Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvordan vil økende avgifter på elbiler påvirke prisen?

Startet av tuslaman, tirsdag 26. februar 2019, klokken 22:58

« forrige - neste »

tuslaman

Nå som staten trenger mer penger til å dele ut til dansegrupper i Bosnia eller trans-frisører i Bangladesh, så skal vi nå betale mer avgifter i form av bompenger og gradvis sikkert mer. Om noen år betaler vi nok det samme i bompengeavgift, veiavgift osv. Hva skjer da med verdien på bilene våre? I Danmark så vi at når de tok vekk de økonomiske incentivene for å kjøpe elbil så gadd absolutt ingen (de solgte 10 biler året etter tror jeg) kjøre elbil. For vær ærlig med deg selv..du driter i miljøet. Det du bryr deg om er 0-100 og særordninger. 0-100 vil jo selvsagt fortsatt være artig, men artig nok? Kjenner det begynner friste litt å selge bilen snart..hadde det ikke vært for at jeg "snylter" på borettslaget og betaler kun en symbolsk sum for drivstoff, så hadde jeg nok dumpa teslaen til fordel for en Audi A4 eller noe sånt.

Når elbil-incventivene blir bort vil vel bruktbilverdien stupe? Hvem vil ha kun de negative ulempene ved å eie bil når de ikke får noen av de positive..jo, med unntak av 0-100 da. Men utover det så er jo en 2011 modell Audi A4 overlegen i komfort og luksus, range osv...i hvert fall i forhold til en 2014 S.

Så..hva er planen din? Kjør debbat!

Der!

Thor2014

Om du tenker deg om i 3 sekunder forstår de fleste at økte avgifter på biler betyr at de blir dyrere. Mindre avgifter = billigere.

OlaM

Planen min er å slutte å svare i trolletråder.

edit: Oops!
'21 3LR

tuslaman

Sitat fra: Thor2014 på tirsdag 26. februar 2019, klokken 23:13
Om du tenker deg om i 3 sekunder forstår de fleste at økte avgifter på biler betyr at de blir dyrere. Mindre avgifter = billigere.

Hmm..Det er vel noe mer enn kun avgifter som avgjør prisen på en vare - tilbud etterspørsel. Som sagt, i Danmark ble det ikke solgt noen elbiler når de fjernet de økonomiske incentivene, og så vidt jeg vet falt også bruktbilprisen på elbiler.

Ja, jeg skjønner at en ny Tesla antakelig vil bli dyrere, med det resultat at ingen vil kjøpe dem. Men hva med de brukte? De vil jo ikke bli dyrere. Ingen vil jo ha dem.

Om du tenker deg om i 5 minutter så skjønner sikkert du dette også.

tuslaman

Sitat fra: OlaM på tirsdag 26. februar 2019, klokken 23:18
Planen min er å slutte å svare i trolletråder.

edit: Oops!

The tribalism is strong with this one :)
Det er ikke trolletråd. Det er et seriøst spørsmål. Tror du at prisen på brukte elbiler vil holde seg når de økonomiske incentivene for å kjøpe og kjøre eilbil blir borte? Du tror folk kjøpte elbil for å redde klimaet?

Muffinman

Når du innleder slik
Sitatstaten trenger mer penger til å dele ut til dansegrupper i Bosnia eller trans-frisører i Bangladesh
er det kanskje ikke krystallklart at det er seriøst ment ;)

tuslaman

Sitat fra: Muffinman på onsdag 27. februar 2019, klokken 08:14
Når du innleder slik
Sitatstaten trenger mer penger til å dele ut til dansegrupper i Bosnia eller trans-frisører i Bangladesh
er det kanskje ikke krystallklart at det er seriøst ment ;)

Ah, så bruk av humor delegitimerer et innlegg her i tesla-stammen? Ugh! :)

Om noen stiller et legitimt spørsmål, så er det litt uredelig å delegitimere det bare fordi vedkommende også bruker humor som virkemiddel? Istedenfor å svare på spørsmålet, som jo er veldig aktuelt, så fokuserer man på den delen av innlegget som er helt irrelevant - nemlig en setning hvor man brukte humor.

So...there's that!

Klykken

Sitat fra: tuslaman på onsdag 27. februar 2019, klokken 08:26
Gi deg. Det skinner gjennom hva intensjonen er.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Øyvind.h

Når du skriver som du gjør blir svarene deretter :)

I motsetning til deg tror jeg aldri elbiler avgiftsbelegges likt som fossilbil på bruk og kjøp. Dermed vil elbilene for alltid ha en økonomisk fordel. Allerede i dag vinner elbilen på TCO selv om mva legges på.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cra

Jeg skjønner godt at tråden kan oppfattes som trolling; hvorfor går klart fram i flere av svarene allerede.

Men for å være litt on-topic:

Den største fordelen (billig drivstoff) forsvinner ikke med det første. Folk vil kjøpe både nye og brukte elbiler selv om de økonomiske og praktiske insentivene fases ut. Høyere nybilpris trekker bruktprisene opp, men så vil naturligvis tilbud/etterspørsel kunne påvirke i motsat (eller samme!) retning. Det er vanskelig å spå, spesielt om framtida, men jeg tviler på at det kommer til å bli mer attraktivt å kjøre fossilt sammenlignet med elektrisk. Den eneste fordelen jeg ser er rask fylling/god rekkevidde, men det er mange som ikke synes det veier opp nok til å gå den vegen. Legg til dalende bruktpriser, økte drivstoffavgifter, tidvis kjøreforbud i byer osv osv, så tenker jeg elbil er et greit førstevalg likevel. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

1000kwh

Nå har jo Norge sett hva som skjer i Danmark, og motivasjonen for å gjøre noe med klimaet vokser for hver time.

Det er også grunn til å tro at diesel/bensinbiler bare blir dyrere å eie.

Jeg foreslår at du selger din Model S nå, kjøper Audi A4 og diskuterer Audien fortreffeligheter på  https://vacn.no/  :D Må jo være det beste for alle

tuslaman

Sitat fra: Klykken på onsdag 27. februar 2019, klokken 08:50
Sitat fra: tuslaman på onsdag 27. februar 2019, klokken 08:26
Gi deg. Det skinner gjennom hva intensjonen er.

Hva da? Å FUDDE prisen på min egen brukte Tesla NED? Det gir jo liten mening..

Nå får DU gi deg da, sutrefar. Er vi SÅ hårsåre her i Tesla-gjengen at vi ikke tåler en spøk? Triggered Tesla owner?

alda

-Citroen C-Zero 2015 (10.04) - "Lilla Blå" - solgt 03/20
-Tesla Model S75D 2016 (20.09) - "Big Blue"(S60D til
  28.04.21) - solgt 06/22
-Peugeot E-208 2020 (03.03) - "Flash"
-BMW i4 M50 2022 (17.06)

tuslaman

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 27. februar 2019, klokken 08:55
Når du skriver som du gjør blir svarene deretter :)

I motsetning til deg tror jeg aldri elbiler avgiftsbelegges likt som fossilbil på bruk og kjøp. Dermed vil elbilene for alltid ha en økonomisk fordel. Allerede i dag vinner elbilen på TCO selv om mva legges på.

Tror du ikke? Men trenden viser jo at de tidligere enn hva de sa begynner å gjøre om på fritakene. Min bekymring er at jeg med en snart 6 år gammel model S sitter med nesten kun ulemper og risikoer og svært lite som veier opp.

0-100 greit..
Sparer 500 i mnd på drivstoff
Men om det blir alt, så kan jeg som sagt redusere min økonomiske risiko meget ved å kjøpe en 8-10 år gammal A4 isteden til 100k. Selvsagt noen risikoer der også, og jeg har dårlig erfaring med både Toyota og Skoda, så og gå for ICE er ikke noe jeg egentlig drømmer om.

Bare redd for at jeg er i ferd med og gå i "eie gammel ""luksusbil"" " fella snart - noe som var greit så lenge det var økonomiske incentiver for det - men jeg ser jo trenden..

tuslaman

Sitat fra: 1000kwh på onsdag 27. februar 2019, klokken 09:08
Nå har jo Norge sett hva som skjer i Danmark, og motivasjonen for å gjøre noe med klimaet vokser for hver time.

Det er også grunn til å tro at diesel/bensinbiler bare blir dyrere å eie.

Jeg foreslår at du selger din Model S nå, kjøper Audi A4 og diskuterer Audien fortreffeligheter på  https://vacn.no/  :D Må jo være det beste for alle

Ja, vi har sett at når en fjerner de økonomiske incentivene så er det ingen som gidder kjøpe elbil...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA