Prøvekjøring model 3 - Del erfaringene etter prøvekjøringen! (Poll også..)

Startet av Jarv!s, fredag 25. januar 2019, klokken 18:06

« forrige - neste »

bno

Prøvde en US versjon av modell X en kort tur sammen med selger. Tok det opp med Tesla forleden og fikk da svar om at dette ikke ville være grunn for å redusere 3 dagers fristen. Hva legger man i en prøvetur? Hva er kriteriet?  å ha med barnevakt som passer på at man kjøre rett "forsiktig" er ikke prøvekjøring. Å prøve bilen må være reell for å si det slik. Man har etter mitt syn ikke prøvekjørt bilen i ordets forstand med denne korte turen. Bare tull. Det er for mange som på kort tid skal sitte i den under fart et kavrter ig det, det syne sikke jeg er prøvekjøring. Endog kunne man ha fått over npe biler for lengst for prøving som de gjorde med de foregående to modeller. Men skitt au jeg prøver ikke og tror ikke jeg har ventet forgjeves ...

Amoss

Sitat fra: trykkertor på onsdag 30. januar 2019, klokken 07:45
Bare så det er skrevet. Jeg har veldig lyst å beholde Model 3. Men hvis den viser seg å bli et problem for ryggen min, så er det fint å kunne ha fått prøvd det skikkelig ut.

For hva det er verd: Har også en veldig "kresen" rygg for å si det slik, og fikk ett veldig positivt inntrykk av bilen da jeg prøve-satt den. F.eks. Bolt ble helt irrelevant for meg etter kun prøvesitting bla. grunnet totalt fraværende korsrygg støtte. TM3 har også fått positive responser fra andre etter prøvekjøring (har selv ikke prøvekjørt enda, men skal det senere i februar). Så *tror* du kan ta det med ro når det gjelder sete, men du har helt rett: sikker kan man ikke være før etter en lengre tur i bilen.

Når det gjelder din mor så er det kanskje ikke like lett å si noe. Bilen er jo relativt lav, og uten nivåregulering. Men setet (i alle fall i premium utgavene) kan høydejusteres. Og holder ikke det kan man legge en sittepute på setet. Dette hjalp i alle fall godt når jeg skulle kjøre min gamle mor før hun gikk bort i fjor. Men nå er altså ikke det relevant for meg lengre...
Model S 85D

Måkemannen

Prøvde bilen idag 15-20 min motorvei (Forus/Sandnes). Veldig lettkjørt, og et monster i fåreskinn. Er helt uvant med slike ytelser, har ikke engang prøvd en annen Tesla før, og ja.. dette var ekstremt. Var egentlig ganske ubehagelig, og fikk samme følelsen som når man reiser seg for fort opp (litt svimmel). I-landsproblemer! ;)

La veldig godt på veien, stabil og kanskje litt stiv.

Standard range versjonen er MER en god nok for meg.

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Elkjell

Sitat fra: trykkertor på onsdag 30. januar 2019, klokken 07:45
Fant vi noen gang ut av om vi har 3-dagers returfrist hvis vi ikke har prøvekjørt Model 3, men har prøvekjørt en annen Tesla?

Jeg trenger å kunne prøve bilen både med hensyn til om jeg får min gamle mor inn i det, og om ryggen min klarer lengre turer i den.
Da blir selv 1 dag eie litt knapp.
På Telsa USA sin side står det tydelig "this car", som jeg tolker "denne bilen".
Altså ikke Tesla generelt.

If you haven't test driven the car, you can return it within 3 days of delivery.

Men ordlyden i norske teksten var litt er "ullen" i form av hvis du har prøvd en Tesla, så har du 1 dags angrefrist.
Jeg prøvde en Model S for flere år siden, og håper ikke det skal stå i veien for muligheten til 3-dagers retur.

Bare så det er skrevet. Jeg har veldig lyst å beholde Model 3. Men hvis den viser seg å bli et problem for ryggen min, så er det fint å kunne ha fått prøvd det skikkelig ut.

Bakerst i bestillingsavtalen finner du et avsnitt om regionale bestemmelser
der det ligger et angreskjema som kan brukes innen 14 dager etter overtagelse.
( Norsk forbrukerkjøpslov )

Bmwi3

TM3(Kansellert), BMWi3(solgt) Polestar2. TM3P.

Amoss

Sitat fra: Elkjell på onsdag 30. januar 2019, klokken 11:23
Bakerst i bestillingsavtalen finner du et avsnitt om regionale bestemmelser
der det ligger et angreskjema som kan brukes innen 14 dager etter overtagelse.
( Norsk forbrukerkjøpslov )

Nå er ikke jeg noen juss ekspert, så man får ta det jeg skriver med en klype salt. Alt under er altså *min mening*. Har heller ikke, og har derfor heller ikke lest, denne bestillings-avtalen du viser til.

Men min oppfatting av angrefristen er at den kun gjelder ved nett- eller telefon-salg, altså "fjern salg" der du ikke har møtt opp i en fysisk butikk. Den gjelder heller ikke ved bestilling av produkter som blir produsert i henhold til kundens bestilling. Dette siste gjelder vel (så lang?) S og X, der kunden får VIN og bilen legges i produksjons-kø etter bestilling. For Model 3 der de tydeligvis (så lang?) blir produsert i "standard konfigurasjoner" og først blir tildelt kunder etter at de i det minste er på vei over Atlanteren eller i Europa/Norge, så vil dette punktet nok ikke gjelde her.

Men dersom man har vært i en fysisk butikk og fått hjelp til å bestille så gjelder den helt klart ikke. Heller ikke dersom man har møtt opp i en fysisk butikk (eller selges utleveringssted) der man kan inspisere produktet og kunne velge å ikke akseptere det.

Men noen snakker om at de kan få hjemmelevering, og de kan kanskje påberope seg angrefristen? Ellers oppfatter jeg at den kun gjelder selve bestillingen. Altså at du kan påberope deg 14 dagers angrefrist fra bestillings tidspunktet, ikke fra leveringstidspunktet.

Men klart, dersom Tesla velger å akseptere angrefrist ut over lovens bokstav så er de så klart fri til å gjøre det. Pluss i boka for Tesla dersom de gjør det :)
Model S 85D

Elkjell

Jeg bestilte bilen på nett og det gikk helt greit med Tesla å angre.

Antar de aller fleste har tastet en bestilling på nettsiden
selv om de evt. har rådført seg med selger.

I vedlegget til bestillingsavtalen (angrerettskjema ) står det tydelig
innen fjorten dager fra leveringstidspunkt. Jeg benyttet det imidlertid før levering.

Amoss

Sitat fra: Elkjell på onsdag 30. januar 2019, klokken 13:19
I vedlegget til bestillingsavtalen (angrerettskjema ) står det tydelig
innen fjorten dager fra leveringstidspunkt. Jeg benyttet det imidlertid før levering.

Så da er spørsmålet om det var mer enn 14 dager etter bestilling?  Hvis ikke så er det helt ihht. hva jeg ville forvente ut i fra angrefristloven.  Dersom det var mer, mistet du da "bestillingsgebyret" (eller hva de nå kaller de pengene du betaler inn ved bestilling)? Dersom du gjorde det så var det neppe angrefristen som ble brukt.
Model S 85D

Øyvind.h

Bil er ikke en generisk vare som havner innunder 14 dagers fristen. Du kan se bort ifra ordinær angrefrist.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Handyman

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. januar 2019, klokken 13:40
Bil er ikke en generisk vare som havner innunder 14 dagers fristen. Du kan se bort ifra ordinær angrefrist.
Fint med mer utfyllende info eller referanse til kilde ved bombastiske påstander.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Øyvind.h

Sitat fra: Handyman på onsdag 30. januar 2019, klokken 13:41
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. januar 2019, klokken 13:40
Fint med mer utfyllende info eller referanse til kilde ved bombastiske påstander.
Beklager.
Bil er bestilt og laget utfra dine valg. Dermed faller det utenfor angrerett.
https://www.forbrukerradet.no/forside/angrer-du-pa-et-kjop/
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. januar 2019, klokken 13:46
Beklager.
Bil er bestilt og laget utfra dine valg. Dermed faller det utenfor angrerett.
https://www.forbrukerradet.no/forside/angrer-du-pa-et-kjop/

Sant nok, og som jeg var inne på så gjelder jo det (så langt?) Model S og X. Men siden de ikke tilordner bilene til sine nye eiere før lenge etter produksjonen så vil jeg tro man ikke kan påberope seg DET unntaket? Men sikker er jeg ikke...
Model S 85D

Øyvind.h

Bilen er uansett bestilt spesialsydd selv om produsenten skulle velge å sende dem i batcher.
Tror ikke lovverket behandler differansen mellom skreddersøm og logistikk.
VW ID4 GTX 2023

Øggen

Prøvde et råskinn av en europeisk performance versjon idag.
Den hadde 20" performence felger med Nokian R3, og det e et av minus poenga fra meg. Altfor blaute og fikk "sjøgang følelse" ved pådrag. Trudde i starten at bilen slapp i svingane, men nei det va dekka.
Litt lite ratt for min del........
Overgangen fra X til TM3 va som forventa, og meir krøkkete å komme seg inn i bilen, plass ellers e bra.
Ellers genial bil å kjøre.

Men, det blir først bestilling når bilen kjem med svart takhimmel og luftfjæring.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Elkjell

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 30. januar 2019, klokken 14:17
Bilen er uansett bestilt spesialsydd selv om produsenten skulle velge å sende dem i batcher.
Tror ikke lovverket behandler differansen mellom skreddersøm og logistikk.

Jeg har ihvertfall kansellert med henvisning til angreskjemaet , snakket med hyggelig internasjonal medarbeider som garanterte "full refund" .
Deretter mottok jeg en  mail som  ba om internasjonale bankkontopplysninger.
" beregn Inntil 30 dager til pengene er tilbakebetalt"

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA