som du sier, Tesla driver business. Det betyr at de har sikret valutaen for biler solgt tidligere og har ingen risiko. Businessen vil derfor være å tilby hengerfeste som tilvalg/ettermontering. Tar de 15000 for dette er jeg ganske sikker på at knapt noen vil kansellere pga. prisen. Dersom man må rekonfigurere gammel bestilling til ny med 40-70000 kroner økning vil mange kansellere. Alt i alt tap for Tesla...

Hadde jeg hatt en tidlig bestilling inne uten HF som lå an til besparelse på rundt 50-60k hadde jeg tatt ut bilen uansett, og så evt solgt den med liten fortjeneste og bestilt ny med HF.

Tviler på Ola Nordmann er villig til å gi fra seg rabatt på den størrelsen  :)

Man kan faktisk la være å kjøpe bilen. Jeg ha hengerfeste og har det ikke travelt. Om jeg gidder bryet med å kjøpe en uten og så selge den med håp om fortjeneste vet jeg ikke. Vil i hvert fall se nøye på Mustang, Enyaq, ID.Cross og XC40 først, jeg ikke ha Tesla.

Spørs om det blir så mye bedre med Mustang. En ting er at den vel bare har 6-700kg hengerfeste (og ikke takbøyler), men der er det og forventet prisøkninger... Reservasjonsholderne / kjøperne der har ikke fått bundet seg til en fast pris, har jeg forstått det riktig...

Det blir nok prisøkning hos alle, så da må alle sammenlignes på nytt. Tesla hadde en unik mulighet til å bli enda mer konkurransedyktige på pris, hvis de holdt på prisen på bestilte biler, inkludert tilleggsutstyret hengerfeste (det er ikke en rekonfigurering).

Siden folk har bestilt og betalt depositum, tar jeg det for gitt at Tesla har sikret valutaen, ellers har de bevisst tatt risikoen som det ikke er rimelig at de overfører til kundene. Gjør de det stiller de svakere enn konkurrentene når folk skal handle, siden de har pådratt seg et goodwill-tap.
Du kan levere bilen tilbake BRUKT. Dette alene gjør at Tesla trumfer alt som finnes av bilsalg per i dag.

Åpenbart at Tesla må øke prisene når situasjonen er slik i dag. Like åpenbart at man faktisk må forholde seg til bestillingen man gjorde, og det er uten hengerfeste så vidt vi kan vite i dag.

Hva hjelper det meg å kjøpe bilen, for så å levere den tilbake og vente (måneder?) på å få pengene tilbake? Tesla sparer penger på å ikke ha demobiler, det ville kreve mye kapital om jeg ønsket å prøvekjøre la oss si fire forskjellige biler etter Tesla-modellen.

Jeg bestilte ikke bilen uten hengerfeste, det var jo ikke mulig å bestille den med. Jeg kunne ventet, men ønsket å stå langt frem i køen. Nå som bilen faktisk vil bli levert med mulighet til hengerfeste vil jeg ikke si det var naivt å bestille tidlig og anta at den ville komme med. Jeg er dog ikke overrasket over utviklingen, da det har ligget i kortene at Tesla spilte taktisk på dette.

Noen synes den taktikken er OK, andre ikke, det er det hele diskusjonen her dreier seg om.
Du bestillte bil uten hengerfeste.

Men nå viser det seg at du kan ettermontere hengerfeste: https://www.motor.no/artikler/elbil-teslagrep-gjor-at-henger-na-kan-ettermonteres/

Fortsatt kjipe Tesla? :D

Magnus Hansen

Kanskje de tar 50.000 for monteringsjobben?  8)

lirekassa

Dette finner de ut av i løpet av de neste 12 månedene  8)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA