Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Trøndelag Elbilforening etableres onsdag 15. feb - du er invitert

Startet av Lepanto, onsdag 15. februar 2012, klokken 08:52

« forrige - neste »

Rio

Sitat fra: JLafton på mandag 01. desember 2014, klokken 18:53
Syntes faktisk ikke fjernlysene er så alt for dårlig, men dem lyser for mye ned. Noen som har sjekket om det er noen justeringsskrue for å stille lyktene mer opp ?

Men er spenningen like lav i 2014-modellen som i 2011-modellen?

Da tenker jeg på spenningen målt på pæren.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Marius Engel


Sitat fra: Rio på mandag 01. desember 2014, klokken 23:00
Sitat fra: JLafton på mandag 01. desember 2014, klokken 18:53
Syntes faktisk ikke fjernlysene er så alt for dårlig, men dem lyser for mye ned. Noen som har sjekket om det er noen justeringsskrue for å stille lyktene mer opp ?

Men er spenningen like lav i 2014-modellen som i 2011-modellen?

Da tenker jeg på spenningen målt på pæren.
Hva er den på 2011?

Rio

Sitat fra: Marius Engel på tirsdag 02. desember 2014, klokken 08:51

Sitat fra: Rio på mandag 01. desember 2014, klokken 23:00
Sitat fra: JLafton på mandag 01. desember 2014, klokken 18:53
Syntes faktisk ikke fjernlysene er så alt for dårlig, men dem lyser for mye ned. Noen som har sjekket om det er noen justeringsskrue for å stille lyktene mer opp ?

Men er spenningen like lav i 2014-modellen som i 2011-modellen?

Da tenker jeg på spenningen målt på pæren.
Hva er den på 2011?

Jeg mener det var et spenningstap på tilsammen 1,5 V under batterispenningen. Veldig mye av spenningstapet er visstnok i den lille jordingskabelen fra pæren til chassis.

(Jeg har ikke målt dette selv, så det er tall jeg husker fra tidligere tråder.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Marius Engel

Jeg har målt, og skrevet det her på forumet, men pokker om jeg finner det igjen :(

cra

Anbefaler å legge inn slike ting på elbilwiki (link øverst i forumet), da den infoen blir mye mer statisk. I furumet her forsvinner det meste ut i periferien relativt raskt, og det er ikke alltid så lett å finne det igjen. I tillegg er der ikke noe utenomsnakk i wiki. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

JLafton

Jeg har ikke målt. Men det skjer ingen forandring av lysstyrken når visker brukes. Eneste er at dem lyser for lavt.

Sitat fra: Rio på mandag 01. desember 2014, klokken 23:00
Sitat fra: JLafton på mandag 01. desember 2014, klokken 18:53
Syntes faktisk ikke fjernlysene er så alt for dårlig, men dem lyser for mye ned. Noen som har sjekket om det er noen justeringsskrue for å stille lyktene mer opp ?

Men er spenningen like lav i 2014-modellen som i 2011-modellen?

Da tenker jeg på spenningen målt på pæren.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

Marius Engel

Samme her. Viskere eller ikke, like dårlig.

Men jeg har følelsen av at det kanskje muligens lyser pittelitt bedre med en gang man begynner å kjøre? Bare kanskje, og bittelitt..

Rio

Ikke viskerne, men spylerne.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

RuneW

Sitat fra: Rio på onsdag 03. desember 2014, klokken 13:36
Ikke viskerne, men spylerne.

Hva var spenningen du målte med og uten spylere, Rio?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Rio

Sitat fra: RuneW på onsdag 03. desember 2014, klokken 14:37
Sitat fra: Rio på onsdag 03. desember 2014, klokken 13:36
Ikke viskerne, men spylerne.

Hva var spenningen du målte med og uten spylere, Rio?

Jeg har ikke målt selv, men jeg har lest her flere ganger at DC/DC-omformeren i Leaf hever spenningen en stund etter at man bruker vindusspyleren (!).

Ingen aner hvorfor. :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Powerflux

Sitat fra: Rio på onsdag 03. desember 2014, klokken 19:12
Sitat fra: RuneW på onsdag 03. desember 2014, klokken 14:37
Sitat fra: Rio på onsdag 03. desember 2014, klokken 13:36
Ikke viskerne, men spylerne.

Hva var spenningen du målte med og uten spylere, Rio?


Jeg har ikke målt selv, men jeg har lest her flere ganger at DC/DC-omformeren i Leaf hever spenningen en stund etter at man bruker vindusspyleren (!).

Ingen aner hvorfor. :D
Hvorfor vet ikke jeg heller men LeafSpy forteller det samme!
Normalt ligger ladingen til 12V batteriet på 12,96-13,04V. Når viskerene startes stiger ladespenningen til 14,56V og blir der i 30-60 sekunder!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

RuneW

Hmmm... Googler at normal ladespenning er nærmere 14.5V. Og jeg som følte meg eventyrlysten når jeg skrudde opp spenningen til 14.0V...

Det hadde kanskje ikke gjort noe å skrudd opp til 14.5V?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Rio

Sitat fra: RuneW på torsdag 04. desember 2014, klokken 00:14
Hmmm... Googler at normal ladespenning er nærmere 14.5V. Og jeg som følte meg eventyrlysten når jeg skrudde opp spenningen til 14.0V...

Det hadde kanskje ikke gjort noe å skrudd opp til 14.5V?

Levetiden av pæren vil være vesentlig kortere på 14,5 V enn ved f. eks. 13 V.

Husk også at det er spenningstap i alle biler, så selv om alternatoren produserte 14,4 V, så vil det være godt under 14 V hvis du måler på selve pæren. Det er også få som produserer 14,4 V, for det er ikke bra for batteriet i lengden. (Vedlikeholdslading skal være 13,8 V hvis man kjører lenge.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

RuneW

Sitat fra: Rio på torsdag 04. desember 2014, klokken 00:47
Sitat fra: RuneW på torsdag 04. desember 2014, klokken 00:14
Hmmm... Googler at normal ladespenning er nærmere 14.5V. Og jeg som følte meg eventyrlysten når jeg skrudde opp spenningen til 14.0V...

Det hadde kanskje ikke gjort noe å skrudd opp til 14.5V?

Levetiden av pæren vil være vesentlig kortere på 14,5 V enn ved f. eks. 13 V.

Husk også at det er spenningstap i alle biler, så selv om alternatoren produserte 14,4 V, så vil det være godt under 14 V hvis du måler på selve pæren. Det er også få som produserer 14,4 V, for det er ikke bra for batteriet i lengden. (Vedlikeholdslading skal være 13,8 V hvis man kjører lenge.)

Jepp, og redusert levetid er noe jeg er villig til å leve med om lyset er merkbart bedre. Om jeg må kjøpe H9-pærer for 400 og bruke 5 minutter på bytting per år, så er dette noe jeg overhodet ikke har problemer med.

Har snart kjørt 3 år med originalpærene så om levetiden blir en fjerdedel så er det null problemer for mitt vedkommende  :)

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

RuneW

Jeg ser forreste at de selger 80W H11-pærer på Biltema. Disse passer jo i sokkelen (og i en lett modifisert kontakt). For de med redusert spenning er kanskje dette et alternativ?
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA