Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Advarer mot «fantombremsing» på Tesla

Startet av vegardg, søndag 13. oktober 2019, klokken 19:26

« forrige - neste »

morrun

Takk for svar. Beklager at jeg muligens vek litt bort fra tema.
Mvh Morten.

2016 Nissan Leaf 30 Kwt -solgt.
2019 Tesla model 3 LR -solgt.
2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

Ewout

Hei,

Jeg har hatt min model 3 nå i halvannen uke og opplever veldig mange ganger fantom bremsing. Sist i helgen tur retur Kongsberg/Kristiansand på de to nye veistrekninger var det så ille at jeg begynner å bli ganske lei av bilen.

Nå i kveld opp og ned til Kongsberg, bare fylkesvei med masse hard bremsing i svingene. Dette kan ikke stemme. Jeg synes at bilen er til tider nesten umulig å kjøre på en Tryg måte. Er den flere som mener at det skjer alt for ofte? Før har jeg lest en del om dette, men fikk ikke inntrykk at det kunne skje mer en 10 ganger på en tur.

Er det noe som kan løses med (igjen) en restart? Eller noe som jeg burde ringe til Tesla? Tar imot tips og triks med en smil. :D
Life is electrifying :-)

Motorwatt

Husk at Tesla sier klart at Autopilot er beregnet for motorvei med 4 felter.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Ewout

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 17. desember 2019, klokken 20:33
Husk at Tesla sier klart at Autopilot er beregnet for motorvei med 4 felter.

Jeg snakker her kun om bruk av cruise control.

Motorwatt

AP bruker dessverre også TACC, så det samme problemet oppstår med bare bruk av TACC. Mange har ønsket seg en vanlig Cruise Control for nettopp å unngå slike problemer.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

pekle

Hvilken SW-versjon? Fantombremsingen var helt krise før sommeren, men har forbedret seg kraftig i løpet av høsten for min del iallfall. Har kjørt opptil 20 mil uten rykk med 2019.36.x. - da i tørt og fint vær. Den kan sikkert være følsom for variende værforhold, vedig skarpe svinger og slikt fortsatt.

knegg

Ønsker også en helt standard cruisekontroll. Ekkelt å måtte følge med så mye hele tiden når man aldri helt kan vite om den vil plutselig bråbremse. Vi har en del tunneller her som den reagerer på.
2020 Model 3

Hodetelefoner

Ewout

Sitat fra: pekle på tirsdag 17. desember 2019, klokken 20:51
Hvilken SW-versjon? Fantombremsingen var helt krise før sommeren, men har forbedret seg kraftig i løpet av høsten for min del iallfall. Har kjørt opptil 20 mil uten rykk med 2019.36.x. - da i tørt og fint vær. Den kan sikkert være følsom for variende værforhold, vedig skarpe svinger og slikt fortsatt.

Jeg har siste versjon. Oppdatert siste torsdag.

sjokomelk

Sitat fra: Ewout på tirsdag 17. desember 2019, klokken 22:33
"Siste versjon" er individuelt fra bil til bil. Opplys heller om versjonsnummeret.
For min del var "siste versjon" 2019.40.x, mens for kollegaen min på jobb var "siste versjon" 2019.36.x på akkurat samme tidspunkt.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

skysurfer

Kan skrive under på at den nye strekningen mellom Arendal og Tvedestrand er helt forferdelig å kjøre med cruise control. Tror det har noe med at hastigheten på veien ikke ligger inne i kartet.
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

Motorwatt

Hvis du bare kjører med TACC og ikke AP, så bryr den seg ikke om fartsgrenser.
Tesla S75D - 09/2018

Ewout

Sitat fra: sjokomelk på tirsdag 17. desember 2019, klokken 22:43
Sitat fra: Ewout på tirsdag 17. desember 2019, klokken 22:33
"Siste versjon" er individuelt fra bil til bil. Opplys heller om versjonsnummeret.
For min del var "siste versjon" 2019.40.x, mens for kollegaen min på jobb var "siste versjon" 2019.36.x på akkurat samme tidspunkt.

2019.40.2.1 står det i appen. Trodde at alle modell 3 var likt.

Redgarden

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 17. desember 2019, klokken 23:02
Hvis du bare kjører med TACC og ikke AP, så bryr den seg ikke om fartsgrenser.

Det er interessant! Og det forklarer hvorfor jeg opplever mindre bremsing etter at vi begynte å bare bruke cruise (datteren min ble kvalm av AP etter at vi satte på takboks, for da småvingler den hele tiden).

Har du en kilde på den informasjonen? Første gang jeg hører om det.
----------------------------------------------
Har: Tesla Model Y LR - 2022-modell
Hadde: Tesla Model X75 - 2017-modell (MCU2, AP3, CCS)
Hadde: Tesla Model 3 LR - 2019-modell

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA