Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkevidde

Startet av C-Zero, mandag 23. januar 2012, klokken 15:40

« forrige - neste »

Stjerneglis

Jeg har herved bekrefte at min iMiev har 14.5V mellom batteripolere mens bilen står på lading (tenning av). Dette betyr at det er ingen grunn til å bekymre seg så lenge bilen brukes og lades jevnlig :)
2019 Hyundai Kona Electric
2011 Mitsubishi i-Miev - 104300 km - solgt...
2017 Alfa Romeo Giulia Super 2.0 TB

wat

Sitat fra: Stjerneglis på mandag 09. januar 2012, klokken 23:20
I følge Mitsubishi i-Miev Norge på Facebook lades 12v batteriet under vanlig lading (ikke hurtiglading) og under kjøring... Akkurat det første kan kanskje måles med et multimeter mellom polene når bilen står til lading?

Det er ikke så dumt å lese bruksanvisningen en gang i blant :-) Der står akkurat det samme som du sier, altså at 12v batteriet lades under kjøring og vanlig lading, ikke hurtiglading.
Lykkelig eier av Leaf, som har blitt familiens hovedbil.

oysteinoren

For egen loggføring og andre som evt har problemet:

Jeg hadde tilsvarende problem. Kupelyset har stått på over lang tid, og det ser ikke ut som om batteriet har vært fulladet på en stund.

Jeg målte spenningen på batteriet som viste seg å være 0,3V. Ingenting fungerte, ikke en gang den elektroniske låsen styrt fra nøkkelen. Måtte åpne bildøren mekanisk med nøkkelen.

Slo av kupelyset, og spenningen over batteriet hoppet opp til 3,27 V.

Koblet til billaderen. Den lyste ikke på "charge", så den ladet ikke driftsbatteriet. Men hjelpebatteriet begynte å lade. Etter en god time, stoppet den opp på 4,71V.

Kjøpte en 12V 4A billader på Biltema. Koblet rød på plusspol, svart på negativ pol. Tok den av etter to minutter for å sjekke om den ladet i det hele tatt. Til min overraskelse var spenningen plutselig hoppet opp til 12,4V, og den fungerer helt fint. Starter og lader som den skal

TB

Eit bevis på at trillingene er rimelig driftsikre.

Men, kupelyset kan knekke ein trilling. Her burde Mitsubishi spandert på rele som slo lyset av automatisk etter x antall minutt - dei fleste bilar har ein slik funksjon idag. Ved at kupelyset ikkje er så sterkt er det ikkje så enkelt å sjå det er på når det er lyst ute.

Når 12 V har vore heilt ned til 0,3 V er det nok ein fare for det er alvorlig svekka. Lad opp, og sjå om det fungerer ok i praksis.

Ved normal bruk vil 12V batteri bli lada både ved bruk og lading av hovedbatteriet. Dette vil gjere at batteriet alltid er heilt lada opp, både ved mange korte turar, og lengre turar. Mitsubishi har ikkje gjort samme feilen som Nissan, lading skjer ved 14,4. I følge OVMS er batteri på min C-Zero ca 12,5 V etter ca 1 døgn, med forbruk frå OVMS.

Ved parkering (uten lading, OVMS eller kupelys som står på) er det tilnærma 0 forbruk, ikkje ein gong klokke i bilen :-) Dermed kan bilen stå lenge uten problem.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA