Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde

Startet av C-Zero, mandag 23. januar 2012, klokken 15:40

« forrige - neste »

C-Zero

Hei.

Jeg dro avgårde på ferie 16. desember. Kom hjem i går. I dag tidlig skulle jeg bruke bilen igjen. Alt var dødt. Koblet til ladekabelen. Får ikke oransje lys i laderen, så det er tydelig at den ikke tar lading.

Synes å huske at instrumentene viste 4-5 mil gjenværende rekkevidde når jeg dro. Bilen har ikke stått til lading mens jeg var borte.

Ringte Autoco. De foreslo å ringe Citroen Veihjelp. Vil helst ikke ha bilen på verksted, og lurer derfor på om det er noe jeg kan gjøre selv for at bilen skal ta lading?

Min teori er at 12-voltsbatteriet er flatt og den ikke tar lading til driftsbatteriet på grunn av dette. Jeg foreslo for Autoco å lade dette. Det syntes de var en god idé...

Hva tror dere? Skal ikke bilen tåle å stå 3 uker uten lading i en varm garasje. Bilen var låst med sentrallåsen så jeg er rimelig sikker på at ingenting stod og trakk strøm.

Eirik
Tesla Model X 75D. Bestilt 31.07.2017. Bekreftet 07.08.2017.
Citroen C-Zero 2011-2016

Ladefabrikken

Tror du er inne på noe med 12V batteriet. Det står et veldig lite 12V batterie i den bilen så det kan godt hende at det har tømt seg nå i kulla. Det beste er å ta 12V batteriet ut av bilen og sett det inn i varmen og lad den over natten.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Stjerneglis

Etter det jeg vet, blir 12V ladet av fremdriftsbatteriet under kjøring + under normal lading. Litt merkelig da at det er flatt etter så kort tid. Brukte du mye f.eks varmeseter, oppvarmet bakrute før du satte fra deg bilen? Glemt kupelys?

Li-ion batteriet skal ikke miste mye ladning ved lagring, så det kan ikke være problemet i dette tilfellet.
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

wat

#3
Det er helt sikkert 12V batteriet. Som det er skrevet tidligere i denne tråden har bilen et lite 12V batteri. Jeg har en i-Miev, som er samme bilen. Denne sto i tre uker i sommer i.f.m. ferie. Når jeg kom tilbake fikk jeg riktignok "start" på bilen, men jeg fikk "low battery" varsel på Pioneer navigasjonsenheten. Denne drives av 12V batteriet. Så det var tydeligvis lav spenning på dette. Og dette var midt i sommer med høyere temperatur ute o.s.v. Disse småe batteriene lever et hardere liv om vinteren(gjelder forsåvidt alle batterier)

Dette batteriet styrer alle de elektroniske styreenhetene, så når dette er flatt virker verken lading eller bruk av fremdriftsbatteriet. Når du har "startet" bilen lades 12V batteriet av fremdriftsbatteriet. Så vidt jeg vet, lades ikke 12V batteriet når fremdriftsbatteriet lader.
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

C-Zero

Hei.

Nå er bilen igang igjen. Det var 12-voltsbatteriet som var utladet.

Jeg prøvde å ta av polene og lade med naboens batterilader, men batteriet ville ikke ta strøm (indikerte laderen). Ringte så Citroen Veihjelp. Falck kom med en hurtiglader. Etter få sekunder med lading var det liv i bilen igjen og fremdriftsbatteriet begynte også å ta imot lading. Sannsynligvis ville jeg fått samme resultat om jeg hadde brukt ladekabler mot en annen bils batteri.

Eirik
Tesla Model X 75D. Bestilt 31.07.2017. Bekreftet 07.08.2017.
Citroen C-Zero 2011-2016

wat

Pass på at 12V batteriet ikke er flatt i morgentidlig igjen. Jeg tror som sagt ikke at det tar lading når fremdriftsbatteriet lader. Og et par minutter med laderen til Falck holder kanskje ikke gjennom hele natten. Hvis jeg var deg ville jeg ha ladet 12V med en vanlig billader over natten. Da er du sikker på at det er klar for resten av vinteren.
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

Stjerneglis

I følge Mitsubishi i-Miev Norge på Facebook lades 12v batteriet under vanlig lading (ikke hurtiglading) og under kjøring... Akkurat det første kan kanskje måles med et multimeter mellom polene når bilen står til lading?
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

elektrolux

Se etter minst 14,4V under lading, ellers vil ikke 12V batteriet noengang bli fulladet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

C-Zero

Hei.

Fremdriftsbatteriet viste 3/4 kapasitet så snart 12 voltsbatteriet var i gang igjen. Jeg ladet fremdriftsbatteriet noen minutter og kjørte et par mil med bilen for å lade 12-voltsbatteriet ytterligere. Bilen startet som normalt  i dag tidlig. Jeg kommer til å prøve å lade batteriet over natten i dag med vanlig batterilader for å sikre at det er skikkelig ladet. Jeg kjører ganske korte strekk hver dag (Nordstrand - Oslo Sentrum).

Takk for innspill og råd. Det er mer kompetanse i dette forumet enn hos min forhandler.

Eirik
Tesla Model X 75D. Bestilt 31.07.2017. Bekreftet 07.08.2017.
Citroen C-Zero 2011-2016

Griffel

Sitat fra: Stjerneglis på mandag 09. januar 2012, klokken 23:20
I følge Mitsubishi i-Miev Norge på Facebook lades 12v batteriet under vanlig lading (ikke hurtiglading) og under kjøring... Akkurat det første kan kanskje måles med et multimeter mellom polene når bilen står til lading?
Enklest med et tangamperemeter for likestrøm. (Biltema)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Stjerneglis

Sitat fra: Griffel på tirsdag 10. januar 2012, klokken 09:40
Sitat fra: Stjerneglis på mandag 09. januar 2012, klokken 23:20
I følge Mitsubishi i-Miev Norge på Facebook lades 12v batteriet under vanlig lading (ikke hurtiglading) og under kjøring... Akkurat det første kan kanskje måles med et multimeter mellom polene når bilen står til lading?
Enklest med et tangamperemeter for likestrøm. (Biltema)

Eller voltmeter for likespenning mellom batteripolene: ligger spenningen rundt +/-12V eller lavere er ikke batteriet under ladning. Vanlig ladespenning er som Electrolux har nevnt minimum 14,4V
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

Griffel

Sitat fra: Stjerneglis på tirsdag 10. januar 2012, klokken 10:35
Sitat fra: Griffel på tirsdag 10. januar 2012, klokken 09:40
Sitat fra: Stjerneglis på mandag 09. januar 2012, klokken 23:20
I følge Mitsubishi i-Miev Norge på Facebook lades 12v batteriet under vanlig lading (ikke hurtiglading) og under kjøring... Akkurat det første kan kanskje måles med et multimeter mellom polene når bilen står til lading?
Enklest med et tangamperemeter for likestrøm. (Biltema)

Eller voltmeter for likespenning mellom batteripolene: ligger spenningen rundt +/-12V eller lavere er ikke batteriet under ladning. Vanlig ladespenning er som Electrolux har nevnt minimum 14,4V
Men den spenningen oppnås antagelig først når batteriet har ladet en 3 timers dersom det var under ca. 12,5V når en startet. (Litt avhengig av DC/DC omformeren i iMiev)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

C-Zero

Jeg målte spenningen på batteriet igår:

1. Tenning av, ladekabel ikke i: 12,4V
2. Slår på tenningen: 14,6V
3. Lar tenning stå på, kobler til ladekabel (220V): 12,3V

Dette viser, som andre allerede har antydet, at 12V-batteriet kun lades når tenningen er på og fremdriftsbatteriet ikke samtidig lades.

Eirik
Tesla Model X 75D. Bestilt 31.07.2017. Bekreftet 07.08.2017.
Citroen C-Zero 2011-2016

Stjerneglis

#13
Prøvde du også:
Tenning av, ladekabel tilkoblet?

Noe sier meg at spenningen muligens blir 12.3V, og da har vi blitt feilinformart. Det betyr da også at fremdriftsbatteriet ikke rekker å fulllade 12V batteriet ved mye småkjøring og mye bruk av varmeseter osv. (akkurat som i en fossilbil).

Heldigvis trenger vi ingen strømkrevende startmotor for å starte elbilen...

se etter spørsmålet mitt til Mitsubishi litt lenger ned på denne siden
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

erik e

Lønner det seg og ta av "frontpanelet"på Navi/Radio.?Noen CD/Radioer har mer strømforbruk når de sitter på.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA