Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Deler til Think

Startet av RuneW, mandag 27. februar 2012, klokken 16:57

« forrige - neste »

arnejorg1

Sitat fra: RuneW på tirsdag 14. februar 2012, klokken 14:36


90% av "gutta på jobben" er positivt interesserte,





90% positivt interesserte. Da er du heldig, kan ikke si og ha sett noen positivt interisserte på jobben jeg bortsett fra en som fikk sitte på i dag og ble overasket over hvor stille den var, samt all teknologien som Leafen har. Mange ristet på hodet og har ikke spesielt god tro på elbiler. De skøyer mest om hvor langt jeg kan kjøre. I dag måtte jeg faktisk ha redningsbil da jeg overvurderte rekkevidden, men har ikke tengt og fortelle noe til korleger på jobben. Det blir gull i munnen for dem.

Vel, det eneste som er negativt med elbilen er rekkevidden, ellers er den minst like bra som andre biler. Du klarer nok og finne ett motargument ovenfor dem som kommer med noe negativt ;)   
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Baltor

Sitat fra: arnejorg1 på torsdag 16. februar 2012, klokken 21:51

Vel, det eneste som er negativt med elbilen er rekkevidden, ellers er den minst like bra som andre biler. Du klarer nok og finne ett motargument ovenfor dem som kommer med noe negativt ;)   

Men det kan være at de har rett.

Viktig å være ærlig. Jeg holdt et foredrag om elbiler, listet opp 10 argumenter for elbiler, (nr 1 er at en sparer MYE energi, nr 2 at de er utslippsfrie ved bruk), og så et argument imot. MEN, dette ene er så alvorlig at elbiler pr i dag ikke kan brukes av alle eller overalt. Vår oppgave som fornuftige voksne blir da å bruke elektrisk transport der det går greit. Og det er ikke lite bare det :)
(jfr 95% av alle kjøreturer er kortere enn 5 mil)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

arnejorg1

Sitat fra: Baltor på torsdag 16. februar 2012, klokken 22:02




(jfr 95% av alle kjøreturer er kortere enn 5 mil)


Ja, noe som gjør at det også kan brukes som ett argument.
I noen tilfeller trenger man mer rekkevidde, da hadde det vært greit og ha en fossilbil i tillegg. Her må avgiftsystemet på fossilbiler endres slik at man kun betaler veiavgift etter hvor mye det brukes. Da blir den billigere og det vil da fortsatt lønne seg og ha elbil, selv om du har en fosillbil (ikke alt for ny) i tillegg. Da vil enda flere kjøpe elbiler. (tror jeg) :)
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

cra

Rekkevidden er egentlig ikke noe godt argument mot å ha elbil (ref 95%), men kan være et gyldig argument for at man må ha en fossilbil (i tillegg til elbilen).

Kanskje vi kan begynne å kalle dem som "aldri" kjører de 95% av turene og derfor "aldri" kan bruke elbil for "The 5% community"?  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Baltor

Sitat fra: arnejorg1 på torsdag 16. februar 2012, klokken 22:16
Da blir den billigere og det vil da fortsatt lønne seg og ha elbil, selv om du har en fosillbil (ikke alt for ny) i tillegg. Da vil enda flere kjøpe elbiler. (tror jeg) :)
Men det er allerede ganske billig å ha en eldre fossilbil stående (til feriebruk). Jeg er FOR at bilene skal vare lengst mulig, det er ressursvennlig hvis vi forutsetter at de eldste bilene brukes minst. 
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Ken

Sitat fra: cra på torsdag 16. februar 2012, klokken 22:21

Kanskje vi kan begynne å kalle dem som "aldri" kjører de 95% av turene og derfor "aldri" kan bruke elbil for "The 5% community"?  ;D
:)
På min arbeidsplass kunne alle værebiler med påmontert dieselvarmer kjøre på strøm  i 100% av tilfeller. 100% skepsis blant ledelsen desverre.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Thomas Parsli

2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Aspiranten

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 16. februar 2012, klokken 22:44
http://mediamatters.org/research/201202080012

'nuff said...

Thomas

Konspirasjonsteorier!!!

Gå imot media på den måten der, også mot oljeeid media i USA også gitt, hva i alle... Makan!  ;D


Jeg holder på å lese nå, og blir mattere for hver linje. For all del, dette lesestoffet er jo overhodet ingen overraskelse, media i USA spiller på lag med "big business" som eier dem. Den samme storbusinessen som sponser frem guvernører og presidenter inn i maktposisjoner. Til gjengjeld får de politisk støtte i saker som f.eks. skifergassutvinning.
Nissan Leaf

flux

Sitat fra: RuneW på torsdag 16. februar 2012, klokken 12:52
Sitat fra: flux på torsdag 16. februar 2012, klokken 12:40
Håper ikke du braste for sterkt ut i lunsjen :)

Hehe - nei, jeg får ikke bilen får midt i mars, så det har ikke vært noen lunch-diskusjoner enda. Men jeg liker å være forberedt...

Sitat fra: flux på torsdag 16. februar 2012, klokken 12:40
Jeg tror fortsatt det er hold i påstanden, selv om den ikke er opplagt.

Hvilken påstand da? At man sparer strøm på å gå over til 100% el for transport? Du må nok spa opp litt tydeligere tall før det blir et killer-argument.
Endrer påstanden til:

Dersom alle biler som selges i Norge fra og med nå er elbiler, vil strømmen bli billigere.

Argument, lønnsomheten ved Mongstad blir så dårlig at raffineriet må stenge, og mer av energien kan/må selges som elektrisitet.

Mongstad som både er en terminal,raffineri og et gasskraftverk produserer omtrent like mye drivstoff totalt som Norge forbruker ca. 4 milliarder liter, det gir i snitt ca. 1 liter pr mil på 42 milliarder km. De produserer noe mer bensin enn Norge bruker og noe mindre diesel. Mongstad bruker ca. 0,55 twh elektrisitet til raffineriet, og oljen de bruker kommer fra Gjøa som produserer noe mer en Mongstad raffinerer. Ca 16 millioner fat årlig (7000m3/døgn i snitt) og Mongstad bruker ca. 10 millioner årlig. Gjøa er elektrifisert og bruker ca. 0,35 twh elektrisitet pr år. Mongstads totale energiproduksjon er ca 6twh årlig, men < 2twh kommer ut til norske forbrukere som elektrisitet nå.  Mongstad raffineriet sliter med lønnsomhet på sin bensin produksjon og går pr i dag med store underskudd. Potensiellt kan elproduksjonen økes med 4twh fra Mongstad, det vil være mer enn veksten i elektrisitets forbruk pga. nybilsalg med kun elbiler.

http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Fem-magre-r-i-vente-p-Mongstad-2569866.html#.Tz4Q3Sp5mSN

http://www.klif.no/nyheter/dokumenter/gjoa-vega_soknad_statoilhydro220609.pdf



Griffel

En skal vel kanskje ikke gjøre det alt for vanskelig i Lunsjen heller, start litt enkelt.
De fleste vet ikke at elmotoren er vesentlig mer effektiv enn Bensinmotoren.

Begyn med:
Elbil 2kWh mil. Bensin og Diesel 10 kWh/l + 3 kWh for å produsere.
Elbilen bruker lite strøm når den står stille i kø eller venter på grønt lys.

Så kan det heller utbroderes etter hvert.

Er det spørsmål om miljø og noen påstår at grunnen til at de kjører fossil-bil er for å spare strøm bør de definitivt bytte el-komfyren med gass og bytte til gass/ved fyrt varmtvannsbeholder + solfanger.

Mest effektiv energiutnyttelse skjer ved at elektrisitet benyttes til transport, og at det som kan brennes brukes der en trenge varme, og ikke klarer seg med varme direkte fra sola.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trond.Strom

Mongstad og kraftproduksjon.
Så langt jeg vet er Mongstad  et 280MW kraft/varme. dersom dette går 100% vil det gi 280*8760= 2 452 800 MWh eller 2,4 TWh

dersom varmebehovet forsvinner ved at raffineriet legges ned vil det ikke være økonomi i å drive et rent gasskraftverk i norge i et normalår.

Så en nedleggelse av mongstad raffineri vil medføre en nedgang i el-produskjon ikke en oppgang og dermed bidra til marginalt høyere kraftpriser

flux

Total produksjonskapasitet er 630 MW, fordelt på 280 MW til elektrisitetsproduksjon der de bruker ca 60MW selv, samt 350 MJ/sek i form av varmeleveranse til raffineriet.
http://no.wikipedia.org/wiki/Energiverk_Mongstad

Noe må de vel bruke gassen til, ikke noe særlig høye priser på gass heller for tiden.

Smiling when sailing

Jeg har tenkt meg om. Til syvende og sist er jeg jo EGOIST som kjører elbil. Jeg skal si i lunsjpausene at elbiler er noe dritt, at det er overhodet ikke lønnsomt å kjøpe eller kjøre en elbil, og at jeg er bare en idiot som kjøper alt som virker trendy uten å tenke meg om. For å understreke dette skal jeg bestille NAF til å taue bilen hjem noen ganger under lunsjpausen slik at alle får det med seg fra vinduet.
(Det er bare to ladeplasser her på jobb og den ene er ganske ofte opptatt av en blå Think, hvor skal JEG lade da hvis det blir flere elbiler?) ;-)
Blå Leaf, Tromsø

flux

Sitat fra: Griffel på fredag 17. februar 2012, klokken 11:32
En skal vel kanskje ikke gjøre det alt for vanskelig i Lunsjen heller, start litt enkelt.
De fleste vet ikke at elmotoren er vesentlig mer effektiv enn Bensinmotoren.
En Leaf kan kjøre mer enn 35.000 km årlig på mindre strøm enn en 1.000 watts panelovn.

Rasmus.B

Det hele koker jo ned til hva man faktisk vil selv. Jeg er ingen "tree hugger", og hvis jeg måtte ha betalt moms og andre avgifter, full årsavgift, bompenger etc. så hadde jeg aldri kjøpt en Leaf. Da ville det ha tatt altfor lang tid, om faktisk mulig, å spare inn differansen på billig energi kontra dyr bensin/diesel.
Men det er jo det som er hele poenget. Staten sponser en stor del av kostnadene, slik at det er attraktivt å kjøpe og bruke en elbil. Så kan man diskutere til det kjedsommelige hvor miljøvennlig en elbil faktisk er. Uansett er det bra for lokalmiljøet. Hvis man ikke er enig ,er det bare å la være å kjøpe en. En vil i ganske lang tid få hånlige smil og kommentarer fra gjengen på arbeidsplassen som har bestemt seg for at det er fjollete og lite maskulint med en elbil. Jeg personlig lar meg ikke mobbe, og selv de som lo høyest og ristet på hodet er faktisk positivt overasket over hvor bra Leafen er å kjøre. Den er jo rask og kvikk, full av teknologi som de fleste med litt interesse for bil vil like.
Lørenskog

Blå Nissan Leaf levert 01 februar 2012
Tesla P85 Levert 08 november 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA