Hovedmeny

Phantom/Vampire Drain

Startet av magnetic, tirsdag 05. mars 2019, klokken 15:57

« forrige - neste »

Randeboy

Sitat fra: Langangen på fredag 12. april 2019, klokken 02:17
Sitat fra: sylwester på fredag 12. april 2019, klokken 01:56
Det må da gå an å dra fra bilen en måned uten at den går tom for strøm selv når den ikke er tilkoblet?
Jeg vurderer en TM3 og har ikke mulighet til å ha den stående tilkoblet så hvis den tømmer batteriet på noen uker kan jeg ikke kjøpe den.
På 40kW Leaf er det drain på 1,47W de første 14 dagene og deretter 0,47W. På 38 dager hadde den gått ned 772Wh/2%.

Så bra :) For dem som ikke trenger å kjøre mye, så er det jo like greit å kjøpe en bil med kortere rekkevidde. Det er jo helt bortkastet penger å kjøpe en bil som går 50 mil for å la den stå i flere mnd.

Bortkastet å kjøpe en bil som kan kjøre 50 mil?   ???
Han skrev flere uker, ikke måneder. At bilen kan tappe seg så mye på bare et par uker er jo rett og slett tragisk med tanke på størrelsen på batteriet.

LeafSwe

Parkerade 30 timmar i 15 graders garage.
Range sjönk från 320km till 317km.
3P+
3SR+

Autowinder

Det er jo helt bortkastet penger å kjøpe en bil som går 50 mil for å la den stå i flere mnd.
Så du mener for eksempel at en som er nedover i Europa 4-5 ganger i året og ikke har samme kjøremønster som deg ikke trenger å bruke penger på bil?
Eller en som kjører mye 9 måneder i året og tar tre måneder i utlandet om vinteren burde ligge unna Tesla ??
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

MrBeery

Så bra :) For dem som ikke trenger å kjøre mye, så er det jo like greit å kjøpe en bil med kortere rekkevidde. Det er jo helt bortkastet penger å kjøpe en bil som går 50 mil for å la den stå i flere mnd.
Makes 0 sense. Så hvis man er på reise flere dager/uker så trenger man ikke en bil med lang rekkevidde?

Thomas Parsli

Forskjellen på mye og ofte er subtil ;)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Langangen

Sitat fra: Randeboy på fredag 12. april 2019, klokken 06:16
Sitat fra: sylwester på fredag 12. april 2019, klokken 01:56
Det må da gå an å dra fra bilen en måned uten at den går tom for strøm selv når den ikke er tilkoblet?
Jeg vurderer en TM3 og har ikke mulighet til å ha den stående tilkoblet så hvis den tømmer batteriet på noen uker kan jeg ikke kjøpe den.
På 40kW Leaf er det drain på 1,47W de første 14 dagene og deretter 0,47W. På 38 dager hadde den gått ned 772Wh/2%.

Bortkastet å kjøpe en bil som kan kjøre 50 mil?   ???
Han skrev flere uker, ikke måneder. At bilen kan tappe seg så mye på bare et par uker er jo rett og slett tragisk med tanke på størrelsen på batteriet.

Sorry, tok vel litt hardt i. :) Det står vel i bruksanvisningen at den kan tappe seg opptil 1% pr. dag. Den vil jo sikkert tappe seg mer vis man er inne på appen og vekker den opp, eller bruker andre apper som poller bilen hele tiden. Jeg bruker Teslafi som funker bra, bilen går fint i søvn. Man må bare passe på å ha riktige innstillinger. Jeg tror bilen min bruker ca. 1-1,3kwH pr. døgn. Den står da på wifi.
Model 3 2021 Sr+
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

hawK

Sitat fra: Langangen på torsdag 11. april 2019, klokken 23:40
Jeg foreslår at du leser bruksanvisningen til bilen (selv om det er kjedelig) Tesla anbefaler at bilen alltid er tilkoblet lading, sett ladegrensen på 80%, så er du godt innafor. 90% er også ok. :)

Ja, takk :) Leste det samme nå, at de anbefaler det.
Nå har jeg begrenset lading til 50% mens jeg er bortreist.

sylwester

Altså 38 dager er typisk tiden jeg er på ferie i Frankrike hvert eneste år.  Bilene står parkert på uteparkering og de har ingen lademulighet. Det har vært null problem med begge elbilene mine hittil, men ser at det kan være en utfordring ved en ny TM3. Mener å ha lest at TMS har modus for ferie. Har TM3 dette og hva er forbruket da?

Når jeg ikke er på ferie kjøres den ene bilen 6 mil og den andre 2 hver dag. Vi kjører langturer til Karlstad, Gøteborg, Stockholm, og København med 40kWh-leafen, men Stockholm og København er helt klart en utfordring siden pausene er blitt flere og kortere enn vi opprinnelig planla da vi bestilte bilen. Det er en langtur i måneden omtrent med ca. 18mil i snitt. 40kWh Leaf klarer de aller fleste så det er kun 2-3 stykk som TM3 muligens hadde skint veldig for idag så er det sannsynlig at de turene blir via fly. Kona vil ikke kjøre København Oslo igjen med leafen for å si det mildt.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

ElbilJohn

Dro på fjellet i går og da jeg kom frem til hytta kl 18hadde jeg 39%. Sjekket appen kl 11 var det 34%. Sjekket kl 1530, og da var det 38%. Var nok litt under null i natt og i dag har sola varmet en del. Det var 33 grader inni bilen kl 1530.

Greit å ha i tankene når man parkerer bilen med varmt batteri og sjekker status etterpå med kaldt batteri.

Tesla Model 3, 2019, LR, AWD, AP, red multi-coat, 18 Aero

hawK

Sitat fra: ElbilJohn på lørdag 13. april 2019, klokken 17:01
Dro på fjellet i går og da jeg kom frem til hytta kl 18hadde jeg 39%. Sjekket appen kl 11 var det 34%. Sjekket kl 1530, og da var det 38%. Var nok litt under null i natt og i dag har sola varmet en del. Det var 33 grader inni bilen kl 1530.

Greit å ha i tankene når man parkerer bilen med varmt batteri og sjekker status etterpå med kaldt batteri.

Hvilken app bruker du?

Sent from my iPhone using Tapatalk

ElbilJohn

Sitat fra: hawK på lørdag 13. april 2019, klokken 17:22

Hvilken app bruker du?

Tesla appen

hawK

Sitat fra: ElbilJohn på lørdag 13. april 2019, klokken 19:20
Sitat fra: hawK på lørdag 13. april 2019, klokken 17:22

Hvilken app bruker du?

Tesla appen

Får du sett % der? Har iPhone...

ElbilJohn

Er vel samme som i bilen..?  Har den innstilt på % og ikke km.

Toalmar

Sitat fra: ElbilJohn på lørdag 13. april 2019, klokken 20:41
Tesla appen følger innstillingene i bilen ja
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

hawK

Sitat fra: Toalmar på lørdag 13. april 2019, klokken 21:20
Sitat fra: ElbilJohn på lørdag 13. april 2019, klokken 20:41
Tesla appen følger innstillingene i bilen ja

Åå, var ikke klar over den innstillingen!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA