Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trøndelag Elbilforening etableres onsdag 15. feb - du er invitert

Startet av Lepanto, onsdag 15. februar 2012, klokken 08:52

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: Marius Engel på mandag 08. desember 2014, klokken 19:29
Sitat fra: JBS på mandag 08. desember 2014, klokken 17:27
Sitat fra: RuneW på fredag 05. desember 2014, klokken 20:58
Sitat fra: JBS på fredag 05. desember 2014, klokken 07:22
Sitat fra: smaug01 på torsdag 04. desember 2014, klokken 19:34
Ja egentlig fordi utvalget er større i H11 enn i H9. Til H11 får man Nightbreaker mens til H9 er det bare ordinære pærer å få tak i foruten Piaa som har noen gode pærer i H9....men akk så dyre og litt knotent å få tak i.

Jeg har købt H11 Nightbreaker, derefter tog jeg en slibemaskine ( Dremel ) for at tilpasse de
metal pressninger som der er forskel på mellem H9 og H11. Alle kan gøre dette..  :)
Passer perfekt !!

Interessant! Hvordan synes du det fungerer? Ble det merkbart bedre/hvitere lys?

Jeg startede med at går fra std. H9 til H9 blue, det var helt forfærdeligt !!
Det blev langt være end blot at bruge LED nærlyset..
Så gik jeg over til H11 nightbreakere det gav et mere "hvidt" lys, men forsat ikke god rækkevidde.
Topdollar var at skifte stelkabet til 1.5kv fra lygtehus til nærmste stelskrue. DER ER DET DER SKAL TIL :-)
Efter danske forhold er det perfekt, men vil tro at det til Norske og Svenske forhold forsat kan være bedre...

Skjønner ikke hva du skriver.

Mener du at den sorte 1,5mm2 ledningen fra lykten ble klippet og koblet direkte til nærmeste karosseriskrue utenfor lyktehuset?

Hvilken modell er bilen din?

Ja, "stel" = "jord" = "chassis".

Problemet med Leaf er at minus-ledningen fra lyspæren til chassis er tynn som et hårstråd, og man mister mye spenning i den. Den bør skiftes ut med f. eks. 2,5 mm2 eller mer.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Marius Engel

Gjelder dette like mye på 2014 som eldre modeller. Hørte at dette var "fikset".

Rio

Det tør jeg ikke uttale meg om. Bilen min er fra januar 2012.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JBS

Sitat fra: Rio på mandag 08. desember 2014, klokken 21:47
Sitat fra: Marius Engel på mandag 08. desember 2014, klokken 19:29
Sitat fra: JBS på mandag 08. desember 2014, klokken 17:27
Sitat fra: RuneW på fredag 05. desember 2014, klokken 20:58
Sitat fra: JBS på fredag 05. desember 2014, klokken 07:22
Sitat fra: smaug01 på torsdag 04. desember 2014, klokken 19:34
Ja egentlig fordi utvalget er større i H11 enn i H9. Til H11 får man Nightbreaker mens til H9 er det bare ordinære pærer å få tak i foruten Piaa som har noen gode pærer i H9....men akk så dyre og litt knotent å få tak i.

Jeg har købt H11 Nightbreaker, derefter tog jeg en slibemaskine ( Dremel ) for at tilpasse de
metal pressninger som der er forskel på mellem H9 og H11. Alle kan gøre dette..  :)
Passer perfekt !!

Interessant! Hvordan synes du det fungerer? Ble det merkbart bedre/hvitere lys?

Jeg startede med at går fra std. H9 til H9 blue, det var helt forfærdeligt !!
Det blev langt være end blot at bruge LED nærlyset..
Så gik jeg over til H11 nightbreakere det gav et mere "hvidt" lys, men forsat ikke god rækkevidde.
Topdollar var at skifte stelkabet til 1.5kv fra lygtehus til nærmste stelskrue. DER ER DET DER SKAL TIL :-)
Efter danske forhold er det perfekt, men vil tro at det til Norske og Svenske forhold forsat kan være bedre...

Skjønner ikke hva du skriver.

Mener du at den sorte 1,5mm2 ledningen fra lykten ble klippet og koblet direkte til nærmeste karosseriskrue utenfor lyktehuset?

Hvilken modell er bilen din?

Ja, "stel" = "jord" = "chassis".

Problemet med Leaf er at minus-ledningen fra lyspæren til chassis er tynn som et hårstråd, og man mister mye spenning i den. Den bør skiftes ut med f. eks. 2,5 mm2 eller mer.

Jeps, det er korrekt. der menes 1,5mm2 ( kvadrat = kv ) :)
Grunden til at jeg bruger 1,5mm2, er at det er nok (mener jeg) og man kan få det i gennem gummi-membranen til lygtehuset.
Dog skal der bruges lidt smørelse for at tvinge den i gennem, evt brug siliconeoile.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Marius Engel


Sitat fra: JBS på tirsdag 09. desember 2014, klokken 07:26
Sitat fra: Rio på mandag 08. desember 2014, klokken 21:47
Sitat fra: Marius Engel på mandag 08. desember 2014, klokken 19:29
Sitat fra: JBS på mandag 08. desember 2014, klokken 17:27
Sitat fra: RuneW på fredag 05. desember 2014, klokken 20:58
Sitat fra: JBS på fredag 05. desember 2014, klokken 07:22
Sitat fra: smaug01 på torsdag 04. desember 2014, klokken 19:34
Ja egentlig fordi utvalget er større i H11 enn i H9. Til H11 får man Nightbreaker mens til H9 er det bare ordinære pærer å få tak i foruten Piaa som har noen gode pærer i H9....men akk så dyre og litt knotent å få tak i.

Jeg har købt H11 Nightbreaker, derefter tog jeg en slibemaskine ( Dremel ) for at tilpasse de
metal pressninger som der er forskel på mellem H9 og H11. Alle kan gøre dette..  :)
Passer perfekt !!

Interessant! Hvordan synes du det fungerer? Ble det merkbart bedre/hvitere lys?

Jeg startede med at går fra std. H9 til H9 blue, det var helt forfærdeligt !!
Det blev langt være end blot at bruge LED nærlyset..
Så gik jeg over til H11 nightbreakere det gav et mere "hvidt" lys, men forsat ikke god rækkevidde.
Topdollar var at skifte stelkabet til 1.5kv fra lygtehus til nærmste stelskrue. DER ER DET DER SKAL TIL :-)
Efter danske forhold er det perfekt, men vil tro at det til Norske og Svenske forhold forsat kan være bedre...

Skjønner ikke hva du skriver.

Mener du at den sorte 1,5mm2 ledningen fra lykten ble klippet og koblet direkte til nærmeste karosseriskrue utenfor lyktehuset?

Hvilken modell er bilen din?

Ja, "stel" = "jord" = "chassis".

Problemet med Leaf er at minus-ledningen fra lyspæren til chassis er tynn som et hårstråd, og man mister mye spenning i den. Den bør skiftes ut med f. eks. 2,5 mm2 eller mer.

Jeps, det er korrekt. der menes 1,5mm2 ( kvadrat = kv ) :)
Grunden til at jeg bruger 1,5mm2, er at det er nok (mener jeg) og man kan få det i gennem gummi-membranen til lygtehuset.
Dog skal der bruges lidt smørelse for at tvinge den i gennem, evt brug siliconeoile.

Forstår.

Hvilken årsmodell har du?

JBS

Som der står i min profil :) 2012
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Marius Engel

Får ikke opp profil på tapatalk.

Marius Engel

#382
Hvordan kobler man opp DC-DC omformeren? Jeg har montert releèr og nytt ledningssett, og funnet at lysene blir litt bedre, men jeg ønsker å montere DC-DC omformer på fjernlysene. Jeg har H4 pærer i acenta 2014.

Er det en omformer per Fjernlys dere har brukt?

Skal minus på inngangen legges rett til jord/korosseri, mens minus på utgangen direkte til lyspære uten å være jordet?

Eller skal pæren jordes, samtidig som utgangen på DC-DC omformeren kobles på fjernlys (pluss) på pæren, og til jord/karosseri?

Litt billedlig forklart: Kan det kobles som Metode A, eller Metode B?

RuneW

Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 10. februar 2015, klokken 16:59
Litt billedlig forklart: Kan det kobles som Metode A, eller Metode B?

Jeg regner med at du har tenkt å bruke et rele foran DCDC-omformeren? Det kommer i alle fall jeg til å gjøre.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Marius Engel

#384
Sitat fra: RuneW på tirsdag 10. februar 2015, klokken 22:34
Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 10. februar 2015, klokken 16:59
Litt billedlig forklart: Kan det kobles som Metode A, eller Metode B?

Jeg regner med at du har tenkt å bruke et rele foran DCDC-omformeren? Det kommer i alle fall jeg til å gjøre.

Ja, jeg har montert releèr og forsterket jording for å bli kvitt spenningsfall på fjern- og nørlys.

leafnor

#385
Nyttig tråd.

Lasket meg på sort leder inn til lykten, og før jeg skrudde den til jord målte jeg 1,4 volt mellom det som blir nytt jordingspunkt og minus på batteriet.
Med ekstra jording ble det markant bedre. (Tror det blir nyttig, for skal kjøre til Hamar kommende helg, og blir noen mørke km over dovrefjell. Trenger da hver watt av pærens merkeeffekt på 65W.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Mumitrollet

2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

p10

Nissan har prestert å konstruere verdens dårligste hovedlykter i moderne tid. H4-utgaven i min Acenta er helt håpløs!

Vurderer sterkt å bytte til xenonpærer til tross for at det er fy-fy, det kan umulig bli verre enn det er.

Mumitrollet

Kanskje dette er et alternativ til xenon? Er like ulovelig, men slipper ballast.
Her er ihvertfall en som har installert,  og lysbildet ser ikke så galt ut. 

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=19598


2015 Leaf Nordic 6,6Kw, hvit metallic med "DAB"

RuneW

Sitat fra: Mumitrollet på søndag 23. august 2015, klokken 20:13
Kanskje dette er et alternativ til xenon? Er like ulovelig, men slipper ballast.
Her er ihvertfall en som har installert,  og lysbildet ser ikke så galt ut. 

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?t=19598

Jeg ble ikke overbevist av spredningsmønsteret til denne installasjonen.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA