Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trøndelag Elbilforening etableres onsdag 15. feb - du er invitert

Startet av Lepanto, onsdag 15. februar 2012, klokken 08:52

« forrige - neste »

Lynet

Sitat fra: RuneW på torsdag 04. desember 2014, klokken 11:37
Jeg ser forreste at de selger 80W H11-pærer på Biltema. Disse passer jo i sokkelen (og i en lett modifisert kontakt). For de med redusert spenning er kanskje dette et alternativ?
Med 80W belastning får du enda lavere spenning og enda dårligere lys, og i verste (eller beste) så brenner bilen opp.
Setter du inn 80W MÅ du også sette inn lysrele.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

smaug01

Problemet med en sprekere pære er at lampehuset/pæresokkel kanskje ikke tåler den ekstra varmen pluss enda hardere belasning på et allerede underdimensjonert ledningsnett. Jeg vurderer en 55W H11 pære i stedenfor 65W H9.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

RuneW

Sitat fra: Lynet på torsdag 04. desember 2014, klokken 12:13
Sitat fra: RuneW på torsdag 04. desember 2014, klokken 11:37
Jeg ser forreste at de selger 80W H11-pærer på Biltema. Disse passer jo i sokkelen (og i en lett modifisert kontakt). For de med redusert spenning er kanskje dette et alternativ?
Med 80W belastning får du enda lavere spenning og enda dårligere lys, og i verste (eller beste) så brenner bilen opp.

Hehe - høres ut som noen er lei bilen sin  ;D

Sitat fra: smaug01 på torsdag 04. desember 2014, klokken 18:11
Problemet med en sprekere pære er at lampehuset/pæresokkel kanskje ikke tåler den ekstra varmen pluss enda hardere belasning på et allerede underdimensjonert ledningsnett. Jeg vurderer en 55W H11 pære i stedenfor 65W H9.

Forventer du bedre lys av dette?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

smaug01

Ja egentlig fordi utvalget er større i H11 enn i H9. Til H11 får man Nightbreaker mens til H9 er det bare ordinære pærer å få tak i foruten Piaa som har noen gode pærer i H9....men akk så dyre og litt knotent å få tak i.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

RuneW

Sitat fra: smaug01 på torsdag 04. desember 2014, klokken 19:34
Ja egentlig fordi utvalget er større i H11 enn i H9. Til H11 får man Nightbreaker mens til H9 er det bare ordinære pærer å få tak i foruten Piaa som har noen gode pærer i H9....men akk så dyre og litt knotent å få tak i.

Hehe - ja PIAA... gir etter reklamen 120W lys med 65W effekt... Lurer på hva slags magi som er involvert...

http://www.amazon.com/PIAA-19665-Xtra-Xtreme-White/dp/B004FXIUSM
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

smaug01

Ikke mer magi enn Nightbreaker antar jeg, det er bare formulert på forskjellig måte, you do the math.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

RuneW

Formulerer de seg på samme måte i Nightbreaker-reklamen? Det jeg prøver p si er at det 65->120 greiene høres litt drøyt ut. Det høres jo helt fantastisk ut om de virkelig dobler lysintensiteten. Er dette testet av tredjepart?

Om dette cikrelig stemmer er det jo bare å  løpe og kjøpe   :)
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

JBS

Jeg har købt H11 Nightbreaker, derefter tog jeg en slibemaskine ( Dremel ) for at tilpasse de
metal pressninger som der er forskel på mellem H9 og H11. Alle kan gøre dette..  :)
Passer perfekt !!

TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

smaug01

Sitat fra: RuneW på fredag 05. desember 2014, klokken 07:22
Formulerer de seg på samme måte i Nightbreaker-reklamen? Det jeg prøver p si er at det 65->120 greiene høres litt drøyt ut. Det høres jo helt fantastisk ut om de virkelig dobler lysintensiteten. Er dette testet av tredjepart?

Om dette cikrelig stemmer er det jo bare å  løpe og kjøpe   :)
De formulerer seg IKKE på samme måte skriver jeg jo. Nightbreaker hevder 110% mer lys eller hva de skriver, altså tilnærmet lyset fra en 55Wx1+(110/100)=115,5W pære. Piaa oppgir ikke noe % tall, de sier bare at deres pære gir lys tilsvarende en 120W pære. Teknologien er ikke unik til noen av de, de bare øker gasstrykket internt i pæren og minimerer gassvolumet slik at pæren gløder varmere og avgir mere lys uten å forbruke mer strøm.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

RuneW

Sitat fra: JBS på fredag 05. desember 2014, klokken 07:22

Jeg har købt H11 Nightbreaker, derefter tog jeg en slibemaskine ( Dremel ) for at tilpasse de
metal pressninger som der er forskel på mellem H9 og H11. Alle kan gøre dette..  :)
Passer perfekt !!

Interessant! Hvordan synes du det fungerer? Ble det merkbart bedre/hvitere lys?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

RuneW

Sitat fra: smaug01 på fredag 05. desember 2014, klokken 18:53
De formulerer seg IKKE på samme måte skriver jeg jo.

Ja, det gjør du. Beklager, noe ble borte mellom øynene og hjernen...

Takk for forklaring på hvorfor de lyser bedre. Aner du om denne typen pærer har kortere levetid pga dette? 
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

smaug01

Ja ingenting er gratis så noe må det gå utover. Levetiden er fort halvert men også dette har blitt noe bedre. 1.gen Nightbreaker holdt ikke mer enn to-tre mnd med litt god ladespenning. Piaa sine har jeg ikke helt kontroll på, mange år siden jeg brukte noe fra de.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Marius Engel

Jeg har satt innn h4 nightbreaker i 2014 acenta. Lyset er litt sterkere (eller bare hvitere?), men jeg føler lysbildet ble dårligere..? Mindre lys på veien rett foran bilen?

Er det en spesiell spesifikasjon på originalpærene som blir levert med bilen, eller er lysbildet dønn likt på alle h4 pærer?

JBS

Sitat fra: RuneW på fredag 05. desember 2014, klokken 20:58

Passer perfekt !!

Jeg startede med at går fra std. H9 til H9 blue, det var helt forfærdeligt !!
Det blev langt være end blot at bruge LED nærlyset..
Så gik jeg over til H11 nightbreakere det gav et mere "hvidt" lys, men forsat ikke god rækkevidde.
Topdollar var at skifte stelkabet til 1.5kv fra lygtehus til nærmste stelskrue. DER ER DET DER SKAL TIL :-)
Efter danske forhold er det perfekt, men vil tro at det til Norske og Svenske forhold forsat kan være bedre...
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Marius Engel

Sitat fra: JBS på mandag 08. desember 2014, klokken 17:27
Sitat fra: RuneW på fredag 05. desember 2014, klokken 20:58

Passer perfekt !!

Jeg startede med at går fra std. H9 til H9 blue, det var helt forfærdeligt !!
Det blev langt være end blot at bruge LED nærlyset..
Så gik jeg over til H11 nightbreakere det gav et mere "hvidt" lys, men forsat ikke god rækkevidde.
Topdollar var at skifte stelkabet til 1.5kv fra lygtehus til nærmste stelskrue. DER ER DET DER SKAL TIL :-)
Efter danske forhold er det perfekt, men vil tro at det til Norske og Svenske forhold forsat kan være bedre...

Skjønner ikke hva du skriver.

Mener du at den sorte 1,5mm2 ledningen fra lykten ble klippet og koblet direkte til nærmeste karosseriskrue utenfor lyktehuset?

Hvilken modell er bilen din?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA