Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Varsellampe - "Kontrollampe for elektrisk feil"

Startet av Griffel, lørdag 24. november 2007, klokken 13:44

« forrige - neste »

POSi411

Prinsippet med vektstang i steden for veivaksel er jo kjent fra før i Atkinson-motoren. (http://www.keveney.com/Atkinson.html) Riktignok litt mer primitivt her, Atkinson har lenger slaglengde i arbeidsslaget. Det nye er vel at den norske motoren har innebygget generator. Noen el-kyndige får forklare hvorfor en slik vippegenerator skulle være bedre enn en vanlig generator koblet på svinghjulet?
POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

Griffel

#16
Vippe generatoren er ikke bredere enn en vanlig generator, men den vil virke.

Potensialet ligger i at det ikke er nødvendig og omforme opp og ned bevegelsen til stempelet til en roterende bevegelse. Altså dette med at når trykket i stempelet er størst er vinklen mellom veiv og stempelstang ugunstig for en vanlig motor, mens den i denne vippemotoren er nær 90 grader. Dermed får en utnyttet stempelkrafeten bedere. (Kanskje)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eledille

Sitat fra: Ken på torsdag 22. november 2007, klokken 14:33
Eksplosjon er ukontrollert trykk økning etter min mening. I en fossilmotor er den tenning av bensin/ luft før den ønskede tidspunkt som er en eksplosjon med skadelig etterfølger.

Uansett, alt som er dårlig PR for fossilmotorer er bra. 
Høres ut som flere forveksler eksplosjon med detonasjon. En eksplosjon er en hvilken som helst rask utvidelse i volum - en gasstank med nitrogen kan eksplodere aldeles uten forbrenning. For at det skal være en detonasjon må reaksjonsfronten bevege seg med overlydsfart gjennom materialet - det er sjokkbølgen som får materialet til å "gå av", og energien blir brukt til å drive sjokkbølgen videre fremover.

I en bensinmotor eksploderer bensindampen. Hvis det er detonasjon i stedet har man motorbank, og motoren går en snarlig død i møte.

Høyeksplosiver (f.eks. TNT) detonerer, laveksplosiver (f.eks. krutt) bare eksploderer.
Oslo
Think City 2001 siden 2007       :)    Nå med havarert batteri :(
TMS 85 siden september 2013  8)
Nissan Leaf siden februar 2014 :)

Griffel

#18
Sitat fra: elektrolux på torsdag 22. november 2007, klokken 09:04
Ble selv i sin tid forundret da jeg leste at Eksplosjonen, eller forbrenningen som foregår inne i en fossilmotor kun øker trykket i sylinderen med 4 ganger det trykket som var der før antenning.

Dette blir en veldig svak eksplosjon etter mine definisjoner.

Selv forbinder jeg eksplosjoner med enkelthendelser, der noe blir permanent forandret etter eksplosjonen. F.eks intensjonell sprengning av fjell, eller uintensjonell sprengning av blybatterier grunnet gnist ved tilkobling av lader. 

I en fossildrevet motor (drevet av et crackerprodukt som heter bensin laget av rester etter gammel fisk) med 6000 rpm oppleves noe som ligner på dette:

Ved slutten av innsugnings takten er trykket i sylinderen rett under en bar og temperaturen omtrent som ute, 40millisekunder senere har trykket steget til kanskje 10bar og temperaturen til et par hundrede grader. Så tennes blandingen av luft og hva det nå er og noen få millisekunder senere er trykket 40 bar og temperaturen kanskje 2000 grader.

Dette tilsvarer å gå fra overflaten til 400m vanndyp på ca 1/20 sekund samtidig som temperaturen har steget nær 2000 grader. Dersom stempelet har en boring på 100mm trykkes den nedover med en kraft på nær 3 tonn.

Den permanente forandringen du etterlyser består i at stempelet istedet for å revne beveger seg raskt nedover og etterhvert slippes trykket ut via eksosventilen. I en 4 sylindreret motor skjer dette
100 ganger i sekundet, og den permanente forandringen foregår kontinuerlig.

(Dette er ikke en pinlig nøyaktig beskrivelse)

Egentlig ganske dramatisk, og egentlig dekker ordet eksplosjon ganske bra, men forbrenning er vedtatt terminologi.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Glimrende beskrivelse Griffel.

At alt dette så skal kunne skje i flere hundre tusen km før sylinder, og stempel er så slitt at det kreves nye tetninger (stempelringer) er rett og slett et under.

Tenk bare på all skiten som skal ut eksosen, i stedet for ned i motoroljen som er på andre siden av stempelringene.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Tencor

Hei hei.

Hiver meg på her med en kommentar til motoren på bildet.

Bildet som viser denne nye motoren, den har jo en veiv med i likningen. Stempelet skal jo drive denne og. Blir ikke da dette det samme om stempelet koblet til veiva og vippearmene koblet til denne. Stempelet må jo dra rundt veiva alikevel om dette skal virke.

Kan hende er bildet villedende for at ikke andre skal stjele/kopiere dette her. Men ville det ikke vært bedre med et stempel i hver ende av veiva (med de komplikasjonene dette medfører) enn et stempel og ei veiv?. Tror nok uansett hva jeg sier at det må være med en roterende dings (veiv) for at ikke dette skal krasje. Kanskje det er liten masse i denne veiva?, kanskje kobles en annen vippearm/stempel til veiva for å ballansere ut motoren??

Kan hende gikk denne artikkelen over hodet mitt, skal ikke skryte på meg at jeg er skarp :), men jeg kan ikke se at prinsippet virker slik det er fremstilt på bildet ved første øyekast. Kan hende er det en spøk??!

Noen kommentarer??
Sandnes. '97 Kewet Citi Jet 5 (Knerten), 10000km.

Tencor

Sitat fra: Tencor på søndag 25. november 2007, klokken 10:47Men ville det ikke vært bedre med et stempel i hver ende av veiva (med de komplikasjonene dette medfører) enn et stempel og ei veiv

Sorry, mente et stempel i hver ende av vippearmen istedet for et stempel og ei veiv.
Sandnes. '97 Kewet Citi Jet 5 (Knerten), 10000km.

Griffel

#22
Jeg skrev om denne motoren første gang unner avsnittet «andre elektriske doninger»  med overskrift  «Miljø-Produkter AS, er kandidat til årets ingeniørbragd» og at dette kanskje var det ultimate generatorsettet for hybrid biler.

Jo det hadde vært letter å se fordelen dersom den var tegnet med 2 sylindere montert slik du beskriver, det nevnte jeg også der.

Tingen med svinghjulet er at det er ubelastet, når det først roterer med konstant turtall krever det ingen energi. Belastningen tas på generatoren som ligger på vippearmen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Boogie

Sitat fra: elektrolux på søndag 25. november 2007, klokken 09:17
At alt dette så skal kunne skje i flere hundre tusen km før sylinder, og stempel er så slitt at det kreves nye tetninger (stempelringer) er rett og slett et under.

Ja det er ganske utrolig, men det som slår meg er at vi i 100 år har akseptert et rakleverk med så mange deler når vi ser hvor mye greiere det er med en elektromotor som også har et mye større arbeidsområde. Vi trenger jo ikke en girkasse heller, kun et reduksjonsgear dersom motoren ikke er dimensjonert for direkte å gå på de turtall vi ønsker.

Da jeg begynnte å jobbe med elbiler fikk jeg mange aha-opplevelser. Dette var en av dem.

Mange deler krever mye service (selv om leverandørene har blitt bedre på kvalitet osv). Og helt unødvendig!!!

Elbil er fremtiden, men det krever nytenking siden bilfabrikantene i dag ikke ser hvordan de skal tjene penger på dette "nye" produktet.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Griffel

Bensinmotoren er jo en klønete sak som bare kan levere et tilfredsstillende moment innenfor et beskjedent turtallsområde. Elmotoren har helt andre muligheter, men for biler med høy ytelse må vi nok finne oss i at det kommer en eller annen girmekanisme.

For ca 30 år siden var en helt vanlig unnskyldning for å komme for sent på jobben «bilen startet ikke idag».

En del millioner bensinmotorer var bygget før dagen utrolige pålitelighet ble oppnådd, og en skal ikke undervurdere erfaringen som ligger i de enorme stykktallene av fossilbiler som er produsert.

Bilfabrikkenne har ikke den samme erfaringen med elmotorer og elektroniske motordrifter derfor kreves det nok ennå en stund både politiske fordeler og entusiasme fra elbileiere.

Men utviklingen av elbiler får nå hjelp av hybridene. Hybridbilene gir de tradisjonelle bilfabrikkene den erfaringen de så sårt trenger med elmotorer, motordrifter og batterier, og vill ha stor betydning for  en gunstig prisutvikling på slike komponenter. Utviklingen er jo kommet så langt at alle bilfabrikker med litt respekt for seg selv har en hybridløsning under utvikling. Skrittet fra hybrid til ren eldrift blir ikke lang.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

El rayo

#25
Sitat fra: Tencor på søndag 25. november 2007, klokken 10:47
Hiver meg på her med en kommentar til motoren på bildet.
Finner ikke noe bilde i artiklene som det er linket til på begynnelsen av denne tråden. Noen som kan hjelpe?
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Tencor på søndag 25. november 2007, klokken 10:47
Hiver meg på her med en kommentar til motoren på bildet.

Bildet som viser denne nye motoren, den har jo en veiv med i likningen. Stempelet skal jo drive denne og. Blir ikke da dette det samme om stempelet koblet til veiva og vippearmene koblet til denne. Stempelet må jo dra rundt veiva alikevel om dette skal virke.
ville det ikke vært bedre med et stempel i hver ende av vippearmen (med de komplikasjonene dette medfører) enn et stempel og ei veiv?.

Noen kommentarer??

Ikke bruke veivaksel dersom man ikke trenger en roterende bevegelse er kjent fra dampmaskinens tid, i f.eks stempel-vannpumper ved gruvedrift.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Griffel

#27
Her er peker til skisse.

http://www.tu.no/samferdsel/article118645.ece

Jeg er enig den hadde vært lettere å forstå med et stempel i hver ende av vippearmen enn med et svinghjul, men i og med at svinghjulet ikke belastes krever det heller ikke energi fra stempelbevegelsen når det først roterer med jevn hastighet.


Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Tencor

Sitat fra: Griffel på tirsdag 27. november 2007, klokken 00:16men i og med at svinghjulet ikke belastes krever det heller ikke energi fra stempelbevegelsen når det først roterer med jevn hastighet.

Jau, det er sant det. Blir spennende å se om de får det til. En sånn en i elbilen kunne jo vært greit på en lengre tur. Bare den lages liten og lett nok. Og fri for vibrasjoner.
Sandnes. '97 Kewet Citi Jet 5 (Knerten), 10000km.

El rayo

#29
Takk for linken, Griffel.
Dersom motor-generatoren lages som en 6-sylindret 4-takter kan man droppe svinghjulet fordi man da alltid har et arbeidsslag. Man må dog finne en måte for å få startet motoren.

Det er en anselig masse (vekt) som skal aksellereres og retarderes for hvert stempelslag. Når de har valgt bevegelige spoler og faste magneter er vel det fordi spolene har mindre masse (er lettere), men det går ut over levetiden/påliteligheten.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA