Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron

Startet av Hårek, fredag 27. desember 2019, klokken 12:34

« forrige - neste »

Etam

Sitat fra: janbanan på torsdag 20. august 2020, klokken 21:34
Jeg forsøkte meg på aktivering av "Trailer Assist" på min e50, etter oppskriften som du har linket til.
Men punktet:

Long coding:
    Control unit: 44 Steering Assistance
    Name: Trailer manouver assist
            Old value: Not active
            New value: Active

Fikk jeg ikke til å utføre.

Øverst i innlegget lå mine premisser for kodingen, bla:
- Coding done with car started without pushing brake pedal, handbrake on, seatbelt on, bonnet released but not raised.
Prøv med dette..

ThomasEL

Da har jeg omsider fått bestilt OBDeleven-dongel.

Men jeg lurer på en ting:
- Hvor i all verden sitter OBD-porten i e-tronen? Er vant til at det er et lite deksel nede til venstre under rattet, men ikke funnet noe slik "luke" i e-tronen.

Er spent på å lese ut batteriets nåværende nominelle kapasitet. Uten degradering skal den i e-tron 50 være 180Ah og i e-tron 55 være 240Ah.

Forstår fortsatt ikke hvorfor så få med OBDeleven leser av disse verdiene og legger ut.
I Leaf forumet var batteriavlesninger med Leaf Spy en av hovedtrådene...  :laugh: :laugh:
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

ODB-porten sitter over fothvileren på førersiden, uten noen luke eller deksel. Det er #4 på bildet nedenfor.
[attachment id=0 msg=915191]
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Sitat fra: Orbit på mandag 24. august 2020, klokken 21:52
ODB-porten sitter over fothvileren på førersiden, uten noen luke eller deksel. Det er #4 på bildet nedenfor.
[attachment id=0 msg=915191]

Takker og bukker👍👍
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

Thange

Bruk av obdeleven for å se status/statistikk er en ting, men hvis man koder/endrer på innstillinger for å tilgjengeliggjøre funksjoner vil det påvirke garantien?

PF

Er det noen som har iphone og koder med den, eller må man ha android.
Lurer litt på å handle, men har kun iphone
Hva er forskjellen på pro og ultimate?

Og for så vidt, det meste er slik man ønsker så er lite ekstra jeg ønsker å gjøre, men trailer assist og kanskje deaktivere bakrutevisker og gjøre noe med åpningen av bakluke, men om det er virkelig verdt investering er litt sånn..tja...

RJK

Sitat fra: Thange på tirsdag 25. august 2020, klokken 09:16
Bruk av obdeleven for å se status/statistikk er en ting, men hvis man koder/endrer på innstillinger for å tilgjengeliggjøre funksjoner vil det påvirke garantien?

Om du klarer å gjøre en setting som kan skade bilen, og det blir oppdaget, før eller etter skaden har skjedd, så vil dette selvsagt kunne påvirke garantien din. Det bør det vel ikke være tvil om. Men det skal som sagt bevises at du har tuklet, og at dette har vært avgjørende for at skaden har skjedd/vil skje.

Spørsmålet er selvsagt om det er innstillinger man kan gjøre som i praksis kan ødelegge bilen, eller om om du bare slår av eller på funksjoner som bilen vil kunne gi feilkoder på, og da nekte å utføre. I så tilfelle vil du nok fort finne ut av dette, og kunne rette det. I utgangspunktet skal vel denne kun brukes for å lese av diagnoser og feilkoder, og du kan fjerne disse etterpå.

Men vet du ikke hva en innstilling gjør eller betyr, så skal du heller ikke røre den. Sjekk først, og sjekk igjen, og så dobbeltsjekk.

Svaret mitt tar ikke for seg chiptuning, som krever programvare for å skrive om programvaren til ECU'en.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Trond.m

Vær ikke for sikker på det. Jeg kjenner en som bare gikk inn og endret noen parametre for lys i en bmw. Senere fikk bilen en alvorlig mekanisk feil i motoren som BMW nektet å ta på garanti, siden det kunne bevises at programvaren var modifisert. Bilen ble derfor stående i flere uker på verksted, og ble løst ved at eier benyttet bilforsikring for maskinskade. Vi har vel ingen garanti for at Audi vurderer dette annerledes. Ved endring av programvare er det nok kunden som har bevisbyrden.

RJK

Sitat fra: TM på onsdag 26. august 2020, klokken 07:01
Vær ikke for sikker på det. Jeg kjenner en som bare gikk inn og endret noen parametre for lys i en bmw. Senere fikk bilen en alvorlig mekanisk feil i motoren som BMW nektet å ta på garanti, siden det kunne bevises at programvaren var modifisert. Bilen ble derfor stående i flere uker på verksted, og ble løst ved at eier benyttet bilforsikring for maskinskade. Vi har vel ingen garanti for at Audi vurderer dette annerledes. Ved endring av programvare er det nok kunden som har bevisbyrden.

Nå skal ikke jeg uttale meg skråsikkert her, men om han kun endret parametre for lys, og ikke for motor (ved en feiltakelse f.eks.), så ville not retten krevd at BMW kunne bevise at endringer av parametre for lys faktisk skadet motoren. Eller bevise at det er endret parametre for motor, selv om kunde hevder noe annet.

Jeg vil si det er på høyde med å nekte garanti på sviktende bremser fordi vedkommende hadde brukt ikke-originale vindusviskere. Eksempelet er nok litt søkt, men poenget er at disse skal ikke være mulig å ha sammenheng med hverandre.

Når det gjelder garanti, så ligger faktisk bevisbyrden på BMW etter forbrukerkjøpsloven, mens ved reklamasjon så må kunden bevise at feilen var der fra før eller pga svakheter.

Er BMW-kunden næringslivskunde, altså kjøpt gjennom firma, så er det dog kjøpsloven som regulerer dette, og da skal jeg være litt mere forsiktig i forhold til hva den sier om garantier.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

ThomasEL

For å gjøre nødvendige «hjemmelekser» mens jeg venter på OBD-dongelen i posten:

Jeg har allerede lastet ned appen.
- Må jeg lage en konto? Eller trengs ikke det?
- Kan jeg i tilfelle opprette den nå? Eller er det noe lisensnummer eller liknende fra forsendelsen (har bestilt «Pro pack») som må registreres samtidig?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)

Hårek

Du må lage konto. Flere funksjoner er knyttet opp mot konto, og data lagres på servere.
Så vidt jeg husker er det ikke noe lisensnummer. Når du får dongel skal den paires og kobles opp i app, som da er koblet til en registrert konto.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

jonste

Sitat fra: TM på onsdag 26. august 2020, klokken 07:01

Fullt mulig å ødelegge ting når man kobler seg opp til bilen og tukler med koder.
Har hatt 2 e-golfer der jeg kodet om lys og funksjoner. Begge var inne til garantirep, uten at omkoding ble påpekt. Den ene fikk byttet en modul som inneholdt omkoding, uten at det hadde noe å si.
Det bør være sammenheng mellom modifikasjon og det som går i stykker/feiler. Litt det samme som med senk av bil. Kan slite med garanti på det som er tuklet med, alt annet skal være som før.
Utelater man "chipping" skal det nok en del til for at kunden sitter med bevisbyrden.

Men igjen, hvem som helst kan kjøpe seg en obd-tilkobling og gjøre hva man vil. Behøver ikke alltid å være en oppskrift på suksess. Potensialet for å rote til noe er stort.

h1rik

Vurderer å handle for å kunne tilpasse et par ting på min e-tron. Jeg har lest at det fra 2020-modeller skal være sperret for koding inntil OBD får implementert noe fra VAG, men blir litt forvirret om hvilke modeller dette egentlig gjelder. Kan noen som har en 2020 e-tron bekrefte at det går å kode?
2020 e-tron 55

Hårek

Se Svar #114 og Svar #115 tidligere i tråden.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

h1rik

Supert, takk! Bladde gjennom før jeg skrev fordi jeg mente å huske at jeg hadde lest noe om det, men overså tydeligvis de to postene.
2020 e-tron 55

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA