Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

LEAF + skjøteleding + regn

Startet av elektrolux, tirsdag 27. desember 2011, klokken 20:21

« forrige - neste »

Elmo

Sitat fra: El rayo på lørdag 17. november 2012, klokken 18:14
1999 - 2002 modell Th!nk med originalmontert Webasto har et langt eksosrør som munner ut rett foran ene bakhjulet.
Vet fra Kewet som står parkert med Webasto igang at vindretningen er avgjørende for om eksos kommer inn i kupeen.

PSA classic har luftinntak oppunder panseret helt oppe ved frontruta, og potta til den originalmonterte webastoen slipper ut eksosen foran ved radiatoren.
Hvis man står stille i vindstille vær med kupevifta på så kommer det litt eksos inn i bilen, men ellers er det aldri noe problem.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

jahnarne

#76
Om enn noe forsinket, fullførte jeg Webastomonteringen i går. Ting å ta med seg:


  • Det er fint plass til en Webasto Evo 4 selv i biler med AC og selv om man beholder den gamle varmeren. Webastoen plasserer man under panserlåsen så høyt det går. Eksos kan føres ut rett ned ved 12V-batteriet, eller evt. over på passasjersiden. Husk "spacere" for å sikre at røret ikke ligger nær ledninger e.l.
  • Drivstofftank kan monteres under AC-kompressoren, eller evt. i støtfangeren. Jeg gjorde det siste og laget hull i støtfangeren, men det er selvfølgelig også mulig å lage en annen løsning, f.eks. med påfyllingsstuss i motorrom og tank i støtfanger.
  • Alle 12V-sikringer sitter på siste Thinkversjon sitter på selve batteripolen - endte opp med å hente strøm herfra.
  • Førte ledningsnettet inn i kupeen på passasjersiden. Det går her et rør via en gummimuffe inn i kupeen. Gjøres enkelt vha. trekkefjær.
  • "Oppskriften" til hma vedr. tilkobling på releboksen fungerte smertefritt. Klarte ikke å få pluggene ut av relesoklene (!), så måtte lage en annen løsning. Likevel helt smertefritt.
  • Dersom man fjerner eksisterende varmekolbe, slik jeg gjorde, bør man mate bilens eget signal til sirkulasjonspumpen på webastopumpen. Ellers mister man AC-funksjonen... ;)
  • Vedr. punktet over kan man mate styringssignalet til varmekolben (som i praksis er et "dumt" 12V på-signal) inn på Webastostyringen. Om man har nyere Webasto, trenger man dog en W-bus-konverter for å få dette til. Kjøpes for 800,- fra Tyskland. Fordelen med en slik løsning er at kupébetjeningen da også styrer webastoen direkte.
I sum - foreløpig fornøyd. Webastoen blir raskt varm og har en ok kapasitet til en så liten bil. :)

jahnarne


Karus

Sitat fra: hma på fredag 21. september 2012, klokken 12:25
Jeg er godt i gang med montering av Webasto bensin-varmer i min Think.
(Merk at jeg følger myndighetenes oppfordring om å kutte bruk av diesel ;) )

Holder på å installere en Webasto Thermo Top E og igjenbruker bensintanken fra min defekte Stiga snøfreser.

Inspirert av AGD sin løsning blir bensinvarmeren koblet i serie med den elektriske vannvarmeren.
Jeg vil dog koble styrekontakten til el-varmeren over et relé, slik at den kan opereres under kjøring, og slik at den ikke kan være aktiv når bensin-varmeren er slått på.

Bensinvarmeren skal brukes som:
- Tilleggsvarme under kjøring når tenning er på.
- Som parkeringsvarmer når tenning er av, enten fra klokke eller fra telestarter.

Dermed blir Thinken kapabel for "long-range" midtvinters ved unntaks behov, samt at den forblir en miljøvennlig null-utslippsbil ved all annen praktisk bruk. :)

Se vedlagte bilder:

Hei,

Jeg har sett på bildene dine. Jeg trenger nå å få satt inn en fossilvarmer i Thinken. Ser at du har tatt tanken fra en gammel Stiga snøfreser. Jeg har en gammel Canadien snøfreser med samme tank som jeg har tenkt å bruke. Har din tank, og da tenker jeg på størrelsen, fungert greit i vinter? Hvor ofte har du måttet fylle? Størrelse i liter?

Forøvrig har min Think gått som ei klokke etter den uheldig starten sist august hvor gasspedalen ikke ga respons. Problemet var kondensvann i elektro-motoren, løsningen var å bore på 2 hull i EL-chassiet utenfor vannkappen.
Nittedal
Tesla MX 75D med AP2, Juni 2017
Nissan Leaf Tekna Nordic,  Desember 2014.
Kjørt Citroen C-Zero 9000km siden mars 2014, solgt.
Think City 2010 ZEBRA (Juli 2012), PCU Gen-2, tidligere gått i Think Global.
Kondensvann i Gen-2 motor kan være et problem (mangler drenshull). Har nå kjørt problemfritt 16000km etter uhellet i August 2012.

hma

#79
Sitat fra: Karus på lørdag 23. februar 2013, klokken 17:37
Jeg har en gammel Canadien snøfreser med samme tank som jeg har tenkt å bruke. Har din tank, og da tenker jeg på størrelsen, fungert greit i vinter? Hvor ofte har du måttet fylle? Størrelse i liter?

Snøfresertanken jeg bruker fungerer utmerket, tror den rommer ca 3,3 liter.
Jeg har montert Webastoen i serie med det elektriske varmeapparatet, slik at jeg kan velge fra kupéen hvilken varmekilde som skal brukes.
For det meste varmes bilen med el, mens på langturer brukes bensin. Jeg har således ikke målt forbruket, men tipper en tank holder til i alle fall 6 timers drift og sikkert noe mer (det er bare et røft anslag).

Det eneste negative jeg kan si i forhold til plassering av tanken, er at det er vannskelig å fylle fra kanne uten å søle. Derfor pleier jeg å ta på meg frakk med høy krage, store briller, løsnese og sjegg og kjøre innom bensinstasjoner sent på kvelden, for å fylle rett fra pumpene. Det er nokså pinlig, selv med all forkledningen ;)

Godt å høre at bilen din er i drift og veldig nyttig å vite at kondensvann kan medføre slike symptomer.

Siden du nå vil sette inn fossilvarmer, er det slik at vannvarmeren har røket, eller at sikringene i PCU har gått?

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Karus

Sitat fra: hma på lørdag 23. februar 2013, klokken 17:50
Sitat fra: Karus på lørdag 23. februar 2013, klokken 17:37
Jeg har en gammel Canadien snøfreser med samme tank som jeg har tenkt å bruke. Har din tank, og da tenker jeg på størrelsen, fungert greit i vinter? Hvor ofte har du måttet fylle? Størrelse i liter?

Snøfresertanken jeg bruker fungerer utmerket, tror den rommer ca 3,3 liter.
Jeg har montert Webastoen i serie med det elektriske varmeapparatet, slik at jeg kan velge fra kupéen hvilken varmekilde som skal brukes.
For det meste varmes bilen med el, mens på langturer brukes bensin. Jeg har således ikke målt forbruket, men tipper en tank holder til i alle fall 6 timers drift og sikkert noe mer (det er bare et røft anslag).

Det eneste negative jeg kan si i forhold til plassering av tanken, er at det er vannskelig å fylle fra kanne uten å søle. Derfor pleier jeg å ta på meg frakk med høy krage, store briller, løsnese og sjegg og kjøre innom bensinstasjoner sent på kvelden, for å fylle rett fra pumpene. Det er nokså pinlig, selv med all forkledningen ;)

Godt å høre at bilen din er i drift og veldig nyttig å vite at kondensvann kan medføre slike symptomer.

Siden du nå vil sette inn fossilvarmer, er det slik at vannvarmeren har røket, eller at sikringene i PCU har gått?

Hilsen
Håkon

Takk for raskt svar. Ja, vannvarmeren har røket for 3 dager siden, jeg frykter vel at sikringen i PCU'en også har røket. Tror det greieste er å sette inn en Webasto eller Ebersprächer diesel.
Nittedal
Tesla MX 75D med AP2, Juni 2017
Nissan Leaf Tekna Nordic,  Desember 2014.
Kjørt Citroen C-Zero 9000km siden mars 2014, solgt.
Think City 2010 ZEBRA (Juli 2012), PCU Gen-2, tidligere gått i Think Global.
Kondensvann i Gen-2 motor kan være et problem (mangler drenshull). Har nå kjørt problemfritt 16000km etter uhellet i August 2012.

hma

#81
Sitat fra: Karus på søndag 24. februar 2013, klokken 19:00
Ja, vannvarmeren har røket for 3 dager siden, jeg frykter vel at sikringen i PCU'en også har røket. Tror det greieste er å sette inn en Webasto eller Ebersprächer diesel.
Det kan være kjekt å sjekke om det er sikringene i PCU'en som har røket. Du kan se dem i vedlagt bilde; på kretskortet på høyre side i midten står det to sikringer side om side. Den ene er for heater mens den andre er for a/c.


En måte å sjekke om sikringen er å gjøre følgende, men vær svært forsikting:
- Tenning AV!
- Ta bort den oransje beskyttelsesstrømpen rundt høyspentkabelen til vannvarmeren
- På mange kabler er det en skjøt på ledningene hvor man kan komme til med multimeter. Om ikke, bruk prober med tynne spisser som kan trenge igjennom isolasjon. Bruk gjerne isolerte hansker når du holder på med dette
- Sett tenning PÅ (kjøre-modus) og les av spenning med multimeteret i 400V DC-modus

Måler du 0V er sikring røket. Da kan du bytte om kontakten for varmeren og blindpluggen til A/C (nabopluggen), se de to pluggene øverst til venstre på bilde:
.

Dersom sikringen(e) er røket vil jeg anbefale å bytte disse. Det tar deg en god kveld i garasjen å skru ut PCU. Ta kontakt med meg om du ønsker å sende inn sikrinbgskretskortet for å bytte av sikringene.

Om sikringene ikke er i stykker kan du nå kjøpe den nye Calix-varmeren hos R&S-Sandvika. Tror de tar rundt 11 tusen pluss moms. Det er en vesentlig enklere installasjon, sammenlignet med å sette inn Webasto/Eberspächer

Skjønner også om du vil sette inn en fossilvarmer, da får du maksimal rekkevidde året rundt. Diesel er trolig litt bedre i forhold til brannsikkerhet.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Karus

Hei Håkon,
Og takk for veldokumenterte tips og svar.
Jeg må først få tak i et Multimeter (Det gamle er jeg usikker på om takler 400V modus).
Må sjekke litt for å se hvor jeg får tak i en ny.
Spørsmål:
1) Varmer-kontaken og a/c-kontakten, er de lett tilgjengelige?
2) Jeg bør vel ikke bytte om kontakten til A/C kontakt før jeg vet om det er en feil i varmeren, ellers vil vel kanskje a/c sikringen også ryke?
3) Hvor kan jeg få tak i isolerte hansker som isolerer godt mot 370V?
Nittedal
Tesla MX 75D med AP2, Juni 2017
Nissan Leaf Tekna Nordic,  Desember 2014.
Kjørt Citroen C-Zero 9000km siden mars 2014, solgt.
Think City 2010 ZEBRA (Juli 2012), PCU Gen-2, tidligere gått i Think Global.
Kondensvann i Gen-2 motor kan være et problem (mangler drenshull). Har nå kjørt problemfritt 16000km etter uhellet i August 2012.

hma

Sitat fra: Karus på torsdag 28. februar 2013, klokken 00:08
1) Varmer-kontaken og a/c-kontakten, er de lett tilgjengelige?
Du finner dem i motorrommets høyre side, øverst på PCU, ca under luftinntaket til kupéen (airdukt).
Følg den tykke oransje kabelen som går til varmeren.

Sitat fra: Karus på torsdag 28. februar 2013, klokken 00:08
2) Jeg bør vel ikke bytte om kontakten til A/C kontakt før jeg vet om det er en feil i varmeren, ellers vil vel kanskje a/c sikringen også ryke?
Jeg ville vært litt forsiktig med å bytte om kontaktene når du ikke vet om varmeren er i orden. Er du uheldig kan det medføre at knekker sikringen til A/C-uttaket. Årsaken er at vannvarmeren setter opp en indre kortslutning når den detekterer en indre feiltilstand (for varmt vann eller feil i microprosessor).
Mitt råd er å måle om det er spenning på heater-uttaket mens kolben er tilkoblet.
Husk at om du enten fjerner blindpluggen til A/C eller kontakten til vannvarmeren, så vil ikke bilen kunne starte. Da er Emergency Power Off (EPO) kretsløpet åpent/brutt.

Sitat fra: Karus på torsdag 28. februar 2013, klokken 00:08
3) Hvor kan jeg få tak i isolerte hansker som isolerer godt mot 370V?
Fluke leverer kvalitetsinstrumenter, men er nok litt dyr. Biltema har multimeter til budsjettpris som holder akseptabel kvalitet (har selv ett med amperemeter-tang).
Isolerte hansker tror jeg du kan kjøpe hos byggvareforetninger eller elektroforhandlere. Anbefaler proff-butikker.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA