Hovedmeny

Hengervekt på TMY

Startet av Øyvind.h, lørdag 14. mars 2020, klokken 21:42

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: B1 på søndag 12. april 2020, klokken 20:58

De som la inn bestilling på Y tidligere, valgte uten HF, og uten opsjon for HF. Hvordan kan man da bli sur på Tesla for å levere en bilen som avtalt?
Uhm, dette blir feil. Hengerfeste var ikke nevnt som en opsjon, og på en SUV er det ganske naturlig å regne med hengerfeste.

Akkurat som hvis man går og bestiller en Model X nå, hvor det ikke er ett valg om hengerfeste. Selv om alle kommer med det. Hvordan skal man vite at Tesla behandler En SUV annerledes enn en annen?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: B1 på søndag 12. april 2020, klokken 22:18

Altså HF og vinterdekk er større ting, og blir alltid spesifisert i tilvalg når man kjøper bil, uansett merke. Enten som en "nordisk pakke" hvor det står spesifisert i pakken, eller som tilvalg. Det er bare å sjekke på BMW/Audi etc.

Eller man kan se på Model X, som er den bilen som er nærmest Y og som ikke har dette tilvalget og kommer med hengerfeste...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

z4rd

TMX hadde HF som tilvalg tidligere, da jeg kjøpte min typ - så ble den senere inkludert som standardutstyr en eller annen gang ila 2017, mener jeg å huske. Men det var ren tilvalg og kostet rundt 8k. Endringen skjedde samtidig som de omgjorde vinterpakken til en del av premium-pakken. Det gikk altså ann å bestille TMX uten hengerfeste en god stund.

Hvis noe utstyr ikke står nevnt som en del av pakka eller lista ved kjøp, så skal du bare forvente at det blir tilgjengelig på et senere tidspunkt kun fordi andre biler har det? Det blir litt snedig... Støtter defintivt det B1 skrev om saken.

Skal jeg også forvente at Tesla har doble-glass fordi det er premium, og Tesla sier at TMY og TMX er premium, fordi e-tron har det...?
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Sitat fra: z4rd på mandag 13. april 2020, klokken 12:25
TMX hadde HF som tilvalg tidligere, da jeg kjøpte min typ - så ble den senere inkludert som standardutstyr en eller annen gang ila 2017, mener jeg å huske. Men det var ren tilvalg og kostet rundt 8k. Endringen skjedde samtidig som de omgjorde vinterpakken til en del av premium-pakken. Det gikk altså ann å bestille TMX uten hengerfeste en god stund.
Jada, kjenner til alt dette. Kjøpte TMX i 2017 selv. Poenget var bare at ikke alt som er med på bilen er spesifisert. Og den bilen som er nærmest (samme produsent, samme biltype) TMY på bestillingstidspunktet spesifiserer altså ikke hengerfeste men kommer med det.

For ordens skyld så er jeg hverken overrasket eller sur for situasjonen personlig, hengerfeste er ikke verdt 50k for min del. Dog håper og tror jeg det blir mulig å ettermontere, enten fra Tesla eller tredjepart, hovedsaklig for mulighet til sykkelfrakt.

z4rd

Hva mener du at det ikke er spesifisert?

Fra Tesla.com når man ser på TMX under utstyr står følgende:

SitatModel X har størst oppbevaringsplass på alle SUV-er i sin klasse, komfortable sitteplasser for opptil syv voksne og evnen til å taue opptil 2.250 kilo. Falcon Wing-dørene er utstyrt med sensorer for å overvåke nærheten til omgivelsene, og kan åpnes selv i de tetteste parkeringsplassene.

Det er ikke til å misforstå at bilen har tilhengerfeste. Da det i tillegg er bilder av den dra campingvogn på den offisielle siden.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Radial

Det stod noe om 20" felg og 1500kg begrensning i "dokumentet" som var lekket her... Noen som har noe mer nyss om det?

Eller er alle felgstørrelser dekket av 1600kg?
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Sitat fra: z4rd på mandag 13. april 2020, klokken 14:17
Det er ikke til å misforstå at bilen har tilhengerfeste.
Joda, man kan utlede det av teksten hvis man leser den. Men det står ikke på utstyrslisten i sammendraget, selv om mye annet som også er inkludert står der:

Model X Long Range
kr. 899.900
Pearl White Multi-Coat
Inkludert
20" Sølvfelger
Inkludert
Alt svart premium interiør med innredning i mønstret aske-tre
Inkludert
Interiør med fem seter
Inkludert
Autopilot
Inkludert
Fullverdige selvkjørende egenskaper
kr. 50.000
Gratis, ubegrenset Supercharging
Inkludert
19'' Nokian-vinterdekksett (piggfri)
kr. 26.400

z4rd

Det er standardutstyr. Alt som er standard er jo ikke listet opp. Trykk på Model X på Tesla.com og bla nedover til "Utstyr" - så kommer du til tauekapasitet. De har viet en hel seksjon til det på nettsiden. Hvis dette ikke er tydelig nok, så vet ikke jeg. Nevnte jeg at de i tillegg viser bilder av TMX taue ting og ha last bakpå?

Den oppsummeringen du viser til er ikke «prospektet» til bilen, det er jo som regel der bilens utstyr, egenskaper og funksjoner fremkommer. Dette er ikke særegent for Tesla.

Fant man tilsvarende for TMY før? Nei.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Sitat fra: z4rd på mandag 13. april 2020, klokken 14:28
Den oppsummeringen du viser til er ikke «prospektet» til bilen, det er jo som regel der bilens utstyr, egenskaper og funksjoner fremkommer. Dette er ikke særegent for Tesla.

Nå sporer vi veldig av her, men det var snakk om i bestillingen. Det er en firesiders wizard som ikke nevner hengerfeste for Model X og frem til nå nettopp ikke gjorde det for Y heller.

Bruker man 3 minutt på å Google litt finner man jo ut det man vil om de fleste biler.

Det jeg ville frem til er fordi om det i den opprinnelige bestillingen av Model Y ikke var spesifisert hengerfeste så var det ikke dermed slik at de som bestilte på det tidspunktet bestilte Y spesifikt uten hengerfeste, men heller bestilte med en viss sannsynlighet om at det kom enten som en opsjon eller inkludert. Det er ikke urealistisk vil jeg påstå siden TM3 har hengerfeste som en opsjon og TMX har det som standard. Dette i motsetning til det som ble sagt over her at man spesifikt bestilte Y uten hengerfeste.

Det er heller ikke uvanlig for Tesla at de oppdaterer spesifikasjon underveis, både når det gjelder lader, seter, hjul og hengerfeste.

z4rd

Jeg skal la det ligge med denne posten. For meg virker det som at du ikke forstår at samtlige som har bestilt TMY frem til noen dager siden faktisk har bestilt en bil uten HF. Uansett hvordan du ønsker å vri det og sannsynliggjøre ting, så endrer det ikke på det faktum at HF ikke var en option på bestillingstidspunktet og at Tesla heller ikke reklamerte for HF - ref. eksempelet med TMX.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

REN-BIL

Vi trøster oss med at siste ordet ikke er sagt for oss som fortsatt skal vente ett år på å få bilen.Min 'kontrakt' har heller ikke vinterdekk eller muligheter for noen andre tilvalg, jeg vil tro det ordner seg med tilvalg likevel. Så er det litt krydder i hverdagen med spesifikasjon som feks  felgdimensjoner som plutselig endrer seg! For tidlig å si hva vi får 🤣

Øyvind.h

Usikker på om jeg tar ut bilen om den ikke får hengerfeste. Jeg må nesten ha det uansett. Neste alternativ er da å ta ut bilen og selge med gevinst, men biler uten hengerfeste i denne klassen har begrenset salgbarhet. Noe bør en lett hente ut med prisforskjell på 70k,men kanskje ikke mer enn 20-30k.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

CaZpaH

Sitat fra: REN-BIL på mandag 13. april 2020, klokken 19:06
Vi trøster oss med at siste ordet ikke er sagt for oss som fortsatt skal vente ett år på å få bilen.Min 'kontrakt' har heller ikke vinterdekk eller muligheter for noen andre tilvalg, jeg vil tro det ordner seg med tilvalg likevel. Så er det litt krydder i hverdagen med spesifikasjon som feks  felgdimensjoner som plutselig endrer seg! For tidlig å si hva vi får 🤣

Nå har vel Tesla i Norge gått ut og sagt at hvis man ønsker endring så vil man få prisøkningen:

https://www.motor.no/artikler/elbil-tesla-oker-prisene-slik-far-det-tilbakevirkende-kraft/

Informasjonssjef for Tesla Norge, Even Roland Sandvold:
Sitat– Kunder som reserverte Model Y før prisøkningen og ikke gjør noen endringer i bestillingen sin, vil beholde prisen de fikk forespeilet da de reserverte. Hvis de gjør endringer i bestillingen sin (utstyr, lakk, felger, osv.), flyttes bestillingen over på ny prisliste.

Men nå har jo kundeservice hos Tesla i USA bekreftet at man kan ettermontere HF på Model Y og at det vil være tilgjengelig for kjøp i shopen deres (noe som igjen er logisk mtp. det ikke står at det ikke kan ettermonteres i konfiguratoren):

Fra tråden:
https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/tow-hitch-now-available-on-configurator.190727/page-3#post-4629153

Selv holder jeg reservasjonen på min bil (som nå er på kr. 491.720,- for LR, Hvit, Svart/Hvitt interiør). Kommer til å slå til på vinterdekk den dagen de ringer på den betingelsen at jeg ikke flyttes over i ny pris-struktur. Gjør jeg det så står bestillingen min slik den gjør i dag og jeg kjøper vinterfelger enten fra tredjepart eller fra Tesla (og tåler moms-tillegget).
Nåværende: 2024 Tesla Model Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Diravi

Jeg ringte Tesla nå, og fikk beskjed om at 1) prisen låses opp dersom enten jeg eller de legger til hengerfeste, 2) hengerfeste må bestilles innen bilen produseres av hensyn til produksjonen og at 3) de har ikke mer peiling enn meg på om typegodkjenningen vil være lik for alle bilene som kommer til Norge.

Jeg tar imidlertid sjansen på at svaret på 3) er ja når det gjelder Europeiske biler. Og da vil helt sikkert en tredjepartsleverandør lage noe som svarer til spesifikasjonene på bilen.

Og om det ikke gjør det, så har jeg en veteranbil med 1300 kg hengervekt, og montert feste.  :D
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Diravi på tirsdag 14. april 2020, klokken 10:22
Jeg ringte Tesla nå, og fikk beskjed om at 1) prisen låses opp dersom enten jeg eller de legger til hengerfeste, 2) hengerfeste må bestilles innen bilen produseres av hensyn til produksjonen og at 3) de har ikke mer peiling enn meg på om typegodkjenningen vil være lik for alle bilene som kommer til Norge.

Jeg tar imidlertid sjansen på at svaret på 3) er ja når det gjelder Europeiske biler. Og da vil helt sikkert en tredjepartsleverandør lage noe som svarer til spesifikasjonene på bilen.

Og om det ikke gjør det, så har jeg en veteranbil med 1300 kg hengervekt, og montert feste.  :D

Høres definitivt ut som at de ønsker å presse flest mulig over på oppdatert pris, så de ikke går på valutasmell. Er nok hovedgrunnen til at svarene er ulike i USA og i Norge. Men kan og godt være at svaret blir forskjellig om du ringer om to uker. Det er vel flere måneder før noen tenker på å lage biler for Norge.
Det er ikke logisk at en skal kunne "retrofitte" krok i USA, men ikke i Norge. Hvis konstruksjonen må være annerledes i Norge må den vel det i USA og, så kan være Tesla i Norge ikke har blitt informert om siste nytt enda. Generelt virker det som at info-overføringen fra Tesla USA til Tesla Norge er dårligere enn på åpne forum.

På Model 3 er det jo bare å ta av bakskjermen, demontere kræsj-bjelken (fjerne mutrer), ta av ei plate, sette på krok der kræsjbjelken sto, sette på kræsjbjelken igjen og montere på bakskjermen igjen. Dette er en gjøre-det-selv jobb på etrailer.com på Model 3, så skulle tro det gikk greit på Model Y og. Når Tesla USA i tillegg skal selge krok løst for retrofitting så skulle en tro det var enda lettere enn på Model 3...kanskje ledningene er enda mer tilrettelagt, selv om de ikke har funnet det på videoer ennå på de som er levert til nå.

Angående typegodkjenning: finnes det bilmodeller i Norge hvor noen biler er typegodkjent for hengerfeste, mens andre som er levert etterpå ikke er det? Hvis en Ford Mondeo er levert typegodkjent med hengerfeste, kan en Ford Mondeo levert etterpå ikke være det? Høres litt pølsevevaktig ut, med mindre de planlegger å levere ut masse biler uten henger-typegodkjenning først, som de gjorde med Model 3....og gjør de det så synker de til bunns i mine øyne.... PRØV DEG! :-)
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA