Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: system failure på Think

Startet av Griffel, fredag 07. desember 2007, klokken 21:02

« forrige - neste »

Griffel

Nå garanterer jo Norstart allerede at alle elbiler og lettelbiler i Norge går på CO2 fri strøm. Reva Norge går et skritt videre ikke bare kjører Reva på CO2 fri strøm men den leveres med sertifikater tilsvarende hele husholdningens strømforbruk hele første året. Det er energiselskapet Fortum og Statnett som garanterer dette.

Dermed blir Reva Norges minst miljø fiendtlige kjøretøy.  :)

Neste skritt er å få klimagaranti både for produksjon og import.
(fra TU Nr 38.)

Så får vi håpe at Reva ikke helt glemmer "H+S"en i begrepet "HMS" på bekostning av "M"
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PLUTO

Det spørs om ikke Reva nå tilfører vår verden godt klima ;D. Hvis de fra Reva Norge er garantert CO2 fri strøm og i tillegg har dette via Norstart vill de jo for hver lading tilføre miljøet overskuddet;D. Så bare lad i vei!
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

elektrolux

Avis sine leiebiler er også med ett blitt CO2 nøytrale. Se: http://www.presseweb.no/avis/article.php?id=147&p=5|

Ser ut som om Jens stoltenberg sin ide om å kjøpe seg fri fra hele miljøproblemet virkelig får gehør.

Venter spendt på at Hummer og SUV'er framstår som CO2 nøytrale grunnet kjøp av CO2 kvoter.

Syntes også synd på alle de som selger disse kvotene, da de må produsere tilsvarende mindre CO2. Antakelig tar de penga, og fortsetter som før. Eller kanskje til og med sparer dem opp til å kunne kjøpe sine egne forutrensende ting og tang.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#3
Det er prinsipiel forskjell mellom det å kjøpe CO2 kvoter, og sertifikater for grønn strøm.

Grønne sertifikater garanterer at pengene du betaler for strømmen går til produsenter av fornybar energi, og Statnett garanterer at det ikke finnes sertifikater for mer enn det som produseres innenfor regelverket. (som å kjøpe varer med svanemerke)

Klima kvoter er avlat du betaler når du ikke kan unngå å produsere CO2, og ordningen er ganske uklart administrert. (som å gi penger til veldidighet)

Begge deler kan være nyttig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

lillestrøm

Jeg har bestillt meg klimagaranti til min REVA, i hvert fall er det et signal om hvilken retning man ønsker å gå som forbruker. Mine strømpenger kan kanaliseres til leverandør av fornybar energi. Hvis mange nok gjør dette kan det føre til endringer.

espen

Opprinnelsesgaranti vs CO2-kvoter:

Opprinnelsesgaranti er til å stole på, på samme måte som banken, du forbruker ikke energi som ikke er ren, på samme måte som du ikke får ut penger du ikke har krav på i en bank. Norstart gir automatisk slik garanti for alle norskregistrerte elbiler.

CO2-kvoter kan sammenlignes med avlat. Du forurenser som før og betaler noen andre for å gjøre det godt igjen. Et problem er at de du betaler for å rydde opp etter deg ikke klarer det 100% i praksis, og heller ikke kan dokumentere det. Hvis du f.eks. må ut å fly er det bedre å kjøpe CO2-kvote enn å ikke gjøre det, så lenge du ikke tror at flyturen dermed er blitt miljømessig uproblematisk.

Det er viktig å holde disse begrepene fra hverandre. Elbileiere er nemlig i stand til å dokumentere klimanøytralitet fordi vi ikke bruker forurensende kraftkilder i utgangspunktet.

ilmarw

Men betyr ikke det at vi kjører på miljøvennlig strøm at andre bruker strøm fra mindre miljøvennlige kilder? Jeg er litt skeptisk til slike garantier. Si at vi i Norge har 90% ren energi. Norstart kjøper miljøvennlig strøm til lading av elbiler. Dette innebærer at produsenten garanterer at de produserer minst det antall kilowattimer Norstart betaler for med ren energi. Såvidt jeg kan se vil ikke dette ha noen påvirkning annet enn at man sender ut et signal om at flere bør produsere ren energi fordi forbrukerne vil ha det. Men det vil alltid være 10% som ikke er interessert i ren energi, så da kan jo de kjøpe det som er igjen. Derfor skjønner jeg ikke hva denne avtalen hjelper. Det er jo ikke Ishavskraft som fysisk leverer strømmen til bilen min på døra. Hvorfor blir da denne avtalen med Ishavsenergi noe mer enn et pr-stunt? Mener ikke å være kynisk, men kanskje noen kan forklare meg det?

ilmar
Polestar i bestilling

elektrolux

Fikk samme spørsmålet selv, da jeg la ut om at Elbiler fra nå av har sluttet å kjøre på kullkraftprodusert Strøm.

Hvem er det da som bruker denne strømmen?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: ilmarw på fredag 14. desember 2007, klokken 13:24
Jeg er litt skeptisk til slike garantier.

Hvorfor blir da denne avtalen med Ishavsenergi noe mer enn et pr-stunt?

ilmar
Deler din oppfatning, Ilmar. Turte bare ikke være den første til å skrive det.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

cra

Jeg tror vi er mange som er av samme oppfatning, men det er kanskje ikke "politisk korrekt".

Selv mener jeg Klimakvoter er (nesten) bare tull. Det eneste som faktisk hjelper er å slippe ut mindre. Som nevnt så er det en sjanse for at de som skal slippe ut mindre bare putter pengene i lomma og durer på som før. (en sjanse jeg ytror er nokså høy) Har de f.eks. noe bedre rense-teknologi i Afrika (eller hvor det tapte nå skal "tas inn") enn her i høyteknologiske Norge?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

tom

#10
Jeg kan ikke se at det er noen problemer her, en kraftprodusent produserer en mengde kraft den kan selge.  Selv om dette samkjøres i et felles kraftnett, kan ikke produsenten selge eller få betalt for mer en de produserer. Statskraft har i tillegg audit på dette.   

Det er ikke riktig å sammenligne denne avtalen med Ishavsenergi  med klimakvoter, som er et tvilsomt avlatsystem.     (jeg håper bare at salget økologisk mat ikke fungerer på samme måte som salg av el kraft)
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

espen

For en nøktern beskrivelse, se mitt forrige innlegg. Dette er mer satt på spissen:

- Opprinnelsesgarantier gjør det mer lønnsomt å produsere miljøvennlig strøm og mindre lønnsomt å produsere forurensende strøm. Dette vet vi at virker 100%!

- Men noe helt annet er klimakvoter som primært sørger for renere samvittighet.

PLUTO

Jeg skjønner allikevel ikke.  ??? Det er jo ikke nok "klimavennlig" strøm på markedet til alle. Det er faktisk en ganske liten del av verdens behov som kan dekkes av denne form for strøm idag. Det eneste man kan tjene på det er jo at det på sikt vil bli slik at flere vil satse på å lage "klimavennlig" strøm (og det er jo veldig bra). Her og nå må det jo bare være en forflytting av problem, slik Elekrtolux skrev over!?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Griffel

#13
Rare mekanismer dette, men forstår jeg det riktig er hensikten med grønne sertifikater at strømmen skal bli dyrere samtidig som det skal bli mer lønnsomt å produsere grønn energi, altså at klimatiltak i kraftbransjen blir lønnsom.

Salg av klimakvoter er støtte til ulike konkrete prosjekter og skjer gjennom seriøse og useriøse organisasjoner. Jeg tok en runde innom noen hjemmesider, jeg tror er blant de mer seriøse, og forsøkte å finne ut hvordan en tur/retur Oslo – Trondheim kunne kompenseres. (kg og ton referer til CO2).

Husk at det en snakker om er frivillige bidrag til organisasjoner.

Min kvote http://minkvote.no/ hevder å være første norske firma som garantere at alle kvoter kommer fra såkalte CER (certified emision reductions) fra Kyoto avtalens CDM (clean development mechanism). Det betyr at kvotene har gjennomgått godkjennelse gjennom FN. De har en klima kalkulator, men ikke fått med seg at elbilen nå får “kima-strøm”, men det har heller ikke Naturværnforbundet på sin nettside Klimakutt. Flytur innland 154kg 250kr/ton (39kr)

Naturvernforbundet. http://www.klimakutt.no Pengene går til isolering av skoler i det gamle Sovjetunionen. De garanterer for at kvote kjøp medfører en tilsvarende reduksjon i utslippet av CO2, den mest vanlige klimagassen. Flytur innland 70kg 200kr/ton (14kr)

Framtiden i våre hender, har http://www.mittklima.no/ en norsk versjon av sveitsiske Myclimate.org.. Solenergi i Eritrea, Vindkraftanlegg i Madagaskar, Elektrisitet fra metan i Sør-Afrika, Drivhus på sol i Himalaya, Elektrisitet fra biomasse i India, Strøm fra vannkraft i Indonesia, Solenergi i Costa Rica. Fly Oslo Trondheim 223kg økonomi- 335kg business 200kr/ton (45kr)

Kirkens Nødhjelps http://www.kirkensnodhjelp.no/klimarens Pengen skal blant annet brukes på miljøtiltak i Darfur i Sudan, Etiopia, Afghanistan og Eritrea. Det skal blant annet satses på skogplanting. Fly Norge 80,- Norden 100,- Europa 200,- Verden 500,-

Charter-operatørene MyTravel og Apollo samarbeidet med nederlandske Greenseat http://www.greenseat.com/. Som går til skogprosjekter, med hensikt å redusere klimagassene i atmosfæren, bekjempe global oppvarming og øke biodiversiteten. Cirka 50 trær trenger å gro i ett år for å veie opp for et ton CO2. Oslo Trondheim 300kg ca 240kr/ton (72kr)

SAS samarbeider med Carbonneutral http://www.carbonneutral.com/ Her kan du velge ulike prosjekter til ulik pris billigst er skogbevaringsprosjekter i England og Tyskland. Dyrest er teknologi prosjekter som vannkraft i India.. Kort flytur 600kg 90-170kr/ton (54-102kr avhengig av prosjekt)

Star Tour samarbeider med Tyske Atmosfair  http://www.atmosfair.de/ Solkraft, Bølgekraft, Tilleggs isolering av skoler i tyskland Oslo Trondheim 160kg 450kr/ton (72kr)

British Airways samarbeider med Climatecare http://www.climatecare.org/ 50 prosjekter over hele verden. Oslo Trondheim110kg ca. 80kr/ton (9kr)


En helt annen framtidig form for klimakvoter kan du lese om her: http://www.forskning.no/Artikler/2007/februar/1170405666.26
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

PLUTO

Ut fra det du, Griffel, skriver ser det ut som om det er ekstra penger til organisasjoner og U-hjelp. Jeg synes det er meget kreativt, samtidig med at det trolig er bra for miljøet.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA