Hovedmeny

Ha det, og takk for all fisken

Startet av kodax, torsdag 28. februar 2019, klokken 22:44

« forrige - neste »

stefse

Nå ble det vel endel negative følelser, men hvis man skal grave dypere i det, så oversolgte nok Audi bilens prestanda, og undervurderte prisen litt på forhånd, og det er nok grunnen til det.
Dette med forventninger og følelser rundt forbrukerkjøp er det skrevet avhandlinger om.

Men for en som aldri har hatt elbil før, aldri sett på elbilforum, ikke er spesielt interessert i temaet elbilisme, ikke har vurdert masse elbiler, og bare vil ha en  kvalitetsmessig god bil av kjent merke, så fremstår sikkert e-tron som et bra kjøp. Mulig det er denne kjøpergruppen som er i flertall både av reservasjonsholdere og kjøpere for alt jeg vet.
I så måte er det kanskje viktigere at Audi møter disse på en god måte slik at de blir fornøyde elbil eiere. Hvis disse ferske el-sjåførene må slite med ladetrøbbel, software-krøll og alt det andre vi mer early adaptors har måttet hanskes med, kommer det kanskje noen innbyttebiler etterhvert.

TM3P på street legal er  :+1: btw.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Counterpointer

E-tron er jo ikke en statusbil, til det er den alt for vanlig. Den er en SUV/allroad av god kvalitet, og litt middels på effekt og rekkevidde.
E-tron GT er bilen for de som vil ha en lekker bil som gir status i nabolaget.

Synes det er litt sært at noen bruker hersketeknikken, at synes du E-tron ikke er nok for pengene så er det fordi du ikke har råd og bare en unnskyldning[emoji850]Da legger en all pondus i lommeboka og er egentlig ganske usikker.
Det er vel ofte de med mest penger som vurderer mest nøye hva de får for pengene!

Pedd84

Er det også litt spesielt at andre mener at etron kun handles av:
En som aldri har hatt elbil før
En som aldri har vært innom et elbilforum
En som ikke har vurdert mange andre elbiler
En som ikke er spesielt interessert i elbiler
En som kun ønsker kvalitet fra kjent merke

Det er ganske tydelig at det er to eller flere poler, der man i liten grad er villig til å legge frem dette på annen måte enn:
Etron er for idioter
Tesla er for fanboys og idioter

Jeg tror det er begrenset med nytteverdi for de som ønsker seg en tesla og de som ønsker seg en etron i slike type innlegg (sikter da til denne type innlegg generelt).

For ordens skyld har jeg eid Tesla, og bestilt meg nå både Tesla og TM3. Ulike egenskaper dekker ulike behov, det tror jeg alle fornuftige mennesker forstår. Etter mitt skjønn kan ikke disse to bilene sammenlignes på noen annen måte enn at begge er elbiler (kun basert på to prøvekjøringer i hver bil) til det er de for ulike. Akkurat sånn som de er ment å være.

Noen vil ha X, noen vil ha S, noen vil ha iPace og noen vil ha etron. Kan det ikke bare få være sånn?

turfsurf

Sitat fra: Pedd84 på torsdag 07. mars 2019, klokken 05:54

Det er ganske tydelig at det er to eller flere poler, der man i liten grad er villig til å legge frem dette på annen måte enn:
Etron er for idioter
Tesla er for fanboys og idioter

...

Noen vil ha X, noen vil ha S, noen vil ha iPace og noen vil ha etron. Kan det ikke bare få være sånn?
Nja, jeg ser disse motpolene, men det er noen få (pussig nok opplever jeg flest i Audi leiren).

Men så har vi flesteparten som bare vil ha den beste bilen til sitt bruk, hvor verdi for pengene er en del av bildet. Disse deltar i diskusjoner i alle underforum og sammenligninger blir gjort.

Det som jeg synes er merkelig er at noen hisser seg opp over sammenligninger (spesielt med Tesla). Det er jo en fin måte å finne ut om noe er bra eller ikke.

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

stefse

Sitat fra: Pedd84 på torsdag 07. mars 2019, klokken 05:54
Er det også litt spesielt at andre mener at etron kun handles av: (...)

Kun dem ja. Ingen andre. Det var det det stod.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Pedd84

Man vil alltid oppleve at det er flest av de som ikke klarer å argumentere rasjonelt i motsatt leir, det er ganske naturlig. Poenget mitt understrekes når
man bruker mitt innlegg og påpeker at det er flest i den ene leiren som er polarisert i sine synspunkter. Hele poenget med innlegget var å påpeke at det ikke gir noen verdi å ikke argumentere rasjonelt. Å være sveiseblind for svakheter ved etron, Tesla eller iPace hjelper ingen. For la oss være ærlige, det er en del store og små svakheter ved alle disse bilene. Mange av oss velger bil med de svakhetene som påvirker oss minst i det daglige. I mitt tilfelle ser jeg svakheter både ved TM3 og etron som jeg har i bestilling, uten at jeg føler noe behov for å late som om disse ikke eksisterer.

Enig at sammenligninger er bra, og man må jo sammenligne likt mot likt så langt det lar seg gjøre.

Pedd84

Sitat fra: stefse på onsdag 06. mars 2019, klokken 21:13
Men for en som aldri har hatt elbil før, aldri sett på elbilforum, ikke er spesielt interessert i temaet elbilisme, ikke har vurdert masse elbiler, og bare vil ha en  kvalitetsmessig god bil av kjent merke, så fremstår sikkert e-tron som et bra kjøp.

Hvordan mener du det over skal tolkes? Ja du skriver ikke 100% av kjøperne, men hvordan mener du innlegget skal oppfattes?
Det er det samme om for meg om du skriver om Tesla, BMW, Jaguar eller Audi. Poenget er at sånne innlegg ikke akkurat bidrar til å bryte ned «muren» mellom de som kun er interessert i det ene eller det andre merket.

Espen Hugaas Andersen

Neste setning var "Mulig det er denne kjøpergruppen som er i flertall både av reservasjonsholdere og kjøpere for alt jeg vet."

Det betyr altså noe ala "muligens høyere enn 50% av e-tron reservasjonsholdere/kjøpere". Og det virker ikke helt urimelig for meg. Vet er er mange som aldri ville vurdert Tesla, og bare må ha tysk kvalitet. Hva enn det nå er.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

PF

Jeg mener at hadde tilgjengeligheten og utvalget blandt elbiler vært bedre så er det ingen som hadde sammenlignet Tesla Model 3 mot Audi e-tron/Jaguar I-pace. I fossilbilverden så er det få som vurderer Audi S3 mot Audi Q8.
Jeg tror at det derfor blir en del håpløse diskusjoner, og med alle netttrollene som finnes fortiden så eskaleres alle diskusjonene fort. Dette skjer på alle diskusjonsforum, og er en av grunnen til at stadig flere nettaviser fjerner kommentar felt. Ser bare på facebook siden hvor de fleste bruker sitt eget navn i profilen så er det en del som modererer seg i sine uttalelser. Det betyr at de vet at de provoserer og nok klemmer ekstra på her inne.

4Matic Fanatic

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 07. mars 2019, klokken 07:22
Vet er er mange som aldri ville vurdert Tesla, og bare må ha tysk kvalitet. Hva enn det nå er.
Jeg hadde 2x eGolf fra før, ville ikke ha Audi, sto på ønskelista for EQC men endte opp med I-Pace, som er det beste man kan velge akkurat nå.  ;D

I Jaguar-leiren synes jeg det virker som man i hovedsak treffer 2 typer - de som har hatt Jaguar før og de som har hatt elbil før. I Norge er det etterhvert ganske mange som har hatt elbil før, mens eksempelvis i UK og USA virker det å være mange hvor dette er første elbil.

Jaguar-folket skjønner ikke hva dette hengerfestemaset dreier seg om, man setter da ikke hengerfeste på en Jag, og de som kommer fra Tesla skjønner ikke at ikke Jaguar-folket forstår at 7,2kW er for lite for hjemmelading, og jeg som kommer fra eGolf skjønner ikke at ikke 3,6kW er nok til hjemmelading for det funker da for meg med å lade et par netter i uka.  :)

Alle har forskjellige behov, ønsker og prioriteringer - og det er nok bare å forholde seg til det.
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

Imagine

Er ikke mindre imponert over e-tron av den grunn, som jeg gleder meg til å få levert. Men her imponerer Tesla stort på nylansert ladehastighet og e-tron er nå i så fall kraftig forbigått på et av sine «prestisjeområder»:

https://www.tesla.com/no_NO/blog/introducing-v3-supercharging?redirect=no

Jeg er imponert over Tesla sine elbilegenskaper og skjønner jo de som kun velger bil ut fra det og synes resten av bilen er «bra nok». I tillegg er det svært imponerende akselerasjon i forhold til prisen. Men e-tron er så utrolig mye bedre på å være en sykt god velkjørende bil som tilfeldigvis er utstyrt med elmotor. Konservativt og deilig. Nok akselerasjon. Svært bra komfort og ingen tror du kjører elbil før de vet hva du kjører - det er herlig for en bensinbilentusiast som meg.

Jeg vurderer stadig om jeg skal ha en Tesla Model 3 eller kanskje Model Y som elbil nr 2. Har ikke noe i mot Tesla, men liker ikke at de bare øser ut biler med masse feil... og designfeil...
Det siste er veldig synd, for det er litt showstopper for en som er opptatt av kvalitet og service som meg.

stefse

Jeg tror de som pleier å ha noe å bidra med har fått sagt sitt på tråden, så jeg lar dere diskutere i fred fra nå av.
Håper ikke tråden er stengt av forum-admin over helga.  ;)
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

4Matic Fanatic

Sitat fra: Imagine på torsdag 07. mars 2019, klokken 08:42
...Men e-tron er så utrolig mye bedre på å være en sykt god velkjørende bil som tilfeldigvis er utstyrt med elmotor. Konservativt og deilig. Nok akselerasjon. Svært bra komfort og ingen tror du kjører elbil før de vet hva du kjører - det er herlig for en bensinbilentusiast som meg...
Dette er samme opplevelsen jeg har i eGolf. En veldig god bil i utgangspunktet, som tilfeldigvis er blitt elektrifisert på en OK måte.
Jeg har også hatt folk med som ikke visste at dette var en elbil før jeg dro litt ekstra på ut av lyskrysset.
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

kodax

Sitat fra: Imagine på torsdag 07. mars 2019, klokken 08:42
...
Jeg vurderer stadig om jeg skal ha en Tesla Model 3 eller kanskje Model Y som elbil nr 2. Har ikke noe i mot Tesla, men liker ikke at de bare øser ut biler med masse feil... og designfeil...
Det siste er veldig synd, for det er litt showstopper for en som er opptatt av kvalitet og service som meg.
Nå er det jo sånn at e-tron 55 fortsatt ikke er levert ut til kunder, så hvor mye bedre kvalitets- og servicemessig den blir vil jo framtiden vise. Dette var et argument for meg også da jeg vurderte denne, men siden mye med denne er noe Audi ikke har gjort før er ingenting sikkert. Service-apparatet burde man i hvert fall kunne forvente vil fungere bedre.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Imagine

Det blir selvsagt spennende. Men som kjøper av en Audi forventer man jo litt mer enn som kjøper av en fort-og-gæli-bil som Tesla.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA