Hovedmeny

Ha det, og takk for all fisken

Startet av kodax, torsdag 28. februar 2019, klokken 22:44

« forrige - neste »

Kåre Knatten

Egentlig er tittel på innlegget galt, det skulle stått "jeg fikk desverre ikke råd til E-tron" eller "E-tron ble desverre for dyr for meg" og når da trådstarter begrunner valget med at bilen ble for liten og litt senere legger ut en tråd om Q4 som er enda mindre, kan en lure på hva som ligger bak.

kodax

Poenget er jo at totalen ble for dårlig.
Om Q4 blir mindre inni vet ennå ingen. Den får mindre ytre mål, men er bygd på en annen plattform som potensielt gir den mer innvendig rom. Blir det omtrent like stor, og oppfyller andre av mine behov bedre enn 55, så er den jo naturlig nok mer aktuell.
Fortsatt noe uklart?
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Øyvind.h

Sitat fra: Kåre Knatten på onsdag 06. mars 2019, klokken 13:35
Egentlig er tittel på innlegget galt, det skulle stått "jeg fikk desverre ikke råd til E-tron" eller "E-tron ble desverre for dyr for meg"
Hvorfor det? Råd til bilen og betalingsvilje er ikke det samme.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Crown

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 06. mars 2019, klokken 14:17
Egentlig er tittel på innlegget galt, det skulle stått "jeg fikk desverre ikke råd til E-tron" eller "E-tron ble desverre for dyr for meg"
Hvorfor det? Råd til bilen og betalingsvilje er ikke det samme.

Helt riktig, på samme måten som at jeg og mange av de som kjøper e-tron her inne har hatt råd til Tesla hele tiden, men har manglet viljen til å kjøpe den. Så da finner man alltid en eller annen grunn.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

pberg

Jeg har også droppet kjøp, med den enkle grunn at Etron ikke utløser nok entusiasme hos meg til å bruke såpass mye penger på en bil. Kjørefølelsen var ikke til stede etter mine preferanser.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Imagine på tirsdag 05. mars 2019, klokken 10:51
Sitat fra: cyber på tirsdag 05. mars 2019, klokken 10:46
Morsomt at trofasteTeslatilhengere (aka investorer.. ) tåkeprater ned e-tron i denne tråden.
Det tyder på at kvaliteteten man forventer fra Audi er interessant for dem som er lei av dårlig sådan ;
det er nok ikke bare er Musk som har fått panikk i disse pris- og utsalgsstedsreduksjonstider 8).

Men her inne er ikke moderatorene like frempå... er jo ikke Tesla det rakkes ned på. Jeg fremmet realistiske lakkproblemer med tilhørende rustdannelser på helt nye Model 3, ble hetset nord og ned. Lange fornektelsesinnlegg fra Tesla-religiøse selvutnevnte misjonærer. Innleggene slettet umiddelbart. Til og med utestengt fra forumet i 24 timer. Moderatoren endret mine innlegg og fjernet andres osv... da slettet jeg i stedet mine innlegg helt bort. Jeg tenker det kommer frem før eller senere uansett, og jeg trenger/orker ikke være den som fronter dette. Så jeg gidder ikke lenger skrive der inne selv om sikkert mange vil vite en del ting.

Er det sånn at nye Model 3 ruster? Har du link til noe som viser det? En av grunnene til at en i praksis kan kjøre over 50 mil med en Model 3 er at også bunnen er helt aerodynamisk og flat og glatt under (noe de ikke har prioritert på Audien). Jeg gikk for Model 3 Performance denne gangen pga at jeg ikke klarte vente lenger på ny bil, og ble forespeilet 3. kvartal på Audien. Ellers var det argumenter for og i mot på begge bilene...I tillegg fikk jeg 0% rabatt på Audi. Dermed kjøpte jeg Model 3 som jeg fikk på 2 måneder.

Så....mener du en bør rustbehandle Model 3? Regner med det ikke er på flatene du mener den vil ruste, eller?

Men får jo noen sånne treff på Google under Corrosion:  https://electrek.co/2019/03/05/tesla-model-3-design-flaw-underbody/
Tesla Model Y                         2021-

hemi

Jeg ventet også evig på e-tron, solgte SUV'en min i jan også. ....

Gav opp, hentet ut en model3 performance.

Må kjøpe ny SUV, men ikke superdårlig tid da.

Imagine

Egentlig er tittel på innlegget galt, det skulle stått "jeg fikk desverre ikke råd til E-tron" eller "E-tron ble desverre for dyr for meg" og når da trådstarter begrunner valget med at bilen ble for liten og litt senere legger ut en tråd om Q4 som er enda mindre, kan en lure på hva som ligger bak.

Er nok en del av de som trakk seg som faller under denne kategorien. De finner på andre unnskyldninger og noe av det kan sikkert også stemme litt, men så var det egentlig fordi renten på billånet ble for dyr.
Det er ikke sååå mange som har mulighet til å kjøpe biler til ferdigutstyrt 950.000. Derfor er det helt utrolig imponerende at de har solgt til så mange som snart halvparten av reservasjonslisten.

olemartin

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 06. mars 2019, klokken 14:39
En av grunnene til at en i praksis kan kjøre over 50 mil med en Model 3 er at også bunnen er helt aerodynamisk og flat og glatt under (noe de ikke har prioritert på Audien).

Tydelig at du ikke vet hva du snakker om.

https://www.audi-mediacenter.com/en/press-releases/streamline-audi-e-tron-prototype-with-decisive-aerodynamics-10281
SitatThe underbody of the all-electric SUV is fully enclosed; the front and rear area are fully paneled. Underneath the passenger cell, an aluminum plate protects the high-voltage battery against damage from below, such as stone chipping or curbs. Its bolting points come with bowl-shaped indentations, similar to the dimples on a golf ball. They make the air flow much better than a totally flat surface.

kodax

Sitat fra: Imagine på onsdag 06. mars 2019, klokken 15:27
Er nok en del av de som trakk seg som faller under denne kategorien. De finner på andre unnskyldninger og noe av det kan sikkert også stemme litt, men så var det egentlig fordi renten på billånet ble for dyr.
Det er ikke sååå mange som har mulighet til å kjøpe biler til ferdigutstyrt 950.000. Derfor er det helt utrolig imponerende at de har solgt til så mange som snart halvparten av reservasjonslisten.
Jeg tror det er svært mange i Norge som kan kjøpe seg en bil til en mill/bruke 100-150K i året, det er jo bare snakk om prioriteringer. Pris er jo bare en av faktorene, jeg tviler på at det var mange som trakk seg fordi de glemte å regne på hva den kostet. Derimot var det nok endel som trakk seg fordi de ikke syns de fikk nok for pengene.
..men seff, hvis noe av gleden over å ha denne bilen er at man har kjøpt noe man tror ikke så mange har råd til, så for all del;)
Model Y - Model 3

Imagine

Det er bare en prioritering for mange ja. Men det er tross alt «bare en elbil». Prioritering betyr at noe annet må prioriteres bort for de fleste.

De fleste må strekke seg ganske langt for å få råd til en slik bil og da er det mange som faller fra selv om de egentlig kan. Det smerter for mye å gjøre prioriteringen.

kodax

Siden dette en litt spesiell elbil i.o.m. at det er den første elbilen som tilbyr ok plass og rekkevidde, hengerfeste og taklast, så er det nok endel som har vurdert å strekke seg litt ekstra for denne. Det gjorde også vi, men vi klarte altså ikke å rettferdiggjøre kosten. Det er som du sier "bare en elbil" og for vår del bare et transportmiddel mellom de tingene vi prioriterer som hus, båt, hytter etc. At andre i større grad prioriterer bil har jeg full forståelse for, særlig de som kjører bil i det daglige.
Model Y - Model 3

stefse

Promoteringsteknikken videre ser ut til å være at dette er elbilen for de eksklusivt rike, som ikke bryr seg om penger. Vi som ikke synes bilen og det som tilbys av ladenett er verdt en knapp million, må være avfeldige fattigperer.
Kanskje bra for bygge opp bilens image, og det holder salgsvolumet passe lavt og marginene høye, inntil de kan lansere VW og Skoda variantene.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

kodax

Det er naturlig at VAG prøver å differensiere merkene sine. En ting er at de ikke skal kanabalisere hverandre, en annen ting er at de nok ønsker å ha flere bein å stå på dersom det begynner å renne inn med biler fra Asia. Dersom det blir for stort press på pris, kan de fokusere mer på "tysk kvalitet", og da er kanskje Audi merket som overlever.
Model Y - Model 3

olavxxx

Sitat fra: stefse på onsdag 06. mars 2019, klokken 19:02
Promoteringsteknikken videre ser ut til å være at dette er elbilen for de eksklusivt rike, som ikke bryr seg om penger. Vi som ikke synes bilen og det som tilbys av ladenett er verdt en knapp million, må være avfeldige fattigperer.
Kanskje bra for bygge opp bilens image, og det holder salgsvolumet passe lavt og marginene høye, inntil de kan lansere VW og Skoda variantene.
Jeg synes det er litt rart at alle skal mene så mye om hvorfor andre ikke velger å ta seg en eTron.
Selv kan jeg selvsagt se på en iPace og en eTron og jeg kan klart se at eTron med doble ruter er bedre støyisolert enn en X, en iPace og en eTron kan leveres med det eTron og ipace følgere gjerne definerer som luksus (da er det gjerne snakk om fancy skinn osv).

Men for min del er det ikke så viktig om det er skinn fra en anaconda-slange som er vrengt og vasket på 30 grader i en ørken. Jeg er mest opptatt av enkelhet, brukbarhet, brukergrensesnitt, det å kunne lade uten å måtte tenke på om det er grønn kontakt, fortum, bkk osv. bare "plug and play".

I tillegg ser jeg selvsagt på rekkevidde og ytelse, min forrige bil var en TMX, så jeg velger aldri en bil med lavere ytelse og samme eller lavere rekkevidde. eTron henter seg jo delvis inn med teoretiske 150 kW lading (når det er tilgjengelig), men så er jo forbruket så høyt at det på en måte utjevner litt av fordelen.

iPace derimot er jo treg på lading samt har "mellomklasse"-rekkevidde som eTron har. Men iPace er jo mer sportslig enn eTron, men bilen er jo mindre enn Model S (og X), så det blir jo litt feil å sammenligne iPace med X, Model Y blir vel i samme klasse som iPace.

Men i motsetning til noen av de som absolutt føler de må slenge drit om Tesla og henge inne på Teslaforumet og slenge drit, som tror de er så mye bedre enn alle andre, så kan jeg se positive og negative sider med alle merker (også Tesla). Men jeg må fremdeles kunne foretrekke Tesla, selv om jeg vet den ikke har best lyddemping eller mest fancy skinn osv. Jeg trenger ikek de tingene, den leverer "nok" på de områdene og leverer "Over forventning" på andre områder.

Det som er litt ironisk for min egen del, er at jeg faktisk ble mer fornøyd med Tesla etter iPace og eTron ble lansert, det var jo snakk om at de skulle være Tesla killers osv., men de har jo ikke helt levert etter forventningene.

eTron fremstår mest som en vanlig høyrest Audi stasjonsvogn som noen slengte en elektrisk drivlinje nedi, iPace derimot er faktisk litt pent design på synes jeg. Men så er det jo det å gå ned i rekkevidde og ladehastighet, det er ikke så aktuelt for min del.

Så derfor velger jeg ikke eTron eller iPace. Jeg downsizer faktisk fra X til 3P.
Nå vet jeg at 3P heller ei er en sofa på hjul, men det er jo litt av sjarmen med bilen, jeg har også tenkt å kjøre den på street legal osv. Hadde Polestar solgt Polestar 2 nå som Model 3 er tilgjengelig og ytelse+pris var identisk, hadde jeg nok prøvd Polestar 2. Men de leverer jo først om 1 år og da er jo 600.000 en bil som matcher 3 LR i rekkevidde/ytelse. (faktisk er den oppgitt til 10% mindre rekkevidde).

I tillegg selv om jeg er positiv til polestar, lynk&co og andre, er jo saken den at man hele tiden har et bevegende mål. Så man vet ikke hvor noen av konkurrentene er om 1 år, derfor foretrekker jeg alltid å kjøpe det jeg vet eksisterer, når det er tilgjengelig. Ellers risikerer man å vente på noe som er hypet opp, men ikke leverer varene.

Jeg håper Audi lager den neste elbilen sin litt mer "hissig" enn denne gangen og at de tør være litt tøffere med designet og samtidig forbedrer forbrukstallene. Men jeg skjønner at noen vil velge Audi uansett, særlig de som skal ha elbil som absolutt ikke må være Tesla, da er det jo enten eTron eller iPace med hengerfeste og iPace drar 750kg.

Håper ikke folk nå blir sint og tror jeg troller, jeg bare tenker med dette å bidra til en litt nyansert vinkling ift alle her som driver å henger ut folk som fattige, at de ikke har råd til eTron osv.  Slik er det nok ikke, det er jo bare det at folk ikke synes bilen er verdt det på bakgrunn av de faktorene de selv da vekter som hva som gjør en bil ideell for dem.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA