Spekulering - når kommer den første kundebilen?

Startet av Superelbilen, lørdag 16. mars 2019, klokken 14:15

« forrige - neste »

Magnus Hansen

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 04. mai 2021, klokken 10:10
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 04. mai 2021, klokken 07:04
Fra artikkelen står det at cellene ikke er trygge nok til å puttes i biler, så kan man heller ikke bruke celler fra pilotlinjen.
Det står og at de regner med å være der "hvert øyeblikk" . Så da vil jeg tro de har celler klare til bruk når fabrikken er klar. Spørsmålet er hvor mange. Det er mye imellom 0 og fullskala volumproduksjon.

Her er sitatet:

Sitat

"We're not yet at a point where we think the cells are reliable enough to be put in cars. We think we're close to that point. We've already ordered the equipment for battery production in Berlin and Austin as well. We're down to the nitty gritty on this. I'm confident that we'd achieve volume production of the 4680 next year," Musk said.


Hvis de er så nærme, hvorfor blir det ikke volumproduksjon før en gang i 2022? Jeg har også en dårlig følelse når Musk sier at han er «confident» at noe skal skje et år frem i tid. Men vi får se hva som skjer. Jeg vil på ingen måte være påståelig på dette. Jeg har også trodd som deg at det blir 4680 fra dag 1 (som Musk også har sagt) og heller en litt treg opptrapping av produksjon. Men ikke like sikker etter å ha lest disse siste meldingene

turfsurf

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 04. mai 2021, klokken 10:23
Hvis de er så nærme, hvorfor blir det ikke volumproduksjon før en gang i 2022?
Fordi volumproduksjon gjerne må automatiseres mere, og man må tune maskinene og prosessene som gjøres. Slikt tar tid.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Radial

De har nok en plan, å ha kanskje 5-6k arbeidere uten full volum produksjon i 1 år er dyrt...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

elhansen

Sitat fra: Radial på tirsdag 04. mai 2021, klokken 11:12
De har nok en plan, å ha kanskje 5-6k arbeidere uten full volum produksjon i 1 år er dyrt...

Ening med deg Radial. Penga rår og erfaringer viser jo at Musk er ganske god på dette, og at planen ikke er å få færre dollar inn.

daktari

Det er jo flere hindre:
1) få ny batterikjemi til å a) være trygg b) være slitesterk c) ha de egenskapene man ønsker
2) finne opp en produksjonsmetode som har aksetabelt nivå av svinn/høy nok kvalitet
3) få til volumproduksjon som har er billig og effektiv nok OG har akseptabelt nivå av svinn
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Radial

Sitat fra: daktari på tirsdag 04. mai 2021, klokken 15:10
Det er jo flere hindre:
1) få ny batterikjemi til å a) være trygg b) være slitesterk c) ha de egenskapene man ønsker
2) finne opp en produksjonsmetode som har aksetabelt nivå av svinn/høy nok kvalitet
3) få til volumproduksjon som har er billig og effektiv nok OG har akseptabelt nivå av svinn

Tror du Tesla har satset flere milliarder på to spell nye fabrikker, flere nye (hoved)modeller og flere tusen ansatte, på at 4680 klarer sin deadline innen høsten 2021, uten at de er sikre på de klarer det?

Dette har de kontroll på, rettere sagt - de Må ha kontroll på dette, ellers kræsjlander bedriften fort.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Magnus Hansen

Sitat fra: Radial på tirsdag 04. mai 2021, klokken 15:38
Sitat fra: daktari på tirsdag 04. mai 2021, klokken 15:10
Det er jo flere hindre:
1) få ny batterikjemi til å a) være trygg b) være slitesterk c) ha de egenskapene man ønsker
2) finne opp en produksjonsmetode som har aksetabelt nivå av svinn/høy nok kvalitet
3) få til volumproduksjon som har er billig og effektiv nok OG har akseptabelt nivå av svinn

Tror du Tesla har satset flere milliarder på to spell nye fabrikker, flere nye (hoved)modeller og flere tusen ansatte, på at 4680 klarer sin deadline innen høsten 2021, uten at de er sikre på de klarer det?

Dette har de kontroll på, rettere sagt - de Må ha kontroll på dette, ellers kræsjlander bedriften fort.

Du må lese artikkelen med sitat fra Musk. 4680 er utsatt til langt ut i 2022. Så nei. De har ikke kontroll på dette

Radial

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 04. mai 2021, klokken 15:45
Sitat fra: Radial på tirsdag 04. mai 2021, klokken 15:38
Sitat fra: daktari på tirsdag 04. mai 2021, klokken 15:10
Det er jo flere hindre:
1) få ny batterikjemi til å a) være trygg b) være slitesterk c) ha de egenskapene man ønsker
2) finne opp en produksjonsmetode som har aksetabelt nivå av svinn/høy nok kvalitet
3) få til volumproduksjon som har er billig og effektiv nok OG har akseptabelt nivå av svinn

Tror du Tesla har satset flere milliarder på to spell nye fabrikker, flere nye (hoved)modeller og flere tusen ansatte, på at 4680 klarer sin deadline innen høsten 2021, uten at de er sikre på de klarer det?

Dette har de kontroll på, rettere sagt - de Må ha kontroll på dette, ellers kræsjlander bedriften fort.

Du må lese artikkelen med sitat fra Musk. 4680 er utsatt til langt ut i 2022. Så nei. De har ikke kontroll på dette

Da faller jo hele korthuset med nye model S, Model X, Cybertruck, Roadster og tysk Model Y i grus.

Da snakker vi nær kollaps, så dette må de ha kontroll på... Alt annet ville vært for dumt. Spesielt EU model Y med forventet 500k biler i året i 2022... som er helt essensiell for økt inntjening og markedsandel.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

daktari

Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 04. mai 2021, klokken 15:45
Sitat fra: Radial på tirsdag 04. mai 2021, klokken 15:38
Sitat fra: daktari på tirsdag 04. mai 2021, klokken 15:10
Det er jo flere hindre:
1) få ny batterikjemi til å a) være trygg b) være slitesterk c) ha de egenskapene man ønsker
2) finne opp en produksjonsmetode som har aksetabelt nivå av svinn/høy nok kvalitet
3) få til volumproduksjon som har er billig og effektiv nok OG har akseptabelt nivå av svinn

Tror du Tesla har satset flere milliarder på to spell nye fabrikker, flere nye (hoved)modeller og flere tusen ansatte, på at 4680 klarer sin deadline innen høsten 2021, uten at de er sikre på de klarer det?

Dette har de kontroll på, rettere sagt - de Må ha kontroll på dette, ellers kræsjlander bedriften fort.

Du må lese artikkelen med sitat fra Musk. 4680 er utsatt til langt ut i 2022. Så nei. De har ikke kontroll på dette
Enig, "battery day" skisserte jo nybrottsarbeid på paradigmeskifte-nivå for batterier, men uten at de hadde løst problemet med masseproduksjon. Det var jo alltid mer sannsynlig at en så stort løft ville bli forsinket heller enn komme for tidlig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: Radial på tirsdag 04. mai 2021, klokken 16:11
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 04. mai 2021, klokken 15:45
Sitat fra: Radial på tirsdag 04. mai 2021, klokken 15:38
Sitat fra: daktari på tirsdag 04. mai 2021, klokken 15:10
Det er jo flere hindre:
1) få ny batterikjemi til å a) være trygg b) være slitesterk c) ha de egenskapene man ønsker
2) finne opp en produksjonsmetode som har aksetabelt nivå av svinn/høy nok kvalitet
3) få til volumproduksjon som har er billig og effektiv nok OG har akseptabelt nivå av svinn

Tror du Tesla har satset flere milliarder på to spell nye fabrikker, flere nye (hoved)modeller og flere tusen ansatte, på at 4680 klarer sin deadline innen høsten 2021, uten at de er sikre på de klarer det?

Dette har de kontroll på, rettere sagt - de Må ha kontroll på dette, ellers kræsjlander bedriften fort.

Du må lese artikkelen med sitat fra Musk. 4680 er utsatt til langt ut i 2022. Så nei. De har ikke kontroll på dette

Da faller jo hele korthuset med nye model S, Model X, Cybertruck, Roadster og tysk Model Y i grus.

Da snakker vi nær kollaps, så dette må de ha kontroll på... Alt annet ville vært for dumt. Spesielt EU model Y med forventet 500k biler i året i 2022... som er helt essensiell for økt inntjening og markedsandel.
Ja dessverre, men de kan falle tilbake på 2170 og 18650 kanskje?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Counterpointer

Sitat fra: daktari på tirsdag 04. mai 2021, klokken 16:38
Sitat fra: Radial på tirsdag 04. mai 2021, klokken 16:11
Sitat fra: Magnus Hansen på tirsdag 04. mai 2021, klokken 15:45
Sitat fra: Radial på tirsdag 04. mai 2021, klokken 15:38
Sitat fra: daktari på tirsdag 04. mai 2021, klokken 15:10
Det er jo flere hindre:
1) få ny batterikjemi til å a) være trygg b) være slitesterk c) ha de egenskapene man ønsker
2) finne opp en produksjonsmetode som har aksetabelt nivå av svinn/høy nok kvalitet
3) få til volumproduksjon som har er billig og effektiv nok OG har akseptabelt nivå av svinn

Tror du Tesla har satset flere milliarder på to spell nye fabrikker, flere nye (hoved)modeller og flere tusen ansatte, på at 4680 klarer sin deadline innen høsten 2021, uten at de er sikre på de klarer det?

Dette har de kontroll på, rettere sagt - de Må ha kontroll på dette, ellers kræsjlander bedriften fort.

Du må lese artikkelen med sitat fra Musk. 4680 er utsatt til langt ut i 2022. Så nei. De har ikke kontroll på dette

Da faller jo hele korthuset med nye model S, Model X, Cybertruck, Roadster og tysk Model Y i grus.

Da snakker vi nær kollaps, så dette må de ha kontroll på... Alt annet ville vært for dumt. Spesielt EU model Y med forventet 500k biler i året i 2022... som er helt essensiell for økt inntjening og markedsandel.
Ja dessverre, men de kan falle tilbake på 2170 og 18650 kanskje?
Det er utvilsomt at de vil fortsette å selge så mange biler som mulig. Så får de ikke til nok volum mm på 4680 så har de alternativer.
Det er jo bare å se på Kina, hvor de bruker LFP celler i noen modeller.

Magnus Hansen


Radial

- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Thob

Sitat fra: Radial på onsdag 05. mai 2021, klokken 15:37
Denne samler forsåvidt opp det jeg ihvertfall har mer tro på, at de har kontroll på 4680 for Berlin.

https://www.teslarati.com/tesla-giga-berlin-4680-battery-riddle-kato-road-production/

Men hva med at Musk selv sier at batteriene ikke er gode nok pr nå til å kunne brukes i biler enda? Er bare et par uker siden han sa det. Bra folk er optimister, men jeg personlig tviler på at de første bilene fra Berlin kommer med nye batterier

Radial

Sitat fra: Thob på onsdag 05. mai 2021, klokken 17:24
Sitat fra: Radial på onsdag 05. mai 2021, klokken 15:37
Denne samler forsåvidt opp det jeg ihvertfall har mer tro på, at de har kontroll på 4680 for Berlin.

https://www.teslarati.com/tesla-giga-berlin-4680-battery-riddle-kato-road-production/

Men hva med at Musk selv sier at batteriene ikke er gode nok pr nå til å kunne brukes i biler enda? Er bare et par uker siden han sa det. Bra folk er optimister, men jeg personlig tviler på at de første bilene fra Berlin kommer med nye batterier

Han snakker vel om sin egen pilotfabrikk fabrikk feks? hva Panasonic, LG eller CATL kan produsere er vel så interessant egentlig.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA