Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forsikring

Startet av Xtian, onsdag 25. januar 2012, klokken 16:54

« forrige - neste »

Sele

Men når produsent opplyser om at bilen ikke er konstruert for taklast så skal vi bare dritte i det og gjøre som det passer oss. Merkelig at vi ikke kan gjøre slik når det gjelder lading hjemme fra schuko..

Rav4_EV

Er det produsenten som har opplyst det, eller en overivrig kar hos en nasjonal distributør?  Har jobben nær fler slike, og det er ikke måte på hvor mye de vet.

Mange av disse er også veldig opptatt av at det kun er orginalklumpen som skal brukes til lading og at all garanti forsvinner dersom man lader fra noe som helst annet. Garanti fra både dekk, felger og låsesystemer  >:(
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Sele

#77
Tok det for gitt at du hadde lest hele tråden. Også kan vi samtidig slå fast at taklast er en del av typegodkjenningen.

Hei,

Jeg har mailet en del frem og tilbake med Nissan uten å få noe godt svar på hvorfor de ikke har godkjent den for taklast. Jeg har også fått vite av Statens Vegvesen at det er mulig å kjøre lovlig med taklast uten at det er typegodkjent for det, men da må det komme frem av instruksjonsmanual el.l.

Jeg limer inn korrespondansen her. Fint om noen har noen kommentarer til dette.
Bortfall av garanti og og "type 2" godkjenning fra 3.parts som Thule er de to temaene jeg lurer mest på.

Bold er Nissan og Underline er SVV

"Nissans beslutning for å ikke godkjenne Nissan LEAF for taklast er en produksjonsbeslutning utarbeidet i samarbeid med våre ingeniører.

Om man kan få bot for å ha taklast på en Nissan LEAF vil komme an på norske lovbestemmelser, og vi anbefaler å ta kontakt med statens vegvesen eller et politikontor for å få svar på dette.

Hvis takgrinden eller utstyret som installeres forårsaker direkte eller sekundære skader på noen deler eller systemer i bilen, vil reparasjonen av disse skadene ikke bli akseptert innenfor garantien."


"Taklast er en del av norsk typegodkjenning, og fordi Nissan ikke har akseptert taklast på Leaf er det ikke lovlig med taklast for Nissan Leaf når denne er registrert ved bruk av EØS-typegodkjenning som er overført til norsk typegodkjenning.

Hvis en (utstyrs)produsent foretar en steg 2 typegodkjenning vil det være dataene i denne typegodkjenningen som legges til grunn for om taklast kan godkjennes. Vi er ikke kjent med at det finnes steg 2 typegodkjenninger for Nissan Leaf."


"Hei.

Når det gjelder Nissan Leaf er disse ikke oppgitt med tillatt taklast i typegodkjenningen.
Hvis dette ikke er oppgitt er det heller ikke lov til å ha noe last på taket, hvis ikke dette er dokumentert andre steder av kjøretøyfabrikanten. Vi sitter ikke på noen opplysninger om dette.
Blir du stoppet i kontroll med last på taket vil videre kjøring ikke tillates.
Ta kontakt med Nissan Norge og hør om det finnes noen form for godkjenning av taklast på disse bilene. Har de ikke dette vil heller ikke taklast bli godkjent på disse kjøretøyene.
Tesla har heller ikke noe taklast oppgitt men her er det oppgitt i instruksjonsboken om hvilke modeller som er godkjent med taklast og hvor mange kilo taklast de er godkjent med.


Med hilsen
Steinar Atle Våmartveit

Bergen Trafikkstasjon

Informasjonen i denne e-posten er veiledende""

Rav4_EV

Min erfaring er at det er nærmest umulig å få noen gode svar fra en bilfabrikk selv om du representerer et importørledd. Derfor etterlyser jeg dokumentasjon fra produsenten som du hittil ikke klarer å frembringe.

Hva man skal kunne vektlegge fra en importør fikk et skudd for baugen for 15 år siden da Bertel O. Steen måtte betale over 100 millioner i avgifter da de tok seg friheten til å vekte opp mange Jeep'er slik at de ble registrert som lastebil.

Synes også du skal legge vekt på siste setning fra e-posten du fikk fra SVV.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Sele

Selvsagt så bygger SVV sitt svar på en overivrig kar fra Nissan..

Jeg har gitt deg info at du velger og se bort i fra det kan ikke jeg gjøre noe med.
Synes du skal komme med dokumentasjon på at taklast er lovlig på Nissan Leaf og at taklast ikke er en del av typegodkjenningen. Du baserer dine svar på synsing fordi du bestrider fakta.

Rav4_EV

Dra til en bilhugger.  Der stables 20-30 år gamle biler i flere høyder.
Skal du fortelle meg at man ikke kan ha taklast på en Nissan Leaf?
Her det fare for å bli klemt ihjel, eller kommer bærende konstruksjoner i bilen til å løsne?

Du bedriver ringargumentasjon. Jeg mener taklast ikke er regulert i europeiske godkjenningskrav. Da må du bevise at det faktisk er det.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Sele

#81
Om du kan stable 100 biler oppå et biltak så har det null med saken og gjøre.

"Taklast er en del av norsk typegodkjenning, og fordi Nissan ikke har akseptert taklast på Leaf er det ikke lovlig med taklast for Nissan Leaf når denne er registrert ved bruk av EØS-typegodkjenning som er overført til norsk typegodkjenning.

Fra SVV
Når det gjelder Nissan Leaf er disse ikke oppgitt med tillatt taklast i typegodkjenningen.

Hvis du påstår at taklast ikke er en del av typegodkjenningen så får du faktisk dokumentere det og ikke bedrive synsing.

Forøvrig så var det ikke jeg som fikk svar på e-post men en annen på denne tråden som jeg kopierte fordi du ikke tok deg tid til og lese.

Rav4_EV

Og jeg mener at informasjon fra en importør ikke er verd papiret det er skrevet på og at informasjon fra Statens Vegvesen som er merket veiledende må oppfattes veiledende.  ;D
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Sele

Overbevis meg da! Kom med dokumentasjon hvis du mener dine påstander er korrekte.

Rav4_EV

Det er du som "opplyser" om at Nissan Leaf ikke er konstruert for taklast, og at du ikke skjønner at folk tør å kjøre med dette.
Jeg kjøpte første Leaf i 2012 og har siden hatt 5 stykker. Alle sammen har jeg brukt skistativ på. Ingen vognkort har sagt at taklast er 0 eller forbudt. Thule leverer taklast med føtter som er tilpasset bilen. Så lenge taket kan bære vekten og innfestingen er forsvarlig er det ingen grunn til å skremme folk fra å bruke dette med noen sitater fra en overivrig ansatt hos en importør.

En Leaf med tilpasset stativ er forsvarlig og innebærer ingen risiko utover andre biler med stativ.
Dermed finnes det ingen grunner til å kreve omlasting eller kjøreforbud ved kontroll dersom vekten på toppen står i rimelighet til lastebærers konstruksjon.

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Sele

Jeg har dokumentert fra Nissan og SVV noe du finner at det ikke er verdt papiret det er skrevet på.

Da får du faktisk komme med dokumentasjon som støtter opp om dine påstander.

kodalse

Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Sele

Betyr jo null at stativet er godkjent så lenge bilen ikke er godkjent for taklast.

kodalse

Sitat fra: Sele på mandag 06. mars 2017, klokken 09:34
Betyr jo null at stativet er godkjent så lenge bilen ikke er godkjent for taklast.

Som for Tesla model S http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop%2Bog%2Bsalg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=EK11451
Samt for VW Caravelle http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop%2Bog%2Bsalg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=BN41131

Eller for min Peugeot 307 med takrails http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjop+og+salg/Kj%C3%B8ret%C3%B8yopplysninger?registreringsnummer=UX52328
(Med originalkjøpt takstativ fra Peugeot uten videre godkjenninger enn det som står i vognkortet)

Personlig forholder jeg meg til at jeg har takstativ på begge biler og bruker de ved behov.
Ja jeg har sågar hengerfeste på Leafen for montering av sykkelholder hvor det ikke står noe om at jeg har tillatelse til dette.
Hengerfeste har jeg også på motorsykkelen, hvor det er normalt inntil 300kg. På denne står det heller ingenting om godkjenning.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Sele

Registrer at dette er ingen dokumentasjon på at taklast er lovlig så lenge produsent har sagt at Leaf ikke er godkjent for taklast og heller ikke innehar godkjenning i typegodkjenningen.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA