Bestilling gjennomført..noen flere?

Startet av Roy Aasen, onsdag 22. januar 2020, klokken 20:13

« forrige - neste »

trykkertor

Sitat fra: PF på torsdag 03. september 2020, klokken 11:22
Sitat fra: 2ris på onsdag 02. september 2020, klokken 08:42
B. Begrensning av lading opp til 80% må fungere
C. At bilen faktisk klarer seg fint gjennom en norsk vinter
D. At 12V-issuet som ser ut til å ramme en del biler blir fikset
B: hvorfor det? Hadde det ikke vært bedre om det lå nok buffer i batteriet til at man slapp å tenke på sånn tullete ting?
Fordi, INGEN produsenter legger 20% buffer oppå batteriet. Derfor er det bra å kunne få bilen til å stoppe på 80%.
Og HVIS noen la en buffer på 20% oppe, så hadde det vært fint å kunne lade opp til ekte 100% og utnyttet de 20% når en skal på en og annen langtur.
Derfor er det beste for batterikyndige brukere, å få utnytte batteriet så mye som mulig, de gangene det er ønskelig, og ellers forholde seg til at bilen stopper på 80% ellers.

Ferry

BMW i3 lader aldri til fullt, og har ingen innstillinger for soc. Dvs. cellespenningen er visstnok 4,1 V når bilen rapporterer 100%. Så det er i det minste én produsent som gjør det. Vet ikke hvor mange prosent det utgjør. Neppe så mye som 20% (?)

turfsurf

Sitat fra: Ferry på torsdag 03. september 2020, klokken 18:50
BMW i3 lader aldri til fullt, og har ingen innstillinger for soc. Dvs. cellespenningen er visstnok 4,1 V når bilen rapporterer 100%. Så det er i det minste én produsent som gjør det. Vet ikke hvor mange prosent det utgjør. Neppe så mye som 20% (?)
De aller fleste gjør som bmw, men det tilsvarer en SOC på 92-93%. Etron 55 MY19 har vesentlig større buffer. Savner å kunne stoppe både i3en og I-Pace på 80% (70% av cellespenning).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Jeg har hatt 2 bmw i3 siste 6 år. Alltid latt dem stå med laderen i. Ikke opplevd noen reduksjon av batteriet.
Men så har jeg knapt hurtigladet noen av dem.
Det må jo bety at de har en god buffer?

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på torsdag 03. september 2020, klokken 21:07
Det må jo bety at de har en god buffer?
Kommer jo an på bruksmønster og lademønster. Og hvilke i3. 120Ah har minst buffer i % (dette er den som har cellespenning på 4,1V). 94Ah har størst, og 60Ah noe midt imellom.

Gjorde du noen reelle forsøk på å måle rekkevidde noenlunde kontrollert ? Vi opplevde helt klart redusert rekkevidde på vår 60Ah som vi ladet fullt hele tiden.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ferry

BMW sier jo også at bilen kan stå plugget i hele tiden, også ved langtidsparkering. Men jeg har det litt i bakhodet at lagring er best ca. midt på treet. Så jeg stresser ikke med å ha fullt batteri hele tida. Er det ikke 4,1 V max cellespenning på alle i3-utgavene da? Jeg har i alle fall sett at hurtigladere viser 396 V for 60 Ah-utgaven. 396 V/96S = ca. 4,1 V/celle. Forøvrig burde ikke buffer omtales som verken prosent eller kWh, men derimot cellespenning. Det er den som er bestemmende. Øvre og nedre cellespenning. Det blir akkurat så mange kWh som det blir. Mer jo større batteriet er, naturlig nok. Prosent er helt håpløst. Prosent av hva? Brutto, netto, reell kapasitet?
Beklager off topic i denne tråden. Til mitt forsvar så vurderer jeg å bestille PS2 ;) Men kanskje drøyer jeg for å se tilbakemeldinger utover høst og vinter. Vil uansett ikke ha bilen dette året, da estimert levering er desember. Bedre å få den som 2021-modell. Da er den plutselig "ett år nyere".

Hoggorm

Det fins ikke 2020 modell av Polestar 2 som selges til privatpersoner, det er 2021 modeller som leveres ut nå. I likhet med alle andre bilprodusenter lever de ut neste års modell allerede i august-september året før. Antagelig kan du få tak i 2022 model rundt august neste år.

Ferry

Jeg er klar over at det er slik det foregår. Men den dagen bilen skal selges så kommer kjøperen til å se på registreringsåret. Særlig om det er en forhandler. Det har vært mange krangler om årsmodell rundt omkring. Det har jo egentlig ingenting å si om bilen er registrert i desember eller januar, det trenger kun skille få dager. For min del vil jeg da safe og vente til januar.

En tilfeldig link fra onkel Google: https://www.tv2.no/a/8627285/

hemi

varierer veldig med spec på bil, og om det faktisk er noen diff i utstyret fra år til år.

fossilbilprodusenter, feks porsche er VELDIG flinke på MY og tidlig lansering av utstyr og variasjoner.

Tesla er 100% flytende og random.

gekko300

Forstår at enkelte henger seg opp i registreringsdato, men det har selvfølgelig ikke korrelasjon til modellår på produsert bil.
Modellår på Polestar defineres av VIN nummeret, og alle som produseres i år er modellår 2021 ihht VIN.

hELgenen

Sitat fra: gekko300 på fredag 04. september 2020, klokken 15:29
Forstår at enkelte henger seg opp i registreringsdato, men det har selvfølgelig ikke korrelasjon til modellår på produsert bil.
Modellår på Polestar defineres av VIN nummeret, og alle som produseres i år er modellår 2021 ihht VIN.

Det er rett, men når du står der og skal selge bilen...da kan det nok være noen, nemlig kjøperen, som vil kunne hevde noe annet ...

Tafsern

Svigerfar bestilte på torsdag etter prøvekjøring.

Midnight, 19", standard interiør, hengerfeste og gummimatter. Vi følte absolutt ikke behov for noe stivere bil eller heftigere bremser under prøvekjøring. Utrolig god bil å kjøre med kanskje det beste infotainment-systemet i en bil jeg har prøvd. Ja, det er en relativt liten bil, men likevel sitter man godt og "føler seg hjemme". Akseptabelt bagasjerom i denne klassen.

Antatt levering i desember. Ingen krise om den kommer før eller etter :) Håper software er modnet litt til det og at appen er underveis til årsskiftet.

2ris

Hvordan er "angre"-policyen ved kjøp?

Slik jeg forstår det, så
* ...betaler man hele beløpet ved bestilling
* ...kan man returnere fritt innen to uker etter levering (gjelder dette uavhengig av om man har prøvekjørt?)

Men hva med kansellering etter bestilling, men før levering? Det er jo fristende å bestille nå, med mulighet til å kansellere før levering dersom feilene ikke blir rettet.

alagerqv

Du betaler depositum ved bestilling og bilen når det nærmer seg levering. Forbrukerkjøpsloven gir deg vel standard rettigheter også ved netthandel av bil vil jeg tro.

Roy Aasen

Alt er veldig enkelt:.
10000 i depositum når du bestiller bilen.De får du tilbake når kontrakten er underskrevet. Fullstendig betaling 7 dager før utlevering. 14 dagers angrefrist da dette er nettkjøp. Bilen skal ikke ha rullet mer en 1000km ved tilbakelevering.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA