Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Advarer mot «fantombremsing» på Tesla

Startet av vegardg, søndag 13. oktober 2019, klokken 19:26

« forrige - neste »

jlan

Sitat fra: finn_roen på mandag 14. oktober 2019, klokken 16:10
Trist at AP2 er så dårlig, jeg har i mange år brukt AP1, og både autopilot og adaptiv cruice control, har fungert overraskende god, ble sjokket da jeg nylig kjøpte model3 med AP2, den er jo direkte livsfarlig  :o
Samme her, har nesten ikke tenkt på AP og TACC de tre årene jeg har kjørt med AP1. Det var kun ved rundkjøringer jeg måtte være litt obs. Nå blir en stort sett påminnet om at en driver med betatesting hele tiden. Noen dager gikk det bra med siste sw, men så er problemene tilbake igjen. I går var det kraftig retardasjon ved flere tunnelmunninger , og vingling inn i alle påkjøringsfelt og passeringslommer. Jeg er ganske sikker på at jeg ville blitt stoppet for promilletest hvis politiet hadde kjørt bak meg. Hva skulle de sjekket da? - Det er ikke så lett for meg å bevise at Teslas programmerere var edru da de skrev softwaren.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Wisd0m

Morsomt at det nå kommer i avisene. Problemet er løst med v10. Har ikke fått kjørt bilen på skikkelig smal veier, men jeg har sikkert kjørt 30-40 mil med v10 uten unødvendig bremsing av betydning.

turfsurf

Sitat fra: Wisd0m på mandag 14. oktober 2019, klokken 17:48
Morsomt at det nå kommer i avisene. Problemet er løst med v10. Har ikke fått kjørt bilen på skikkelig smal veier, men jeg har sikkert kjørt 30-40 mil med v10 uten unødvendig bremsing av betydning.
Problemet er ikke løst med v10. Det er ikke løst før de har skiltgjenkjenning på plass.

I tillegg så bremser den på smale veier med møtende biler og når den tar igjen biler på motorvei som ligger tett inntil skillelinjen i det andre feltet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Det er ikke riktig at problemene er løst med V10!
Det er mange som opplever oppbremsinger fortsatt, blant annet meg.
Jeg bruker AP hele tiden og er litt lei av å hele tiden måtte være så på vakt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på mandag 14. oktober 2019, klokken 18:05
Det er ikke riktig at problemene er løst med V10!
Det er mange som opplever oppbremsinger fortsatt, blant annet meg.
Jeg bruker AP hele tiden og er litt lei av å hele tiden måtte være så på vakt.
Pussig nok virker ap nå best på veier den ikke er beregnet på, dvs fine tofeltsveier med midtskille. På motorvei i Norge er det for smale felt og mye broer og tuneller som forårsaker oppbremsing.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

lithos

Fantombremsing har blitt hyppigere og hardere med V10 på motorvei mellom Holmestrand og Tønsberg. Sukk. Dessuten har AP falt tilbake til gamle synder hva gjelder plassering i veibanen. V10 insisterer på å klistre seg mot gulstripa på tofeltsvei, og mot skillelinja mellom filene på firefeltsvei. Kjører nå konsekvent oppi asfaltskade den tidligere så vidt unngikk. På den annen side blir ikke bilen like fristet av påkjøringsfelt og busslommer. Fram og tilbake er dobbelt så langt.
TMY LR MIC 2022 (HF etter 4 mnd): FP "Y not?"
TM3 LR AWD 2019 HF: Black Betty - solgt
TCT DM FSD - bestilt
Peugeot iOn 2014 - solgt
Ørten elbiler med brukbar rekkevidde uten HF - avbestilt

erikoe

Bruker modell 3 radar for å holde avstanden til bilen forran?

Handyman

RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

stefse

Sitat fra: lithos på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 00:32
Fantombremsing har blitt hyppigere og hardere med V10 på motorvei mellom Holmestrand og Tønsberg. Sukk. Dessuten har AP falt tilbake til gamle synder hva gjelder plassering i veibanen. V10 insisterer på å klistre seg mot gulstripa på tofeltsvei, og mot skillelinja mellom filene på firefeltsvei. Kjører nå konsekvent oppi asfaltskade den tidligere så vidt unngikk. På den annen side blir ikke bilen like fristet av påkjøringsfelt og busslommer. Fram og tilbake er dobbelt så langt.
Bilen aligner seg mot midtstripa, siden den er mest "pålitelig" men det burde gått an å sette inn et offset, slik at den holdt seg generelt lengre vekk fra midtstripa og mer til høyre i veibanen.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

gsm2k

Opplevde stadig vekk fantom nødbremsing med Volvo XC70,spesielt når det regnet i tillegg til å være mørkt. Den begynte i tillegg å blinke rødt på HUD'en og pipe og herje. Kan få hjerteinfarkt av mindre.
Har ikke opplevd det samme på Model 3, Men har hatt noe tilfeller der den begynner å regen bremse uten grunn på motorvei med adaptiv cruise control, og endel tilfeller mens jeg kjører selv hvor den tror jeg holder på å krasje og begynner å pipe og riste i rattet.
2019 TM3 LR
2022 TM3 LR
2023 TMY P

lithos

Sitat fra: stefse på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 18:24
Bilen aligner seg mot midtstripa, siden den er mest "pålitelig" men det burde gått an å sette inn et offset, slik at den holdt seg generelt lengre vekk fra midtstripa og mer til høyre i veibanen.
Nettopp - har tenkt det samme selv. Vil helst slippe å ta en high five med speilet 😨
TMY LR MIC 2022 (HF etter 4 mnd): FP "Y not?"
TM3 LR AWD 2019 HF: Black Betty - solgt
TCT DM FSD - bestilt
Peugeot iOn 2014 - solgt
Ørten elbiler med brukbar rekkevidde uten HF - avbestilt

Linka

I sommer og til ca. august var det ofte et problem og jeg satt gjerne med høy puls og adrenalinet pumpende, men jeg har ikke opplevd problemet i det hele tatt de siste månedene. Så det har skjedd en massiv forbedring, og vet at andre som kjører samme strekning sier det samme.

Bilen ligger også mye bedre i midten, mens tidligere følte jeg at bilen klamret seg for mye til venstre.

At bilen svinger sakte inn i busslommer og påkjøringsfelt er forståelig, da man for eks. i USA faktisk ikke er så sparsommelige med maling at man ikke kan ha en strek mellom busslommen og resten av kjørebanen, eller av-mellom høyre kjørefelt og på- og avkjøringsfelter.

vegardg

gak

Jeg kjørte mye med e-golf og opplevde sjelden problemer med acc, men vålerengatunnelen likte den ikke. Bremsing og gassing om en annen! Er ikke programvaren beta på tesla? Jeg trodde det, men likevel bruker jeg det til å ha mindre oppmerksomhet, spesielt på motorvei og i 30-40 soner. Klagene på denne elendigheten er absolutt på sin plass.
Polo 2.5

jlan

Sitat fra: Line K på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 22:46
At bilen svinger sakte inn i busslommer og påkjøringsfelt er forståelig, da man for eks. i USA faktisk ikke er så sparsommelige med maling at man ikke kan ha en strek mellom busslommen og resten av kjørebanen, eller av-mellom høyre kjørefelt og på- og avkjøringsfelter.
Vel, AP1 takler dette fint, men den er riktignok ikke amerikansk. Poenget med at streken mellom påkjøringsfelt og høyre kjørefelt opphører, er at dette er et flettefelt, hvor man egentlig ikke foretar et feltskifte, men har samme rettighet som de som er i høyre felt. Jeg kjører også ofte på en vei med møtende trafikk, hvor det er mange avkjørsler til venstre. Her er det da arrangert passeringslommer, slik at man kan passere til høyre for biler som venter på å svinge til venstre. Disse har heller ikke kjørefeltlinjer, og det gir mye vingling. Jeg har lurt litt på om jeg skal prøve å "lære" bilen hvordan den skal kjøre her ved å holde i rattet slik at AP kobler ut.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA