Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forsikring

Startet av Xtian, onsdag 25. januar 2012, klokken 16:54

« forrige - neste »

kodalse

Fra wiki har vi også denne fra 2013:

http://elbilwiki.no/index.php/Leaf:Takstativ

"Det er tillatt å bruke takstativ på kjøretøyer som ikke har oppgitt maks taklast i vognkortet. Dette går under bruksforskriften i vegtrafikkloven. Ved en trafikkontroll må det alltid vurdere taklasten som er på taket, slik at det vil tåle det som kan utsettes for. Link til forskriften. http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19900125-0092-003.html#3-2


Thule oppgir "City Crash approved for 75 kg according to ISO Norm." på Thule Rapid System 754, så da er nok 75kg helt greit (forutsatt at lasten er festet ordentlig til stativet)."

Regner med at denne uttalelsen fra SVV er like veiledende som den vi så tidligere her.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Sele

#91
Enig i at dette gjelder biler som er godkjent for taklast uten oppgitt kg i vognkort men når produsent av kjøretøy sier at kjøretøyet ikke er konstruert for taklast og dermed ikke er godkjent for taklast så vil aldri norske myndigheter overprøve dette og gi en godkjenning av taklast.


Rav4_EV

Man trenger ikke godkjenning for taklast på Nissan Leaf. Det finnes heller ikke noen offisielle dokumenter fra fabrikk som tilsier at man ikke kan bruke takstativ på Nissan Leaf.

Litt kvalitet på dokumentasjon er viktig.

Bare minner om denne saken der en importør uttalte seg om hva slags totalvekt en bil skulle ha:
http://www.dn.no/privat/dnBil/2008/04/04/avgiftsmell-for-bertel-o-steen?jgo=dne&WT.svl=sistenyheter
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Ebe

Men norske myndigheter skal jo heller ikke "gi noen godkjenning" og dermed heller ikke snakk om noen overprøving. Men mener du at politiet/SVV kan hjemle en slik bot fordi Nissan har sagt det ikke er lov? Jeg trodde man måtte ha hjemmel etter norsk lov for å bøtelegge eller straffe noen i Norge?

Mitt poeng tidligere i tråden var at taklast på en Leaf kanskje kan sammenlignes med en modifisering/endring av et kjøretøy som går under kjøretøyforskriften.

For å snu det rundt og sette det fullstendig på spissen. Kjører LEAF-taxier rundt ulovlig, fordi de har taxiskilt på taket? Eventuelt, hvor går grensa mellom et taxiskilt og ett takstativ? 1 kg? 5 kg? 10kg?

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Sele

Har etter spurt dokumentasjon fra deg men ser at det er umulig for deg og oppdrive. I stedet fortsetter du med påstander..

Sele

Sitat fra: Ebe på mandag 06. mars 2017, klokken 12:17
Men norske myndigheter skal jo heller ikke "gi noen godkjenning" og dermed heller ikke snakk om noen overprøving. Men mener du at politiet/SVV kan hjemle en slik bot fordi Nissan har sagt det ikke er lov? Jeg trodde man måtte ha hjemmel etter norsk lov for å bøtelegge eller straffe noen i Norge?

Mitt poeng tidligere i tråden var at taklast på en Leaf kanskje kan sammenlignes med en modifisering/endring av et kjøretøy som går under kjøretøyforskriften.

For å snu det rundt og sette det fullstendig på spissen. Kjører LEAF-taxier rundt ulovlig, fordi de har taxiskilt på taket? Eventuelt, hvor går grensa mellom et taxiskilt og ett takstativ? 1 kg? 5 kg? 10kg?

Av typegodkjenningen fremgår det at Nissan Leaf ikke er godkjent for taklast.

Øyvind.h

#96
Sitat fra: Rav4_EV på mandag 06. mars 2017, klokken 12:12
Man trenger ikke godkjenning for taklast på Nissan Leaf. Det finnes heller ikke noen offisielle dokumenter fra fabrikk som tilsier at man ikke kan bruke takstativ på Nissan Leaf.

Ja husker dette var en sak med Model S fordi taklast sto som ikke oppgitt selv om taket har skrufester og Tesla selv selger takstativ.

Ved kontakt med Statens Vegvesen var beskjeden "Dersom det står taklast ikke oppgitt i vognkort gjelder generell sikring av last. Dvs. ikke vektbegrensning, men taklast skal være forsvarlig sikret."

I praksis ved eventuell kontroll opp til politiet på stedet å vurdere om lasten virker forsvarlig sikret. Med typegodkjent takstativ og sikring av last på stativet går det nok glatt igjennom kontroll.

Mange har hengerfeste beregnet på bagasjeboks/sykkelstaiv etc. selv om bilen ikke er godkjent for å trekke henger. Altså i praksis godt sikret bagasje på feste utenfor bilen.

Nissan BNH foreslo for øvrig at jeg kunne se på takstativ når jeg vurderte Leaf i 2012/2013 :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Sele

Tesla har heller ikke noe taklast oppgitt men her er det oppgitt i instruksjonsboken om hvilke modeller som er godkjent med taklast og hvor mange kilo taklast de er godkjent med.

Dessuten så kan man ikke ta for gitt hva en overivrig selger i Nissan kan finne på..

Elbil fundamentalist

Mener Nissan reklamere på email til Leaf eiere, "vinterpakke" tilbud bestående av takstativ, gulvmatten etc. For noen år siden. Kanskje noen har denne i innboksen fortsatt?
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Ebe

Her er det noen som har fått litt andre svar fra Toyota og SVV.

http://nlck.no/forum/viewtopic.php?f=65&t=16598

Vet dog ikke hva denne bilmodellen er typegodkjent for...
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Rav4_EV

Sitat fra: Sele på mandag 06. mars 2017, klokken 12:19
Har etter spurt dokumentasjon fra deg men ser at det er umulig for deg og oppdrive. I stedet fortsetter du med påstander..

Det er vel du som kommer med påstander som ikke er dokumentert.
Alt som ikke er forbudt eller regulert ved lov eller ved forskrifter er ansett som legalt.
Bevisbyrden er på din side.

Hvorfor denne heksejakten på taklast på Nissan Leaf?
Er det noen som helst grunnlag å si at samfunnet løper større risiko med taklast på Leaf enn de fleste andre biler?
Svaret er neppe noe annet enn "nei",er det vel????

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Sele

Jeg har dokumentert fra Nissan og fra SVV at taklast på Nissan Leaf ikke er lovlig. Når du avviser dette som at det ikke er verdt papiret det er skrevet på og slenger fram påstander om at denne dokumentasjonen er feil da bør du i anstendighetens navn dokumentere at min dokumentasjon fra Nissan og SVV er feil.

Rav4_EV

Du har ikke et offisielt dokument fra Nissan (bilprodusenten) som sier at man ikke kan ha lastestativ på Nissan Leaf.
Du har kun klippet og limt noe tekst inn på et elbilforum.

Er det slik at Thule og andre som selger et tilpasset stativ for Nissan Leaf over hele verden gjør noe ulovlig?

Svaret er åpenbart   ;D ;D ;D ;D
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Sele

Jeg venter på dokumentasjon fra deg som tilbakeviser svaret fra Nissan og SVV.

Rav4_EV

Tror neppe din såkalte dokumentasjon er godt nok til å få hevet kjøpet på takstativ for de mange Leaf eiere som har kjøpt et tilpasset Thule takstativ.

Det eneste du får til er å skape en unødig usikkerhet blant folk som ikke verken er tuftet på trafikksikkerhet eller noe annet fornuftig.

Hva slags glede har du av dette?
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA