Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: system failure på Think

Startet av Griffel, fredag 07. desember 2007, klokken 21:02

« forrige - neste »

Eldar

#15
Dette er en spennende diskusjon. Som en naturlig skeptiker har jeg rotet litt rundt og undersøkt litt rundt dette, og mener at klimagarantien Reva og Norstart har innført på elbiler er et viktig signal på flere punkter:

1. Reva og Norstart viser samfunnsansvar og miljøengasjement utover det de faktisk behøver. Det er et positivt skritt i forhold til å gjøre elbilene så miljøvennlige som mulig, samtidig som man også setter fokuset på andre deler av klimakampen som foregår hjemme i stuene til folk. For meg er dette tillitsvekkende.

2. Grønn Hverdag skriver på sine nettsider at trafikken står for 22% av CO2-utslippet i Norge, og at økningen i veitrafikk er hovedårsaken til en utslippsvekst på 13% i Norge siden 1991 (SSB). Forbrukeren har makten til å velge elbil til dagliglivets små ærend, og kan dermed spare miljøet for nærmere 3 tonn CO2-utslipp i året (SSB). Reva og Norstart har makten til å gjøre elbilene enda bedre og miljøvennlige, og klimagarantien er et bevis på at de benytter seg av denne makten - kanskje også på bekostning av egen profitt? Jeg regner med at poenget er å sende ut signaler om at man sparer miljøet der man kan spare.

3. I følge Fortum sine hjemmesider (energiselskapet Reva kjøper sine klimagarantier gjennom), så står energiproduksjon for 40% av de menneskeskapte klimagassene. IEA stipulerer at det internasjonale energiforbruket kommer til å stige med 50% de nærmeste årene. Dette viser tydelig at det å skape awarness rundt elektrisitet og strømforbruk, er og kommer til å bli veldig viktig de kommende årene. En gjennomsnittlig norsk husholdning står for over 4 tonn CO2-utslipp i året. Slik Griffel skriver det, så ser det ut som at med klimagarantien til Reva, sørger de jo også for at strømforbruket til hele husholdningen blir dekket. Dermed kan man spare opp mot 7 tonn CO2-utslipp i året, og samtidig sørge for at de kraftselskapene som produserer energi fra fornybare kilder blir lønnsomme. En fin investering i fremtiden, spør du meg...

Jeg forstår ikke alltid helt mekanismene i dette, men har forstått at dette blir nøye overvåket av Statnett og NVE og setter min lit til at dette er en hederlig ordning som på lengre sikt kan være positivt på miljøet. Lykke til.
Oslo:
Kjører Reva elbil i forbindelse med jobben.

Ken

Der var en god diskusjon som kunne overtaler noen skeptikere. Det er ofte nok med et positivt budskap om man ikke helt forstår mekanismen bak.

Jeg tok en titt på Ishavskraft med en vurdering av å skifte leverandører men kona mi var lei av å bytte rundt på ting og i tillegg var det dyrere. Jeg kunne har hatt dobbel miljøvennlig strøm med Norstarts garanti eller er det dobbel "mindre miljøfiendlige" Kan jeg selge en av dem som kvote til å dekke naboens bil?
Iallefall "god samvittighet i dobbel forstand"
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA