Prøvekjøring model 3 - Del erfaringene etter prøvekjøringen! (Poll også..)

Startet av Jarv!s, fredag 25. januar 2019, klokken 18:06

« forrige - neste »

hawK

Dette står i teksten fra Tesla.

Dersom du er en forbruker og denne Avtalen ble inngått kun ved bruk av midler for avstandskommunikasjon (sånn som online eller over
telefonen), kan du angre bestillingen i inntil 14 dager etter levering av Kjøretøyet eller etter at Kjøretøyet er blitt gjort tilgjengelig for
henting. For å angre kjøpet må du tydelig informere oss om din beslutning om å angre denne Avtalen innen denne 14-dagers perioden
(f.eks. brev sendt med post) ved å kontakte oss på adressen indikert i denne Avtalens bunntekst. Du kan gjøre dette ved å fylle ut og
sende vårt avbestillingsskjema inntatt på siste side.

Dersom du utøver denne rett til å angre, vil vi betale tilbake alle betalinger mottatt av deg med samme betalingsmiddel som du brukte
da du gjennomførte betalingen. Du er ansvarlig for, og vi kan derfor redusere tilbakebetalingen med, et beløp som reflekterer Kjøretøyets
verdireduksjon  som  følge  av  din  unødvendige  håndtering  etter  gjeldende  rett  dersom  du  har  brukt  Kjøretøyet  utover  det  som  er
nødvendig  for  å  fastslå  Kjøretøyets  art,  egenskaper  og  funksjon.  Du  må  returnere  Kjøretøyet  til  et  Tesla  servicesenter  uten  unødig
opphold, og i alle tilfeller innen 14 dager fra den dagen du informerer oss om din beslutning om å angre denne Avtalen. Tidsfristen er
møtt dersom du returnerer Kjøretøyet før utløpet av denne 14-dagers perioden. Du må selv bære de direkte kostnadene ved å returnere
Kjøretøyet. Vi vil betale tilbake til deg (etter å ha gjort relevante fradrag) etter at Kjøretøyet er returnert til oss.

Øyvind.h

Veldig bra om de gjør det. Ingen tvil der :)
Men jeg tror ikke de er juridisk forpliktet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: hawK på onsdag 30. januar 2019, klokken 14:32
Dette står i teksten fra Tesla.

Dersom du er en forbruker og denne Avtalen ble inngått kun ved bruk av midler for avstandskommunikasjon (sånn som online eller over
telefonen), kan du angre bestillingen i inntil 14 dager etter levering av Kjøretøyet eller etter at Kjøretøyet er blitt gjort tilgjengelig for
henting.

Greit, her har altså Tesla spesifisert at den gjelder fra "levering av Kjøretøyet eller etter at Kjøretøyet er blitt gjort tilgjengelig for henting". Så helt uavhengig av hva lovens bokstav sier så har de forpliktet seg til dette. Så da er ikke noe annet noe å diskutere her. :)

:+1: for Tesla for dette!
Model S 85D

Elkjell

Vi er ihvertfall happy , fant ut at vi trenger  X'en litt lenger.
Er vi heldig blir det Y neste gang.

SurSnasen

Sitat fra: Amoss på onsdag 30. januar 2019, klokken 14:38
Greit, her har altså Tesla spesifisert at den gjelder fra "levering av Kjøretøyet eller etter at Kjøretøyet er blitt gjort tilgjengelig for henting". Så helt uavhengig av hva lovens bokstav sier så har de forpliktet seg til dette. Så da er ikke noe annet noe å diskutere her. :)

:+1: for Tesla for dette!

Fra vilkårene:
"Du er ansvarlig for, og vi kan derfor redusere tilbakebetalingen med, et beløp som reflekterer Kjøretøyets
verdireduksjon som følge av din unødvendige håndtering
etter gjeldende rett dersom du har brukt Kjøretøyet utover det som er
nødvendig for å fastslå Kjøretøyets art, egenskaper og funksjon. Du må returnere Kjøretøyet til et Tesla servicesenter uten unødig
opphold, og i alle tilfeller innen 14 dager fra den dagen du informerer oss om din beslutning om å angre denne Avtalen. Tidsfristen er
møtt dersom du returnerer Kjøretøyet før utløpet av denne 14-dagers perioden. Du må selv bære de direkte kostnadene ved å returnere
Kjøretøyet. Vi vil betale tilbake til deg (etter å ha gjort relevante fradrag) etter at Kjøretøyet er returnert til oss."

Så blir det opp til Tesla og eier hvordan man skal vurdere kjørelengde og eventuelle bruksmerker.

Og viktigst: opp til Tesla HVA som gjelder. Her bør de vel snarest informere om hva deres praksis vil bli. Er det bare en dag som gjelder dersom man noensinne har prøvekjørt en Tesla? Eller prøvekjørt en Model 3? Eller blir det 14 dager, uavhengig av hva man har prøvd?

Amoss

Sitat fra: StianSoppsan på onsdag 30. januar 2019, klokken 15:29
Fra vilkårene:
...
Så blir det opp til Tesla og eier hvordan man skal vurdere kjørelengde og eventuelle bruksmerker.

Ja, la merke til det. Og synes også det virker rimelig. Har du "lånt" en bil i 14 dager og brukt den en del før du "angrer" så bør det fortsatt være gunstigere enn å bli sittende med en bil du egentlig ikke ønsker.

Sitat fra: StianSoppsan på onsdag 30. januar 2019, klokken 15:29
Og viktigst: opp til Tesla HVA som gjelder. Her bør de vel snarest informere om hva deres praksis vil bli. Er det bare en dag som gjelder dersom man noensinne har prøvekjørt en Tesla? Eller prøvekjørt en Model 3? Eller blir det 14 dager, uavhengig av hva man har prøvd?

Jeg har oppfattet det som at 1/3 dager er ett internasjonalt tilbud, og at angrefristen er ett rent norsk fenomen. De er kanskje lei av i diskutere med nordmenn som prøver å påberope seg angrefrist? Som det fremkommer av debatten her så er det rom for tvil om hvorvidt angrefristen strengt talt gjelder i dette tilfellet, så de fant det kanskje like greit å tilby dette. Dette vil da overstyre de kortere fristene de ellers promoterer. Husk at dette altså står i kjøpsavtalen. Da blir det vanskelig for dem å trekke frem disse kortere fristene som ellers er nevnt. Men kan også være at om du leverer den tilbake innen 1/3 dager så vil de ikke avkorte tilbakebetalingen som de ellers ser ut til å gjøre ved lengre bruk/slitasje.
Model S 85D

olavxxx

Jeg tror ikke angrefrist nødvendigvis gir tilbake bestillingsgebyr, men åpent kjøp gjør. Veldig få bilprodusenter lar deg angre kjøp/bestilling uten tap av gebyr

Kianus

Kan dere ikke skrive om selve prøvekjøringen og ikke om dere skal avbestille eller jussen rundt kansellering? Kan vel lage en egen tråd om det.

magnetic

Sitat fra: trykkertor på onsdag 30. januar 2019, klokken 07:45

Bare så det er skrevet. Jeg har veldig lyst å beholde Model 3. Men hvis den viser seg å bli et problem for ryggen min, så er det fint å kunne ha fått prøvd det skikkelig ut.

ser ut for at setet har god korsrygg støtte

https://www.youtube.com/watch?v=hh_3LqLw9yk

geirci2

Sitat fra: Kianus på onsdag 30. januar 2019, klokken 20:08
Kan dere ikke skrive om selve prøvekjøringen og ikke om dere skal avbestille eller jussen rundt kansellering? Kan vel lage en egen tråd om det.

:+1:
2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.2.6
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

Bjoris

Prøvekjørte i Bergen i kveld, det ble en altfor kort tur der de før oss brukte mer enn tiden sin og vi måtte ta det inn, så ca 20 min alt i alt. MEN greit nok, bilen er rågod å kjøre, P gir ett hinsides trykk, rett og slett karusell... Magasug og tunnelsyn før Tesladama sa i fra, hehe

Det som imponert ellers var at støynivået ikke var verre enda det står store dekk på den. Videre syns jeg den var overraskende komfortabel som P. Kjøregenskapene og tightheten var fantastisk.

Mindre bra er jo baksete. Kjøper vi Tesla igjen så blir det for å kjøre på langtur, til det daglige er det mer praktisk med rimeligere bilen som har høyere sittestilling, men jaggu er det ikke lett å si til seg selv at en skal legge 400.000 på bordet for en e-Niro etter denne erfaringen...

Jeg fant meg selv ikke helt til rette fremme heller, men det ble litt hektisk for å komme i gang så vi fikk kjørt litt så dette finner en nok ut av. Skjermen krever tilvenning, helt ok, men min ide om at jeg skulle finne ut alt mens jeg kjørte i skumringen gikk ikke helt etter planen. Det er nok greit å ha sjekket ut skjerme en gang før en kjører, spes når en skal kjenne litt på kjøreegenskapene også:)

Alt i alt, dette er en Tesla og jeg fikk på ingen måte følelsen av at dette var noe "billigere" bil enn S og X, bare mindre, samtidig fikk jeg fort følelsen av at dette er en mye gøyere bil å kjøre enn S og X...

navyelsen

Sitat fra: olavxxx på onsdag 30. januar 2019, klokken 17:15
Jeg tror ikke angrefrist nødvendigvis gir tilbake bestillingsgebyr, men åpent kjøp gjør. Veldig få bilprodusenter lar deg angre kjøp/bestilling uten tap av gebyr

Veldig få bilprodusenter selger for øvrig biler på nett.
Fjernsalg (nett/telefon) gir utelukkende 14 angrefrist ihht. forbrukerkjøpsloven.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

Håvar

Sitat fra: OlaM på torsdag 31. januar 2019, klokken 08:59
Har bilene i Norge disse nye baksetene med mer vinkel?

Gutten i videoen sa han er 5'7" høy, det er 170 cm. Vanskelig å se hva forskjellen er, men litt bekymringsverdig at en person på 1,70 ikke har mer enn 6-7 cm luft mellom hode og tak.
Blir spennende å prøve, blir uansett ikke jeg som skal sitte bak der til vanlig 8)
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Handyman

Sitat fra: Håvar på torsdag 31. januar 2019, klokken 10:30
Sitat fra: OlaM på torsdag 31. januar 2019, klokken 08:59
Har bilene i Norge disse nye baksetene med mer vinkel?

Gutten i videoen sa han er 5'7" høy, det er 170 cm. Vanskelig å se hva forskjellen er, men litt bekymringsverdig at en person på 1,70 ikke har mer enn 6-7 cm luft mellom hode og tak.
Blir spennende å prøve, blir uansett ikke jeg som skal sitte bak der til vanlig 8)
Setene ble forbedret i sommer, og ja det er de samme setene i demobilene og i Eurobilene.
God klaring for meg på 181cm, normal kropp ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA