Vil salgs-tallene til Y gå ut over TM3?

Startet av JorEl, søndag 27. oktober 2019, klokken 16:56

« forrige - neste »

Øyvind.h

Det er sikkert forskjellig hvor mye en følger med på informasjon i bilen, men etter en stund med head-up kunne jeg ikke tenke meg så desentralisert skjermplassering som Model 3. Det er ikke verre enn at jeg kan leve med M3/MY løsningen, og en blir jo vant til det over tid. Men det er veldig behagelig å slippe å kikke ned for å se hastighet, fartsgrense og navigasjonsanvisninger. Det forstyrrer ikke overhodet. Plassering og lysstyrke kan justeres, og intensiteten endres automatisk utfra lysforhold.

Jeg prøvekjørte en EQC med AR hvor du får opp et lite bilde på skjermen som peker IRL på hvor du skal kjøre, men det opplevde jeg bare som gimmick. Info om hvor du skal, avstand til avkjøring, fil ut av rundkjøring osv ligger alt i HUD-bildet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

THE

HUD er noe jeg absolutt kunne tenkt meg i TMX også, og i alle fall i TM3/TMY selv om jeg syns det fungerte greit med skjermplassering i TM3 da jeg prøvekjørte. Ulempen med de HUD-systemene jeg har prøvd er at de fungerer dårlig sammen med polariserte solbriller. Det er flere år siden jeg har kjørt biler med HUD, så mulig at det ikke er et problem lenger?

Ellers er jeg av den oppfatning at TM3 og TMY supplerer hverandre godt. De er jo ganske like hverandre, og kan nesten sammenlignes med to forskjellige karosseriversjoner av samme modell. Erfaringsmessig selges det flere stasjonsvogner enn sedan av samme modell i Norge, og det samme skjer nok med fordelingen mellom TM3 og TMY. Spørsmålet er vel om slagstallene for TM3 og TMY samlet vil gå ned mye pga. konkurrenter fra andre merker? Ford Mach-e, VW ID4, Skoda Enyaq, Nissan Ariya, Kia e-Niro, Audi eTron 50 og Q4, BYD Tang 600, Mercedes EQC, BMW iX3 m.fl. er alle modeller som folk vil vurdere opp mot TMY.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

emurof

Sitat fra: Magnus Hansen på lørdag 15. august 2020, klokken 00:24Det store mysteriet er selvfølgelig hvorfor bruktprisene på Model 3 er så høye når alle er «drittlei sedan»...

Fordi Tesla ikke klarer å produsere nok, har prioritert andre land, og nordmenn ønsker fortsatt å kjøpe Model 3?

Model 3 har tross alt fordeler dersom man ikke trenger større plass, bedre luke bak, osv: Billigere i kjøp, billigere i drift, mer sportslig/responsiv, mindre og lettere å parkere på trange parkeringsplasser...

emurof

Sitat fra: Polo på lørdag 15. august 2020, klokken 08:07Vi diskuterer salgstall, ikke sant? Salgsutvikling til Tesla i Norge er hva den er. Er godt dokumentert og er ikke en løs påstand fra min side. Sjekk tallene. Egolf og Leaf ,  BMW selger veldig bra selv om det er biler som har vært en stund op markedet. Nye ID3 og ID4 osv, ny storebror til Leaf, Polestar, Volvo med flere  vil føre til at TMY vil selge langt færre biler enn TM3 I Norge. Salg av sedan modeller er lavt i Norge. TM3 er unntak i mangel av alternativer i prisklassen i 2019. Ser ingen grunn til at salget av TM3 ikke skal fortsette i en negativ trend. Og som nevnt flere ganger TMX og TMS er gamle modeller som ikke tålte konkurranse fra noen få alternativer, og flere er på vei. Blir spennende å følge utviklingen i Tyskland. Ev markedet der viser tegn til å ta av der nå siste mnd.

Det nytter ikke med tall og faktainformasjon løsrevet fra den større konteksten, som er at Tesla fortsatt er begrenset på produksjon og ikke har noen fabrikk i Europa i motsetning til andre produsenter.

Så tror jeg naturligvis at Model Y vil bli enda mer populær enn Model 3 igjen, men å erklære Model 3 død basert på fakta tatt ut av en sammenheng der blant annet produksjonskapasitet og virusets innvirkning på alt tas med i bereningen, virker veldig merkelig.

Hvis Model 3 er død i Norge, hvordan forklarer du prisnivået på brukte Model 3 og at det var skrapet for inventarbiler etter Q2?

emurof

Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 15. august 2020, klokken 15:44På batteri-fronten har konkurrentene nærmet seg Tesla den siste tiden

Har de? Kan du nevne noen av disse konkurrentene, og hvordan de har nærmet seg Tesla?

emurof

Sitat fra: SurSnasen på søndag 16. august 2020, klokken 22:44Er det noen i Norge som har blitt nektet å bestille Model 3 hittil i år? Er det noen som har bestilt Model 3 som har fått beskjed om at det er mer enn 3 eller 4 måneders leveringstid? Kunne kanskje legge skylda på corona for noen få ukers forsinkelse (Tesla var vel første bilfabrikken som åpnet etter coronastengning?), men ikke at salgstallene for nye biler er helt elendig.
At bruktmarkedet er såpass bra kan nok tilskrives prisøkning, samt at mange ikke gidder å vente på splitter ny bil.

På hvilken måte er salgstallene elendige? Tesla var jo utsolgt for Model 3 etter andre kvartal. Det var ikke en eneste inventarbil å oppdrive. Er "utsolgt" noe som indikerer elendige salgstall for deg?

Det er fortsatt folk som bestilte i mars og som ikke har levering før i september, forresten.

Sitat fra: SurSnasen på søndag 16. august 2020, klokken 23:43Så da får jeg spørre igjen: er det noen som har blitt nektet å bestille ny Model 3 (eller S og X) fra Tesla siden coronaen satte fart? Er det noen som har bestilt og som har blitt forespeilet mer enn 3-4 måneders ventetid? Bestilling nå indikerer leveringstid på 1-2 måneder. Corona kunne man legge skylda på de få ukene fabrikken var stengt. Men den effekten er over for lenge siden.

At Tesla knapt selger biler her til lands for tiden kan man ikke legge skylda på corona for. At bruktprisene har holdt seg ganske bra, er resultat av prisstigning for bestilling av ny, samt blanding av få biler på markedet, attraktiv pris, og mange som ikke gidder å vente (kort tid) på ny bil.

Hvordan kan du påstå at effekten av viruset er over for lenge siden? Når produksjonen måtte stenges ned i nesten et halvt kvartal, og det var den delen av kvartalet man vanligvis ville produsert biler til Europa, så sier det seg selv at det får en stor effekt som forplanter seg videre. De ble blant annet helt utsolgt for Model 3 i Q2, så de hadde i praksis ingen biler igjen som kunne leveres ut i juli. Altså har det hatt en direkte innvirkning på leveranser i juli (fordi når det er tomt for biler så må de produseres og sendes over havet før de kan leveres ut, og det tar flere uker, og det er bare fire uker i juli).

Det er da ikke så fryktelig vanskelig å skjønne?

Så da spør jeg: Når mener du man skal ha sett at effekten av viruset ikke er relevant legner? I juli der det ikke var kommet noen nye biler som kunne leveres uansett? I august der vi ikke har noen tall på antall leveringer, og der de heller ikke har startet med leveringer enda?

Fortell, fortell!

Polo

Tror vi ser på salg på flere måter her. Jeg tenker først å fremst på registreringsstatistikken i Norge, fordi den gir det mest presise bildet av salget, men noe forsinket i tid. Det er mer en leveransestatistikk enn en salgstatistikk. Det norske markedet er jo mest relevant for oss og det er også interessant fordi det er det mest modne og erfarne markedet i verden. Det viser litt hva som skjer når EV har en relativt stor andel og kunder med erfaring og kunnskap. Bilprodusentene følger nøye med på det norske markedet og de norske elbileierne. Corona er vel likt for alle, og om Tesla er hardere rammet enn andre så har jo Elon aktivt bidratt til det.

DagfinnN

Tesla blir til stadig dømt nord og ned pga lave salgstall i Norge hittil i år.
Fant en interessant graf fra USA. Interessant å se forskjellen på merkene der i forhold til i Norge.
Den mestselgende elbilen i norge i år har svært liten markedsandel i USA.

TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Magnus Hansen

Sitat fra: Polo på fredag 21. august 2020, klokken 19:33
Tror vi ser på salg på flere måter her. Jeg tenker først å fremst på registreringsstatistikken i Norge, fordi den gir det mest presise bildet av salget, men noe forsinket i tid. Det er mer en leveransestatistikk enn en salgstatistikk. Det norske markedet er jo mest relevant for oss og det er også interessant fordi det er det mest modne og erfarne markedet i verden. Det viser litt hva som skjer når EV har en relativt stor andel og kunder med erfaring og kunnskap. Bilprodusentene følger nøye med på det norske markedet og de norske elbileierne. Corona er vel likt for alle, og om Tesla er hardere rammet enn andre så har jo Elon aktivt bidratt til det.

Foreslår at du leser gjennom innleggene her. Det er ingen som betviler at det er solgt og registrer få teslaer i det siste. Og Corona er IKKE likt for alle da Tesla produserer bilene i California og California stengte ned fabrikken de ukene de hadde planlagt å produsere biler for det europeiske markedet.

emurof

Sitat fra: Polo på fredag 21. august 2020, klokken 19:33Tror vi ser på salg på flere måter her. Jeg tenker først å fremst på registreringsstatistikken i Norge, fordi den gir det mest presise bildet av salget, men noe forsinket i tid. Det er mer en leveransestatistikk enn en salgstatistikk. Det norske markedet er jo mest relevant for oss og det er også interessant fordi det er det mest modne og erfarne markedet i verden. Det viser litt hva som skjer når EV har en relativt stor andel og kunder med erfaring og kunnskap. Bilprodusentene følger nøye med på det norske markedet og de norske elbileierne. Corona er vel likt for alle, og om Tesla er hardere rammet enn andre så har jo Elon aktivt bidratt til det.

Da forstår jeg deg slik at Elon Musk er ansvarlig for at Fremont-fabrikken var stengt nesten halve andre kvartal, og han er også ansvarlig for at de ikke bare helt magisk har tryllet frem en fabrikk i Europa?

Nei, Corona er ikke likt for alle. VW har fabrikk i Europa. Tesla har ikke det. Tesla må sende biler helt fra USA. Fremont var stengt akkurat da de skulle produsere bilene som skulle sendes til Europa.

Nei, Norge er ikke relevant for resten av verden. Spesielt ikke i den situasjonen vi har vært i siden mars.

Alt dette har jeg jo skrevet alt!

RJK

46 Teslaer registrert i Norge nå de to siste dagene, hvorav 40 stykk TM3, 2 TMS og 4 TMX. Totalt for måneden er 16 TMS, 4 TMx og 43 TM3.

Da blir det spennende å se hvor mange som nå pøses inn i det norske markedet innen kvartalet er over. I praksis er det vel "backlog" minst 6 måneder bak i tid som nå skal ut på norske veier.

https://teslastats.no/

https://elbilstatistikk.no/?sort=4

Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Polo

Sitat fra: emurof på lørdag 22. august 2020, klokken 00:27
Sitat fra: Polo på fredag 21. august 2020, klokken 19:33Tror vi ser på salg på flere måter her. Jeg tenker først å fremst på registreringsstatistikken i Norge, fordi den gir det mest presise bildet av salget, men noe forsinket i tid. Det er mer en leveransestatistikk enn en salgstatistikk. Det norske markedet er jo mest relevant for oss og det er også interessant fordi det er det mest modne og erfarne markedet i verden. Det viser litt hva som skjer når EV har en relativt stor andel og kunder med erfaring og kunnskap. Bilprodusentene følger nøye med på det norske markedet og de norske elbileierne. Corona er vel likt for alle, og om Tesla er hardere rammet enn andre så har jo Elon aktivt bidratt til det.

Da forstår jeg deg slik at Elon Musk er ansvarlig for at Fremont-fabrikken var stengt nesten halve andre kvartal, og han er også ansvarlig for at de ikke bare helt magisk har tryllet frem en fabrikk i Europa?

Nei, Corona er ikke likt for alle. VW har fabrikk i Europa. Tesla har ikke det. Tesla må sende biler helt fra USA. Fremont var stengt akkurat da de skulle produsere bilene som skulle sendes til Europa.

Nei, Norge er ikke relevant for resten av verden. Spesielt ikke i den situasjonen vi har vært i siden mars.

Norge er viktige i EV sammenheng. Ikke fordi vi er det største markedet, men fordi markedet er det mest modne og erfarne. Alle produsentene følger nøye med på salg og tilbakemeldinger på bilene i Norge, for å bruke noe av denne kunnskapen i produktutvikling og salg.

Asiatiske produsenter klarer å levere til Norge.

Alle land har hatt corona. Noen klarer å håndtere det bedre enn andre. Musk har selvsagt ikke ansvaret, men han har aktiv bidratt til en Trumpist politikk som gjør at amerikanerne nå er blant de utviklede landene som har håndtert corona dårligst.

Kommer tilbake til tråden nærmere jul, så får vi se på salgsutviklingen i Norge da.

emurof

Sitat fra: Polo på lørdag 22. august 2020, klokken 08:57
Sitat fra: emurof på lørdag 22. august 2020, klokken 00:27Da forstår jeg deg slik at Elon Musk er ansvarlig for at Fremont-fabrikken var stengt nesten halve andre kvartal, og han er også ansvarlig for at de ikke bare helt magisk har tryllet frem en fabrikk i Europa?

Norge er viktige i EV sammenheng. Ikke fordi vi er det største markedet, men fordi markedet er det mest modne og erfarne. Alle produsentene følger nøye med på salg og tilbakemeldinger på bilene i Norge, for å bruke noe av denne kunnskapen i produktutvikling og salg.

Asiatiske produsenter klarer å levere til Norge.

Alle land har hatt corona. Noen klarer å håndtere det bedre enn andre. Musk har selvsagt ikke ansvaret, men han har aktiv bidratt til en Trumpist politikk som gjør at amerikanerne nå er blant de utviklede landene som har håndtert corona dårligst.

Kommer tilbake til tråden nærmere jul, så får vi se på salgsutviklingen i Norge da.

Å herregud. Skal du begynne å avspore med politiske utspill også nå? Hva er poenget med det? Står det virkelig så dårlig til med argumentene dine at du må avspore for å komme noen vei?

Det vi snakker om her er leveringstall og påstanden om at Norge er representativt og lignende. Jeg har påpekt at Tesla ikke har fabrikker rundt i verden som andre produsenter. Hva mener du med at "asiatiske produsenter klarer å levere til Norge"? Hyundai har for eksempel fabrikk i Tsjekkia.

Jeg har forklart for deg at Norge ikke er noe å sammeligne med for Teslas del fordi Tesla altså ikke har fabrikk i Europa, men må bruke flere uker på å produsere biler og sende dem over havet for å kunne levere dem ut her (og i Europa generelt).

Polo

Du som innførte corona stengte fabrikker inn i diskusjonen. Musk har vært politisk aktiv med en rekke Trumpist lignende argumenter.  Vellykket og sympatisk! Du må sette deg inn i ting før du hamrer løs.

Polestar leverer en 2-3 tusen biler i august og september. Hvor er den produsert?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: emurof på fredag 21. august 2020, klokken 16:48
Sitat fra: ToWalkOrDrive på lørdag 15. august 2020, klokken 15:44På batteri-fronten har konkurrentene nærmet seg Tesla den siste tiden

Har de? Kan du nevne noen av disse konkurrentene, og hvordan de har nærmet seg Tesla?

Jo, nå skal du høre: I 2014 var Tesla den eneste bilprodusenten i Norge som hadde elbiler som kunne kjøre ca 40 mil. Tesla hadde et enormt forsprang. Tesla har fortsatt å utvikle batteriene sine, men forspranget er ikke like stort i dag bl.a.ettersom konkurrenter har brukt mer innsats på kjøling. F.eks. kan en Taycan lade rimelig fort, og det kan e-tron og. E-tron kan lade med høy effekt også når batteriet er over 80% fullt. Til og med en Renault Zoe til 240.000 har WLTP på 395km. I 2014 var det omtrent monopol til Tesla på langtrekkende elbiler. Det er det ikke i dag. Så konkurrentene har nærmet seg.
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA