Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hengervekt på TMY

Startet av Øyvind.h, lørdag 14. mars 2020, klokken 21:42

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Jeg tror kanskje vi bare må innse at vi ikke kommer til å vite dette 100% før bilen er nærmere lansering. De har jo knapt påbegynt fabrikken som skal produsere disse bilene...

kodax

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tirsdag 14. april 2020, klokken 11:06
Sitat fra: Diravi på tirsdag 14. april 2020, klokken 10:22
Jeg ringte Tesla nå, og fikk beskjed om at 1) prisen låses opp dersom enten jeg eller de legger til hengerfeste, 2) hengerfeste må bestilles innen bilen produseres av hensyn til produksjonen og at 3) de har ikke mer peiling enn meg på om typegodkjenningen vil være lik for alle bilene som kommer til Norge.

Jeg tar imidlertid sjansen på at svaret på 3) er ja når det gjelder Europeiske biler. Og da vil helt sikkert en tredjepartsleverandør lage noe som svarer til spesifikasjonene på bilen.

Og om det ikke gjør det, så har jeg en veteranbil med 1300 kg hengervekt, og montert feste.  :D

Høres definitivt ut som at de ønsker å presse flest mulig over på oppdatert pris, så de ikke går på valutasmell....
Dette betyr ikke at Tesla ønsker å presse flest mulig over på oppdatert pris. Dette betyr kun at en person hos Tesla sa akkurat det alle vet, nemlig:
- Å endre konfigurasjon nå endrer også prisen. Det betyr ikke at man på et senere tidspunkt ikke kan få lagt til hengerfeste i sin konfig (via selger) uten at prisen endres.
- Dersom man vil ha bilen levert med hengerfeste, så må det bestilles før bilen produseres. Det er jo helt naturlig at delivery i Norge ikke ettermonterer det. Det er derimot fortsatt godt mulig at det kan ettermonteres på et senere tidspunkt.

Dersom det viser seg at det blir umulig å få hengerfeste til noen TMY-er, så skjønner jeg at det blir surt for de som ønsker det, men det vet vi altså ikke.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

RuneW

Jeg gikk på en smell med vår TM3 og endte opp med en bil uten hengerfeste. Jeg går ikke på den en gang til og kansellerer dersom jeg ikke vet at jeg kan ettermontere HF.

Heldigvis er jeg et stykke bak i køen, så det er en viss sannsynlighet for at jeg vet disse tingene når min tur kommer.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Olemann

Interessant dialog dette.

1. Noen valgte å være sikre på å få hengerfeste, og ventet derfor med bestillingen til det var mulig - denne gruppen visste nok at valuta kunne gjøre bilen dyrere om de ventet med bestillingen. Men de ventet likevel.

2. Andre prioriterte lavest mulig pris, og bestilte bilen før det var mulig å få hengerfeste.

Fair valg begge her, det som blir litt pussig er om gruppe 1) ønsker å få prisen ned til det den var før prisoppgangen, eller om gruppe 2) ønsker å få i pose og sekk på sitt vis, altså beholde den lave prisen og få lagt til hengerfeste som de visste ikke var noe tilvalg da de bestilte.

Tiden vil nok vise hva som skjer :-) 

DeepFu

Hvis Tesla kan overbevise meg om at de må bygge en ANNEN bil enn den jeg har lagt inn reservasjon på for at jeg skal kunne bruke det ekstrautstyret som et hengerfeste er, så kan jeg kanskje gå med på at det er rimelig, men da burde det vært bakt inn i prisen på hengerfeste, og ikke som et helt vilkårlig prispåslag på bilen.

Sent fra min AGS2-W09 via Tapatalk

TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

hemi

dette er mange mnd frem, kanskje år uansett gutter....... slapp av.

Magnus Hansen

Som flere av oss også påpekte den gangen: det var en merkelig beslutning av tesla å åpne for bestillinger direkte istedenfor reservasjoner. At de overhode ikke tok innover seg at valutakurser kan forandre seg

Olemann

Blir litt som diskusjonen om servicekostnader på elbil dette.  Noen regner seg fram til hva det burde koste ut i fra hva bilen trenger av tiltak, andre tenker mer markedsmessig (og jeg vil mene korrekt) at servicekostnader styres ikke av hva bilen trenger av tiltak, men av hva forhandler trenger av penger.... :D

Men vi får se, Tesla trenger nok penger de også, så da er jo dette et lurt grep for å hanke inn flere kjøpergrupper.  At bilen trenger inngrep til over 70k for å få på krok er verken sannsynlig eller relevant.

geear

Ja, det er kjipt, men det går ikke an å furte over dette, ingen andre bilprodusenter har vært så flinke til å gi ut priser så langt i forveien, og faktisk HOLDE prisen etterpå. Vet ikke om noen andre som har latt oss låse prisen så tidlig, uten å benytte seg av klausuler i kontrakten. Tesla har vært utroooolig flinke til å både la prisreduksjoner i bestillingstiden komme en til gode (som få andre gjør, etter kontraktssignering), og også la prisstigninger komme en til gode. Det har alltid vært vinn-vinn for kunden.

lirekassa

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 14. april 2020, klokken 20:07
Som flere av oss også påpekte den gangen: det var en merkelig beslutning av tesla å åpne for bestillinger direkte istedenfor reservasjoner. At de overhode ikke tok innover seg at valutakurser kan forandre seg

Hvorfor antar du at de ikke har tatt dette innover seg? Vet du med sikkerhet at de ikke hedger mot andre valutasorter enn sin egen?

B1

Sitat fra: turfsurf på mandag 13. april 2020, klokken 11:23
Sitat fra: B1 på søndag 12. april 2020, klokken 20:58

De som la inn bestilling på Y tidligere, valgte uten HF, og uten opsjon for HF. Hvordan kan man da bli sur på Tesla for å levere en bilen som avtalt?
Uhm, dette blir feil. Hengerfeste var ikke nevnt som en opsjon, og på en SUV er det ganske naturlig å regne med hengerfeste.

Akkurat som hvis man går og bestiller en Model X nå, hvor det ikke er ett valg om hengerfeste. Selv om alle kommer med det. Hvordan skal man vite at Tesla behandler En SUV annerledes enn en annen?

z4rd har allerede svart godt på dette :)

Sitat fra: z4rd på mandag 13. april 2020, klokken 18:27
Jeg skal la det ligge med denne posten. For meg virker det som at du ikke forstår at samtlige som har bestilt TMY frem til noen dager siden faktisk har bestilt en bil uten HF. Uansett hvordan du ønsker å vri det og sannsynliggjøre ting, så endrer det ikke på det faktum at HF ikke var en option på bestillingstidspunktet og at Tesla heller ikke reklamerte for HF - ref. eksempelet med TMX.

Enig med alt du har skrevet. HF eller mulighet for HF er umulig å ikke få med seg når man kjøper en bil. Står det ikke noe om det, er det ikke HF.

Det spørs også på hvor mange bestillinger dette dreier seg om. Er det snakk om mange biler, er det nok "lurest" (for Tesla sin del) å ikke tilby dette som en mulighet etter kjøpet, for å flytte folk over på den nye prisen. I Norge er HF såpass viktig/populært at mange velger nok å flytte over på den nye prisen om dette er den eneste bilen de eier. Det er mye å betale for et HF, men det gjør bilen mye mer funksjonell og lettere å selge i bruktmarkedet senere.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

Emlyn1971

Sitat fra: B1 på onsdag 15. april 2020, klokken 01:12

De som la inn bestilling på Y tidligere, valgte uten HF, og uten opsjon for HF. Hvordan kan man da bli sur på Tesla for å levere en bilen som avtalt?
Uhm, dette blir feil. Hengerfeste var ikke nevnt som en opsjon, og på en SUV er det ganske naturlig å regne med hengerfeste.

Akkurat som hvis man går og bestiller en Model X nå, hvor det ikke er ett valg om hengerfeste. Selv om alle kommer med det. Hvordan skal man vite at Tesla behandler En SUV annerledes enn en annen?

Jeg skal la det ligge med denne posten. For meg virker det som at du ikke forstår at samtlige som har bestilt TMY frem til noen dager siden faktisk har bestilt en bil uten HF. Uansett hvordan du ønsker å vri det og sannsynliggjøre ting, så endrer det ikke på det faktum at HF ikke var en option på bestillingstidspunktet og at Tesla heller ikke reklamerte for HF - ref. eksempelet med TMX.

Enig med alt du har skrevet. HF eller mulighet for HF er umulig å ikke få med seg når man kjøper en bil. Står det ikke noe om det, er det ikke HF.

Det spørs også på hvor mange bestillinger dette dreier seg om. Er det snakk om mange biler, er det nok "lurest" (for Tesla sin del) å ikke tilby dette som en mulighet etter kjøpet, for å flytte folk over på den nye prisen. I Norge er HF såpass viktig/populært at mange velger nok å flytte over på den nye prisen om dette er den eneste bilen de eier. Det er mye å betale for et HF, men det gjør bilen mye mer funksjonell og lettere å selge i bruktmarkedet senere.

Det var like mulig å få med seg at Polestar, XC40, Mustang, I-Pace, e-tron, EQC, Enyaq, ID.Crozz og ikke minst M3 alle kommer med mulighet for hengerfeste. All logikk tilsa at MY også ville få det. I alle år jeg har kjøpt bil har tilhengerfeste vært ekstrautstyr, ikke en rekonfigurering. Man bestilte ikke MY spesifikt UTEN hengerfeste, man bestilte en MY for å få bilen så tidlig som mulig, og kunne være ganske trygg på at den ville typegodkjennes med hengerfeste. Da må det i det minste kunne ettermonteres, slik man kan på alle andre biler som er typegodkjent for det.

ToWalkOrDrive

Har tidligere sett at Tesla-ansatte har svart bombastisk på spørsmål, som "du må endre, og få ny pris". Det er den infoen de har, og den de går ut med. Uken etter så har de fått beskjed fra hovedkontoret om at nå er alt annerledes. Prisstrukturen er endret. Så en kan egentlig ikke spørre Tesla-ansatte om mulig endring, fordi de vil være i en skvis mellom det de tror og det de har blitt informert om. En begynner jo å se mønstre etter hvordan Tesla opererer. Tipper dette er slagordene som står på veggen:
- Det er bedre å endre en gang for mye enn en gang for lite (dette er som regel positivt)
- Where I am today is where my mind put it, where I am tomorrow is where my mind put it (eller at alt som har skjedd ikke betyr noe for fremtidige avgjørelser, og jeg står ekstremt fritt til å forme fremtiden)
- Vi skal selge flest mulig biler (dette betyr og at de ikke ser på kortsiktig lønnsomhet når de setter prisene - de setter dem så de selger flest mulig men tjener sånn ok - da blir valutajusteringer viktige for å ikke havne på feil side i regnskapet - og den siste tids utvikling i NOK vs USD svir skikkelig, og det er forståelig at de ikke bare hiver med en krok, som de gjorde med Model X på en så aggressivt priset bil som Model Y er - og måten med at alle endringer medfører oppdatert pris er en måte de har fulgt hele tiden - men ikke på vinterdekk - så de har muligheten å gjøre det med krok og, skulle en tro).

For øvrig sa Tesla's designsjef under lanseringen av Model Y at den ville bli levert med krok. Så dette er ikke noe kunder bare har trodd. Dette er hva kunder har hatt i bakhodet da de bestilte bilen. Og det fikk vi og - bare så synd at USD er priset så høyt. Regner med at Tesla finner en smidig løsning etter hvert på dette, så ikke folk betaler 77.000 for et hengerfeste, noe jeg tviler på mange vil gjøre.

På lanseringen da Elbil.no møtte designsjefen:
Newly launched Tesla Model Y will have towbar. That's what Tesla's chief designer Franz von Holzhausen says of the electric car when we met him at the Model Y launch.

https://insideevs.com/news/343436/tesla-says-model-3-model-y-will-both-be-equipped-to-tow/
Tesla Model Y                         2021-

B1

Sitat fra: Emlyn1971 på onsdag 15. april 2020, klokken 08:36
Sitat fra: B1 på onsdag 15. april 2020, klokken 01:12

Det var like mulig å få med seg at Polestar, XC40, Mustang, I-Pace, e-tron, EQC, Enyaq, ID.Crozz og ikke minst M3 alle kommer med mulighet for hengerfeste. All logikk tilsa at MY også ville få det. I alle år jeg har kjøpt bil har tilhengerfeste vært ekstrautstyr, ikke en rekonfigurering. Man bestilte ikke MY spesifikt UTEN hengerfeste, man bestilte en MY for å få bilen så tidlig som mulig, og kunne være ganske trygg på at den ville typegodkjennes med hengerfeste. Da må det i det minste kunne ettermonteres, slik man kan på alle andre biler som er typegodkjent for det.

Klart man "trodde" med god sikkerhet at HF ville bli tilgjengelig på en Y, da M3 har dette, X har dette, men om det er mulig å bestille en bilen uten HF, og så ettermontere dette senere, er ren spekulasjon. Det er det vi diskuterer.

"Problemet" med Tesla er at de har full kontroll på bilen. Tesla kan bestemme seg for at x-kjøpere kan ettermontere HF, men da koster det 50k, resten kan kjøpe tilvalget for 8k. Om man prøver seg på en uoriginal løsning, er det ikke noe problem for bilen å vite om du drar henger eller ikke. Plutselig får man problemer med Tesla pga dette.

Se problemene med "Rich rebuilds": Tesla fjerner DC-lademuligheter på biler som er bygget opp igjen.
Model S Plaid
Solgt: TM3 LR

torlie

Tesla driver business, å tro at de tilbyr HF til alle tidlige bestillinger uten å justere totalprisen er lite tenkelig. Er de interessert i å gi goodwill for titusener til tusenvis av kunder, og si fra seg potensiell omsetning? Tvilsomt.

1. Kunder tar ut bilen som er bestilt uten HF, beholder den, selger den eller kjøper en til med HF.

2. Kunder endrer ordre og biter i det sure eplet og får prisøkningen.

Begge scenarioer er vinn for Tesla. Alt annet er tap, med unntak av goodwill.

2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA