Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron

Startet av Hårek, fredag 27. desember 2019, klokken 12:34

« forrige - neste »

janbanan

Sitat fra: daktari på søndag 09. august 2020, klokken 00:11
Sitat fra: janbanan på lørdag 08. august 2020, klokken 20:24
Sitat fra: daktari på søndag 02. august 2020, klokken 22:02
Noen som har eksperimentert med om de kan slå på "alltid brekket på ved Park"?

Når du stopper bilen, så kan du holde inne bremsepedalen, da settes "brekket" på. Du trenger ikke sette bilen i "P", det går automagisk.
Stemmer ikke. På min bil er dette helt random.

Jo, det stemmer på min 50AS. Brekket på min bil går konsekvent på når jeg stopper på den måten. Innstillinger for Hold Assist har jeg ikke rørt.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

daktari

Sitat fra: janbanan på søndag 09. august 2020, klokken 00:24

Når du stopper bilen, så kan du holde inne bremsepedalen, da settes "brekket" på. Du trenger ikke sette bilen i "P", det går automagisk.

Jo, det stemmer på min 50AS. Brekket på min bil går konsekvent på når jeg stopper på den måten. Innstillinger for Hold Assist har jeg ikke rørt.
Flott. Kan du forklare nøyaktig hva du gjør, alle trinn i rekkefølge?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

janbanan

Sitat fra: daktari på søndag 09. august 2020, klokken 01:52

Veldig enkelt, jeg stopper bilen helt (parkerer), holde inne bremsepedal og trykker på Start/Stopp. Så går brekket på, og bilen settes i "P" av seg selv.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

daktari

Sitat fra: janbanan på søndag 09. august 2020, klokken 08:27
Sitat fra: daktari på søndag 09. august 2020, klokken 01:52

Veldig enkelt, jeg stopper bilen helt (parkerer), holde inne bremsepedal og trykker på Start/Stopp. Så går brekket på, og bilen settes i "P" av seg selv.
også på flat vei? det gjør altså ikke min. Men når det funker på din burde jeg enten kunne få en oppdatering av Audi eller så burde dette kunne kodes av en OBD-ekspert.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Thange

Hentet 55 sb på tirsdag og det fungerer her også. Dvs brekk og p går på automatisk når bilen skrus av :+1:

daktari

SitatPå "UR-55" (og de aller fleste nyere biler fra VAG) er det en funksjon på Bosch ABS bremsesystemet som heter "Brake disc wiper" som jevnlig skal rense skivene.
Denne funksjonen har 3 nivåer og kan endres ved hjelp av feks VAG-COM (Ross-Tech).
Om denne funksjonen er på senere utgaver av e-tron vet jeg ikke.

Noen som har etterforsket dette?

Hårek

Sitat fra: daktari på torsdag 13. august 2020, klokken 11:09
Funksjonen finnes. Control Units - 03 Brakes. Adaption. Break disk wiper.
Står på 'normal'. Valgene er: Low - Off - normal - up.
Har selv ingen behov for å endre.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Etam

Sitat fra: Hårek på torsdag 13. august 2020, klokken 15:04
Sitat fra: daktari på torsdag 13. august 2020, klokken 11:09
Funksjonen finnes. Control Units - 03 Brakes. Adaption. Brak disk wiper.
Står på 'normal'. Valgene er: Low - Off - normal - up.
Har selv ingen behov for å endre.
Tror "Brake disk wiper" er innstilling for hvor ofte bremseklossene tørker av bremseskivene med forsiktig anlegg mot skivene. Dette gjøres visstnok ved kjøring i regn. Har større tro på at følgende koding gir håndbrekk på automatisk (hentet fra A7 forum, men ikke testet selv):

Automatic parking brake when selecting Park:
03 Adaptation, Automatic parking brake, Activated

Hårek

Ser det er noen som sier at parkeringsbrems alltid slår seg på.
Den settingen er ikke aktivert på min. Og hvis den hadde vært det så ville jeg slått den av.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

elektro

Sitat fra: Hårek på torsdag 13. august 2020, klokken 19:49
Den settingen er ikke aktivert på min. Og hvis den hadde vært det så ville jeg slått den av.

Jeg tror du og @daktari må lese oppskriften én gang til.. ;) Du skal altså ikke sette bilen i P. Bare skru den av (eller åpne døren) mens den står i D eller R.

Da setter bilen seg selv i P og skrur på parkeringsbremsen. Det er jo en veldig unaturlig måte å parkere på da, og spørsmålet er om det er mer slitsomt enn å aktivere parkeringsbremsen manuelt.

Den som aktiveres som sagt automatisk når du står i P og setter inn ladekontakten. Og også hvis det er bratt nok, hvis jeg ikke tar helt feil. Hvorfor ønsker du å skru den på bestandig @daktari? Er det sånn at bilen din triller når du starter, hvis du ikke gjør det? Forover eller bakover?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Sitat fra: elektro på fredag 14. august 2020, klokken 07:17

Jeg tror du og @daktari må lese oppskriften én gang til.. ;) Du skal altså ikke sette bilen i P. Bare skru den av (eller åpne døren) mens den står i D eller R.

Da setter bilen seg selv i P og skrur på parkeringsbremsen. Det er jo en veldig unaturlig måte å parkere på da, og spørsmålet er om det er mer slitsomt enn å aktivere parkeringsbremsen manuelt.

Den som aktiveres som sagt automatisk når du står i P og setter inn ladekontakten. Og også hvis det er bratt nok, hvis jeg ikke tar helt feil. Hvorfor ønsker du å skru den på bestandig @daktari? Er det sånn at bilen din triller når du starter, hvis du ikke gjør det? Forover eller bakover?
jeg har lest oppskriften og gjør det rett. Funker kun når det er bratt, likt som P-metoden. Kan lage en video hvis ikke du tror meg.
Min parkering er ikke i vater, men flat. Ikke flat nok til at bilen ikke ruller til P-sperren tar tak. Det er skikkelig ubehagelig for de som da er på vei ut døra når jeg slipper bremsen. Det skjer forøvrig i parkeringshus, butikker etc.

I bakker kommer brekket på med begge metoder.

daktari

Må også nevne at de 4 siste bilene (4 merker) jeg har hatt de siste 9 årene hadde kontroll på dette, med et valg for føreren om enten/eller.

janbanan

Sitat fra: Etam på tirsdag 28. juli 2020, klokken 21:19
Har nettopp justert og oppdatert mine testede OBDeleven e-tron tweaks.
Blant oppdateringene er:
- Aktivere 360 kamera i fart
- Aktivere Trailer Assist
- Deaktivere fjernkontroll åpning av bakluke

Se dagens innlegg i OBDeleven forum:
https://forum.obdeleven.com/thread/7801/confirmed-tron-obdeleven-tweaks
Jeg forsøkte meg på aktivering av "Trailer Assist" på min e50, etter oppskriften som du har linket til.
Men punktet:
Sitat
Long coding:
    Control unit: 44 Steering Assistance
    Name: Trailer manouver assist
            Old value: Not active
            New value: Active
Fikk jeg ikke til å utføre.
[attachment id=0 msg=Feilmelding]
Fikk du gjenomført alle punktene?
Jeg forsøkte også å utføre denne endringen til slutt, uten at det hjalp.
Jeg satte alt tilbake til utgangspunktet, siden dette feilet.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

elektro

Sitat fra: daktari på fredag 14. august 2020, klokken 16:17
Sitat fra: elektro på fredag 14. august 2020, klokken 07:17

jeg har lest oppskriften og gjør det rett. Funker kun når det er bratt, likt som P-metoden. Kan lage en video hvis ikke du tror meg.
Min parkering er ikke i vater, men flat. Ikke flat nok til at bilen ikke ruller til P-sperren tar tak. Det er skikkelig ubehagelig for de som da er på vei ut døra når jeg slipper bremsen. Det skjer forøvrig i parkeringshus, butikker etc.

I bakker kommer brekket på med begge metoder.

Hvis jeg skrur av bilen uten å først sette bilen i P, går parkeringsbremsen på av seg selv. Det samme skjer hvis jeg åpner døren mens bilen står i D eller R. Den ruller kun i N.

Min parkering er for øvrig heller ikke helt i vater, selv om den ser flat ut, og bilen ruller hvis den står i N, men ikke i P. Selv om parkeringsbremsen ikke er på.

Er det noen andre som har problemer med at bilen ruller i tide og utide?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

jonste

Sitat fra: janbanan på torsdag 20. august 2020, klokken 21:34
Sitat fra: Etam på tirsdag 28. juli 2020, klokken 21:19
Har nettopp justert og oppdatert mine testede OBDeleven e-tron tweaks.
Blant oppdateringene er:
- Aktivere 360 kamera i fart
- Aktivere Trailer Assist
- Deaktivere fjernkontroll åpning av bakluke

Se dagens innlegg i OBDeleven forum:
https://forum.obdeleven.com/thread/7801/confirmed-tron-obdeleven-tweaks
Jeg forsøkte meg på aktivering av "Trailer Assist" på min e50, etter oppskriften som du har linket til.
Men punktet:
Sitat
Long coding:
    Control unit: 44 Steering Assistance
    Name: Trailer manouver assist
            Old value: Not active
            New value: Active
Fikk jeg ikke til å utføre.
[attachment id=0 msg=914346]
Fikk du gjenomført alle punktene?
Jeg forsøkte også å utføre denne endringen til slutt, uten at det hjalp.
Jeg satte alt tilbake til utgangspunktet, siden dette feilet.

Har aktivert trailer assist på vår 50 og 55. Den ene med fabrikkmontert hf, den andre med ettermontert hf hos Møller. Fungerer på begge.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA