Hovedmeny

Mine første timer i min egen Model 3

Startet av E-golf-2014, lørdag 16. februar 2019, klokken 15:13

« forrige - neste »

Elmaster

jorgror

Sitat fra: Zett på tirsdag 05. mars 2019, klokken 19:15

Da var min Model 3 hentet på varemessa på Lillestrøm. Registrerte meg ved ankomst, ble tvunget til å se en teit presentasjon som varte 10 minutter, og så ble jeg geleidet inn til det aller helligste.

Blant mange Teslaer stod mitt eksemplar. Har Tesla fra før, så fikk nøkkelkortet i hånden og så lot delivery personen meg få litt kvalitetstid alene med bilen. Gikk over lakk og andre detaljer to ganger. Ingen lakk-feil eller riper ble funnet, og alle "panel gaps" var symetriske og fine. Min gamle Tesla Model S har litt skjeve lister, men alt var perfekt på Model 3-en.

Ladekabler (type 2 og Kladd med schuko og 16A industristikk) lå nede i bagasjerommet, varseltrekant lå i frunken. Måtte lete litt etter USB-kablene, de lå i midtkonsollet, under en avtagbar hylle under lokket som er bakerst. En lightning og en USB-C så da blir alle i familien glade.

Bilen hadde ca 230 km rekkevidde da jeg fikk den.

Kjører hjem, bilen er bare sinnsyk deilig å kjøre. Man føler man sitter litt høyt på grunn av det lave dashbordet, selv om bilen er lav!

Autopilot kaliberte seg etter ca 30 km, men jeg hadde glemt å slå den på før turen så fikk ikke testet i dag.

Eneste "problemet" var at det var litt for lite luft i 2 av dekkene, og litt for mye i de to andre.

Testet lade-kladden, 13A på Schuko som forventet. Har wall connector, så kladden legges i frunk og blir nok der til jeg er på langtur.
Deilig å lese om en god opplevelse i mellom alt det negative som postes her på forumet om dagene. Nå gleder jeg meg også til min levering [emoji3]

Sent from my iPad using Tapatalk
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Dani3l

Hadde også tenkt å skrive litt her, men var bare en dag i himmelen før nye priser ble kunngjort og usikkerheten snek seg på og drepte nybileuforien. Allikevel, bilen er fantastisk den. Veldig god å kjøre, kvalitetsmessig er den bedre enn hva jeg hadde forventet, og noen av de detaljene som har fått litt pepper er ting jeg faktisk liker ved bilen. Da mener jeg dørhåndtak, minimalistisk dash/interiør mm. Eneste som føles litt billig er åpning og lukking av trunk/frunk.

Nå kommer jeg riktignok fra en rekke slappe, familievennlige stasjonsvogner, men kjørefølelsen er top notch i TM3. Har fått unnagjort 750 km på en snau uke, med mye variert kjøring fra isete, svingete grusveier til motorvei og bykjøring. Bilen takler alt finfint.

Så til dere som venter bil: Det er bare å glede seg. Tight som fy, limt til veien, og et skyv av en annen verden for oss som kommer fra daff fossil. Denne bilen lever opp til forventningene. :)
2022 Nio ES8 Signature Edition 6s
2019 Tesla Model X - 100D m/FSD
2019 Tesla Model 3 - LR AWD m/FSD

hkaspenberg

Fikk virkelig testa bilen på vei opp til Solobservatioeriet overfor Harestua. Siste 5 km opp er opp-opp-opp, skarpe svinger, krøn, smal bygdevei med fast snøføre og garantert ingen mottrafikk. Fy f. som den bilen sitter, hvor lett det er å lese når grepet slipper og hente inn sladder, utrolig responsivt drivverk og presis styring. Beste bil jeg noensinne har kjørt på vinterføre!

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

NorBil

Første elbil, så mye nytt å forholde seg til. Oppsumert etter et drøyt døgn med bilen:
-Føles trygg på snø og slaps
-Sporty! Hadde prøvekjørt P, men LR er mer en nok (erfaringsgrunnlag med diverse bmw, men ligner mest på en subaru wrx jeg hadde for mange år siden - stiv og presis, men heldigvis uten turbolag)
-Mye oppmerksomhet på veien, folk snur seg, legger seg opp på siden på motorveien, smiler og vinker, det har jeg aldrig opplevd før (kun stygge blikk mot bråkete BMW M5)
-Autopilot er jeg ikke fortrolig med enda, men ser absolutt poenget på langtur. Skummelt med fartsdumper og 50 inn i rundkjøringen.
-MYE å sette seg inn i på skjermen, skjønner 1% av energiregnskapet med forventet rekkevidde, gjennomsnittsmålinger ++. Mange funksjoner jeg ikke ante noe om. Fikk f.eks kalenderoversikt presentert i dag morges.
-Appen er utrolig morsom, sitter og følger med på lading, sjekker inn på temp osv. Forvarming er genialt, det tar like lang tid å varme bilen fra 8 til 21 grader som jeg bruker på få på yttertøyet.
-Lydanlegget får toppscore
-Sitter godt som fører, men som passasjer dunker venstre kne i skjermen
-Litt hemmet sikt mot venstre grunnet bred a-stolpe
-God plass i bagasjerom
-2 barnester funker fint, men det blir for varmt for barna bak eller for kaldt for foreldrene forran
-Tviler på at rekkeviddeangst blir et tema - har sjekket litt planlagte langturer i europa på http://abetterrouteplanner.com - det blir null stress.
-Har begynt å følge Elon på twitter

emurof

Sitat fra: Zett på tirsdag 05. mars 2019, klokken 19:15Eneste "problemet" var at det var litt for lite luft i 2 av dekkene, og litt for mye i de to andre.

Har hørt flere si det. Hva driver de med tro?

SitatTestet lade-kladden, 13A på Schuko som forventet. Har wall connector, så kladden legges i frunk og blir nok der til jeg er på langtur.

Får du virkelig 13A? Andre får bare maks 8A på Schuko.

hkaspenberg

Bilen står akkurat nå og lader med 13A på shuko.
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Asarin

Sitat fra: hkaspenberg på lørdag 09. mars 2019, klokken 00:34
Bilen står akkurat nå og lader med 13A på shuko.

Bør du ikke justere ned dette til 10A? Sånn for å følge regler og rettningslinjer? Jeg har svidd av en kabel på bare 3-4 timer da jeg lada min gamle S på 13A med shuko.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

DagfinnN

13 amp går bra om alt er i orden med kabel og kontakt. Men lurt å sjekke om det er varmgang fra tid til annen. Dette bør ikke være en permanent løsning.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Autowinder

Sitat fra: DagfinnN på lørdag 09. mars 2019, klokken 09:41
13 amp går bra om alt er i orden med kabel og kontakt. Men lurt å sjekke om det er varmgang fra tid til annen. Dette bør ikke være en permanent løsning.
Det er vel også «innafor» om stikket var montert før forordningen om 10A maks, inntrådte...
Han sier jo det var test, siden han har wall connector.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

gruffalo

I dag hadde jeg gleden av ca 10 mil på hvite vinterveier. Fy søren, denne bilen er digg å kjøre!!! Sykt villig i svingene, og uten antydning til understyring samme hva du gjør. Forbilledlig! Gi gass i svingene og nesa stikker inn og bilen skyter fart,  uten understyring og knurring fra antiskrens og antispinn. Veldig veldig deilig :)
E-tron 55 sportback 2022

S4e

Sitat fra: emurof på fredag 08. mars 2019, klokken 23:17
Sitat fra: Zett på tirsdag 05. mars 2019, klokken 19:15Eneste "problemet" var at det var litt for lite luft i 2 av dekkene, og litt for mye i de to andre.

SitatTestet lade-kladden, 13A på Schuko som forventet. Har wall connector, så kladden legges i frunk og blir nok der til jeg er på langtur.

Tror den er smart. Jeg får også 13A på en 16A kurs. Kanskje den tar lavere hvis den merker at det er flere ting på kursen eller lavere A?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Handyman

Sitat fra: S4e på lørdag 09. mars 2019, klokken 20:07
Sitat fra: emurof på fredag 08. mars 2019, klokken 23:17

Tror den er smart. Jeg får også 13A på en 16A kurs. Kanskje den tar lavere hvis den merker at det er flere ting på kursen eller lavere A?
Tror det er en del som har for store forventninger til hva UMCen kan finne ut.
Den kan ikke finne ut:

• sikringsstørrelsen
  • hvilke andre forbrukere som er på kursen
UMC/bilen kan derimot måle spenning og strøm, og dersom spenningen er uregelmessig eller synker når belastingen øker vil den redusere/kutte forbruket som et mottiltak.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Tunk

Helgetur til Gøteborg i min 2 dager gamle lr. For en fantastisk bil. Til dere som ikke har fått bil ennå gode dere. Kjører som en drøm. Dette er en moderne bil. Alt annet jeg har kjørt virker gammeldags.

torjze

Sitat fra: gruffalo på lørdag 09. mars 2019, klokken 14:43
I dag hadde jeg gleden av ca 10 mil på hvite vinterveier. Fy søren, denne bilen er digg å kjøre!!! Sykt villig i svingene, og uten antydning til understyring samme hva du gjør. Forbilledlig! Gi gass i svingene og nesa stikker inn og bilen skyter fart,  uten understyring og knurring fra antiskrens og antispinn. Veldig veldig deilig :)

[emoji1360][emoji1360][emoji1360]

Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA