Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Forsikring

Startet av Xtian, onsdag 25. januar 2012, klokken 16:54

« forrige - neste »

Ebe

Høres veldig rart ut at en moderne bil skal "bryte sammen" om man laster 40-50 kg på taket, så at den ikke skal tåle en slik last har jeg egentlig liten tro på.

At den ikke er godkjent, typegodkjent eller registrert for taklast er vi alle enige om. Men vi er uenige om en slik godkjenning er nødvendig for å kjøre med lovlig taklast etter norsk lov. Kjøretøyforskriften sier ingenting om at man må holde seg til registrert vekt for godstransport, noe den derimot gjør for f.eks registrert tilhengerlast eller totallast.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Sele

Så lenge Nissan sier at Leafen ikke er konstruert for taklast så er den ikke det. Vi kan synse så mye vi vil men det blir ikke mer lovlig for det.

Ebe

Det er vel der vi er litt uenige. At en bil ikke er konstruert for taklast, er ikke nødvendigvis det samme som at den ikke tåler det.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Sele

Du kan overlaste bilen din også og den vil sannsynligvis tåle det men det er ikke lovlig for det..

Ebe

Nettopp! Det er poenget mitt! Overlast av bil er ikke lov, for det står spesifikt i det norske lovverket at man ikke skal overstige registrert totalvekt eller  tilhengervekt. Det er dermed lovverket som sier at det er ulovlig å ovestige denne lasten.

Det står derimot ikke at man må forholde seg til noe registrert begrensning når man snakket om transport av gods, som f.eks taklast. Det er egne bestemmelser og godstransport.
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Sele

Totalt uforståelig for meg hvordan du argumenterer. Når bygger av bilen sier den ikke er konstruert for taklast så forholder du deg til regler for godstransport???

Denne bilen skal ikke ha noenting som helst av taklast på taket. Myndighetene forholder seg til bilprodusentenes data.

Ebe

Hvis du finner hjemmelen til den konklusjonen, altså hjemmelen som SVV eller politiet må bruke for å bøtelegge meg, så er jeg veldig interessert i å få vite det. Alternativt et annet lovverk som sier det samme.

Inntil videre er jeg fortsatt usikker på sammenhengen mellom at Nissan ikke har godkjent bilen for taklast og at det dermed er ulovlig å kjøre med taklast på norske veier.  :)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Sele

Det er ikke SVV som har bygget bilen. De vil aldri godkjenne kapasiteter som går utover produsentenes tall.

Ebe

Nei, det har jeg ikke påstått heller. Men det er SVV som håndhever de norske lovene, og det er de norske lovene som bestemmer hva som er lovlig på norske veier. Ikke Nissan.

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Sele

Norske lover har ingenting og si når produsent sier at bilen ikke er laget for taklast! Da vil heller ikke norske myndigheter tillate det.

Oddaa

Må si meg enig med Sele i denne diskusjonen. Dette dreier seg om bilens egenskaper og sikkerheten som følge av dette. Ikke om taket tåler 75 kg uten å klappe sammen. Som eksempel så aktiverte min forrige bil et eget esp program i det takstativ ble satt på, for nettopp å ivareta sikkerheten.

Personlig ville jeg aldri tatt sjansen på å bryte med typegodkjenningen på denne måten.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Cornelius70

#71
Det finnes ikke en moderne bil på markedet idag som ikke tåler last på taket.

Om Nissan ikke har 'godkjent' noen takstativ eller ei, har vel mest med at Nissan er redd for riper i lakken, og ville egentlig bekymre meg midt bak hvis jeg ville ha på takstativ - siden alle biler idag skal minst tåle bilens egen vekt på tak-konstruksjonen...

Dét sagt, så har man jo noen fine tak-last-anretninger her. 8)  (Glimrende hvis man er midt i bush'en; tomt for batteri, og man har et lite 2kW Honda aggregat, og vil lade med 6A iløpet av natten.)
US Nissan Leaf SV '13/gen 2, Citroen Saxo '00 (vraket), 36V, xxxW El-sykkel med 20Ah LiFePO4 batteri, Bosch Rotak 37 Li.; 12V, 1060Ah Rolls S-4000 blybatteri i Huset med 800W solceller. Campingvogn med 12V, 55Ah LiFePO4 og 150W solceller.

Sele

Har null og si så lenge typegodkjenningen sier at den ikke er godkjent for taklast.

Oddaa

Nissan redd for riper i lakken???


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 e-Golf
2016 XC90 T8

Rav4_EV

#74
Taket på Nissan Leaf er designet for å beskytte personer i kupeen ved en rundvelt, og har således styrke nok til å bære et takstativ. Det er produsenten av takstativet som har ansvar for at innfesting er solid nok til det bruk som stativet er konstruert for.

Så vidt meg bekjent er ikke taklast en del av krav en europeisk bilgodkjenning. Mange bilprodusenter oppgir gjerne taklast fordi bilen allerede har et problematisk høy tyngdepunkt. Slik er der heller ikke for mobiltelefonholdere på dashbordet. Man kan også problematisere en mobiltelefonhoder ned hensyn til airbag og utsikt.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA