Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trøndelag Elbilforening etableres onsdag 15. feb - du er invitert

Startet av Lepanto, onsdag 15. februar 2012, klokken 08:52

« forrige - neste »

nr1rayner

#390
Vurderte slikt LED-kit jeg også, men ble ikke overbevist etter litt youtube search.
Ser ut som lys fra slike LED ikke blir konsentrert nok. Sikkert utrolig digg på nær og tåkelys, men ikke til fjernlys...
Har vesentlig mere tro på et skikkelig HID-kit (prøvde HID selv, men slik ebay-sak og det var elendig)..

Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Balrog

Omsider har også jeg montert 2,5mm2 kabel til jord på fjernlysene. Det tok litt under en time. Vesentlig bedre lysstyrke - endelig er det faktisk fjernlys på bilen, ikke bare gule tåkelys fra fjernlyspærene.

Men: +kablene på pærene er jo akkurat like tynne. Har noen byttet dem og og fått noe effekt av det?
Tesla S P85 fra 270913
Japanskprodusert Nissan Leaf importert fra USA i 2013 og derfor bannlyst av Nissan Norge.
Tesla Model 3 LR AWD solgt.
Tesla Model S 75D.
Zero SR elektrisk motorsykkel.

leafnor

Sitat fra: Balrog på søndag 20. desember 2015, klokken 20:50
Omsider har også jeg montert 2,5mm2 kabel til jord på fjernlysene. Det tok litt under en time. Vesentlig bedre lysstyrke - endelig er det faktisk fjernlys på bilen, ikke bare gule tåkelys fra fjernlyspærene.

Men: +kablene på pærene er jo akkurat like tynne. Har noen byttet dem og og fått noe effekt av det?
Jordet jeg og, og ble mye bedre. Så tenkt det samme med positiv leder. Skal koble på en ledning på plusspolen og så bort på batteriet for å se om det blir noe effekt ut av det. Blir det bedre så kjøper jeg et ekstralysrele og kobler til positiv pol.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Rio

Sitat fra: leafnor på søndag 20. desember 2015, klokken 22:28
Sitat fra: Balrog på søndag 20. desember 2015, klokken 20:50
Omsider har også jeg montert 2,5mm2 kabel til jord på fjernlysene. Det tok litt under en time. Vesentlig bedre lysstyrke - endelig er det faktisk fjernlys på bilen, ikke bare gule tåkelys fra fjernlyspærene.

Men: +kablene på pærene er jo akkurat like tynne. Har noen byttet dem og og fått noe effekt av det?
Jordet jeg og, og ble mye bedre. Så tenkt det samme med positiv leder. Skal koble på en ledning på plusspolen og så bort på batteriet for å se om det blir noe effekt ut av det. Blir det bedre så kjøper jeg et ekstralysrele og kobler til positiv pol.

Du kan måle spenningsfallet med et voltmeter.

Ikke koble en ledning fra + på batteriet til "+" på lyspæren, uten å koble fra ledningen fra bilen først. (Altså, ikke få spenning både fra bilen og fra batteriet samtidig, for du vil øke spenningen, og den kan gå tilbake inn i bilen (som bør være beskyttet, men...)).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

leafnor

Sitat fra: Rio på søndag 20. desember 2015, klokken 22:35
Sitat fra: leafnor på søndag 20. desember 2015, klokken 22:28
Sitat fra: Balrog på søndag 20. desember 2015, klokken 20:50
Omsider har også jeg montert 2,5mm2 kabel til jord på fjernlysene. Det tok litt under en time. Vesentlig bedre lysstyrke - endelig er det faktisk fjernlys på bilen, ikke bare gule tåkelys fra fjernlyspærene.

Men: +kablene på pærene er jo akkurat like tynne. Har noen byttet dem og og fått noe effekt av det?
Jordet jeg og, og ble mye bedre. Så tenkt det samme med positiv leder. Skal koble på en ledning på plusspolen og så bort på batteriet for å se om det blir noe effekt ut av det. Blir det bedre så kjøper jeg et ekstralysrele og kobler til positiv pol.

Du kan måle spenningsfallet med et voltmeter.

Ikke koble en ledning fra + på batteriet til "+" på lyspæren, uten å koble fra ledningen fra bilen først. (Altså, ikke få spenning både fra bilen og fra batteriet samtidig, for du vil øke spenningen, og den kan gå tilbake inn i bilen (som bør være beskyttet, men...)).
Husker ikke hva jeg målte som forbedring med jording, men en halv volt tror jeg faktisk det var. Og godt poeng ikke å sende strøm motstrøms! 
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Bjoris

Har disse gule lysene på min 2011 US, men er dette altså ikke fikset på nyere biler? Jeg hadde jo håpt at min kommende 2016 var bedre på dette!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Rio

Sitat fra: leafnor på søndag 20. desember 2015, klokken 23:06
Sitat fra: Rio på søndag 20. desember 2015, klokken 22:35
Sitat fra: leafnor på søndag 20. desember 2015, klokken 22:28
Sitat fra: Balrog på søndag 20. desember 2015, klokken 20:50
Omsider har også jeg montert 2,5mm2 kabel til jord på fjernlysene. Det tok litt under en time. Vesentlig bedre lysstyrke - endelig er det faktisk fjernlys på bilen, ikke bare gule tåkelys fra fjernlyspærene.

Men: +kablene på pærene er jo akkurat like tynne. Har noen byttet dem og og fått noe effekt av det?
Jordet jeg og, og ble mye bedre. Så tenkt det samme med positiv leder. Skal koble på en ledning på plusspolen og så bort på batteriet for å se om det blir noe effekt ut av det. Blir det bedre så kjøper jeg et ekstralysrele og kobler til positiv pol.

Du kan måle spenningsfallet med et voltmeter.

Ikke koble en ledning fra + på batteriet til "+" på lyspæren, uten å koble fra ledningen fra bilen først. (Altså, ikke få spenning både fra bilen og fra batteriet samtidig, for du vil øke spenningen, og den kan gå tilbake inn i bilen (som bør være beskyttet, men...)).
Husker ikke hva jeg målte som forbedring med jording, men en halv volt tror jeg faktisk det var. Og godt poeng ikke å sende strøm motstrøms! 

Det er en tidligere tråd om dette, hvor jeg skrev hva jeg målte. Tror det var noe slikt som 1,5V tap (!), som er utrolig mye. Tror nesten alt var i jordkabelen, som er så tynn at elektronene må slankes, og stå i kø.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Småfly

Bytt begge. Med et rele som får strøm rett fra batteriet og videre til pærene er det tilnærmet null spenningstap. Ble redusert med et par volt hos meg og det ble synlig forskjell mellom nær og fjernlys :)
Kjørte 4 mm2 fra batteri til rele og 2.5 mm2 videre til hver pære.(rele med dobbel utgang) Pass på å ha kraftig nok rele også, mange av de billigste er i grenseland og kan potensielt gi spenningsfall også.
Grunnen til at mange sliter med dårlig lys er lav ladespenning i kombinasjon med høyt tap i ledningsnettet... som gjør at pæra typisk får rundt 11 volt.

3irikur

Jeg synes i utgangspunktet fjernlysene mine er gode nok, og føler ikke jeg trenger å fikse dem. Er dette noe som kan være brannfarlig sånn at jeg bør gjøre noe med det? (For tynn kabel i forhold til effekt?)
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

Astepsy


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA