Opprinnelsesgarantier på ren strøm

Startet av commiesoft, lørdag 19. november 2011, klokken 18:25

« forrige - neste »

Lunde

Saken er at elektroner i strømnettet oppfører seg skremmende likt verdier (penger) i banksystemet. dvs at du får ut samme verdi i samme eller annen valuta hvor som helst forutsatt at du har satt inn samme verdi i utgangspunktet. Om de pengene er ærlig tjent kan du bruke "andres" skitne sedler med god samvittighet uten å få myndighetene på nakken.

Hver gang noen mener seg å vite at det er uvesentlig hva du putter "inn i banken" da ingen kan skille "seddlene" på vei ut likevel må jeg protestere  :P
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

Griffel

Sitat fra: Lunde på mandag 21. november 2011, klokken 22:04
I følge SSB brukte raffineriene alene 8,7TWh Energi i 2009 var det vel.. Av dette var nesten 2TWh fra samme strømkilde som vi lader våre biler fra. Beregninger viser at om alle kjørte kilometer her i landet ble kjørt medladbare biler ville forbruket vært ca 6TWh eller ca 6 milliarder kWh .
Nå er det ca slik at det kreves omtrent 3 kWh for å framstille 1 l bensin og noe mindre for 1 l diesel, Det betyr at vi kan kjøre omtrent like langt med en elbil av Think/PSA størrelse som det en spare i energi for å framstille bensin til en Golf som kjører samme strekkningen. Da er det vel slik at dersom alle kjørte en Polo med dieselmotor, ville ikke regnestykket over være riktig lenger. Det blir noe rart i regnestykket om vi skall erstatte hele Norges bilpark med alt fra trailere til småbiler med relativt små elbiler og kjøre samme antall km. Men altså sammenlignet med en Golf går det omtrent opp i opp med + at golfen i tillegg berenner bensinen.

Desverre er ikke energiforbruket for framstilling av 1l bensin 3kW med strøm, det meset er olje, så når en erstatter en Golf med Leaf så går energiforbruket ned mens strømforbruket litt opp, men altså mindere enn det en i første omgang skulle tro. Strømforbruk bensingolf ca 0,7kWh/mil strømforbruk Leaf 1,8kWh/mil.
(For bensingolfen kommer bensiforbruk olje til rafinering i tillegg tilsammen 7kWh sånn rund regnet)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: Lunde på mandag 21. november 2011, klokken 23:14
Saken er at elektroner i strømnettet oppfører seg skremmende likt verdier (penger) i banksystemet. dvs at du får ut samme verdi i samme eller annen valuta hvor som helst forutsatt at du har satt inn samme verdi i utgangspunktet. Om de pengene er ærlig tjent kan du bruke "andres" skitne sedler med god samvittighet uten å få myndighetene på nakken.

Hver gang noen mener seg å vite at det er uvesentlig hva du putter "inn i banken" da ingen kan skille "seddlene" på vei ut likevel må jeg protestere  :P
Eller er det akkurat som når en møbelhandler kjøper møbler av ukjent produsent i Kina og opphavsgaranti fra en annen produsent på at dette ikke er barnearbeid?
Hyundai Ionic.

Joachim

Ja, men bare hvis alle møbler i verden er like og distribueres i samme system...

Thomas Parsli

Sitat fra: Griffel på mandag 21. november 2011, klokken 23:50
Eller er det akkurat som når en møbelhandler kjøper møbler av ukjent produsent i Kina og opphavsgaranti fra en annen produsent på at dette ikke er barnearbeid?

Hvis en møbelhandler kjøper et møbel med opphavsgaranti og et annet møbel uten (barnearbeid) kjøper jeg gjerne møbelet med garanti. Hvis du også kjøpte med garanti, måtte han slutte å selge møbler lagd av barn  :)

Men du tenker kanskje på klimakvoter? De er litt tvilsomme i den nåverende fasen, men det er et virkemiddel som kan fungere i fremtiden.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Sitat fra: Joachim på mandag 21. november 2011, klokken 23:54
Ja, men bare hvis alle møbler i verden er like og distribueres i samme system...
Like må de være men opprinnelsesgaranti er ikke avhengig av distribusjeonsystemet. Husk det selges 10 x så mye opprinnelsesgarantier som det vi brutto eksporterer av strøm. Derfor er 70% av strømmen i nettet "tvilsom" med unntak av den som går til elbilen for den er helt "ren".
Hyundai Ionic.

commiesoft

'@Comisoft    Hvordan vet du at seddlene du får ut av minibanken er ærlig opptjente penger? Strengt tatt er det jo ikke "dine" penger eller er de dine? Pengene du tar ut kan like gjerne være brukt i menneskehandel og dophandel. Sedlene du får ut kan være "skittne". Hvordan kan du bruke dem med god samvittighet?    '

Lunde, dette blir litt dumt.

Jeg postet om strømmen jeg lader opp bilen min med, og den kommer fra det kraftverket som ligger nærmest bilen min til enhver tid, altså fra ett vannkraftverk, uansett hva de som tar imot strømregninga mi påstår.

Hvor pengesedler kommer fra er noe du får finne ut av et annet sted.

commiesoft

Og, elbilforeningens opprinnelsesgaranti er derfor en sak for forbrukerrådet om de ikke gir seg, eller omformulerer tilbudet.

De får heller markedsføre det som en avtale hvor du støtter en god sak, eller noe i den dur, bare de kutter ut tullpratet.

Griffel

WWF Har laget denne figuren du kan skriv ut og henge på oppslagstavla på jobben.
Da har du noe å vise til dersom noen tuller med sertfikatet om strøm til bilen. ;)
Den kan lastes ned i PDF fra denne siden:

http://www.wwf.no/bibliotek/nyheter_fakta/?34748

PDF fila var for stor som vedlegg.

Hyundai Ionic.

commiesoft

Det er ikke nødvendig å forklare noe på jobben. De forstår at elbilen min går på rundt 95% vannkraft her i Særp.

Jeg har ikke noe å forklare utover det.

Griffel

Sitat fra: commiesoft på onsdag 23. november 2011, klokken 22:29
Jeg har ikke kjøpt sertifikater, og har ikke noe å forklare utover det.

Men du har vel fått et sertifikat som du kan slå opp?

Sitat fra: commiesoft på onsdag 23. november 2011, klokken 22:29
Det er ikke nødvendig å forklare noe på jobben. De forstår at elbilen min går på rundt 95% vannkraft her i Særp.
Da kan du bruke den til å forklare at strømmen de og du koker mat på er av ukjent kvalitet.
Hyundai Ionic.

commiesoft

Harnte peiling. Fant jeg ett ville jeg vel heller fyrt opp i peisen med det??

commiesoft

Fra WWF tegner og forklarer:
'De som lager strøm, sender de små elektronene inn i et køsystem i det norske kraftnettet. Fordi du alltid vil bruke det elektronet som er nærmest din stikkontakt, er det vanskelig å vite akkurat hvem som har produsert strømmen du bruker når du skrur på lyset hjemme'

Greit, WWF tegner og forklarer, men denne forklaringen er helt på truten. Håper det er en glipp, og at resten av det de driver med er litt bedre fundert.

'Sender små elektroner inn i..' I et AC nett..  :'( Flaut.

Griffel

Sitat fra: commiesoft på onsdag 23. november 2011, klokken 22:48
Greit, WWF tegner og forklarer, men denne forklaringen er helt på truten. Håper det er en glipp, og at resten av det de driver med er litt bedre fundert.

'Sender små elektroner inn i..' I et AC nett..  :'( Flaut.
Enig jeg synes ikke noe bedre om den forklaringen enn den om elektostatisk felt. ;)

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4413.0.html   )
Hyundai Ionic.

Baltor

Sitat fra: commiesoft på onsdag 23. november 2011, klokken 21:43
Jeg postet om strømmen jeg lader opp bilen min med, og den kommer fra det kraftverket som ligger nærmest bilen min til enhver tid, altså fra ett vannkraftverk, uansett hva de som tar imot strømregninga mi påstår.

Antar at du tuller her ::). ?
Så hvis det bor mange millioner rundt et bittelite kraftverk vil dette på magisk vis levere til alle?

Hvis du finner en billig produsent i en annen landsdel og kjøper fra dem, må jo de trykke inn like mye energi i nettet som det du tapper ut og betaler for, energien til din bil blir da levert av den produsenten du betaler til.

Hvis du mener Elbilforeningen driver med svindel rammer denne påstanden også andre som selger opprinnelsesgarantert strøm, og det er noe de fleste strømleverandørene nå tilbyr.

Hvis enda flere etterspør dette vil det bli en større prisdifferanse, uspesifisert kraft blir dårligere betalt og mindre lønnsom.
Oslo
Har hatt PSA (Partner og Berlingo) og div Think Classic. Kjører daglig Think Classic, en NORSKprodusert bil som fortjener kultstatus!
Var med og startet Rogaland Elbilforening.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA