Hovedmeny

Mine første timer i min egen Model 3

Startet av E-golf-2014, lørdag 16. februar 2019, klokken 15:13

« forrige - neste »

trykkertor

Sitat fra: Toalmar på søndag 10. mars 2019, klokken 11:24
Sitat fra: trykkertor på søndag 10. mars 2019, klokken 10:28
Jeg ser ikke i eierhåndboken til TM3 at lyktejustering er nevnt.
Står noe om det i manualen på side 55 ja, men om det bør gjøres skal jeg ikke si noe om
Meget bra. Da er jo den saken grei.
Elsker når kunden kan klarer dette selv istedet for å skulle innom verksted.
Det har mitt Hyundai-verksted vist 2 ganger på ny bil de ikke klarer å gjøre skikkelig.
(e-Niro har justeringshjul ved venstre kne for å justere lyktene).

bno

Det som også står i håndboken er at man ikke kan resette denne automatisk til fabrikk standard. Man må inn på SC (iflt, manualen) for å tilbakestille om man "kommer sjevt ut". De anbefaler ikke å manipulere med dette.

trykkertor

Billykter har jeg justert i mange biler.
Stoler litt mer på meg selv enn travle lærlinger. Som nevnt. Hvis ikke verkstedet klarer det, gjør jeg det selv.

bno

Tunk

Sitat fra: Autowinder på lørdag 09. mars 2019, klokken 21:27
Herlig bil, det meste var greit selv om de var 90 minutter etter skjemaet pga kø på vaskemaskin i snøværet. Fant et støvkorn under lakken på panseret rett under T'en og en 7-8 mm ripe i frontruta helt oppe i høyre hjørne, 6 cm inn og 1,5 cm ned, representanten tok bilder og noterte. 187km SOC men nok i massevis. Mye politibiler rundt Varemessa og mot Oslo som følger med på lekne sjåfører. Oppdaget at dørtrekket på førersiden var lite festet i nedre forre hjørne. Ladeluka lukker ikke ved touch og hurtigladeren løste ikke ut  Måtte dra i snora innvendig noen ganger, men det kan være brukerfeil, siden jeg ikke stoppet lading fra displayet først. Fikk en 2018.5x et eller annet, oppdatering, romance mode osv. og som den ferske eier satte jeg på oppgradering mens jeg hurtigladet. Etter 10 minutter smalt det i et relé i batteripenthouset og bilen stoppet lading og alt gikk i svart. Da var jeg overbevist om at det ikke ble mer kjøring i dag. Men det kom opp igjen og alt virket som før etter SW sjekk. Kjørte til en annen CCS lader (Nebbenes er litt omvei når en bor vestover) og fikk 45 minutter på Fortum med 260-270 km/t lading, som er greit nok når en er vant til i3 ;)
Et par klønete ting er: Med plugg i 12-volt uttaket i bakre rom i midtkonsoll, passer ikke den løse skuffen der da den butter i pluggen. (Kjører med en Garmin GPS der, for å varsle fotobokser (-; )  Kan ikke slå av AC og trykke AUTO, da det overstyrer AC=av. Siste er fravær av mulighet til å forvarme til fastsatt avreisetider gjentakende. JADA jeg vet det tar 4 minutter å slå på manuelt og få god varme og alt det der, men ønsker at det kunne vært et valg. Fornøyd så langt i alle fall :)

Ladelue skal ikke røres etter lading. Den skal få stenge seg selv. (Ble poengtert da jeg hentet bilen).
Forøvrig veldig bra fjern og langlys på min bil. Kjørte i mørke både til og fra Gøteborg i helgen. Venter på autofjernlys oppdatering.

trykkertor

Sitat fra: Tunk på mandag 11. mars 2019, klokken 08:50
Forøvrig veldig bra fjern og langlys på min bil. Kjørte i mørke både til og fra Gøteborg i helgen. Venter på autofjernlys oppdatering.
Jeg så en video i går om lysene på Model 3. Men dette var i USA. Håper det er like gode lys i Europa, for jeg ble mektig imponert.

https://youtu.be/qYr2VFj1JOI?t=280

Autodidact

Jeg regner også med få påpekt at lysene mine er plagsomme for møtende trafikk, for jeg har tenkt å kjenne på akselerasjonen ganske hyppig på vei hjem. Ser ikke bort fra at det kan være en medvirkende årsak, at bilen løfter seg litt når det gis bånn pinne ...

Håkon

Handyman

Sitat fra: Autodidact på mandag 11. mars 2019, klokken 12:16
Jeg regner også med få påpekt at lysene mine er plagsomme for møtende trafikk, for jeg har tenkt å kjenne på akselerasjonen ganske hyppig på vei hjem. Ser ikke bort fra at det kan være en medvirkende årsak, at bilen løfter seg litt når det gis bånn pinne ...
Leste nettopp på FB om at det er levert 2000 TM3 med US-lykter. Kan kanskje forklare hvorfor enkelte blir blinket på (og kanskje hvorfor enkelte synes lyset er så bra?)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

S4e

Sitat fra: bno på søndag 10. mars 2019, klokken 20:11
Det som også står i håndboken er at man ikke kan resette denne automatisk til fabrikk standard. Man må inn på SC (iflt, manualen) for å tilbakestille om man "kommer sjevt ut". De anbefaler ikke å manipulere med dette.

For sent - har allerede juster opp både høyre og venstre et knepp. Går nok fint så lenge en tar det veldig forsiktig i små steg.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

pekle

Hentet rød LR 18" aero på Lillestrøm i ettermiddag. Fant ingen åpenbare feil på lakk eller lignende. (er dog ingen detailer) Glasstak montert jevnt. Lister og gap så greit ut, ingen åpenbare skjevheter. Levert med ~75% soc. Etter noen mils pen kjøring i -10 droppet dekktrykk under anbefalt, tydeligvis fylt nøyaktig inne i den varme hallen.

R3 romler kanskje litt, men syns ikke det var skremmende støynivå egentlig. Litt mer enn forrige bil (CT200h), men ikke mer enn forventet som følge av større dimensjon. Ingen påfallende vindstøy.

Kalibrering tok vel en 2-3 mil. Foreløpig prøvd bare ACC. Navigate on autopilot, summon osv. er tilgjengelig i menyen, men har ikke skrudd det på enda.

Alt i alt veldig fornøyd så langt. Flott kjørefølelse. Rød er absolutt "min" farge. Tur til fjells i helga, absolutt noe å glede seg til

Vesel

Nå har jeg fått henta ut bilen i Kristiansand. Ble oppringt i formiddag om at jeg kunne få bilen utlevert en dag tidligere. Nokså bilsjuk nå etter at både jeg og dama har kjørt rundt noen timer og testa. :laugh: Konfigurasjonen min står i signatur.

Finish
Bilen var ikke strøken dessverre, men de feilene jeg har funnet så langt er nokså ubetydelige. Noen poleringsrester og smuss her og der som jeg lett fjerner selv. Noen mikroriper som kun er synlige om man har øynene i en spesiell vinkel 30 cm fra lakken, og kunne ikke brydd meg mindre. Mer bekymret er jeg over at glassplata på taket ikke er 100% aligna, som på bilen til bno her på forumet. Kosmetisk sett bryr det meg lite, men er redd for at det kan gi vannlekkasjer eller andre problemer på sikt. Skal gå over bilen nøyere senere, og bestemme meg for om jeg skal be dem fikse dette.

Supercharging
Første turen gikk til superchargeren i Lillesand på veien hjem til Grimstad. Bilen hadde nemlig bare 150 km rekkevidde på batteriet. Det syntes jeg var topp, for da fikk jeg testa supercharging med en gang. Gikk litt tregt egentlig. 60-65 kW i begynnelsen, for deretter å falle ned til 50 kW størstedelen av tida. Forventa 90 kW eller mer. Batteriet var kanskje ikke varmt da, siden turen dit fra servicesenteret bare tok 10 min. Uansett så stoppa plutselig ladinga midtveis. Litt pussig, men kan ha vært jeg som kom borti noe på skjermen eller mobilen mens jeg rota rundt i menyene.

Kjøreegenskaper
Bilen oppleves som forventa. Har jo prøvekjørt den tidligere. Merka at den støya merkbart mindre selv med splitter nye Nokian R3 (18" aero)  enn Performance-utgaven med 20" felger jeg prøvekjørte. Den var heller ikke like presis og fast i fisken da, men jeg er fornøyd. Stor forskjell i støynivå på når det regner og er vått, og når det er noenlunde tørt. Har nok minst like mye å si som dekk og felg.

Når det kommer til akselerasjon er jeg kjempefornøyd. Tror at for de aller fleste så er de 0-100 på 4,7 s megafett. Den økninga i aks fra 4,7 til 3,3 s med Performance har nok lite praktisk betydning, men gir en ihvertfall bragging rights.  ;)

Ellers angrer jeg ikke så mye nå på at jeg valgte LR-batteri istedetfor å spare en del ved å vente på SR. Batteriet tappes raskt, men vi har da også kjørt langt mer aggressivt i dag enn vi kommer til å gjøre til vanlig. LR vil uansett spare meg en del tid og bry fremover, når jeg ikke ønsker å lade over 80-90%.

Brukergrensesnitt
Appen er kjempebra. Trodde det skulle gå tregt å vekke bilen, men tar bare noen sekunder.

Hadde problemer med at Spotify ikke ville bytte sang i spillelista. Brukte min egen Spotify-konto. Den var liksom i permanent repeat 1-modus. Prøvde alle 3 modusene til repeat-knappen uten at noe funka. Mektig plagsomt. >:( Noen som har en løsning på dette?

Ellers så stusser jeg over at for å aktivere autostyring må jeg trykke girhendelen ned i en slags mellomtilstand som er vanskelig å treffe. Trykker jeg lett, som når jeg aktiverer ACC, så aktiveres den ikke. Trykker jeg for hardt/for langt ned aktiveres den heller ikke. Krever ofte flere forsøk. Skulle tro det skulle vært likt for ACC og autostyring.

Et annet problem er at det virker som om innstillinger resetter seg tilfeldig. Har liksom måtte aktivere automatisk låsing flere ganger. Ser endelig ut som at jeg kan ha fått den på noenlunde permanent. Bortsett fra den resettinga av innstillingene så virker nøkkelløs tilgang og låsing med mobilen overraskende bra.

Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

VikingWithWings

Tror ACC er ett lett trykk ned og Autosteer 2 kjappe lette trykk
11.mars -19 TM3P Deep Blue Metallic
EAP -> FSD | HW2.5 -> HW3.0 | FW2022.40.4.1

Vesel

Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Vesel

Så for øvrig ikke noe til verken dog mode eller sentry mode heller. Har det ikke kommet til Europa ennå? Dog mode skulle jeg gjerne hatt så fort som mulig!

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA