Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Biler ankommet forhandlere

Startet av mariowing, mandag 28. november 2011, klokken 15:36

« forrige - neste »

commiesoft

Faktum er at Thinken min går på ren vannkraft +- 5% og slipper ut mindre CO2 enn det meste, ca 13 g/km, garantier eller ei.

Det er sånn markedet virker. Det er unødvendig for meg å bruke mer penger på opprinnelsesgarantier, fordi bilen min ikke kan gå på renere strøm enn nå..

Det eneste som virker, er at forurenser betaler (skatt) sånn at firmaer som selger skitten strøm må selge den dyrt, så folk skygger unna.

Opprinnelsesgarantier hviler på folks vilje til å betale for ren kraft, og den er lik null, og går i minus om økonomikrisa brer seg.

Skatt på CO2 derimot, virker fra dag EN.

Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

Griffel

Sitat fra: commiesoft på søndag 18. desember 2011, klokken 19:06
Faktum er at Thinken min går på ren vannkraft +- 5%

Ren vannkraft +-5% det vil vel si 95% til 105% ren vannkraft det. Nå må jeg si at Thinken imponerer.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

el-snorre

Man kan alltids diskutere ordningen med opprinnelsesgaranti, men det er nå det som politikerne har vedtatt av ordning. Norsk Elbilforening får sponset garantier på fornybar strøm, til et gjennomsnittsforbruk tilsvarende 12 000 km per elbil.

Det er viktig å sikre at strømmen er fornybar, da man dreper mytene om at elbiler kjører på kullkraft.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Griffel

#48
Fra 1. januar 2012 innføres ordningen med elsertifikater. Husholdninger vil få en øket avgift på ca 0,6-1 øre/kWh i 2012. Denne avgiften vil øke fram mot 2020 og skal så reduseres og avvikles I 2035.
Myndighetene har bestemt hvor mye ny kraft med sertifikater kraftleverandørene må kjøpe. Det første året skal 3% av omsetningen ha elsertifikat, stigende til 18% i 2020 (antatt 4 øre/kWh). Men ettersom denne støtten skal føre til større produksjon skal (i teorien) strømprisen på grunn av dette gå ned. Inntektene inngår i en støtteordning som gjør det mer lønnsomt å investere i kraftproduksjon basert på fornybare energikilder, som vann, vind, sol og bioenergi. NVE vil forvalte ordningen i Norge, og vil også godkjenne kraftverk som skal få støtte i forhold til produksjonen av fornybar energi.

Men ikke tro at du dermed betaler for fornybar strøm. Selv om dette er en ordning som går på produksjon av kraft for fornybare kilder påvirker det ikke varemerkingen av strømleveransen.

Opprinnelsesgarantier og elsertifikater er to helt ulike ordninger.

Elsertifikater er en lovpålagt ordning som har som formål å bygge ut mer fornybar strømproduksjon.

Opprinnelsesgarantier er en frivillig ordning for å varemerke strømleveranser. Så det er opp til den enkelte om de vil sponse produsenter av vannkraft eller heller gi penger til andre gode formål.

Men altså all strøm til elbiler er uansett varemerket 100% fornybar.
For plug-inn hybrider er nok ikke den strømmens som kommer fra generatoren det, men hva med den fra nettet? Går den inn i elbilkvoten eller må OpelAmpera kjøpe sine egne garantier.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

commiesoft

#49
SitatOpprinnelsesgarantier er en frivillig ordning for å varemerke strømleveranser. Så det er opp til den enkelte om de vil sponse produsenter av vannkraft eller heller gi penger til andre gode formål.

Ordningen med pliktige grønne sertifikater er ikke frivillig, vi som forbrukere må ALLE betale en avgift på kanskje 2 øre/kwh uansett.

Ordningen vil stimulere til utbygging av fornybar kraft, og er et utmerket tiltak.

Dette, sammen med det tekniske faktum at alle her i Norge kjører elbilene sine på ren vannkraft til 95-100% burde være spikern i kista for salg av strøm med opprinnelsesgarantier, som er rent lureri.
Think City 2011 Li, XEL Cruiser lett MC 2010, EVT 4000e scooter 2008, Eco ride Avenue City + Alprace Ecorus 2012  elsykler, gøtt humør :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA