Hovedmeny

Phantom/Vampire Drain

Startet av magnetic, tirsdag 05. mars 2019, klokken 15:57

« forrige - neste »

RuneW

Sitat fra: z4rd på mandag 08. april 2019, klokken 09:17
Noe tap er det, men de 3% er ikke helt borte. Du får noe tilbake under kjøring/oppvarming.

Får tilbake % ? Hadde du snakket om km så hadde jeg vært med.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: RuneW på mandag 08. april 2019, klokken 09:33
Sitat fra: z4rd på mandag 08. april 2019, klokken 09:17
Noe tap er det, men de 3% er ikke helt borte. Du får noe tilbake under kjøring/oppvarming.

Får tilbake % ? Hadde du snakket om km så hadde jeg vært med.
De henger jo sammen, har sett % øke på min et par ganger, antar det skyldes økt temp på batteriet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

z4rd

#17
Kanskje jeg var litt upresis. Vanskelig å si nøyaktig hva det reelle tapet er i en slik situasjon, etter 12 timer, men det er normalt å miste noe rekkevidde (% eller km) når bilen står i ro - for deretter at celler "balanseres" og blir "tilgjengelig" igjen under kjøring. Med %-visning blir dette mindre synlig kontra km-visning, da gjerne 1% er lik X antall km.

3% er uansett unormalt høyt etter så kort tid. 1-2% etter 24 timer er mer normalen.

Og med bruk av Sentry Mode aktivt så må man regne med høyere grad av batteritap.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

RuneW

#18
Sitat fra: Handyman på mandag 08. april 2019, klokken 09:47
Sitat fra: RuneW på mandag 08. april 2019, klokken 09:33
Sitat fra: z4rd på mandag 08. april 2019, klokken 09:17
Noe tap er det, men de 3% er ikke helt borte. Du får noe tilbake under kjøring/oppvarming.

Får tilbake % ? Hadde du snakket om km så hadde jeg vært med.
De henger jo sammen, har sett % øke på min et par ganger, antar det skyldes økt temp på batteriet.

Henger sammen hvordan da? Er ikke km antatt rekkevidde, mens % er "absolutt"? At % kan øke (uten at du lader) høres rart ut. Da er det (igjen) noe jeg ikke har skjønt.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

z4rd

Personlig så har jeg ikke sett at % øker - men slik jeg har forstått det så er % ikke noe absolutt verdi i den visningen, med forbehold om at jeg har misforstått hele greia. I trip planneren derimot tror jeg at den er basert på en satt verdi i tillegg til at den justerer for reell forbruk/topografi. Men igjen, mulig jeg har misforstått.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

samotholt

Sitat fra: RuneW på mandag 08. april 2019, klokken 09:56
Sitat fra: Handyman på mandag 08. april 2019, klokken 09:47
Sitat fra: RuneW på mandag 08. april 2019, klokken 09:33
Sitat fra: z4rd på mandag 08. april 2019, klokken 09:17
Noe tap er det, men de 3% er ikke helt borte. Du får noe tilbake under kjøring/oppvarming.

Får tilbake % ? Hadde du snakket om km så hadde jeg vært med.
De henger jo sammen, har sett % øke på min et par ganger, antar det skyldes økt temp på batteriet.

Henger sammen hvordan da? Er ikke km antatt rekkevidde, mens % er "absolutt"? At % kan øke (uten at du lader) høres rart ut. Da er det (igjen) noe jeg ikke har skjønt.
Rekkevidde i km er nok bare en omregning med fast faktor fra prosent - så lenge man har rekkeviddevisning på typical. (Antar at man har valget mellom visning i typical og rated også på M3 (har selv MS)).

På S85D så er "faktoren" 178 wh/km.

Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Toalmar

Tok en sjekk nå vedrørende rain. Bilen har stått parkert siden i går kveld.
Kun sjekket tilstand av meg via app i dag tidlig + nå i kveld.
Hadde gått fra 44% til 41% i natt.
Har stått ca 13-14 timer nå gått i fra 41% til 40%.
Det var lovende.
Lar den stå i natt igjen uten tilkobling mot Tibber.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Toalmar

Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Toalmar

Sitat fra: GOS på lørdag 06. april 2019, klokken 09:34
Det er vel Tibber som er synderen din tenker jeg.
Det hadde du helt rett i  :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Handyman

Sitat fra: Toalmar på tirsdag 09. april 2019, klokken 23:09
Sitat fra: GOS på lørdag 06. april 2019, klokken 09:34
Det er vel Tibber som er synderen din tenker jeg.
Det hadde du helt rett i  :+1:
Ikke mye å spare med Tibber når bilen bruker strøm som en vifteovn i friluft ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Hodetelefoner

Man taper penger på Tesla delen. Ihvertfall med dagens priser. De skulle innført en  "sleep" mode

MrBeery

Ca. 8 % per døgn med sentry aktivert her, ca. 1 % eller mindre uten sentry.

gruffalo

Ang. Tibber, jeg fikk svar fra dem:

"Hei,
Vi ser at dette kan være problemer med enkelte Tesla modeller (kan gi en effekt på snitt 1-2%), men vi har funnet en løsning som vi nå snart ruller ut :)"
E-tron 55 sportback 2022

Toalmar

Sitat fra: gruffalo på onsdag 10. april 2019, klokken 08:49
Ang. Tibber, jeg fikk svar fra dem:

"Hei,
Vi ser at dette kan være problemer med enkelte Tesla modeller (kan gi en effekt på snitt 1-2%), men vi har funnet en løsning som vi nå snart ruller ut :)"
Fikk samme svaret jeg også. Har gitt beskjed om at jeg ikke kobler tilbake før jeg har fått info om at det er fikset



Sent from my iPhone using Tapatalk
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

hawK

Jeg er nå bortreist et par uker, tok derfor Leafen (40kWh) til Gardermoen. Tesla hjemme i garasje, Leaf står parkert utendørs.

Har oppdatert appene og tatt skjermklipp ved hver oppdatering. Sentry var slått av og minnepenn er ikke satt inn. Har siste software som kom med Sentry etc.

Her er tallene. Er spent på hvordan Leaf oppfører seg når jeg setter på tenningen.

Har brukt Stats appen til Tesla, og Nissan sin for Leaf.

TM3
Lørdag kl15:37 - 33% - 164km rated
Lørdag kl20:13 - 32% - 157km rated
Søndag kl09:03 - 29% - 137km rated
Søndag kl20:15 - 25% - 123km rated
Mandag kl15:59 - 21% - 85km rated
Tirsdag kl12:43 - 20% - 76km rated
Tirsdag kl18:27 - 18% - 70km rated
Onsdag kl14:14 - 17% - 62km rated


Leaf 40kWh
Søndag kl18:56 - 54% - 116km
Mandag kl16:02 - 55% - 116km
Tirsdag kl13:04 - 55% - 116km
Tirsdag kl18:28 - 55% - 116km
Onsdag kl14:15 - 55% - 116km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA