Advarer mot «fantombremsing» på Tesla

Startet av vegardg, søndag 13. oktober 2019, klokken 19:26

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: Line K på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 22:46
At bilen svinger sakte inn i busslommer og påkjøringsfelt er forståelig, da man for eks. i USA faktisk ikke er så sparsommelige med maling at man ikke kan ha en strek mellom busslommen og resten av kjørebanen, eller av-mellom høyre kjørefelt og på- og avkjøringsfelter.

Slik var det her også for noen tiår siden. Husker det var gøy å sykle sakte slalom mellom de vanlige hvitstripene, og så noen lynraske porter når man kom til busslomma med mye kortere streker. Nå er det i beste fall vanlige lange streker som markerer busslomma, eller stripene følger bare asfalten.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Sitat fra: jlan på onsdag 16. oktober 2019, klokken 08:42
Jeg har lurt litt på om jeg skal prøve å "lære" bilen hvordan den skal kjøre her ved å holde i rattet slik at AP kobler ut.

Det er ikke slik Tesla trener det nevrale nettverket, så jeg tror du får lite ut av den øvelsen.

Du kan prøve en talestyrt bug report ("bug report auto pilot") eller å holde inne bil-symbolet på skjermen.

Hvis Tesla vil, kan de garantert analysere avbrutt AP og ev. be bilen om å sende bilder/video når det skjer.
Siden de ikke en gang klarer å fikse fartsgrenser, har jeg konkludert med at de prioriterer andre ting enn feilretting...
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

RuneW

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 16. oktober 2019, klokken 09:31
Sitat fra: jlan på onsdag 16. oktober 2019, klokken 08:42
Jeg har lurt litt på om jeg skal prøve å "lære" bilen hvordan den skal kjøre her ved å holde i rattet slik at AP kobler ut.

Hvis Tesla vil, kan de garantert analysere avbrutt AP og ev. be bilen om å sende bilder/video når det skjer.

Jeg er uenig at det er bortkastet "å lære bilen ved å holde i rattet". Det stemmer at man ikke kan lære enkeltbiler noe, men avbrutt AP blir logget og selv om ikke Tesla gjør noe med det akkurat nå, så kan de, som du selv skriver, velge å spørre etter disse tingene og gjøre forbedringer basert på dette.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

Som nevnt andre steder, så er den siste oppdateringen (2019.32.12.2) en helt annen opplevelse. For meg er det slutt på fantombremsinger på E18 (vest) hvor jeg tidligere hadde mange. 4x280 km = 1120 km med bare ett "fantom" ved en bredlast i høyre fil. Bare de nå kunne klare å holde fingrene av fatet slik at de ikke roter det til igjen.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RuneW

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 16. oktober 2019, klokken 11:04
Som nevnt andre steder, så er den siste oppdateringen (2019.32.12.2) en helt annen opplevelse. For meg er det slutt på fantombremsinger på E18 (vest) hvor jeg tidligere hadde mange. 4x280 km = 1120 km med bare ett "fantom" ved en bredlast i høyre fil. Bare de nå kunne klare å holde fingrene av fatet slik at de ikke roter det til igjen.

Jeg tror jeg kan garantere at tidvis vil føles som "de roter det til" igjen, men at det sakte, men sikkert blir bedre og bedre hvis man betrakter systemet over litt lenger perspektiv. Det er mange "corner cases" som skal løses og som på kortere sikt vil gi bivirkninger. Det er et langt lerret å bleke.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

Har vel ikke helt den samme troen som deg  :D. Det er for mange uløste funksjoner som de ikke gjør noe med. Nevner bl. a. lesing av fartsskilter som har vært uløst og uberørt i snart 4 år. Sommeren 2018 var det ifølge kilder nesten perfekt når det gjaldt fantombremsing i en kort periode. Over ett år senere ser det ut til å fungere igjen. Kan ikke holde på slik!
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

DagfinnN

Kanskje du kan ofre noen tanker om hvorfor det er slik. Tror du at fantombremsing som har vært tilstede en stund er et årsak av at noen har rotet til koden. Eller kan det være noen andre årsaker?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

stefse

Frykten for en autopilot assistert dødskrasj er nok større enn frykten for å få klager på fantombremsing. Balansegangen tar tid å finne ut av når alt skal fungere overalt. Man kunne gitt brukeren større frihet til å customisere AP'en for sine behov og kjøreforhold, men en valgmulighet som vil medføre økt risiko for alvorlig skade vil vanskelig kunne forsvares.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Motorwatt

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 16. oktober 2019, klokken 13:03
Kanskje du kan ofre noen tanker om hvorfor det er slik. Tror du at fantombremsing som har vært tilstede en stund er et årsak av at noen har rotet til koden. Eller kan det være noen andre årsaker?
Skulle likt å ha visst det, men det er ikke sikkert at engang Tesla vet det. Mye tyder på dette. Når det gjelder fenomenet fantombremsing og sammenligning med bl. a. BMW, så er det slik at Tesla og BMW (og flere andre) brukte og bruker samme radarsystem. Første versjonene fra Tesla ble levert med Bosch-radarer, og den nåværende med Continental-radarer. Det vil si at de sannsynligvis opererer innenfor de samme begrensningene. 
Tesla S75D - 09/2018

RuneW

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 16. oktober 2019, klokken 12:15
Har vel ikke helt den samme troen som deg  :D

Nei, det tror jeg har gått fram av de siste 100 innleggene dine  :laugh:

Men seriøst, jeg tror selvsagt dette vil forbedre seg med tiden. Men det er et ikke-trivielt problem.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Motorwatt

Sitat fra: RuneW på onsdag 16. oktober 2019, klokken 13:58
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 16. oktober 2019, klokken 12:15
Har vel ikke helt den samme troen som deg  :D

Nei, det tror jeg har gått fram av de siste 100 innleggene dine  :laugh:
Husker ikke hva jeg skrev i mine siste 100 meldinger, men det kommer sikkert fram at jeg er ganske kritisk til mye (eller skal jeg si lite) av det som kommer fra Tesla.  :D

Når det gjelder radarer, etc. så opererer disse ikke helt alene. Enten har man kameraer i speilhuset i frontvindu, men mange (inkl. Tesla) har også sidekameraer. Det er sannsynligvis koding og kvaliteten på disse som gir produsentene større frihet, og som etterhvert kan utgjøre en stor forskjell.

BMW har også noen modeller som benytter bare kamera, og da fungerer ACC i motlys (!)
Tesla S75D - 09/2018

Tiger123

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 16. oktober 2019, klokken 13:03

Jeg fikk min brukte model S i midten av mars. AP var meget god de første ukene, syntes jeg, uten at jeg hadde noe å sammenligne med. Så, tidlig eller i midten av april begynte det. Og ingen oppdateringer inntil etter ferien hjalp.
Jeg skrev også før ferien at når Musk sparket en gjeng ingeniører etter "autonomy day" (husker ikke hva den het, den dagen), så kan det ha hatt noe med starten på fantombremsingen å gjøre (ganske vill tipping, basert på kort fersk erfaring).
OM de hadde samme problemet i California i april på den dagen, som vi hadde her, så ble nok ingen investorer imponert av det de fikk være med på. Eller var det kun prøvekjøring av Y uten AP, som ble gjort?

morrun

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 16. oktober 2019, klokken 11:04

Hvis det er tilfelle, burde de «kjappe på» med å rulle ut V10 til oss alle. Jeg har ikke fått den. Dere som har fått; er bilen satt på standard eller avansert på oppdateringer? Ved avansert er jeg redd bilen skal stå utilgjengelig pga oppdatering når jeg plutselig må avgårde. Er ikke det en risiko?
Mvh Morten.

2016 Nissan Leaf 30 Kwt -solgt.
2019 Tesla model 3 LR -solgt.
2018 BMW i3 94 Ah
2021 Tesla model Y LR.

GOS

Sitat fra: morrun på mandag 21. oktober 2019, klokken 23:18
Hvis det er tilfelle, burde de «kjappe på» med å rulle ut V10 til oss alle. Jeg har ikke fått den. Dere som har fått; er bilen satt på standard eller avansert på oppdateringer? Ved avansert er jeg redd bilen skal stå utilgjengelig pga oppdatering når jeg plutselig må avgårde. Er ikke det en risiko?

Min står på Avansert. Det er ingen risiko da den kun laster ned automatisk. Den starter ikke å installere software før du velger å gjøre det eller velger tidspunkt den skal gjøre det.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Tiger123

Min også på Advanced. Jeg restartet bilen en gang da jeg ikke fikk oppdateringer mens andre fikk, og det hjalp, fikk den like etter restarten(inn m bremsen og knappene på rattet)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA