Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Prutingsmon på Leaf?

Startet av bkv, fredag 02. mars 2012, klokken 19:23

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 20. februar 2012, klokken 09:18
At prisnedgangen kom som en overraskelse synes jeg er ...overraskende.
Prisen på trillingene var for høy i forhold til Leaf, noe sikkert også Mitsubishi la merke til når salget nesten stoppet opp før jul.
Hvis de taper 30.000,- nå antar jeg de slutter med elbiler når Tesla starter produksjonen av Model S...

Hehe, Tesla Model S er vel ingen konkurrent til trillingene. De bilene er jo i så forskjellige klasser som overhodet mulig, både mhp. strørrelse, luksus, ytelse og pris.

Mellom Leaf og Model S vil det nok være litt mer cross-shopping.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Det jeg prøvde å si (med litt for få ord) var at hvis produsentene ikke klarer å tjene penger på trillingene nå (til ~200.000) vil de aldri klare å lage noe som konkurrerer med Model S.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

gbzdoc

Det er vel bare en ting som sikkert; Hjulene er i gang! Og 2012 blir ikke et mindre spennende år for elbilismen enn 2011 var. :)

Selve priskrigen mellom psa og Mitsubishi er ganske spesiell, særlig siden det et Mitsubishi som har utviklet bilen. Men bra for elbil-kundene er det ingen tvil om at det er. :)

At trillingene var priset litt høyt i starten er jo lett å forstå. De var jo alene på markedet, og solgte likevel som hakka møkk. Er jo ingen som lager biler som driver med veldedighet... Utviklingskostnader skal jo helst tjenes inn så fort som mulig.

elektrolux

Tolker E24 til at Citroen taper 30000 NOK i forhold til før. Med andre ord, i stedet for å tjene 60000 NOK/ bil tjener de nå 30000 NOK eller noe i den duren.

Ingenting på I-miev tyder på at de ikke skal tjene penger på den. Den er bassert på en eksisterende bil, er masseprodusert, er enkel. Tipper utviklingskostnaden på konvertering til Elbil forlengst er nedbetalt, og at salget nå er ren inntekt.

Ellers var bitchien en skrivefeil. Bommet bare siste gang jeg skrev det lange navnet, og faktisk helt uten baktanke. Beklager likevel. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

gbzdoc

Hehe, no problemo. ;)

Forøvrig, uten å prøve å tolke noe som helst. Dette er hva Mitsubishi selv sier: "Vi tjener ikke penger på å selge til denne prisen. Vi subsidierer bilene vi selger."

Om det stemmer vet jo kun Mitsubishi selv...

Synes det er fint man nå kan få en skikkelig god Elbil til samme pris som man fikk Buddy Premium BAES før disse kom på markedet. Det var overpriset moped det! ;-)

Kris

#20
Sitat fra: wat på søndag 19. februar 2012, klokken 22:39
Det er ingen tvil om at i-Miev regenererer ved bremsing, Min gjør i hvert fall det. Bare følg med på ECO-meteren neste ang dere bremser. Den går vesentlig lengre inn i "Charge" sonen da..
Hmm. Det er visst tvil om den gjør det. I følge pressemeldingen fra Mitsubishi er dette noe den ikke kommer til å gjøre før årets modell kommer på markedet. Jeg kan ikke si jeg merket noe mer regenerering da jeg brukte bremsene. Motoren fortsetter naturligvis å fungere som generator når man bremser, men det vil ikke si at bremsene også bidrar. Når man kommer til skrittet å måtte bremse er det jo sansynlig at man allerede var sluppet gasspådrag og regenerering er maksimal allerede. Kanskje det er det du har sett?
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

gbzdoc

Jeg kjørte min mest i C, der den regenererer lite når man slipper gassen. Et trykk på bremsen øker da regen i følge forbuksmåleren som da går lenger til venstre.

Hvis den da ikke regenererer mer så har de i så fall tatt seg bryet med å få det til å se sånn ut...

Kjører man i B er det allerede så mye regen at det ikke blir mer når tråkker på bremsen.

Kris

Ok, men der tror jeg du er inne på noe. Når bilen merker at du aktiverer bremsepedalen setter den sikkert regenerering på full effekt. Muligens da kraftigere regen enn når man har giret i B. Det ville i såfall vært en smart løsning, og teknisk enkel.
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

gbzdoc

Den kommer gradvis jo mer du tråkker inn bremsepedalen. Mener å huske at B ga mer regen når man slipper gasspedalen enn man får ved bruk bremsepedalen. Ergo merker man ikke noe til regen på bremsen i B.

e-max

Pris på trillingene. Bilen med 650ccm motor i Japan, koster rett under NOK 100.000. For 16kw batteri sies det at de nå koster Mitsubishi 70000 (tipper at de ikke koster mer enn 1/2 parten, altså det samme som kina litium batteriene). Batteriene i Tesla koster ca Kr. 2500/kw og som vil tilsvare 40.000 for 16kw, så kanskje besparelsen av bensinmotor oppveier controllere lader etc så bør det likevel være nok fortjeneste igjen hos forhandler. Tør vi tippe prisen til neste høst?
Tesla 3 RWD 2020
Peugeot ION 2011
E-Max el scooter 2009

gbzdoc

Husk, det er forskjell på forhandler og produsent... ;-)

Men det er klart, batteriet er i dag den eneste komponenten som er dyrere enn det som sitter i en tilsvarende fossil bil. Og når man ser hva f.eks. en Polo hadde kostet uten avgifter, ja da har vi noe å glede oss til.

Men tror nok vi må vente til neste år før det dropper så mye. Da er også konkurransen større enn i dag.

De som kommer på markedet først nå i 2012/2013 får nok mye mindre marginer å leke seg med i starten...

Men de vil jo dra samme nytten av lavere batteripriser da. ;)

bkv

Hei

Det virker som om i-Miev 2012 allerede selges i Canada. Her er det fjernstyrt lading og opppvarming av kupeen. Den koster noe tilsvarende 187 000 NOK.

http://www.mitsubishi-motors.ca/en/vehicles/i-miev/2012/features/

Noen som vet når denne kommer til Norge? Hverken Mitsubishi- eller Pegoutforhandleren kunne si noe om dette.
Mitsubishi i-Miev 2012.

Kris

#27
Denne kommer sannsynligvis ikke til Norge gjennom forhandler. Den er tilpasset det amerikanske markedet. Fordi amerikanere er bredere og tyngre, er bilen bredere, lengre og har sterkere motor enn den utgaven som selges her nå. Men en del av oppgraderingene som vi ser her kan vi forvente å finne på årets modell når den kommer. Som for eksempel fjernkontroll og batterivarmer.

Forhandlerne sitter på et lager av overliggere fra i fjor som de vil selge ut før de er villige til å kommentere årets modell. Det var ca 60 gamle i Miev igjen i Drammen sist jeg sjekket.

Jeg liker det lille karosseriet mye bedre og syns det er nettopp proposjonene de har truffet godt med, så håper ikke vi også må tilpasse oss denne hamburgerutgaven.  :P
Oslo
Peugeot Ion 2012
Ingen bil nr. 2

bkv

#28
Sitat fra: KristianW på torsdag 23. februar 2012, klokken 22:33
Denne kommer sannsynligvis ikke til Norge gjennom forhandler. Den er tilpasset det amerikanske markedet. Fordi amerikanere er bredere og tyngre, er bilen bredere, lengre og har sterkere motor enn den utgaven som selges her nå. Men en del av oppgraderingene som vi ser her kan vi forvente å finne på årets modell når den kommer. Som for eksempel fjernkontroll og batterivarmer.

Forhandlerne sitter på et lager av overliggere fra i fjor som de vil selge ut før de er villige til å kommentere årets modell. Det var ca 60 gamle i Miev igjen i Drammen sist jeg sjekket.

Jeg liker det lille karosseriet mye bedre og syns det er nettopp proposjonene de har truffet godt med, så håper ikke vi også må tilpasse oss denne hamburgerutgaven.  :P

Jeg vil ha kupevarme med fjernstyring.
Det er ikke et lyte ved bilen at den er 1585 mm bred
Ekstra lengde brukes til større støtfangere.

Forhåpentligvis kommer den europeiske modellen med kupevarme også, men når?
Mitsubishi i-Miev 2012.

Thomas Parsli

#29
Sitat fra: bkv på torsdag 23. februar 2012, klokken 21:59
Hei

Det virker som om i-Miev 2012 allerede selges i Canada. Her er det fjernstyrt lading og opppvarming av kupeen. Den koster noe tilsvarende 187 000 NOK.

http://www.mitsubishi-motors.ca/en/vehicles/i-miev/2012/features/

Noen som vet når denne kommer til Norge? Hverken Mitsubishi- eller Pegoutforhandleren kunne si noe om dette.

Da må de jo tape noe enormt på bilen (ref. tidligere diskusjon om tap på 30.000,-/bil for Citroën), siden det er avgifter på elbiler i Canada (mener jeg da). De har offentlige "rebate" ordninger (som i USA) på 30-50.000,- men de varierer fra provins til provins.

Jeg tror 2012-modellen kommer til Norge når de har solgt unna flere av 2011-modellene som står på lager.
Importøren vet nok når det blir, men har åpenbart ikke gått ut med informasjon til forhandlere (jeg spurte en del om dette når jeg vurderte i-Miev i fjor).

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA