Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Deler til Think

Startet av RuneW, mandag 27. februar 2012, klokken 16:57

« forrige - neste »

Trond.Strom

@ aspiranten

jeg ville vel ikke si at noe av det du omtaler som miljøvennlig er miljøvennlig

der alternativet er dyrere er det ofte mere miljøfiendtlig. Økologisk mat for eksempel. ta et kjapt regnestykke på areal man trenger for å mette verdens befolkning med økologisk mat. du vil bli skremt....

utlispp til lokalprodusert mat er ofte høyere per enhet enn det som er produsert lengre bort. f.eks bruker vi gass til å varme opp drivhus i norge for å produsere agurker. som så blir transportert i små kvanta i mange små lastebiler.

men dette er en avsporing og som sagt vi kan diskutere i det uendelige om premisset at dyrt=miljøfiendlig er riktig.







Aspiranten

#46
Du har mye å lære Trond :-)



Faster fatter cheaper. Jeg kan ikke linke deg til fullversjonen, og ikke er den i salg her heller, men den ligger ute på div. sider. Anbefaler deg å ta deg bryet.

Vet du % for dyrkbart land som ikke lenger er dyrkbart som følge av giftige insektsmidler o.l. "velsignelser"?


http://www.youtube.com/results?search_query=smaken+av+hund&oq=smaken+av+hund&aq=f&aqi=g1&aql=&gs_sm=3&gs_upl=249272l250446l0l250612l14l12l0l7l7l0l182l592l2.3l5l0

Her er dokumentaren som tar for seg Gilde Tine Prior.

Vi kjøper lokalproduserte egg fra en liten gård hvor hønene går fritt ute i tunet, melk fra Q-meieriet (eller Røros meieriet for økologisk) og kjøtt fra Fatlands (coop) nå  :)

Det er ett kjent faktum at nordmenn er naive og har for mye tiltro til at tradisjonelt jordbruk er veldig miljøvennlig og jordnært, men mye har endret seg i Norge bare de siste 10 årene. Kanskje ikke så rart når Tine fremdeles bruker bilder av småbruk på melka si, mens Gilde markedsfører med røkt mat og stabburskulisser i reklamefilmene sine.

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7990913

Her er en sak NRK har gjort på ferdigmat og tilsetningstoffer. Legg merke til at både nudler og drikke i filmen inneholder råolje, altså nordsjøolje pumpet fra Statfjord.  >:(

Det er ikke ved å bruke kinesere at nudler koster 1,50 per pakke... Faster fatter cheaper.
Nissan Leaf

Trond.Strom

Sitat fra: Aspiranten på onsdag 15. februar 2012, klokken 13:50
Du har mye å lære Trond :-)



Faster fatter cheaper. Jeg kan ikke linke deg til fullversjonen, og ikke er den i salg her heller, men den ligger ute på div. sider. Anbefaler deg å ta deg bryet.

Vet du % for dyrkbart land som ikke lenger er dyrkbart som følge av giftige insektsmidler o.l. "velsignelser"?


http://www.youtube.com/results?search_query=smaken+av+hund&oq=smaken+av+hund&aq=f&aqi=g1&aql=&gs_sm=3&gs_upl=249272l250446l0l250612l14l12l0l7l7l0l182l592l2.3l5l0

Her er dokumentaren som tar for seg Gilde Tine Prior.

Vi kjøper lokalproduserte egg fra en liten gård hvor hønene går fritt ute i tunet, melk fra Q-meieriet (eller Røros meieriet for økologisk) og kjøtt fra Fatlands (coop) nå  :)

Det er ett kjent faktum at nordmenn er naive og har for mye tiltro til at tradisjonelt jordbruk er veldig miljøvennlig og jordnært, men mye har endret seg i Norge bare de siste 10 årene. Kanskje ikke så rart når Tine fremdeles bruker bilder av småbruk på melka si, mens Gilde markedsfører med røkt mat og stabburskulisser i reklamefilmene sine.

http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7990913

Her er en sak NRK har gjort på ferdigmat og tilsetningstoffer. Legg merke til at både nudler og drikke i filmen inneholder råolje, altså nordsjøolje pumpet fra Statfjord.  >:(

Det er ikke ved å bruke kinesere at nudler koster 1,50 per pakke... Faster fatter cheaper.

faster fatter cheaper er hele poenget!

hvordan produsere mest mulig kalorier fortest mulig billigst mulig
noe som i mitt hode er hvordan brødfø ved å bruke et minimum av ressurser

Fordelingspolitikken i verden kan man derimot stille ganske store spørsmålstegn ved. Min egen handling å kjøpe en elbil til nærmere 300k for å få en enklere hverdag er ganske forkastelig når man stiller det opp mot antall mennesker jeg kunne ha reddet med de samme pengene.

Så jeg spiller vel ballen tilbake
stil spørsmålstegn ved det du ser og hører og gjør research dersom det er noe du undres over.

og da tenker jeg ikke på delvis kontroversielle youtube videoer selvom det i og for seg er ganske artig



Trond.Strom

ellers ønsker jeg å sette punktum for avsporingen, denne tråden skal vel gå på hvordan forholde seg til mennesker som mener elbil ikke er miljøvennlig.

debatten rundt mat/klær og andre konspirasjonere kan vel fortsette i konspirasjonstråden som også er om apple og iDevices


Aspiranten

#49
Klarer du ikke å finne andre argumenter enn "konspirasjonsteori!11"?

Jeg trodde du var mer moden enn som så Trond.

Får vel avslutte med at filmene jeg viser til er laget av prisvinnende frilansjournalister jeg da. Blitt vist både på tv og kinoer verden over. Jeg så dem på Bergen Internasjonale Filmfestival.

http://www.amazon.com/Food-Inc-Eric-Schlosser/dp/B0027BOL4G

Kan kjøpes her, og jeg anbefaler på det varmeste å følge ditt eget råd Trond: Vær kritisk og still spørsmål. Det gjelder også til den universitetsutdannede PR-agenten som får deg til å tro at de store matbedriftene lager best mat.
Nissan Leaf

RuneW

Sitat fra: Trond.Strom på onsdag 15. februar 2012, klokken 14:11
ellers ønsker jeg å sette punktum for avsporingen, denne tråden skal vel gå på hvordan forholde seg til mennesker som mener elbil ikke er miljøvennlig.

Ja, helst...
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Aspiranten

Ja, la oss gå tilbake til det punktet hvor elbiler er miljøfiendtlige fordi de koster mer  ;)

Det var en intelligent diskusjon som virkelig fremmer livskvaliteten til barna våre.
Nissan Leaf

erikf

Sitat fra: Trond.Strom på onsdag 15. februar 2012, klokken 12:12
mulig du troller, men jeg svarer som om du ikke gjør det.

Jeg har trukket fra avgifter på alt for å kunne bruke pengeverdien som en indikasjon på hvor mye ressurser som går med til prosessen

at to ellers like varer blir ilagt forskjellige avgifter/subsidier vil ikke påvirke hvor mye ressurser som ble brukt til å fremstille varen

så to hoved antagelser her som du kan velge å diskutere i laang tid fremover om du vil
1. penger = ressurser
2. økt bruk av ressurser = økte utslipp

begge to er i beste fall bare nesten rikrige, men dersom du godtar antagelsene kan du bruke hvor mye ting koster som en fin indikasjon på hvor miljøfiendtlig det er
Jeg opplever ikke at noen troller mer enn du her, men ressurser og utslipp er i stor grad avhengig av det som skjer før energien når bilen, som mange nevner her. Derfor kan vi ikke sette likhetstegn mellom penger brukt av forbrukeren og ressurs eller utslipp.
I følge det ene youtubeklippet som sannsynligvis er ganske riktig, påpekes det at oljeproduksjonen slipper ut 5 ganger så mye co2 som å forbrenne den. Dette gjenspeiler nok ressursbruken.
Bergen - Leaf 2012-2019 - model3 2019-

flux

Spissformulering for å fyre litt opp under lunsjen:

Dersom alle kjøretøy i Norge var elbiler, vil det totale strømforbruket falle og strømmen bli billigere.

Argument: infrastrukturen for å holde "liv" i bensin og diesel biler er så ineffektiv i forhold til den som kreves for elbiler, at dersom all den infrastrukturen forsvant vil det minske strømforbruket mer enn elbilene vil øke det.

- Raffinerier
- Bensinstasjoner
- Arbeidsplasser tilknyttet denne energidistribusjonskjeden


RuneW

Sitat fra: flux på torsdag 16. februar 2012, klokken 09:25
Spissformulering for å fyre litt opp under lunsjen:

Dersom alle kjøretøy i Norge var elbiler, vil det totale strømforbruket falle og strømmen bli billigere.

Ja, er dette tilfelle? Ville det totale strømforbruket ha blitt mindre? Det er jo i så fall et genialt argument   ;D
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

flux

Redigert inlegg

Samlet kjørelengde for alle kjøretøy på vei  i 2010: 42,6 milliarder km
http://www.ssb.no/klreg/

Samlet energimengde dersom alle kjøretøyer bruker elektrisitet:

Best case:
42 600 000 000 * 0,2 kwh =  8.520 Gwh
Worst case:
42 600 000 000 * 0,6 kwh = 25.560 Gwh

Norske oljeraffineriers elektrisitetsforbruk i 2011: 511 GWH 
http://www.ssb.no/indenergi/tab-2011-06-27-02.html

Bensinstasjoner: Ca 275kwh/m2 x ca 100 kvm x 1777 stasjoner = 49 Gwh
http://www.ssb.no/entjeneste/tab-2009-10-13-01.html
http://www.np.no/om_bensinstasjoner/

Oljeraffineriene bruker i tillegg ca 7.200 Gwh med gass som i steden kunne ha vært brukt til å produsere strøm
Når tankbilene forsvinner, forsvinner det en del tusen km/forbruk.

Aspiranten

Nissan Leaf

RuneW

Sitat fra: Aspiranten på torsdag 16. februar 2012, klokken 11:29
Har du ikke bommet mellom millioner og milliarder kilometer?



Det står da vitterlig 40 000 millioner  (= 40 milliarder) kilometer? Eller blingser jeg?

Uansett million eller milliard - ærre så nøye'a?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

RuneW

Sitat fra: flux på torsdag 16. februar 2012, klokken 11:16
Arrest me if I am wrong:

Hvordan er det med tungtransport vs småbiler? Er disse 40 milliarder km med alle typer kjøretøy?

Og produserer raffineriene kun til norsk bruk?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Aspiranten

Best case:
426,000,000 * 0,2 kwh =  85 Gwh
Worst case:
426,000,000 * 0,6 kwh = 256 Gwh

Her mener jeg :) Det var flott skrevet så jeg kopierte det og henviste til denne tråden på ett annet forum hvor jeg må motbevise "jeg tror jeg synes jeg vil" meningene til forbanna SSB Holtsmark :P derfor viktig at det var riktig skrevet.
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA