Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varsellampe - "Kontrollampe for elektrisk feil"

Startet av Griffel, lørdag 24. november 2007, klokken 13:44

« forrige - neste »

Griffel

Hadde denne lenken under Elbiler i media på Norstart forsiden fra NRK Rogaland vært eneste kilde ville jeg nok betegnet oppfinnelsen som vås, men heldigvis for oppfinneren er den bedre beskrevet her http://www.tu.no/samferdsel/article118645.ece

NRK Rogaland skriver:
«Kommer årets oppfinnelse fra Haugesund?
Oppfinner Egil Andersen i Haugesund-firmaet Miljø-Produkter, mener han har funnet opp en forbrenningsmotor som kan halvere utslippene av klimagasser på vanlige biler.

Brukes motoren i en el-bil, virker den som en batterilader og da blir bilen helt forurensingsfri.

Halverer utslippene
Og det bør ikke være et problem hvis vi tolker oppfinneren riktig. For ...... vil doble virkningsgraden på motoren. I en bensin- eller dieselldrevet motor betyr det i praksis at drivstoff-forbruket, og dermed også utslippene av klimagasser, blir halvert.

Det betyr jo da at du i utgangspunktet i en vanlig motor enten vil få dobbelt så mange hestekrefter eller at du kan få samme antall hestekrefter som før, men du halverer brennstofforbruket sier oppfinneren»

Siden vi kan stole på opplysningskanalen NRK har vi nå lært:

At dersom du dobler antall hestekrefter doblers bensinforbruket. (Ja jo kanskje dersom du alltid belaster motoren 100%).
Og det beste er:
At dersom en motor brukes som batterilader i en elbil blir bilen helt forurensningsfri.

Hva skulle vi vel gjort uten NRK.
Eller kan det hende at opplysningskandalen NRK ikke har tolket oppfinneren riktig. Jeg håper det for oppfinnerens skyld.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/rogaland/haugaland/1.4086901
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Håkon

NRKs påstand om en "forurensningsfri motor" er tvilsom. All forbrenning frigjør karbon, minoksyd og dioksyd...

Men det kan godt hende at oppfinneren har fått til en effektivisering av bensinmotoren gjennom å erstatte veivakselen. Det er det mange som har prøvd på gjennom årene, uten å lykkes. Potensialet er stort, for den 100 år gamle teknikken i "ottomotoren" klarer bare å utnytte 15-25 prosent av bensinensenergi.

Oppfinneren Johan Kallak i Trøgstad viste meg en gang en krumtappfri motor. Den kom aldri ut på markedet. Det gjorde forsåvidt "vakuumventilen" han laget på 70-tallet og som effektiviserte forgassermotorer, men bilindustrien ville av ukjente grunner aldri ta ideene i bruk.
Sarpsborg/Rygge: Think som nr 2-bil (fra mai 07). City Bee (i jobb) fra 1995 - 98
Kjører ellers VW Passat TDI, og VW K70 + Audi 80 veteraner

Cobos

Leser man NRK sin artikkel nøye er det først og fremst tydelig at journalisten ikke er veldig sikker på det han/hun rapporterer. Men det de mener med forurensingsfri forbrenningsmotor er hvis du forbrenner hydrogen direkte istedet for bensin og bruker det til å lage strøm.
Iogforseg en god ide...da mangler vi bare en god måte å lagre hydrogen på...

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Håkon

#3
Du har nok rett mht usikkerhet om temaet. Borg Innovasjons mann heter foresten Toftner, ikke Totner slik NRK skriver.

Poenget i oppfinnelsen er effektivitet i konverteringen av energi fra eksplosjon til stempelbevegelse til rotasjon. Mercedes hadde for en del år siden forsøk med hydrogen som drivstoff i drosjer, men fordi stempelmotoren har så høyt energitap ble hydrogenforbruket veldig høyt og energiregnskapet alt annet enn lystig.

Brenselsceller skulle bli løsningen i og med at konverteringseffektivitet til strøm er på rundt 90%. Men nå er vel det i ferd med å falle bort i og med at hydrogen ikke lenger er et forurensningsfritt drivstoff i en verden der man snakker om eneriforbruk som samsvarende med CO2-utslipp. Nå er det vel enighet om at hydrogen er et blindspor som drivstoff i biler. Hydrogen er som kjent kun en energibærer, akkurat som strøm.

Kanskje kan nyvinningen også brukes med bensin/diesel som drivstoff. Da kan dette bli spennende!

Sarpsborg/Rygge: Think som nr 2-bil (fra mai 07). City Bee (i jobb) fra 1995 - 98
Kjører ellers VW Passat TDI, og VW K70 + Audi 80 veteraner

Griffel

Sitat fra: Cobos på tirsdag 20. november 2007, klokken 22:53
  Men det de mener med forurensingsfri forbrenningsmotor er hvis du forbrenner hydrogen direkte istedet for bensin og bruker det til å lage strøm.
Iogforseg en god ide...da mangler vi bare en god måte å lagre hydrogen på...
Cobos

Ja, men med hydrogen trenger den ikke nødvendigvis å lade batterier i en elbil for å være forurensningsfri.

Sitat fra: Håkon på tirsdag 20. november 2007, klokken 23:44
Nå er det vel enighet om at hydrogen er et blindspor som drivstoff i biler. Hydrogen er som kjent kun en energibærer, akkurat som strøm.


Et blindspor ja trolig, men enighet så langt ifra, bare se denne artiklen fra siste nr av TU:

"Norge i hydrogentoppen"

http://www.tu.no/samferdsel/article120879.ece
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bosonic

Sitat fra: Håkon på tirsdag 20. november 2007, klokken 23:44
Poenget i oppfinnelsen er effektivitet i konverteringen av energi fra eksplosjon til stempelbevegelse til rotasjon.

Uansett motortype så foregår det ingen eksplosjon, men en forbrenning
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Griffel

Sitat fra: bosonic på onsdag 21. november 2007, klokken 00:42

Uansett motortype så foregår det ingen eksplosjon, men en forbrenning


Ja det heter ihvertfall forbrenningsmotor, om det skjer en eksplosjon er en definisjons sak.

En definisjon av eksplosjon er : «En eksotermisk prosess, over et kort tidsrom, som forårsaker en plutselig og signifikant trykkøkning dersom den skjer i et lukket volum». og dette passer jo bra med hva som skjer i en forbrenningsmotor.

Andre definisjoner er «plutselig frigjøring av energi»,  «en prosess som lager en plutselig og kraftig trykkbølge», «en plutselig økning i volum og frigjøring av energi». Ikke så galt det heller.

Så eksplosjon er et relativt vidt begrep ikke eksakt definert og  dekker alt en sprayboks som eksploderer i solskinn, et bildekk som blir for varmt, til atombombesprengning, vulkanutbrudd  og til super novaer.

Med en så vid definisjon er det nok ikke direkte galt å snakke om en eksplosjon. men altså det heter forbrenningsmotor, antagelig fordi den går på et brennstoff.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

bosonic

Sitat fra: Griffel på onsdag 21. november 2007, klokken 22:16

Ja det heter ihvertfall forbrenningsmotor, om det skjer en eksplosjon er en definisjons sak.

Med en så vid definisjon er det nok ikke direkte galt å snakke om en eksplosjon. men altså det heter forbrenningsmotor, antagelig fordi den går på et brennstoff.

Du som liker å poengtere hvor viktig det er å holde orden på benevnelser og prefikser innen elektronikkens verden bør også etterstrebe deg på å sette deg inn i andre fag's terminilogier.

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

tom

Sitat fra: Håkon på tirsdag 20. november 2007, klokken 23:44
Hydrogen er som kjent kun en energibærer, akkurat som strøm.

Griffel,  dette er vel ikke helt pinelig nøyaktig formulert?
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

Lars C. Krogenæs

Jeg synes eksplosjonsmotor er en bedre og mer presis måte å forklare hvordan en bensin/diesel motor fungerer på, enn å kalle det for forbrenningsmotor.

Det var også eksplosjonsmotor man kalte de første motorene, men man fant så ut at folk var skeptiske til ordet eksplosjon, og dermed fallt man på ordet forbrenning, som var "mindre farlig".

Med forbrenning tenker man først og fremst på en flamme som brenner. I bilmotoren er det en gass-blanding som "plutselig" tar fyr og flytter stempelet.

Jeg går derfor for eksplosjonsmotor  !!

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

tom

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på onsdag 21. november 2007, klokken 23:27

Jeg går derfor for eksplosjonsmotor  !!
Lars

Nå begynner webmasteren å få et litt vel avslappet forhold til kjøretøyforskriften og vegdirektoratet, det heter forbrenningsmotor.       
Oslo.  Buddy,  City-El og Lepton Oxygen

bosonic

Sitat fra: tom på onsdag 21. november 2007, klokken 23:37

Nå begynner webmasteren å få et litt vel avslappet forhold til kjøretøyforskriften og vegdirektoratet, det heter forbrenningsmotor.       

Nemlig  8)
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Griffel

#12
Sitat fra: bosonic på onsdag 21. november 2007, klokken 22:55

Du som liker å poengtere hvor viktig det er å holde orden på benevnelser og prefikser innen elektronikkens verden bør også etterstrebe deg på å sette deg inn i andre fag's terminilogier.


Hvor vil du si at skille går mellom forbrenning og eksplosjon?

Det jeg mener er at eksplosjon ikke er så pinlig nøyaktig definert at det er galt å si at brennstofblanningen eksploderer, men det er mer riktig å si at den forbrenner. Eksplosjon er rask forbrenning.
Og begrepet forbrenningsmotor kommer av at det som forbrenner eller eksploderer i sylinderen er en brennstofblanning, og som Lars skriver forbrenningsmotordet høres ikke så farlig ut.

(dersom en blanding av bensindamp og luft tok fyr i garasjen din, ville du da kalle det en forbrennig?)

Sitat fra: tom på onsdag 21. november 2007, klokken 23:10
Sitat fra: Håkon på tirsdag 20. november 2007, klokken 23:44
Hydrogen er som kjent kun en energibærer, akkurat som strøm.

Griffel,  dette er vel ikke helt pinelig nøyaktig formulert?

Nei det er ikke det, men jeg lar nok 90% av det jeg ser av unøyaktige formuleringer passere uten kommentar, og gjør nok mange feil selv også.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Ble selv i sin tid forundret da jeg leste at Eksplosjonen, eller forbrenningen som foregår inne i en fossilmotor kun øker trykket i sylinderen med 4 ganger det trykket som var der før antenning.

Dette blir en veldig svak eksplosjon etter mine definisjoner.

Selv forbinder jeg eksplosjoner med enkelthendelser, der noe blir permanent forandret etter eksplosjonen. F.eks intensjonell sprengning av fjell, eller uintensjonell sprengning av blybatterier grunnet gnist ved tilkobling av lader. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ken

Eksplosjon er ukontrollert trykk økning etter min mening. I en fossilmotor er den tenning av bensin/ luft før den ønskede tidspunkt som er en eksplosjon med skadelig etterfølger.

Uansett, alt som er dårlig PR for fossilmotorer er bra. 
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA