Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Sitat fra: JorEl på mandag 03. mai 2021, klokken 12:35
Ok. La oss si at det ikke finnes biler til overs fra Kina. Hvordan er det med USA? Blir alle Yene revet vekk der også, eller kan det bli en båtlast med Yer til Europa?
Tesla er jo villige til å sende over XogS med "gamle batterier" (LR og Plaid) så hvorfor ikke modelY?

Det er jo en del tekniske forskjeller på europeisk og amerikanske Yer. De vil nok prøve å unngå å rekonfigurere produksjonslinjen for bare en noen tusen biler. Og så blir det litt kompliserende senere med service og garantier som gjør at det påløper kostnader ved dette. Men det blir selvfølgelig en avveiing for Tesla.


elhansen

Var innom tesla idag og fikk da beskjed om y i november til Norge. Dette var i følge han som jobbet der ny informasjon de nettopp hadde fått? Men trenger vel ikke bety allverdens?

Klykken

Det betyr null og niks.
Informasjon selgere får vil være allment kjent og ikke noe bare de vet.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

elhansen

Skjønner - altså spekulering i butikken såvel som i tråden  :D  Dette er vel det  eneste sikre er at det fort blir forsinkelser når det gjelder elbiler. Gjaldt opelen jeg bestilte, Ford og ganske så sikkert modell y også. Men da får vi håpe bilen ikke skuffer.

Magnus Hansen

Ikke nødvendigvis spekulasjon. Det kan være den informasjonen Tesla i Norge har fått fra USA. Som sikkert er et optimistisk estimat

daktari

Nyheter om batteri er ikke oppløftende men som forventet dessverre. https://insideevs.com/news/503707/tesla-volume-production-4680-cells/

SitatMusk also added that it appears that Tesla is about 12 or not more than 18 months away from volume production of the 4680 cells.

Dette kan bety at de må lage 4680 med dagens kjemi for å putte inn i en strukturell pakke på Yv2.  Eller at vi må få US Y slik den er i dag det første året. Hvis tidsoptimisten Elon får rett....
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Magnus Hansen

Hvis Berlin er ferdig omtrent til nyttår, så må de jo begynne å produsere biler. Så får det bli med 2170 celler frem til 4680 batteriene kan produseres effektivt og trygt. Så er selvfølgelig problemet at Tesla planlegger for produksjonslinje med strukturelle batterier og 4680. Så det blir vesentlige endringer i planene.

daktari

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 03. mai 2021, klokken 23:01
Hvis Berlin er ferdig omtrent til nyttår, så må de jo begynne å produsere biler. Så får det bli med 2170 celler frem til 4680 batteriene kan produseres effektivt og trygt. Så er selvfølgelig problemet at Tesla planlegger for produksjonslinje med strukturelle batterier og 4680. Så det blir vesentlige endringer i planene.
Er det ikke nettopp det som er cruxet? Y vanlig med 2170 er jo grei skuring. Men hvis Y v2 har et nytt chassis som krever en strukturelt bærende pakke (funker ikke med 2170), hva da? Bygge om fabrikken til Y classic og kjøre på med den et års tid for så å bygge om til Y v2 når 4680 blir klar?
Skulle likt å se prosjektplanene deres og RoSene, de må jo ha en plan B og C.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Magnus Hansen

Sitat fra: daktari på mandag 03. mai 2021, klokken 23:21
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 03. mai 2021, klokken 23:01
Hvis Berlin er ferdig omtrent til nyttår, så må de jo begynne å produsere biler. Så får det bli med 2170 celler frem til 4680 batteriene kan produseres effektivt og trygt. Så er selvfølgelig problemet at Tesla planlegger for produksjonslinje med strukturelle batterier og 4680. Så det blir vesentlige endringer i planene.
Er det ikke nettopp det som er cruxet? Y vanlig med 2170 er jo grei skuring. Men hvis Y v2 har et nytt chassis som krever en strukturelt bærende pakke (funker ikke med 2170), hva da? Bygge om fabrikken til Y classic og kjøre på med den et års tid for så å bygge om til Y v2 når 4680 blir klar?
Skulle likt å se prosjektplanene deres og RoSene, de må jo ha en plan B og C.

Ja, det er det jeg tenker de må gjøre. De kan jo ikke ha en fabrikk stående uvirksom i mange måneder i påvente av nye batterier.

Counterpointer

Sitat fra: daktari på mandag 03. mai 2021, klokken 21:43
Nyheter om batteri er ikke oppløftende men som forventet dessverre. https://insideevs.com/news/503707/tesla-volume-production-4680-cells/

SitatMusk also added that it appears that Tesla is about 12 or not more than 18 months away from volume production of the 4680 cells.

Dette kan bety at de må lage 4680 med dagens kjemi for å putte inn i en strukturell pakke på Yv2.  Eller at vi må få US Y slik den er i dag det første året. Hvis tidsoptimisten Elon får rett....
Hvis Elon sier 12-18 mnd så blir det erfaringsmessig 2022/23 Model. Det er veldig lenge til.........

turfsurf

Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 03. mai 2021, klokken 23:28
Ja, det er det jeg tenker de må gjøre. De kan jo ikke ha en fabrikk stående uvirksom i mange måneder i påvente av nye batterier.
De kan ikke bygge om en fabrikk to ganger i løpet av ett år kun for å produsere bil noen ekstra måneder. Det vil bety enorme kostnader.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: daktari på mandag 03. mai 2021, klokken 21:43
Dette kan bety at de må lage 4680 med dagens kjemi for å putte inn i en strukturell pakke på Yv2.  Eller at vi må få US Y slik den er i dag det første året.
Eller de kan begynne å levere Y i små volum med batteri fra pilotlinjen. Så får de tid til å tune produksjonen, får noen biler på veien og skaper litt ekstra etterspørsel, og får tid til å trene opp de ansatte.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Magnus Hansen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. mai 2021, klokken 06:38
Sitat fra: Magnus Hansen på mandag 03. mai 2021, klokken 23:28
Ja, det er det jeg tenker de må gjøre. De kan jo ikke ha en fabrikk stående uvirksom i mange måneder i påvente av nye batterier.
De kan ikke bygge om en fabrikk to ganger i løpet av ett år kun for å produsere bil noen ekstra måneder. Det vil bety enorme kostnader.

Det er også dyrt å ha noen tusen ansatte gående rundt og sparke i grusen. Avskrivninger på utstyret tikker inn på regnskapet osv. Fra artikkelen står det at cellene ikke er trygge nok til å puttes i biler, så kan man heller ikke bruke celler fra pilotlinjen. Som det også står i artikkelen jobber jo også Panasonic med å få på plass produksjon av 4680. Og med sin erfaring kan det hende de klarer det før Tesla

turfsurf

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 04. mai 2021, klokken 07:04
Fra artikkelen står det at cellene ikke er trygge nok til å puttes i biler, så kan man heller ikke bruke celler fra pilotlinjen.
Det står og at de regner med å være der "hvert øyeblikk" . Så da vil jeg tro de har celler klare til bruk når fabrikken er klar. Spørsmålet er hvor mange. Det er mye imellom 0 og fullskala volumproduksjon.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA